Dit nummer bestaat uit 3 bladen X Veehouders! Firma COOPS ZONDER BON SAPI" 5. P. £anklwyze« Co s Bank ff.V. ons groot leedwezen Jos van de Ven-Sars Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN. Distributie- mededeelingen. Heden hebben wij ontvangen Tweedjassen, nog prima oude kwaliteiten UNO VAN No. 6149 Vrijdag 11 April 1941 DROGISTERIJ GORINCHEM. tPaaschfeest en cPaaschgebruiken 99 A. VERSCHUUR-BAERT VERD U1STEREN: Agentschap van it Amsterdamsche Bant Jt.V,, Amsterdam. Örootestraat 252 Waalwijk Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en V R IJ D A G M I D D A G. Abonnementsprijs: per 3 maanden franco per post beschikt f 1.30. Bij onze agenten 10 cent per week. - Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. DENKT OM DE GEZONDHEID VAN UW VEE. Wij leveren U: Droespoeder, per pak f 0,75 Zogpoeder, per pak f 0,75 Kippenpoeder, per pak f 0,75 Kwalster poeder, per pak f 0,75 Navuilpoeder, per dubbel pak f 0,75 iWormpoeder voor paarden f 1,00 Wormpoeder voor varkens f 1,00 Herkouwingspoeder f 1,00 Bevruchtingspoeder, f 1,25 en f 1,75 Spenenzalf, per groote bus f 1,00 Runderhorzelzalf, per bus f 0,45 Capsules tegen leverbot of ongansch bij schapen. Engelsch Zout. Bloem van Zwavel. Creolin voor ontsmetting. Caporit voor ontsmetting. Kresolzeepoplossing v. ontsmetting. GASTHU1SSTR. 60-62. Tel. 2764. Christus is opgestanden Al van deir Joden haer handen, So sullen wy allegaar vroólijk zijn, Christus zal onze Verlosser zijn. Alleluja Was Christus niet verrezen Al met zijn goddelijk Wezen, Wij waren gebleven in grooten nood, Wij moesten al sterven de eeuwige dood. Alleluja Het zijn de simpele strofen van dit oude Twentsche Paasehlied, die ons direct heenleiden tot den blijden jubel, die de grondtoon is van de ge dachte aan Christus' verrijzenis. Paaschfeest is het centrale punt, tevens het hoogte-punt van het ker kelijk jaar: het solemnitas solemni- tatum, het feest der feesten. Hoor ook, welke forsche blijheid Paulus' woord doorstraalt, als hij zegt: Christus, eenmaal gestorven, sterft niet meer. De dood zal niet meer over Hem heerschen. De Christelijke kerk heeft het Paaschfeest al vroeg gevierd en het was de Bisschop van Rome, die in het jaar 147 als herdenking van Chris tus' lijden, het Chr. Paaschfeest als Opstandingsfeest vaststelde op den eersten dag der week, al heeft het nog geruimen tijd geduurd voor dit algemeen gewoonte werd. Voor de invoering van het Chris tendom vierden de heidensche volken hun eigen feesten, die met verschil lende gebruiken en gewoonten ge paard gingen en die zulk eern taai leven bleken te bezitten, dat zij, ook na de kerstening der volken niet zoo maar konden worden afgeschaft. Teyens hadden er ook verschuivin gen'plaats, zoodat b.v. de oudere Mei- feestgebruiken, door die van Paasch- en Pinksterfeesten werden verdron gen. Sommige dezer gebruiken hadden een magischen inslag. Het branden der Paaschvuren, het houden van Paaschprocessies, die in de R. K. kerk nóg steeds de herinnering wek ken aan de schitterende huldiging van Christus, toen Hij zijn zegevierenden intocht in Jeruzalem hield, dienden ter bevordering van het lengen 'der dagen, ter stimuleering van de zon- overwinning op den winter. Vandaar, dat de Zwitsersche kinderen nog steeds in dezen tijd op trieste, mie zerige dagen vol verwachting vuren branden, ter verdrijving van mist en nevel. En alleen 't vuur, verkregen op voor vaderlijke, ceremoniëele wijze, had magische kracht, had reinigende, af werende eigenschappen. Vandaar, dat het Christendom zich aanvankelijk scherp kant tegen de heidensche gewoonte, om Paaschvu ren door wrijving te ontsteken. Op de Kerkvergadering van Re gensburg in 742 werd allen bisschop pen opgedragen, om deze heiligschen- nende vuren te verbieden. Doch ook nu bleek het folkloris tisch gebruik sterker dan het con- ciliaansch besluit. De kerk bracht toen bet gebruik over op Katholieken bodem, door het ontsteken van d.e Paaschkaars „een gevaarte van soms wel meer dan honderd ponds gewichts, dat heel het jaar door tijdens de godsdienstoefe ningen brandde." Hermans zegt hiervan: „Het komt mij aannemelijk voor, dat juist- door de Paaschkaars de eerste Christen- leeraars aanleiding vonden, om