voor bet Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard
WAARHEEN?
5. p. tinkhuymf Co s Bank ]Y.V.
RMISÏ
Bouwkundige en Assuradeur
Hieuwend en OmMen
Und van altena
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN.
No. 5819
Vrijdag 28 Januari
1988
Buikband of Buikcorset.
Wel dat is
heei eenvoudig.
Daar slaagt U altijd en
tot volle tevredenheid.
De Middenstand in
Nederland.
.- V r'Viü
mk -Jlistorisdhb LiMffiug.
iblbp. Mo. i» Raamsdonksveer.
ftgtsfcdup vu te *i5ttfü»K>c Bank ftmsterdan
fiynrpiiBTABT
A. BAAIJENS
HERO BLIKGROENTEN.
GEVESTIGD
J. B. V. D WIEL
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN
en VRIJDAGMIDDAG.
Ab-onnementsprijs: per S maanden
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze agenten 10 cent.
per week. Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Teleioon no. 19.
Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke rege
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht
Dit nummer bestaat
uit 2 bladen
VOOR EEN
De FIRMA COOPS
te GORl^CUKitl
heeft 16 verschillende
modellen voor U in
voorraad.
iAanjglezieii het de redactie en den
schrijlver van de serie "Artikelen ge
bleken zSJn, dat betreffende de Mid-
tdenstand nog vtelie zaken of niet vol
komen begrepen worden of daar
omtrent afwijkende meeninigen post
kehben gevat, aullen regelmatig el
ke week hóófde-artikelen onder de al-
^jlemeene titel van „de Middenstand
in Nederland" verschijben. Als richt
lijn van de®e min of meer korte be
schouwingen zal o.a. aangehouden
worden het verschenen standaard)-
werfc „Handboek voor den (Midden
stand," een weric, dat samengesteld
en geschreven door een v!ijf-tal in den
lande bekende toonaangevende des
kundigen op Middenstandsterreinal
lervroege zeer gunstig is beoordeeld
schrijver dezes kan in deren zeer ze
ker adviseeren dit keurige standaard
werk op te nemen in menige parti
culiere en md denstandsrvtereenig i n g' s
bibliotheek.
Wat is nu eigenlijk de Midden
stand
Dere vraag; is zeer moeilijk te be
antwoorden. In het allgemeen zou
men kunnen zéggén: de Midden
stands is een stand, die tusschen
•enerzijds dè arbeidersstand en an-
«lerd-eels de groep Groot-bedrijven in
alle schakeermglen inligt.
In het hierover aangehaalde stan
daard-werk schrijft men, mede erken
nende hoe moeilijk het is een zuiver
begrip te gevten:
„Onder middenstanders verstaan
wij de dragers van het ondememers-
risico. in het kleinbedrijf op het ter
rein van handel, nijverheid en ver
keer."
_Wij zien dus, dat al moge het wel
licht te enig begrensd zijn volgens
meer wetenschappelijke stellingen,
het toch eigenlijk hierop 'nederkomt,
dat men voor zichzelve zeer zeker
kan uitmaken tot welke groep men
in het bedrijfsleven behoort.
Een en ander toont duidelijk aan,
dat een zeer belangrijk gedeelte van
onze bevolking tot den midden
stand 'blehoort en dat zij hier nadruk
kelijk naar voren gebracht, een wat
men noemt „stabiele" bevollings-
giroep is, d.w.z. door de zakelijke be
langen is men uitermate gebonden
aan de plaats ,waar men ach een
bestaan heeft VeroverdEen mid
denstander zal zich niet zoo gauw
verplaatsen of verhuizen, al ware het
alleen maar om de kosten, die daar
mede gemoeid zijn en het moeten vor
men van een bestaansbron in de
nieuwe plaats, waar men zich ge-
v|estigd heeft.
Vliegende zaken zijn in behaalde
branches niet denkbaar, een mid
denstander, die bijv. eenige malen
een nieuw arbeidsterrein zoekt (la
ten wij nemen een broodbakker, een
slager, een timmerman-aannemer, een
smid, etc. etc.) wordt al spoedig1 met
gemengde gevoelens beoordeeld.
