Feestelijke herdenking
fóiiifieiilaiid
STRAFZITTING VAN IIET KAN
TONGERECHT TE 's BOSCH.
f 2.
v. M., Waalwijk f7.50
van het 25 jarig bestaan der Nuts
Avondteekenschool te Heusden.
len arbeiders wonende te Almkerk.
Eisch: voor J. J. v. H., en H. P.
v. PL drie maanden gevangenisstraf
en voor J. V. drie maanden tucht
school. Uitspraak conform.
o
Van Maandag 21 September 1936.
Visscherijwet: J. L., Giessen,
2 keer f2; P. M. v. W., Waalwijk
f 3L. S., Vlijmen f 3.
Paardenwet: G. PI. R., Kerkwijk
f2.—.
Trekhondenwet: J. v. B., Vlijmen,
£5; M. v. W., Wijk f 1.
Loopen op bez. grond:
Z., Sprang, f4
zaam te zijn, was eerste aanleidingen
doel van het bouwen. De behoeften
van den mensch en der samenleving
met juistheid na te gaan en te erken
nen is dus de eerste voorwaarde voor
eene vruchtbare werkzaamheid van
den bouwmeester.
Beschaving en Bouwkunst gaan dan
hand aan hand. Zoo wordt de Bouw
kunst in algemeenen zin het concrete
begrip van de geheele menscheüjke
werkzaamheid op bouwkunstig ge
bied, omvattende zoowel den eenvou-
digen grafsteen of grafheuvel als de
feestelijk getooide balzaal, zoowel de
eenvoudige leemen hut als het weel-
J. P. v. derige paleis, het eenvoudige offer
blok op het platteland als de groot-
Loopen op verb, grond: J. d. V., sche kathedraal eener wereldstad.
Waalwijk f4. j In het bouwen zetelt de oorsprong
Rooken: A. v. E., Vlijmen f 2J. van iedere constructie, die uit de be-
M. K., Vlijmen f3; A. P. v. d. W. f2. hoeften ontstaat en zich ontwikkelt.
Veiligheid verkeer: J. T., Veen f40 Hoe de verhouding zijn moet tusschen
en 1 jaar ontzegging. de enkele, voor practische doeleinden
Geen rijbewijs: H. J. S., Ammer- dienende, bouwconstructie en den
Zoden f4. 1 architectonische!! kunstvorm blijft een
Geen richting aangeven: A. A. de van de moeilijkste vraagstukken der
Het uit zich door het stichten van overkappingen hebben aangetoond
Vereenigingen, die periodieke ge-1 hoe men ,met weinige steunpunten
schriften doen verschijnen, door het ontzagwekkende ruimten kan over-
uitgeven van boek- en plaatwerken1 spannen, waarbij de kunst \an den
0 1 hAnurmn
over Kunstgeschiedenis en Construe
tie, door verbetering van het onder
wijs, door het houden van tentoon
stellingen en congressen.
Het initiatief van Regeeringswege
bepaalt zich hoofdzakelijk tot de ver
betering van het onderwijs, tot toe
zicht op kunstinstellingen en histori-
bouwmeester rekening moet houden
met de wetenschap van den ingenieur,
terwijl diens wetenschap zich meer
en meer moet paren aan de kunst
en den smaak van den bouwmeester.
De meening dat de bouwkunst zich
verder moet ontwikkelen uit zich zel
ve op grond van geheel gewijzigde
maatschappelijke toestanden en dat
het heil der bouwkunst niet meer
sche monumenten, tot de oprichting uniWKU^ mLL lufei
Arj r v u alleen in de antiquarische en arche-
van eene Afdceung voor Kunsten en oloeische studiën te zoeken is vindt
Wetenschappen aan het Departement tegenstanders. Men verllngt.
van Onderwijs. dat zij een meer zelfstandig stand-
In liet midden der 19e eeuw be- punt zal innemen door een ruime
paalt zich bij het onderwijs het par- j toepassing van de nieuwe technische
kunstphilosophie.
De invloeden, die de ontwikkelin
IR., Meeuwen f 3.
Links rijden: G. v. D., Brakel f 5.