die Heidensche godsdienstplechtigheid in een Christelijke te veranderen." Nu hangt in elke R.K. kerk voor de comminiebank de Godslamp, bran dend ter eere van het Allerheiligste. Maar op goede Vrijdag is haar licht gébluscht. Dan is het Allerheiligste niet in het tabernakel aanwezig. Dan moet de Chooriamp worden •ontstoken met nieuw vuur, dat door den priester uit een gewijden steen (symbool van 'den verworpen hoek steen: Christus!), moet worden gesla gen. In plaats van een stuk staal voor het vuurslaan, gebruikt hij thans een zakaansteker, daar dan toch aan den letter van het voorschrift is voldaan en hij bevrijd blijft van den hinder lijken rook, die bij het vuur ontstaat." Vervolgens steekt hij. een driedeelige kaars aan, onder den uitroep: Lumen Christi! (Het licht van Christus!), waarop de gemeente antwoordt: Deo gratios! (Gode zij. dank!) Thans worden met het nieuwe vuur de Godslamp, de Paaschkaars en de andere altaarkaarsen aangestoken. Namen in vroeger eeuw, de heide nen een stuk hout mede van den brandenden houtstapel, later nam elk geloovige van het vuur, dat in bet voorportaal van de kerk werd aange legd, wat „heilig vuur" mede, voor bet aanmaken van den huiselijkeu( haard. Mej. Grolman zegt, dat in de Paaschweek te Rome een merkwaar dige ceremonie werd voltrokken. Dan werden n.l. op Donderdag in deze week de z.g. Agnus Dei gewijd. Dat zijn kleine stukjes was, waarop bet Lam Gods (Agnus Deï) was ingedrukt. Deze werden Zaterdag vóór Beloken Paschen (eerste Zondag na Paschen) door den Paus uitgereikt. De H. Va der bad genade af voor allen, die recta fide ac vera pietate, met zui ver geloof en ware vroomheid de „lammeren Gods" gebruikte. VLOEIBARE IMIT ATIEZEEP Uitstekend geschikt voor het gebruik in fonteintjes, bij het boenen van aanrechten, vloeren, gangen, enz. 28 ct. per flesch DROGISTERIJ GEDIPL DROGIST Botermarkt 0.84 Telefoon 72 HEUSDEN 's morgens 's avonds tpt vanaf Zaterdag 12 April 6 51 8.32 Zondag 13 April 6.49 833 Maandag 14 April 6.46 8.35 Dinsdag 15 April 6 43 8.37 Woensdag 16 April 6 41 8.39 Dit slaat terug op de gewoonte om de gewijde Paaschkaars in stuk jes te verdeelen, die onder de ge meenteleden wierden verdeeld en waar aan men goddelijke hulp toeschreef in gevaarlijke oogenblikken. Indien, zoo luidt een oud wij dingsformulier „iemand hiervan (van de Paaschkaars) iecs zal genomen hebben tegen bet blazen der winden en der stormen... moge het hem zijn tot een bijzondere toevlucht en een imuur tegenover den vijand en Geef veelvoudige vruchten op de aar de... en overvloed zonder stormen. Later had de verdeeling der kaars niet. meer plaats, maar was met olie vermengd, werd tot stukjes vervormd met ingedrukt Paasehlam. Dateert deze Agnus-Deï wijding uit de 14e eeuw, eerst Paus Sixtus IV reserveerde zich en zijn opvolgers het uitsluitend recht dezer wijding. Landlieden kwamen vroeger op Paasch-Zaterdag om hun lantaarns aan het gewijde vuur te ontsteken en thuis maakten zij daar het haardvuur mede aan, om dit het geheele jaar door brandend te houden, om zoo hun geheele huis in de zegeningen van het heilige vues* 'r laten deelen. De Hondenslager (de persoon, die de honden uit de kerk weerde en hier de orde handhaafde) verkocht dien dag gewijde gloeiende vuurkool- tjes. In Westfalen legde men vroeger gewijd vuur op den haard als amulet tegen brand, hemelvuur en hagel of werden half verkoolde houtstukken in het dak gestoken tegen onweer. Is dit alles nog een overblijfsel van den vuurdienst der oude Perzen? Naast den magischen invloed op de zon, kwam de animistische gedach te van afwering van booze geesten, die steèds weer den mensch bedrei gen om hem schade te berokkenen. Het zijn de winterdemonen, die ten slotte wijken moeten voor den groei kracht, geest van den ko,menden, zo mer. De brandstof voor de thans nog op vele plaatsen gebrande Paasch vuren werd te Dwingelo met paard en wagen opgehaald. In Bathem (O.) werden niet meer zulke groote Paasch vuren gebrand als vroeger, maar wel meer Rond de Paaschvuren, die dit jaar niet zullen branden, klonken rijmpjes als: Hei in de Mei, En de muts opzij Van linksum Van rechtsum En keer oe weer um (Te Gorssel!) Vaak liep men met de brandende spaanders de