Met dit al, het moge de Lezers
duidelijk zijn, is de middenstand te
beschouwen als een steunpilaar van
groote waarde in den tegenwoordir
gen vorm van onze samenleving.
Een vaste rots is de ondergrond, al
thans dit zou bet moeten zijn.
Wantde middenstand wordt
menigmaal 'bedreigd, en deze bedrei
ging is niet enkel bij klanken soms
gebleven, doch bittere werkelijkheid
geworden.
Op de Vele vergaderingen en bij
eenkomsten, welke ook schrijver de
zes medemaakt, verneemt men tel
kens en telkens weder de wanhoops
kreet
„Wij gaan eraan, wij middenstan
ders!" Axjgst is op vele gezichten te
lezen, ontevredenheid viert soms
hoogtij, en dit alles is te danken aan
gebrek aan samenwerking, ger
herdenken. En ,eyen natuurlijk is het,
dat vooral ,de hoofdstad en de residen
tie btij deze viering hun beste beentje
zullen voorzetten. Amsterdam heeft de
zer dagen reeds een commissie geïn
stalleerd, die belast is met het orga-
mseeren van een tentoonstelling, wel
ke een beeld zat geven van de hoofd
stad zooals zij zich in de jaren van
de regeering onzer Koningin, dus van
1898 tot 1938 heeft ontwikkeld. Deze
tentoonstelling, die in September van
dit jaar gehouden zal worden, belooft
een buitengewoon belangwekkend beeld
te geven van d'en geweldigen groei der
hoofdstad in de laatste 40 jaar, niet
alleen door uitbreiding, doch ook door
annexatie van randgemeenten.
De Ned'erlandsche Spoorwegen, die
met den overgang van stoom- naar
electrische en motorlractie een moei
lijken tijd' doormaken, geven blijk zich
aan de veranderde tijdsomstandigheden
en d'e eischen van het moderne snel
verkeer te kunnen aanpassen. Nadat
Verstrekt Eandelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen,
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden d Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTKA.
gisch deriken, gebrek aan gioed vér- jecten hadden dienst gedaan en na de
trouwen onderling. I aanvankelijk wel eenigszins alarmeeren-
grrotstt vijJLd wrn den middenstand I "f0'*" l™derzieklen te boren te
is de middenstander zelf!! - 1 aJ'n> zal dit soort vervoermiddel wor-
Doch anderzijds een Vreugdevol g|e- d'en uitgebreid. Deze maatregel zal ze-
luid, in den loop der jaren heeft ker niet nalaten, de populariteit van
men toch ingezien, dat zonder samen-<fen trein ais vervoermiddel te ver
werking. ook niets en niets was te. be- hoogen, temeer daar de gebreken, die
re&eh en dit heel goed rnoöd|jk was i.^e fbans in dienst z jnde Diesseltrei-
s0®"®!. c^u%r?. .p7rI?cip^e^P begin- neh-nog aankfijvW". zooals gebrekkige
seje^-te-^chadep. Wan£,^e ^-^entifaj, b^e^we materieel zu.-
zer dagen door onze binnenwateren. I 'BeTastingvérhoogfng is ons bij meel]
De grootesluisdeuren, bestemd voor de dan een gelegenheid van regëerings-
sluis bij' Wijk bij Duurstede, moesten wege reeds aangekondigd. Te verbiij-
op weg naar deze plaats in het Merwe- dender is daarom het bericht, dlaf
dekanaal tusschen Zeeburg en Vreës- het geen radiobelasting zal zajh. Dieze
d'e eerste Dieseltreinen met niin ofwijk verschillende draaibïhggen passee- geruststellende mededeeling kan mén
meer bevredigende resultaten eenigen ren, hetgeen het uiterste van de stuur- lezen in de Memorie van Antwoord
manskunst vereïschte. Dat bet hier let- op het Voorloopig Verslag der Eerstel
Kamer over de begrooting van Finanv
Havé.
