voor bet Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard WAARHEEN? 5. p. tinkhuymf Co s Bank ]Y.V. RMISÏ Bouwkundige en Assuradeur Hieuwend en OmMen Und van altena Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN. No. 5819 Vrijdag 28 Januari 1988 Buikband of Buikcorset. Wel dat is heei eenvoudig. Daar slaagt U altijd en tot volle tevredenheid. De Middenstand in Nederland. .- V r'Viü mk -Jlistorisdhb LiMffiug. iblbp. Mo. i» Raamsdonksveer. ftgtsfcdup vu te *i5ttfü»K>c Bank ftmsterdan fiynrpiiBTABT A. BAAIJENS HERO BLIKGROENTEN. GEVESTIGD J. B. V. D WIEL Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Ab-onnementsprijs: per S maanden franco per post beschikt f 1.25. Bij onze agenten 10 cent. per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Teleioon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke rege meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht Dit nummer bestaat uit 2 bladen VOOR EEN De FIRMA COOPS te GORl^CUKitl heeft 16 verschillende modellen voor U in voorraad. iAanjglezieii het de redactie en den schrijlver van de serie "Artikelen ge bleken zSJn, dat betreffende de Mid- tdenstand nog vtelie zaken of niet vol komen begrepen worden of daar omtrent afwijkende meeninigen post kehben gevat, aullen regelmatig el ke week hóófde-artikelen onder de al- ^jlemeene titel van „de Middenstand in Nederland" verschijben. Als richt lijn van de®e min of meer korte be schouwingen zal o.a. aangehouden worden het verschenen standaard)- werfc „Handboek voor den (Midden stand," een weric, dat samengesteld en geschreven door een v!ijf-tal in den lande bekende toonaangevende des kundigen op Middenstandsterreinal lervroege zeer gunstig is beoordeeld schrijver dezes kan in deren zeer ze ker adviseeren dit keurige standaard werk op te nemen in menige parti culiere en md denstandsrvtereenig i n g' s bibliotheek. Wat is nu eigenlijk de Midden stand Dere vraag; is zeer moeilijk te be antwoorden. In het allgemeen zou men kunnen zéggén: de Midden stands is een stand, die tusschen •enerzijds dè arbeidersstand en an- «lerd-eels de groep Groot-bedrijven in alle schakeermglen inligt. In het hierover aangehaalde stan daard-werk schrijft men, mede erken nende hoe moeilijk het is een zuiver begrip te gevten: „Onder middenstanders verstaan wij de dragers van het ondememers- risico. in het kleinbedrijf op het ter rein van handel, nijverheid en ver keer." _Wij zien dus, dat al moge het wel licht te enig begrensd zijn volgens meer wetenschappelijke stellingen, het toch eigenlijk hierop 'nederkomt, dat men voor zichzelve zeer zeker kan uitmaken tot welke groep men in het bedrijfsleven behoort. Een en ander toont duidelijk aan, dat een zeer belangrijk gedeelte van onze bevolking tot den midden stand 'blehoort en dat zij hier nadruk kelijk naar voren gebracht, een wat men noemt „stabiele" bevollings- giroep is, d.w.z. door de zakelijke be langen is men uitermate gebonden aan de plaats ,waar men ach een bestaan heeft VeroverdEen mid denstander zal zich niet zoo gauw verplaatsen of verhuizen, al ware het alleen maar om de kosten, die daar mede gemoeid zijn en het moeten vor men van een bestaansbron in de nieuwe plaats, waar men zich ge- v|estigd heeft. Vliegende zaken zijn in behaalde branches niet denkbaar, een mid denstander, die bijv. eenige malen een nieuw arbeidsterrein zoekt (la ten wij nemen een broodbakker, een slager, een timmerman-aannemer, een smid, etc. etc.) wordt al spoedig1 met gemengde gevoelens beoordeeld. Met dit al, het moge de Lezers duidelijk zijn, is de middenstand te beschouwen als een steunpilaar van groote waarde in den tegenwoordir gen vorm van onze samenleving. Een vaste rots is de ondergrond, al thans dit zou bet moeten zijn. Wantde middenstand wordt menigmaal 'bedreigd, en deze bedrei ging is niet enkel bij klanken soms gebleven, doch bittere werkelijkheid geworden. Op de Vele vergaderingen en bij eenkomsten, welke ook schrijver de zes medemaakt, verneemt men tel kens en telkens weder de wanhoops kreet „Wij gaan eraan, wij middenstan ders!" Axjgst is op vele gezichten te lezen, ontevredenheid viert soms hoogtij, en dit alles is te danken aan gebrek aan samenwerking, ger herdenken. En ,eyen natuurlijk is het, dat vooral ,de hoofdstad en de residen tie btij deze viering hun beste beentje zullen voorzetten. Amsterdam heeft de zer dagen reeds een commissie geïn stalleerd, die belast is met het orga- mseeren van een tentoonstelling, wel ke een beeld zat geven van de hoofd