Verb, weg berijden: R. J. B., Waal- der Bouwkunst beheerschen, zijn in
wijk, geen straf. hoofdzaak de politieke en economi-
Wagcn zonder licht en zonder remsche toestanden, de ontwikkeling van
J. V., Kaatsheuvel 2 keer f 2. j kunst- en godsdienstzin, de zeden, de
Rijwiel zonder licht: E. M. W., aard en de leefwijze van een volk,
iWaalwijk, berisping. de voorhanden of gemakkelijk te ver -
2 pers. op rijwiel: J. v. W., Heus- krijgen bouwstoffen en de bouwge-
iden f 2.
Kippen laten loopen op den open
baren weg: M. v. G., Waalwijk f2.
Van Woensdag 23 September.
Visscherijwet: W. J. V., Gameren,
wrochten uit vroeger tijd.
De tijdperken van bloei en verval
in de geschiedenis der volken vallen
samen met die in de Bouwkunst. Een
tijdperk van verval in de Bouwkunst
en niet het minst in de Nederlandsche
5 keer fo.50; H. H. v. E., Vlijmen, is de eerste helft der 19e eeuw.
Dit vond voornamelijk hierin zijn
Arbeidswet: (herhaling). H. A. J. oorzaak dat de ontwikkelingsgang der
bouwmeesters en de hun ten dienste
Trekhondenwet: A. K., Sprang f 3staande leermiddelen gebrekkig wa-
Paardenwet: C. v. Z., Kerkwijk f 5. ren. Het atelier, het medewerken in
Veiligheid verkeer: J. O., Well f 3; de teekenzaal van den architect en
ticulier initiatief uitsluitend tot liet
stichten van scholen voor ambachts-
onderwijs en teekenscholen, die het
bouwvak ten goede komen. Eerst in
de tachtiger jaren trekt dit onderwijs
en gelukkig in steeds klimmende ma
te, de belangstelling der Regeering,
die daarvan door het verleenen van
geldelijke subsidies blijk geeft. Ge
volg daarvan was de oprichting van
vele scholen' o.a. teekenscholen, die
de gelegenheid boden zoo al niet voor
opleiding tot architect of beeldhou
wer, dan toch tot liet genieten van
een verbeterd teekenonderwijs en
daardoor vooral aan de bouwkunst
bevorderlijk waren.
De vele wereldtentoonstellingen
der laatste eeuw, van welke die in
1851 te Londen de eerste was, hebben
ook aan de studie en de ontwikkeling
der moderne bouwkunst «groote dien
sten bewezen. Immers was het voor
namelijk de bouwmeester, die daar
voor met den ingenieur en den beeld
houwer de plannen van aanleg en
de reusachtige gebouwen moest tot
stand brengen en versieren.
Van beteekenis ook voor Bouw-
hulpmiddelen ,die nieuwe construc-
tiewijzen bij het ontwerpen der bouw
werken voortbrengen. i
De elementen van hervorming die
zeker een beslissenden invloed zullen
hebben op de practijk van den moder
nen bouwmeester, zijn voorhanden.
Een streven om zich los te maken
van vroege stijlperioden, een zelfstan
dig zoeken naar nieuwe bouwvormen
openbaart zich overal. ,uit den aard
der zaak het sterkst bij het jongere
geslacht. En dat z'ijt gij, leerlingen
der school.
Dames en heeren,
Het Bestuur der Teekenscliool. die
heden haar 5e lustrum viert, is U
zeer erkentelijk voor uwe aanwezig
heid. Zij ziet daarin het bewijs, dat
ook door U allen het groote nut on
zer school wordt ingezien. Toch zou
den wij nog veel meer belangstelling
wenschen, want er zijn nog jonge
lui te over die de school zouden kun
nen bezoeken, maar die zelf en wier
ouders nog niet voldoende doordron
gen zijn van de noodzakelijkheid van
teekenonderwijs voor den toekomsti-
gen ambachtsman. De hedendaagsche
ambachtsman moet een zekere vaar
digheid in het teeken hebben en moet
D. v. D., Well f3; L. M. J. E., Dru
nen f10.
Verbl. verlichting: A. V., Heusden
ÏS;]. T., Wijk f 5.
Dronken rijw. besturen: L. J. v. K.,
Hedel f15.
Geen rijbewijs: O. Q., Hedel f25.
Rijwiel zonder rem: P. v. d. P.,
Vlijmen f 2.
Auto laten staan: J. M. v. d. O.,
Vlijmen f 2.
Klimmen in paal: A. L. v. D.,
Drunen f3.
