Lied van de week Maak of vermaak nü zelf Uw kleeding V Binnenland Doe mee! Organisatie voor de voed selvoorziening. door Guus Betlem Jr. Kom, nu het weer zachter wordt, Sta 's morgens vroeger op. Loop rechtstreeks naar de radio En draai 'es aan de knop. Hé, wat is dat? Wat hoort U daar? De ochtendgymnastiek? Gunst, dat is aardig een idee EWat leuk zoo op muziek. Links heffen... buigen... boenen récht Dat voélt U in l'w kuit! Uw armen langs het hoofd gestrekt, En ademt langzaam uit! Daar gaan we... kom, doe ook'es mee Probéér het eens een keer, iWat zegt U? bent U veel te stijf? Een reden juist te meer! .Vooruit, Uw romp naar achter toe, Ja, dat doet nu nog pijn, Maar na een week, of eerder al, Dan zal dat over zijn! Dan gaat U in Uw tweede jeugd, U bent toch nog niet oud? Al veertig? nou. wat zégt dat nu? Of bent U soms van hout? Komaan: doe mee! en let 'es op, Hoé of U zich straks voelt, Die lessen zijn niet voor Uw kind, Maar juist voor U bedoeld! En niemand, die U knoeien ziet, Of die Uw hijgen hoort, U werkt aan Uw verjongingskuur Alléén, en ongestoord! Vooruit, sta eens wat vroeger op, En doe een ochtend mee! Wanneer U één les hebt gevolgd, Dan worden dat er... twee! Jaag al Uw kwaaltjes op de vlucht, De stijfheid uit Uw botten, Wie 'tlaatst lacht...? juist dat bent U, Laat anderen maar spotten!! De Secretaris-Generaal van het Departement van Landbouw en Vis- scherij maakt bekend, dat in het Ver ordeningenblad van Dinsdag is ver schenen zijn besluit betreffende den opbouw van een organisatie voor de V oedselvoorziening (Organisatieb esl Voedselvoorziening 1941). Ter toe ting hiervan deelt hij het volgende mede ALGEMEEN. De economische omstandigheden welke gedurende de laatste jaren voor het uitbreken van den oorlog in Ne derland hebben geheerscht en welke in het bijzonder voor den landbouw van vèrstrekkenden invloed waren, maakten het noodzakelijk, dat tal van maatregelen tot steun aan den land bouw en tot regeling van de voort brenging en den afzet van landbouw producten werden genomen. Voor de uitvoering van deze maatregelen werd een omvangrijk apparaat ingesteld, :dat, hoewel 'daarin verschillende ver tegenwoordigers van het bedrijfsleven zitting hadden, toch een overwegend lambtelijk karakter had. Na het uit breken van den oorlog is dit appa raat dienstbaar gemaakt aan de voed selvoorziening, waarvan de regeling in het bijzonder onder de huidige om standigheden steeds ingrijpender maatregelen eischt. Het is daarbij Idijge ambtelijke en sterk gecentrali seerde apparaat der voedselvoorzie ning niet geschikt is om de vereischte jmaer en meer gebleken, dat het hui- tmaatregelen op de meest deskundige en soepele wijze tot stand te brengen 'en uit te voeren. Reeds om deze re Iden was het noodzakelijk nieuwe vor men te scheppen ten einde in de hui Idige organisatie ingrijpende wijzigin gen te kunnen brengen. Er bestond 'echter nog een andere reden. T Zooals tut het voorgaande blijkt, |s de bestaande organisatie van de Voedselvoorziening in feite niets an- lders dan een voor de regeling daar van omgebouwd crisisapparaat, dat Oorspronkelijk geheel ingesteld was op de uitvoering van de voor den landbouw noodige steunmaatregelen Waar sinds eenigen tijd het samenstel van regelingen geheel gericht is op de voedselvoorziening, sluit de be staande organisatie daar niet meer op aan. Een nieuwe organisatie is derhalve noodig, met een ander doe' dan de Landbouw Crisis-Organisatie had. Haar doel zal zijn de voedsel voorziening te regelen in het belang .Van producent en consument en de tusschen deze beide liggende