stad zooals zij zich in de jaren van de regeering onzer Koningin, dus van 1898 tot 1938 heeft ontwikkeld. Deze tentoonstelling, die in September van dit jaar gehouden zal worden, belooft een buitengewoon belangwekkend beeld te geven van d'en geweldigen groei der hoofdstad in de laatste 40 jaar, niet alleen door uitbreiding, doch ook door annexatie van randgemeenten. De Ned'erlandsche Spoorwegen, die met den overgang van stoom- naar electrische en motorlractie een moei lijken tijd' doormaken, geven blijk zich aan de veranderde tijdsomstandigheden en d'e eischen van het moderne snel verkeer te kunnen aanpassen. Nadat Verstrekt Eandelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen, Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden d Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTKA. gisch deriken, gebrek aan gioed vér- jecten hadden dienst gedaan en na de trouwen onderling. I aanvankelijk wel eenigszins alarmeeren- grrotstt vijJLd wrn den middenstand I "f0'*" l™derzieklen te boren te is de middenstander zelf!! - 1 aJ'n> zal dit soort vervoermiddel wor- Doch anderzijds een Vreugdevol g|e- d'en uitgebreid. Deze maatregel zal ze- luid, in den loop der jaren heeft ker niet nalaten, de populariteit van men toch ingezien, dat zonder samen-<fen trein ais vervoermiddel te ver werking. ook niets en niets was te. be- hoogen, temeer daar de gebreken, die re&eh en dit heel goed rnoöd|jk was i.^e fbans in dienst z jnde Diesseltrei- s0®"®!. c^u%r?. .p7rI?cip^e^P begin- neh-nog aankfijvW". zooals gebrekkige seje^-te-^chadep. Wan£,^e ^-^entifaj, b^e^we materieel zu.- zer dagen door onze binnenwateren. I 'BeTastingvérhoogfng is ons bij meel] De grootesluisdeuren, bestemd voor de dan een gelegenheid van regëerings- sluis bij' Wijk bij Duurstede, moesten wege reeds aangekondigd. Te verbiij- op weg naar deze plaats in het Merwe- dender is daarom het bericht, dlaf dekanaal tusschen Zeeburg en Vreës- het geen radiobelasting zal zajh. Dieze d'e eerste Dieseltreinen met niin ofwijk verschillende draaibïhggen passee- geruststellende mededeeling kan mén meer bevredigende resultaten eenigen ren, hetgeen het uiterste van de stuur- lezen in de Memorie van Antwoord manskunst vereïschte. Dat bet hier let- op het Voorloopig Verslag der Eerstel Kamer over de begrooting van Finanv Havé. ste-iactor.vrak-'fetst vtótlarid - den. den voorzien, hetgeen op lange trajec- Hoe men hierin verbetering bracht ten ongetwijfeld een groot gerief voor in den loop der jaren, zullen wij in het reizend publiek zal zijn. het volgend artikel nader beschour I En het is immers juist voor deze trajecten, dat de Diesel-electrische trac- i tie meer en meer zal worden toege- past, omdat de electrische tractie, zoo- I als deze bijv. tusschen Amsterdam en Den Haag bestaat, over lange afstan den te kostbaar is. In de toekomst zal het Nederlandsche spoorwegnet dus het volgende beeld gaan vertoonen: electri sche treinen op korte, drukke trajec ten en Dieseltreinen voor de lange ver- TE HUUR DROGISTERII A VERSCHliUR-BAERT Gedipl. Drogist Boterm. 0 84 - Tel 72 - HEUSDEN SSfSa consulent L I^WmUNie^COUNlANT/ LEIDEN Hoogewoerdl23.Têl.l57i Contróle Balansen Rapporten Bedrijfseconomische en Belasting- Adviezen. Kantooradres alleen Leiden. Geen Bijkantoren. terlijk op een haarbreed aankwam, wordt duidelijk als men wet, dat een bindingen met de uithoeken van het transport van 13.98 meter breed door land. Daarbij zullen de Diesels niet een vaargeul van 14 meter moest wor- alleen in aantal, maar ook in lengte den gelaveerd. Na deze eerste kracht toenemen. Men spreekt reeds van vijf- j toer werd het zelfs nog erger; een wagentreinen in plaats van de drie-1 volgende brug stelde de schippers voor wagen-Diesels van thans. In den eer-de taak, het gevaarte door een vaar sten tijd van overgang van stoom- geul te brengen, die slechts zeven tractie naar Diesel-electrische tractie, millimeter speelruimte liet! Doch ook 'eiën, wélke zoo juist verscheen. Reeds eenige jaren geledén is er gedacht ovett] het instellen van een radiobelasting ter stijving van de schatkist, dochtjoen is dit denkbeeld na onderzoek ver worpen. De huidige minister van Fi nanciën ziet geen redenen, om hierop thans terug te komen. Zoo blijft ge lukkig het algemeene, populaire ont- spanni n.gsmiddel, dat dé radio vooï] alle lagen der bevolking geworden is, onbelast, afgezien dan van de heffing die het ondergaat op grond van de personeele belasting ondér het hoofd „mobilair". BUITENLAND Binneniandsch