ste-iactor.vrak-'fetst vtótlarid -
den. den voorzien, hetgeen op lange trajec-
Hoe men hierin verbetering bracht ten ongetwijfeld een groot gerief voor
in den loop der jaren, zullen wij in het reizend publiek zal zijn.
het volgend artikel nader beschour I En het is immers juist voor deze
trajecten, dat de Diesel-electrische trac-
i tie meer en meer zal worden toege-
past, omdat de electrische tractie, zoo-
I als deze bijv. tusschen Amsterdam en
Den Haag bestaat, over lange afstan
den te kostbaar is. In de toekomst zal
het Nederlandsche spoorwegnet dus het
volgende beeld gaan vertoonen: electri
sche treinen op korte, drukke trajec
ten en Dieseltreinen voor de lange ver-
TE HUUR
DROGISTERII
A VERSCHliUR-BAERT
Gedipl. Drogist
Boterm. 0 84 - Tel 72 - HEUSDEN
SSfSa consulent
L I^WmUNie^COUNlANT/
LEIDEN Hoogewoerdl23.Têl.l57i
Contróle
Balansen
Rapporten
Bedrijfseconomische
en Belasting-
Adviezen.
Kantooradres alleen Leiden. Geen
Bijkantoren.
terlijk op een haarbreed aankwam,
wordt duidelijk als men wet, dat een
bindingen met de uithoeken van het transport van 13.98 meter breed door
land. Daarbij zullen de Diesels niet een vaargeul van 14 meter moest wor-
alleen in aantal, maar ook in lengte den gelaveerd. Na deze eerste kracht
toenemen. Men spreekt reeds van vijf- j toer werd het zelfs nog erger; een
wagentreinen in plaats van de drie-1 volgende brug stelde de schippers voor
wagen-Diesels van thans. In den eer-de taak, het gevaarte door een vaar
sten tijd van overgang van stoom- geul te brengen, die slechts zeven
tractie naar Diesel-electrische tractie, millimeter speelruimte liet! Doch ook
'eiën, wélke zoo juist verscheen. Reeds
eenige jaren geledén is er gedacht ovett]
het instellen van een radiobelasting
ter stijving van de schatkist, dochtjoen
is dit denkbeeld na onderzoek ver
worpen. De huidige minister van Fi
nanciën ziet geen redenen, om hierop
thans terug te komen. Zoo blijft ge
lukkig het algemeene, populaire ont-
spanni n.gsmiddel, dat dé radio vooï]
alle lagen der bevolking geworden is,
onbelast, afgezien dan van de heffing
die het ondergaat op grond van de
personeele belasting ondér het hoofd
„mobilair".
BUITENLAND
Binneniandsch
Overzicht
Een belangwekkende tentoonstel
ling in voorbereiding. Uitbrei
ding der diesel-electrische tractie
bij de Spoorwegen. Een merk
waardig transport door het Mer-
wedekanaal. De muskusrat.
Geen radiobelasting.
Terwijl de eene groote gebeurtenis
in het Oranjehuis nog in spanning
door heel het land verbeid wordt
althans is dit op het oogenblik dat
wij dit schrijven, nog het geval
moeten er reeds voor de volgende,
het veertigjarig regeeringsjubileum van
H.M. de Koningin, de noodige voor
bereidingen worden getroffen, want wie
zou willen achterblijven bij 'de luis
terrijke viering van een feit, dat ons
land slechts ten zegen is «geweest, het
feit, dat dit kleine land veertig jaren
onafgebroken door het zelfde staats
hoofd is geregeerd en wel' op een
wijze, waarom menig ander land ons
benijdt. Het ligt dan ook voor de
hand, dat vele festiviteiten op touw
gezet zullen worden, om dit zeer bij
zondere feit zoo waardig mogelijk te
zal zich evenwel nog dit bezwaar roor-
aoen, dat de stoomtreinen, die slechts
100 km per uur kunnen maken tegen
de Diesels 120, over een lange reis
bijv. van Amsterdam naar Gronin
gen niet minder dan een halt uur
langer zullen doen dan de Dieseltrei-.