groe pen van belanghebbenden. Was het vroegere complex van maatregelenen de daarmede verbonden organisaties ter op gericht een zoo goed mogelijk orijspeil voor den landbouw te ver krijgen, de nieuwe organisatie zal daarentegen een behoorlijk prijspeil voor den landbouw als uitgangspunt lebben, ten einde op dien grondslag een behoorlijke voedselvoorziening op te bouwen. De landbouwcrisisorganisatie had nog een ander bijzonder kenmerk. Daar het complex van landbouw crisismaatregelen zeer ver ingreep, be trok het daarbij tal van andere groe ien uit het economische leven. Dit alles geschiedde echter als middel tot iet doel: steun aan den landbouw, waardoor een zeker antagonisme tus schen de belangen van den betrokken iandel en industrie eenerzijds en de lelangen van den landbouw anderzijds' onvermijdelijk was. In de nieuwe or ganisatie zal dit niet meer het geval lehoeven te zijn. Deze zal gericht zijn op de belangen van alle bij de voed selvoorziening betrokken bedrijven, ongeacht of deze producent, hande aar of verwerker zijn, voor zoover de ze belangen althans met ©en goede voedselvoorziening vereeriigbaar zijn. 3at zulks niet beteekent, dat in de nieuwe organisatie al hetgeen zal kun nen blijven bestaan, zooals het thans is, spreekt vanzelf. Om tot een goede voedselvoorziening te komen, zullen op dit punt nieuwe beslissingen moe ten worden genomen, waarbij zoowel sociale als economische overwegingen zullen medespreken. Om de hiervoor uiteengezette re denen werd het derhalve noodzakelijk geacht om op het gebied der voed selvoorziening een nieuwe organisatie voor te bereiden, waarbij het streven voorzit de uitvoering en zoo mogelijk ook de totstandkoming der maatrege- en onder toezicht der overheid op te dragen aan publiekrechtelijke orga nen. Deze organen zullen worden in gesteld voor de behartiging van de Delangen van de voedselvoorziening, ieder voor een bepaald gebied. Door baar samenstelling en inrichting zul- en ze geacht kunnen worden de be langen van het haar toevertrouwde onderdeel van het bedrijfsleven op deskundige wijze te kunnen beharti gen. In het thans gepubliceerde be sluit zijn de grondslagen voor den ópbouw van een dergelijke publiek rechtelijke organisatie voor de voed selvoorziening neergelegd. Bij het ont werpen van dit besluit is als uitgangs punt genomen, dat het, teneinde voor al in de huidige oorlogsomstandighe den nadeelige overgangsperioden te vermijden, wenschelijk is zoowel fei telijk als juridisch voort te bouwen op hetgeen op het gebied van de or ganisatie voor het bedrijfsleven in Nederland reeds tot stand is gekomen. Zoo zal bij de groepeering en den opbouw van de in het ontwerp ge projecteerde organen in feite voor een belangrijk deel aansluiting wor den gezocht bij de thans bij de uit voering der Landbouw-Crisiswet 193'3 en het Voedselvoorzieningsbesluit in geschakelde organisaties, zoomede wat betreft den handel en industrie op het gebied der voedselvoorziening bij de door de Commissie voor de Orga nisatie van het Bedrijfsleven fde Com missie Woltersom) in te stellen or ganisaties. Wat den juiridischen grond slag betreft, is in het ontwerp aan sluiting gevonden bij de artikelen 152/154 van de Grondwet, welke ar tikelen betrekking hebben op de in stelling van openbare lichamen voor bedrijven of groepen van bedrijven. De' toepassing van deze artikelen blijkt o.a. uit artikel 2, lid 1, van het besluit waarin wordt bepaald dat ten behoe ve van 'de organisatie voor de voed selvoorziening lichamen in den zin van artikel 152 van de Qrondwet worden ingesteld en uit artikel 6, lid 