Overzicht Een belangwekkende tentoonstel ling in voorbereiding. Uitbrei ding der diesel-electrische tractie bij de Spoorwegen. Een merk waardig transport door het Mer- wedekanaal. De muskusrat. Geen radiobelasting. Terwijl de eene groote gebeurtenis in het Oranjehuis nog in spanning door heel het land verbeid wordt althans is dit op het oogenblik dat wij dit schrijven, nog het geval moeten er reeds voor de volgende, het veertigjarig regeeringsjubileum van H.M. de Koningin, de noodige voor bereidingen worden getroffen, want wie zou willen achterblijven bij 'de luis terrijke viering van een feit, dat ons land slechts ten zegen is «geweest, het feit, dat dit kleine land veertig jaren onafgebroken door het zelfde staats hoofd is geregeerd en wel' op een wijze, waarom menig ander land ons benijdt. Het ligt dan ook voor de hand, dat vele festiviteiten op touw gezet zullen worden, om dit zeer bij zondere feit zoo waardig mogelijk te zal zich evenwel nog dit bezwaar roor- aoen, dat de stoomtreinen, die slechts 100 km per uur kunnen maken tegen de Diesels 120, over een lange reis bijv. van Amsterdam naar Gronin gen niet minder dan een halt uur langer zullen doen dan de Dieseltrei-. DOPERWTEN SNIJBOONEN SPERCIEBOONEN 23 SPINAZIE 24 WORTELTJES 30 DOPERWTEN EN WORTELTJES 35 SOEPASPERGES per blikje 22V, SOEPGROENTEN 20, 12 HOLLANDSCHE TOMATENPUREE 13 cent Botermarkt 98 HEUSDEN. Depót C. Jamin. Telef. 52. hier slaagde men. Dat het verkeer door een en ander dikwijls gemimen tijd ver traging ondervond, zal niemand onder deze omstandigheden verwonderen. Een nieuw gevaar bedreigt onze dij ken, die het elk voor- en najaar toch al zoo hard te verantwoorden hebben tegen den waterwolf. Dit nieuwe ge vaar dreigt weer, doch thans niet al leen in overdrachtelijken zin, uit de dierenwereld en wel in de gedaante van f****™ nen. Dit bezwaar zal echter niet te ontgaan zijn, want als men bedenkt^ dat een uit drie rijtuigen bestaande Dieseltrein reeds twee ton kost, dan zal men begrijpen, dat de aanschaf- fingskosten van het benoodigdé nieu we materieel zoo hoog zijn, dat slechts geleidelijk tot afschaffing der stoom- tractie kan worden overgegaan. Een merkwaardig transport trok de- kusrat, die door het graven van gan gen ën holen de dijken ondermijnt en bovendien groote schade aan de visch- netten kan toebrengen. Voor het oo genblik dreigt het grootste gevaar uit België, vanwaar de schadelijke water bewoner ons land schijnt binnen te komen. Althans is dezer dagen te Maas tricht het eerste levende exemplaar van dit knaagdier gevangen. Naar aanlei ding van deze vangst, die doet ver moeden, dat in het Zuiden van ons land zich reeds meer exemplaren van deze diersoort zullen bevinden, heeft de Plantenziektenkundige Dienst teWa- geningen besloten, dé omgeving van Maastricht nauwkeurig te doen afzoe ken en is tevens met de directeuren van den Rijkswaterstaat in de Zuidelijke provincies in overleg getreden ten aan zien van het nemen van dé noodige afweermaatregelen. In dit verband zal ook contact worden gezocht met de Belgische regeering, want zoolang Bel gië geen krachtige maatregelen neemt tegen dé verspreiding van de bïsamrat, zal de schadelijke knager ook in ons land moeilijk geheel zijn uit te roeien. OPNIEUW GERUCHTEN OVER AF TREDEN VAN DR. SCHACHT ALS PRESIDENT VAN DE RIJKSBANK. Er doen te Berlijn opnieuw hardnekkige geruchten de ronde, dat dr. Schacht zou aftreden als president van de Rijksbank, doch deze geruchten zijn nog op geen enkele wijze officieel bevestigd. Men noemt baron Kurt von Schroeder uit Keulen, de president van de Industrie- Handelskamer te Keulen, een ond- officier van den staf, als opvolger van dr. Schacht. Von Schroeder is lid van den raad van beheer der banken voor internationale betalingen en sedert 1921 president van de Koeiner Bank. De ambtstermen van dr. Schacht bg de Rijksbank loopt op 17 Maart a.s. af. WERKELOOSHEID IN BELGIË STIJGT. De socialistische fractie van het Parle ment heeft Woensdag te Brussel de ver meerdering van de werkloosheid besproken. Minister Delattre verklaarde, dat het aantal werkloozen in Juli 1937 102 duizend bedroeg, dit aantal is in Januari 1938 gestegen tot 198 duizend. Volgens den minister is dit niet alleen te wijten aan het seizoen, doch ook aan de economische moeilijkheden. Indien deze toestand voort duurt, zal de werkloozen-ondersteuning ALS VOOR Nieuwendijk (N.-Br) A 123 VRIJBLIJVEND TE ONTBIEDEN

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1938 | | pagina 5