De feestelijkheden werden Zater
dag geopend met een tentoonstelling
van het teekenwerk van den cur
sus 1935—1936, welke teekeningen
van 35 uur in de lokalen der tee-
kenschool waren te bezichtigen. Van
deze gelegenheid werd een druk ge
bruik gemaakt. Het keurige werk
van verschillende leerlingen was ook
zeker het bezoek aan de teekenscliool
waard, er waren keurige teekeningen
en etsen, die getuigden van vaardig
heid en kunstzin.
De verschillende werkstukken vorm
den een reclame voor de teeken-
school, zij die het bezichtigden en
van het groote nut der teekenscliool
reeds overtuigd waren, kunnen niet
anders dan, door die bezichtiging in
die overtuiging te zijn gesterkt.
Om 7 uur des avonds verzamelde
het bestuur der teekenscliool zich in
Ide zaal van het Wapen van Amster
dam met leerlingen, een groot aan
tal oud-leden, leden van het departe
ment Heusden van de Maatschappij
tot Nut van 't Algemeen en vele
belangstellenden, waaronder wij op
merkten Burgemeester Wijs met zijn
echtgenoote, Wethouder Winkel en
verschillende raadsleden.
De Voorzitter der teekenscliool de
iWelEd.Gestr. Heer Mr. C. W. van
Ommeren opende met de volgende
rede:
Dames en Heeren,
De kunst is een kunnen, een macht
of vaardigheid van den mensch om
Üe schoonheid zinnelijk voor te stel
len. Zij, bij wie dit kunnen" tot
groote ontwikkeling komt en tot
zichtbare resultaten voert, zijn de
bouwmeesters, de schilders en de
beeldhouwersde „beeldende kunste
naars." Beeldhouwer en schilder ont-
leenen hunne voorbeelden aan de na
tuur; de bouwmeester vindt ze daar
niet, maar ontleent ze aan zichzelf.
De Bouwkunst heeft dus de mensche-
lijke scheppingskracht tot grondslag
len deze ontstaat en ontwikkelt zich
uit het menschelijk samenleven. De
noodzakelijkheid voor den mensch
om zich tegen de ruwheden van het
klimaat en tegen de aanvallen van
menschen en dieren een rustige en
veilige woonstee te scheppen en daar
In en van daaruit niet anderen werk
en Beeldhouwkunst waren de Kunst- ook teekeningen kunnen lezen en be-
op de bouwplaats was het voornaam
ste onderwijs. Eigenlijke vakscholen
bestonden er niet. De bouwkunst was
in Nederland omstreeks het midden
der vorige eeuw een vervallen en
verwaarloosde kunst.
In de laatste 25 jaren der 19e eeuw1
begonnen de steden zich uit te brei
den en eene bijzonder snelle ontwik
keling van den particulieren woning
bouw gaat daarmede gepaard. Naast
het moderne huurhuis verrijzen kleiJ
nere woningen en winkelhuizen, ar
beiderswoningen, vereenigingsgebou-
wen, kantoor- en bankgebouwen, ho
tels, villa's en landhuizen. De zin
voor huiselijkheid en behagelijkheid
stelt hoogere eischen ook aan de in
wendige inrichting van de woning.
Reeds dadelijk komt een geheel
nieuwe factor een minder gunstigen
invloed op de Bouwkunst oefenen:
het winstgevende bouwbedrijf, de spe
culatie-bouw beheerscht den nieuwen
uitleg der steden en bepaalt in vele
gevallen de physionomie der nieuwe
stadswijken. Door strenge voorschrif
ten noch scherp toezicht van over
heidswege geleid of beperkt, ontstaat
door het initiatief en den onderne
mingsgeest van den bouwbaas of spe
culatiebouwer die overvloed van in
technisch en artistiek opzicht gebrek
kige bouwproducten, die in korten
tijd een soort artistiek proletariaat
hebben voortgebracht. De gevolgen
dier speculatie, de overproductie met
de daarvan onafscheidelijke „Krach"
blijven niet uit en keeren periodiek
terug.
De eisch „snel en goedkoop", bij
het moderne bouwvak op den voor
grond tredende en het zoeken naar
bevrediging der meest uiteenloopende
behoeften en voorwaarden deden de
ingespannen werkzaamheid, het stre
ven naar smaakvolle oplossingen ont
staan, waardoor deze bouwperiode
zich van elke vroegere onderscheidde
en waarvan deze lichtzijde is aan te
wijzen, dat de kwijnende Nijverheid
en de Kunstnijverheid een krachtigen
stoot tot ontwaken en ontwikkeling
er door ontvingen.