3', waarin is bepaald, dat aan deze lichamen verordenede bevoegdheid, als bedoeld in artikel 153 der Grond wet, kan worden verleend. PLAN VAN OPBOUW DER ORGANISATIE. De op te bouwen organisatie zal de geheele voedselvoorziening om vatten. Hiertoe worden gerekend: lo. de voortbrenging van, handel in en be- en verwerking van alle pro ducten van de voedselvoorziening met inbegrip van genotmiddelen: 2o. de voortbrenging van, handel in en be- en verwerking van die pro ducten van den Nederlandschen Land bouw, welke niet voor de voedselvoor ziening zijn bestemd, dus b.v. vlas, griend en riet; 3d. de handel in grondstoffen en hulpmiddelen voor zoover deze voor den landbouw en visscherij van bij zondere be teekenis zijn. De verschillende organisaties wel ke kunnen worden ingesteld zijn: bedrijfsorganisaties, onderbedrijfsorganisaties, vakorganisaties, 't Is niet alleen veel voordeeliger, doch zal U bovendien groote voldoening schenken. Duidelijke, begrijpelijke raderbladen, ma ken zélf naaien tot een genoegen HET NIEUWE MODEBLAD verschijnt tweemaal per maand, telkens met minstens 50 gratis patronen op vier raderbladen - prijs 20 cent per nunVmer - per kwartaal f 1.20 (per post f 1.50) Aóft tü*r tlV» Ae coüV®" vakgroepen en ondervakgroepen, (art 2). Al deze organisaties kunnen plaatselijke of provinciale afdeelingen instellen (art. 3). Voor de economische verzorging van één of meer productengroepen op het gebied der voedselvoorziening worden bedrijfsorganisaties en onder- bedrijfsorganisaties ingesteld. Deze be drijfsorganisaties en onderbedrijfsor- ganisaties worden gevormd uit produ centen in den landbouw of in de vis scherij en uit vakgroepen van han delaren en be- en verwerkers, welke tot vakorganisaties kunnen worden samengevoegd. Op deze wijze* zullen voor alle pro ducten van de voedselvoorziening en den landbouw bedrijfsorganisaties met hare geledingen worden ingesteld, die dan tezamen 5 gebieden bestrijken, te weten het gebied van de: producten van den akkerbouw en daarmede gelijk te stellen producten; producten van de veehouderij en margarine, vetten en oliën; producten van den tuinbouw: producten van de visscherij grondstoffen en hulpmiddelen. In verband met de reeds aan de Commissie voor de Organisatie van het Bedrijfsleven (Commissie Wolter som) verstrekte opdracht om handel en industrie te organiseeren, werd het wenschelijk geoordeeld ook de handel en industrie op het gebied der voedselvoorziening door deze Commissie te doen organiseeren. De daaruit voortkomende vakgroepen en ondervakgroepen zullen als vakgroe pen en ondervakgroepen in de orga nisatie voor de voedselvoorziening worden ingeschakeld, zoo noodig sa mengevoegd tot vakorganisaties (art. 4). Waar met dit besluit geen eigen lijke publiekrechterlijke algemeene landbouworganisaties beoogd wordt, ligt het niet in de bedoeling „land- bouwvakgroepen" in te stellen. De instelling van bedrijfsorganisa ties en vakorganisaties geschiedt door den Secretaris-Generaal van het Dept. van Landbouw en Visscherij, die daar bij een reglement vaststelt, waarin d samenstelling, inrichting en bevoegd heid der lichamen nader zullen wor den geregeld. TAAK EN BEVOEGDHEDEN DER ORGANISATIES. Deze zullen, behalve op het geven van advies aan de overheid en aan boven haar gestelde organisaties en het uitvoeren van door de overheid en bovengestelde organisaties getrof fen maatregelen, gericht zijn op een zoo groot mogelijke zelfwerkzaam heid onder toezicht van de overheid Aan de organisaties, die daarvoor in aanmerking komen in het bijzon der zullen dit de bedrijfsorganisaties