velden in, en trachtten de knapen de meisjes zwart te ma ken met de geneeskrachtige verkool de houtstukken, zooals te Sleen, Rui- nerwolde en Borger. Te Denekamp trok men op Palm zondag naar de v.m. Havezate „den Beugelscamp" voor het halen van den „palmstaken". De staak werd naar den „Paaschbult" gebracht, met een teerton er op overeind gezet en 's avonds met ander toegevoerd hout aangestoken In Westfalen werd op Paasch- Maandag het spel met de houten schijf gespeeld. Deze, met verschil lende kleuren, vooral rood en groen, beschilderd werd door het water ge dreven. Men beschouwde haar als symbool der zonneschijf. Deze Braut- schiebel werd pp Eersten Paaschdag door de laatstgehuwde echtparen aan de kinderen geschonken. Het balspel was in Engeland en Duitschland op Paasch-Maandag een der vermakelijkheden. Die kolenarbei- ders uit Noord-Engeland vroegen dan wanneer een pas getrouwd paar de kerk verliet, geld voor een voetbal. Dat verzoek werd niet afgeslagen. De jonge bruid moest altijd aan haar speelgenooten „ballmoney" geven. Ook werd een bal gevraagd van vrouwen, die in het vorige jaar ge- frouwd waren. Zoo deelden in Duitschland de jonggehuwden in Hausen, Ballstadt, Westhausen, Stotternbeim op Eersten Paaschdag ballen uit, spelde-kussen- ballen voor de meisjes, leenen ballen voor de jongens. Zoo is op verschillende gebruiken het eigenaardig stempel gedrukt van diet land of de landstreek, waar ze voorkomen. tblef. wo. is. Raamsdonksveer. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden* Opent Rekening-Courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen* Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden a Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA. GEMEENTE WIJK EN AALBURG Inlevering diverse Distri butie be scheiden. Maandag 912 uur: Boter, Mar garine, Vet. Dinsdag 912 uur: Boter, Marga rine, Vet. "Woensdag 912 uur: Grutterwa- ren, Gebak, Vleesch, Vleiesch waren, Textiel, Brandstoffen, Petroleum. Donderdag 912 uur: Boter, Mar garine, Vet, Kaas en Eieren. Donderdag 24 uur: Brood. In verband met de vastgestelde! uren, dat er in de andere gemeenten zitting zal gehouden worden, wor den de diverse detaillisten er attent op gemaakt, dat bovenstaande uremi precies aangehouden worden, zoo dat in het vervolg na 12 uur geen detaillisten meer geholpen kunnen worden. Laat de detaillisten derhalve zor gen, tijdig op het Distributiekantoori aanwezig te zijn. GEMEENTE VEEN. Voor alle detaillisten van de ge meente Veen geldt' dezelfde regeling als vo»r Wijk en Aalburg. GEMEENTE WOUDRICHEM. De aandacht van de inwonersi wordt er op gevestigd, dat degenen, die voor kookdoelèinden zijn aan gewezen op het verbruik van vaste) brandstoffen, in de geleglenhejd' gter steld worden voor het verbruik inl de maand April één eenheid vastei brandstoffen te verkrijgen. Hiertoe dienen zij' ee;n (formulier, af te halen op het Distributiekantoor) ten gemeentehuize,, waartoe gielegërD- heid bestaat op Zaterdag1 >12 Aptrjill a.s., van des voorm. 9 tot 10 uur. Gemelde formulieren moeten nai invulling weder worden ingeleverd! op Woensdag 16 April a.si., des vJm. van 9 tot 12 uur onder, overlegging! van de Distributiestamkaart van het Hoofd van het gezin. Ij worden wij door de moeilijke aanvulling onzer voorraden belemmerd in ons streven, onze klanten even dienst vaardig en vlot te helpen als vroeger. De oorlogsomstandigheden maken, dat de keuze kleiner en de afwerking niet altijd zoo is, als U en wij gaarne zónden zien. Dit verschijnsel is op elk gebied merkbaar. Wij "gullen ons uiterste best doen U zooveel mogelijk van dienst te zijn. Ieen groote partft HEEREN COSTUUMS, moderne dessins, in prijzen van f33.75, 36.—, 39.40.50, 45.48 75. Chique vlotte SPOfelCOSTUUMS f19 75, 24.50, 29.50, 35.—, 36 65, 42.50. I PLUS FOUR PAKJES inWle hiaten en prijzen. vanaf f29.95, f35.—, 45. Werkbroeken en Sportbroeken, Overalls, Werkjassen, Kielen, Manchester broeken. Komt U zelf niaar eens kijken naar het oude vertrouwde adres (Klumpers-kleeding winkel) Onze zaak is geopend van 9—127s uur en van 2—7 uur Zaterdags tot 8 uur geopend. Tweede Paaschdag geopend van 10 tot 2 uur voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1941 | | pagina 1