DOPERWTEN
SNIJBOONEN
SPERCIEBOONEN 23
SPINAZIE 24
WORTELTJES 30
DOPERWTEN EN
WORTELTJES 35
SOEPASPERGES per blikje 22V,
SOEPGROENTEN 20, 12
HOLLANDSCHE
TOMATENPUREE 13 cent
Botermarkt 98 HEUSDEN.
Depót C. Jamin. Telef. 52.
hier slaagde men. Dat het verkeer door
een en ander dikwijls gemimen tijd ver
traging ondervond, zal niemand onder
deze omstandigheden verwonderen.
Een nieuw gevaar bedreigt onze dij
ken, die het elk voor- en najaar toch
al zoo hard te verantwoorden hebben
tegen den waterwolf. Dit nieuwe ge
vaar dreigt weer, doch thans niet al
leen in overdrachtelijken zin, uit de
dierenwereld en wel in de gedaante van
f****™
nen. Dit bezwaar zal echter niet te
ontgaan zijn, want als men bedenkt^
dat een uit drie rijtuigen bestaande
Dieseltrein reeds twee ton kost, dan
zal men begrijpen, dat de aanschaf-
fingskosten van het benoodigdé nieu
we materieel zoo hoog zijn, dat slechts
geleidelijk tot afschaffing der stoom-
tractie kan worden overgegaan.
Een merkwaardig transport trok de-
kusrat, die door het graven van gan
gen ën holen de dijken ondermijnt en
bovendien groote schade aan de visch-
netten kan toebrengen. Voor het oo
genblik dreigt het grootste gevaar uit
België, vanwaar de schadelijke water
bewoner ons land schijnt binnen te
komen. Althans is dezer dagen te Maas
tricht het eerste levende exemplaar van
dit knaagdier gevangen. Naar aanlei
ding van deze vangst, die doet ver
moeden, dat in het Zuiden van ons
land zich reeds meer exemplaren van
deze diersoort zullen bevinden, heeft
de Plantenziektenkundige Dienst teWa-
geningen besloten, dé omgeving van
Maastricht nauwkeurig te doen afzoe
ken en is tevens met de directeuren van
den Rijkswaterstaat in de Zuidelijke
provincies in overleg getreden ten aan
zien van het nemen van dé noodige
afweermaatregelen. In dit verband zal
ook contact worden gezocht met de
Belgische regeering, want zoolang Bel
gië geen krachtige maatregelen neemt
tegen dé verspreiding van de bïsamrat,
zal de schadelijke knager ook in ons
land moeilijk geheel zijn uit te roeien.
OPNIEUW GERUCHTEN OVER AF
TREDEN VAN DR. SCHACHT ALS
PRESIDENT VAN DE RIJKSBANK.
Er doen te Berlijn opnieuw hardnekkige
geruchten de ronde, dat dr. Schacht zou
aftreden als president van de Rijksbank,
doch deze geruchten zijn nog op geen
enkele wijze officieel bevestigd.
Men noemt baron Kurt von Schroeder
uit Keulen, de president van de Industrie-
Handelskamer te Keulen, een ond-
officier van den staf, als opvolger van
dr. Schacht.
Von Schroeder is lid van den raad van
beheer der banken voor internationale
betalingen en sedert 1921 president van
de Koeiner Bank.
De ambtstermen van dr. Schacht bg
de Rijksbank loopt op 17 Maart a.s. af.
WERKELOOSHEID IN BELGIË STIJGT.
De socialistische fractie van het Parle
ment heeft Woensdag te Brussel de ver
meerdering van de werkloosheid besproken.
Minister Delattre verklaarde, dat het aantal
werkloozen in Juli 1937 102 duizend
bedroeg, dit aantal is in Januari 1938
gestegen tot 198 duizend. Volgens den
minister is dit niet alleen te wijten aan
het seizoen, doch ook aan de economische
moeilijkheden. Indien deze toestand voort
duurt, zal de werkloozen-ondersteuning
ALS
VOOR
Nieuwendijk (N.-Br) A 123
VRIJBLIJVEND TE ONTBIEDEN