en onderbedrijfsorganisaties zijn zal daartoe verordenende bevoegdheid kunnen worden verleend. De verordenende bevoegdheid zal zich o. m. over de volgende onder werpen kunnen uitstrekken: a. regeling van de voortbrenging, invoer, afzet, waaronder mede in begrepen uitvoer verdeeling en aanwending, waaronder mede be grepen opslag en be- en verwerking van producten van de voedselvoor ziening b. regeling van de vestiging, uit breiding, beperkte reorganisatie, tij delijke of blijvende stillegging, fusie, verkoop of verpachten van bedrijven op het gebied van de voedselvoorzie ning, waarvoor de organisatie is in gesteld c. het verleenen van vergoedingen aan hen, die door eenigen maatregel, als bedoeld onder b, ernstig econo misch nadeel ondervinden, zoomede het opleggen aan hen, die van een zoodanigen maatregel economisch voordeel genieten, van de verplichting tot het betalen van een geldsom; d. vaststelling van prijzen en mar ges zoomede van betalings- en leve ringsvoorwaarden met betrekking tot producten van de voedselvoorziening; e. vaststelling van voorschriften voor de tot de reorganisatie behoo- rende ondernemers betreffende het voeren van hunne administratie, zoo mede betreffende het verstrekken van mondelinge en schriftelijke gegevens aan de organisatie. Behalve t.a.v. de voortbrenging, af zet, aanwending der producten van de voedselvoorziening, zal derhalve in't bijzonder ook t.a.v. het distributie-ap paraat regelend kunnen worden opge treden, waarbij eenerzijds aan belang hebbenden vergoedingen kunnen wor den gegeven en anderzijds van belang hebbenden bijdragen kunnen worden gevorderd. Gezien deze uitvoerende en regelen de taak der organisaties kan het min der wenschelijk zijn haar tevens te belasten met zuiver commercieel© han delingen, zooals de aan- en verkoop van producten. In verband hiermede is in het besluit (art. 14) de mogelijk heid geopend om voor dergelijke werkzaamheden aparte lichamen in te stellen, die aan de bedrijfsorgani saties of onderbedrijfsorganisaties worden verbonden. Het toezicht op deze commercieele lichamen zal bi den Secretaris-Generaal en zijn ge machtigden berusten. REGELING VAN HET TOEZICHT Hoewel het in de bedoeling ligt de organisaties een zoo groot mogelijke zelfwerkzaamheid te laten, spreekt het vanzelve, dat, in het bijzonder ook gedurende den oorlogstoestand toe zicht van de overheid op de werk zaamheden der organisaties niet kan worden ontbeerd, met het oog op de groote belangen, welke aan een be hoorlijke voedselvoorziening voor het Nederlandsche volk zijn verbonden Dit toezicht is in dier voege gene geld, dat het algemeene toezicht be rust bij den Secretaris-Generaal en een of meer door hem daartoe ge machtigden. Als zoodanig zal uiter aard in de eerste plaats de Directeur Generaal van de Voedselvoorziening worden gemachtigd. Het algemeen toezicht houdt in een recht tot vernietiging van alle beslui ten en verordeningen van de organisa ties door den Secretaris-Generaal of een door dezen aan te wijzen instantie, zoomede een goedkeuringsrecht van bepaalde nader aan te wijzen beslui ten of verordeningen. Verordeningen inzake prijzen en marges zijn steeds aan de goedkeuring van den Secreta ris-Generaal onderworpen. De be voegdheden van den Gemachtigde voor de Prijzen blijven hierbij onaan getast. Voor de coördinatie van de werk zaamheden der organisaties wordt voor elk der 5 hierboven genoemde gebieden een Raad ingesteld, bestaan de uit 2 of meer leden (art. 11, lid 3). Tot het leggen van het contact tusschen het geheele organisme en de overheid wordt voorts