Met de ontwikkeling der Bouw
kunst in de practijk gaat hare weten
schappelijke ontwikkeling hand aan
hand. De wetenschappelijke en arti
stieke beteekenis van het vak gaat
vooruit. Het getal der wetenschappe
lijk gevormde architecten neemt nog
steeds toe. Het bouwkundig onder
wijs wordt nog steeds verbeterd en
zoo mogelijk uitgebreid. De litera
tuur vermeerdert; op het gebied der
aesthetica en der constructie verschij
nen belangrijke werken.
Bij de studie der kunstgeschiedenis,
bij het onderzoek der historische
bouwwerken staat den beoefenaar een
schat van boekwerken, plaatwerken,
periodieke geschriften en photogra-
phische reproducties ten dienste, die
hij vroeger moest missen en die liem
thans bijna overstelpen. Dit alles is
te danken aan het particuliere initi
atief, gesteund door de belangstelling
en de medewerking van de overheid
nijverheid-tentoonstellingen met daar
aan verbonden wedstrijden.
Gelijk op elk ander gebied wordt
ook in de bouwkunst in de latere
jaren het houden van congressen met
daaraan verbonden tentoonstellingen
beschouwd als een krachtig middel
om de belangen harer beoefenaren
te bevorderen. In Nederland kwam in
1892 ter viering van het vijftigjarig
bestaan van de Maatschappij tot be
vordering der Bouwkunst het eerste
congres tot stgncl.
Inziende, dat particulier initiatief al
leen niet voldoende is. gaat ook de
Regeering omstreeks 1900 langzaam
aan belangstelling toonen in de kunst
en verleent zij allengs steun en mede
werking. Ook aan de bouwkunst. Zij
doet dit door het onderwijs te ver
beteren, door nauwgezetter toezicht
op kunstinstellingen en historische
monumenten, door het instellen eener
commissie, die op de overblijfselen
van vroegere kunst heeft toe te zien.
ze in stand heeft te houden en bij
het stichten van nieuwe bouwwerken
haar van advies heeft te dienen en
eindelijk door het stichten eener af
zonderlijke afdeeling van Kunsten en
Wetenschappen onder het Departe
ment van Onderwijs, vroeger Binnen-
landsche Zaken.
Vóór de stichting der Polytechni
sche school te Delft in 1863 werd
onderwijs gegeven in de Bouw- en
Beeldhouwkunst en in het bouwkun
dig teekenen, aan de Academies te
Amsterdam, Rotterdam. 's-Gravenha-
ge. 's Hertogenbosch en van Rijks
wege aan de Kon. Academie te Delft
en de Militaire Academie te Breda.
Bij uiterst gebrekkige hulpmiddelen
bestond het onderwijs in de Bouw
kunst voornamelijk in het nateekenen
der „zuilenorden volgens Vignolo" en
het ontwerpen van Grieksohe tem
pels of van zeer ondergeschikte ge
bouwen. Men volgde daarbij een dor
re, nuchtere teekenmethode. Het ar
tistieke element trad bij dit onder
wijs in 't geheel niet op den voor
grond.
Wanneer wij, ons nu afvragen wat
de Nederlandsche Eouwkunst van nu
vergeleken met die van plm. 75 jaar
Igeleden kenmerkt, dan kan in het
kort het antwoord dit zijnbetere
constructie bij minder beperkte keuze
van bouwstoffen, artistieker opvatting
bij grooter belangstelling van het pu
bliek. Berg- en baksteen treden als
hoofdmateriaal op. Wij zien daar
bij. dat men, evenals overal, getracht
heeft de vormen van alle stijlperioden
dienstbaar te maken aan de eischen
en behoeften door de moderne sa
menleving den bouwmeester gesteld.
De tijdgeest, de politieke en sociale
toestanden, de democratie stellen met
sterken drang de Bouwkunst tal van
nieuwe vraagstukken, die door nieuwe
constructies oplosbaar en uitvoerbaar
zijn geworden.
Onder het materiaal, dat thans op
de moderne wijze van bouwen een
grooten invloed oefent, speelt het
ijzer een hoofdrol. Zijne constructieve
vormen passen en schikken zich a
zeer weinig in de ons nagelaten kunst
of stijlvormen; wij vinden daaronder
naar den schoonen vorm behulpzaam
bijna niets om ons bij het zoeken
te zijn. zoodat daar, waar dat ma
teriaal bij eenigen omvang wordt toe
gepast, inderdaad nieuwe vormen te
voorschijn treden.