een Raad voor de Voedselvoorziening ingesteld, die den Secretaris-Generaal van advies dient. Deze Raad waarvan de Direc teur-Generaal van de Voedselvoorzie ning voorzitter is, treedt in de plaats van het College voor de Voedselvoor ziening. STRAFBEPALINGEN. Op niet-nakoming van het besluit of van eenige daarop gebaseerde ver- Ordening zijn straffen gesteld (artt. I'S en 19). Bij overtredingen zijn deze straffen hechtenis van ten hodgste' een jaar of geldboete van ten hoogste vijf en twintig duizend gulden. Bij misdrijven zijn de straffen gevange nisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van ten hoogste vijftig duizend gulden. Nalast strafrechtelijke vervolging is de mogelijkheid van tuchtrechtelijke >e:straffing door of namens de orga nisaties geopend (art. 20). Uitdrukkelijk is bepaald, dat prijs- overtredingen berecht blijven volgens de bepalingen van het Prijsbeheer- schingsbesluit (art. 24). BESLECHTING VAN GESCHILLEN De beslechting van geschillen tus schen organisaties en ondernemers is met uitsluiting van den gewonen rechter in eerste instantie opgedragen aan Scheidsgerechten, welke bij de verschillende Raden zullen worden in gesteld. Van de uitspraak van deze Scheidsgerechten staat beroep open op den Secretaris-Generaal, die be slist nadat een Commissie van Advies is gehoord (art. 13). Het ligt ech ter in de bedoeling over ©enigen tijd deze beroepsregeling te vervangen door een andere, waarbij een afzon derlijk Scheidsgerecht zal worden in gesteld. OVERGANGSBEPALING. Teneinde hangende de vorming van de vakgroepen en ondervakgroepen toch reeds de instelling van bedrijfs organisaties en onderbedrijfsorganisa ties mogelijk te maken, is een over gangsbepaling getroffen, waarin de vertegenwoordiging van de belang hebbende groepen is geregeld (arti kel 26). DE RANTSOENEERING VAN HET GEDISTILLEERD, Eenigen tijd gejedpn is gemeld, dat de distillateurs jiiiqr te lande een vrijwillige rantsoeneering van het ge distilleerd hadden ingevoerd. Geble ken is, dat de aldus aan hun af neb mers toegestane hoe|veelheid gedistil leerd niet in, overeenstemming was met die grondstoff©npositie der dis tillateurs. Zij hebben zich derhalve genoodzaakt gezien het rantsoen op nieuw te verminderen en wel tot 55 pet. van het .verbruik oveir 1939. Naar de N. R'damsche Courant verneemt, hebben de yereenigingen van distillateurs en, likeurstokers een rondschrijven tot de afnemers van gedistilleerd gericht, waarin zij zeg gen, dat er met ingang van 1 April een sterke ran,tsoemeering ,van de grondstoffen wordt toegepast, van wege de sectie pi ritus van het rijks bureau voor voedselvoorziening! jn oorlogstijd. De vrijwillige rantsoemee- ring van gedistilleerd, ,die aanvanke lijk gebaseerd was op 60' pet. van het verbruik in ,1939, kan dientenge volge niet doorgevoerd worden, te meer omdat een de©l van het totale rantsoen gebruikt moet worden om te voorzien in de behoefte van de zaken, die na 1939 geopend zijn. De distillateurs zullen derhalve niet meer dan 55 pet. kunnen afleveren. Op instiglatie van de zooefven ge noemde sectie Spiritus is er een ver gadering met distillateurs geweest, tijdens dewelke besloten is tot de op richting van een rantsoeneeringsbu- reau voor gedistilleerd. Den afnemers van gedistilleerd is medegedeeld, dat tip er op moeten rekenen, dat opgave van hun voorraden gedistilleerd ge vraagd zal worden. Verkrijgbaar bij de administratie of bezorger van dit blad Uitgave: N.V. Uitg. Maatscb. „Neerlandia" Kr. Nwt. Cracbt 66, Utrecht

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1941 | | pagina 6