De grootste gebouwen van metaa
van de wereldtentoonstellingen, de
stationsgebouwen met hunne ijzeren
grijpen om een goed vakman te zijn.
En dat wordt op onze school geleerd.
Moge het aantal jongelui, hetwelk
dit ten volle beseft, steeds groeien,
zulks tot heil van hemzelf en tot
bloei der school!
Leerlingen, toekomstige leerlin
gen en oud-leerlingen.
Deze avond wordt gegeven te
uwer eere. Gaarne hadden we U een
royaler feest willen aanbieden, maar
de gelden, welke ons ten dienste ston
den. lieten zulks niet toe. Neemt nu
genoegen met het mindere en wil er
in zien een uiting van dankbaarheid
met het 25-jarig bestaan. We hopen,
dat deze avond den band tusschen
leerlingen en school moge versterken
en wat de oud-leerlingen betreft, dat
hij de aanleiding moge zijn tot een
terugroepen in de herinnering' van
het vele goede, dat de teekenschool
hun voor hun verder leven heeft
meegegeven.
te voelen en dat in hun doceeren we
ten te leggen. Gaarne daarvoor een
woord van groote waardeering.
'tZij mij vergund van deze plaats
te getuigen van de aangename sa
menwerking, die er steeds onder
de bestuursleden heerscht. Er mo
ge wel eens verschil van meening
zijn, wanklanken worden nimmer ge
hoord. Dat hierdoor mijne functie van
voorzitter gemakkelijk wordt gemaakt,
ligt voor de hand. Moge die prettige
samenwerking blijven bestaan.
Een bijzonder woord van dank aan
den heer de Haan, die 22 jaar aan
de teekenschool als bestuurslid is ver
bonden en op 'wiens initiatief het
scheepsbouwkundig teekenen is inge
voerd als leervak en, dat zooveel leer
lingen heeft getrokken. Eveneens war
men dank aan mijnheer de Roon, voor
alles wat hij voor de teekenschool
heeft gedaan en ik hoop van hart?)
dat hij het besluit om als bestuurslid'
te bedanken niet ten uitvoer zal bren
gen en dat hij nog jaren met denzelfden
ijver en lust tot den bloei van de
teekenschool zal mogen meewerken.
Vanzelf gaan mijn gedachten terug
naar hen die 25 jaren geleden het
initiatief tot de oprichting der school
namen n.l. de heeren K. A. v. Rijswijk,
thans te 's-Gravenhage, die wegens
ziekte tot zijn spijt verhinderd was
dezen feestavond bij te wonen. Van
harte wensch ik den heer v. Rijs
wijk van deze plaats een spoedig en
volledig herstel toe. De heer v. Rijs
wijk was met Dr. Erkelens en Nota
ris v. Gendt, de stuwkracht die de
school tot stand heeft gebracht. Ik
breng hen daarvoor oprechten dank.
Het is gebleken dat zij zeer goed
hebben gezien, dat de school in een
behoefte voorzag, want zeer velen
danken aan de teekenschool, een goe
de positie.
Moge dit laatste steeds meer en
meer worden ingezien, zoodat de
school zich in een steeds groeiend
aantal leerlingen mag verheugen en
in bloei moge toenemen.
Een woord van dank aan den con
cierge Bax voor alles wat hij in het
belang der school deed.
Vervolgens verzocht spr. Burge
meester Wijs zoo aanstonds de prijzen
aan de bekroonde leerlingen te wil
len uitreiken en deelde hij mede, dat
van het Hoofdbestuur van de Maat
schappij tot Nut v. 't Algemeen, het
Departement 's Bosch der Maatschap*
pij, van den Inspecteur van het Nij
verheidsonderwijs, oud-Burgemeester
v. Eggelen, Wethouder Verhoeven en
verschillende oud-bestuursleden, een
telegram met gelukwensch en bericht
van verhindering was ingekomen.
Vervolg eerste blad.
In het bijzonder doet ons genoegen
de aanwezigheid van Burg. Wijs, die in
de 2 jaren van zijn Burgemeesterschap
alhier, meermalen met woord en daad
getoond heeft, dat de school meer dan
gewone belangstelling zijnerzijds ge
niet. We stellen zulks op hoogen prijs,,
omdat we zeer goed beseffen, dat de
steun v. d. Burgemeester'n belangrijke
factor is voor het bestaan der school.
Van harte hopen we, dat de school
blijvend uw gewaardeerde medewer
king zal mogen ondervinden.
Met dankbaarheid gedenken we te
vens hetgeen Burgemeester v. Eg-
gelen voor onze school heeft gedaan.
Zooveel in zijn vermogen was heeft
hij immer op de bres gestaan, wanneer
de school wel eens moeilijkheden had
verduren. Hem breng ik daarvoor
van deze plaats nog een woord van
nulde.
Een woord van oprechten dank aan
iet Bestuur van het Dep. Heusden
der Mij. tot 'tNut van 't Algemeen
voor het vele goede aan de school be
wezen. Dat de school thans reeds 25
aren bestaat en in dien tijd uitnemen
de vruchten heeft afgeworpen, is ze-
ter niet het 'minst aan het Nutsbe-
stur te danken. En wanneer ik dit
zeg, denk ik in de allereerste plaats
aan den Heer Hilwig, die jarenlaig
voorzitter van het Dep. is geweest
en zijn taak op zoo onvolprezen wij
ze heeft vervuld, ook met betrekking
tot de teekenschool, wier voorzitter
hij ook gedurende een 5-tal jaren is
geweest. Het bestuur en den Heer
Hilwig voor dat alles bijzonder dank.
Ik dank verder de Besturen der om
liggende gemeenten, die de school heb
ben gesteund en het bezoeken door
leerlingen uit hun gemeente hebben
bevorderd.
Dat de school zich niettegenstaande
de ongunst der tijden op peil heeft
weten te houden is zeker in de eerste
plaats toe te schrijven' aan de leiding
van den Directeur, den Heer Knoop.
Op de meest tactvolle wijze weet hij
zijne leerlingen bij te brengen, wat zij
het meest behoeven in hun later le
ven. Met groote toewijding wordt hij
hierin bijgestaan door de leeraren v.
d. Schoor, v. Overeem en v. d. Pol,
die $teeds blijk geven voor de school
EINDE VAN DEN ZOMERTIJD.
De Minister van Binnenlandsche
Zaken heeft in een circulaire aan de
gemeentebesturen de aandacht geves
tigd op het Kon. besluit van 2 |Maart
1936, waarbij o.m. is bepaald, dat in
'36 de zomertijd zal eindigen Zondag
nacht 4 fOct. a.s., te 3 uur.
o
OM HET GOUD VAN DE
„LUTINE."
Het einde van Bekkers' toren
Met het mooie September-weer
hebben de Lutinevaarders hun best
gedaan, den bekenden toren van den
uitvinder Bekkers te lichten. De ber
gingsbooten „Volharding," „Texel"
en „Bornrif", met op sleeptouw den
bok van de Lutine, voeren gezamen
lijk de haven van West-Terschelling
uit met de bedoeling, den toren on
der het zand weg te halen en zoo
mogelijk te lichten.
Een en ander nam veel tijd in
beslag. Toen men den toren goed
en wel in de takels had, begon de
bok plotseling over te hellen. Dit
euvel was niet te verhelpen. Ten
slotte viel de toren met takels en al
van den bok en kwam thans inplaats
van staande, liggend in het water te
recht. Dit veroorzaakte natuurlijk veel
deining, doch ongelukken vielen niet
voor.
Het zal nu wel zeer moeilijk zijn
om den toren van Bekkers, die eenige
jaren rechtstandig in zee heeft ge
staan, doch thans onder water ligt. te
lichten. De booten keerden des
avonds dan ook onverrichterzake te
Terschelling terug. Zou dit het einde
zijn van het drama van den kegelvor-
migen Lutine-toren
o
GUNNING VAN GROOT WATER
STAATSWERK.
Maasverbreeding bij Ravenstein en
bochtafsnijding bij Demen.
De Rijkswaterstaat heeft thans een
groot werk gegund, n.l. het verbree-
den van de rivier de Maas tusschen
Megen en Ravenstein en het maken
van een bochtafsnijding bij Demen,
met bijkomende werken, is opgedra
gen aan de N.V. A. Volker's Mij.,
tot uitvoeren van openbare werken te
Sliedrecht voor f 720.000.
o