Dit nummer bestaat uit 3 bladen
X
Veehouders!
Firma COOPS
ZONDER BON
SAPI"
5. P. £anklwyze« Co s Bank ff.V.
ons groot leedwezen
Jos van de Ven-Sars
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN.
Distributie-
mededeelingen.
Heden hebben wij ontvangen
Tweedjassen, nog prima oude kwaliteiten
UNO VAN
No. 6149 Vrijdag 11 April 1941
DROGISTERIJ
GORINCHEM.
tPaaschfeest en
cPaaschgebruiken
99
A. VERSCHUUR-BAERT
VERD U1STEREN:
Agentschap van it Amsterdamsche Bant Jt.V,, Amsterdam.
Örootestraat 252 Waalwijk
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN
en V R IJ D A G M I D D A G.
Abonnementsprijs: per 3 maanden
franco per post beschikt f 1.30. Bij onze agenten
10 cent per week. - Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
DENKT OM
DE GEZONDHEID VAN UW VEE.
Wij leveren U:
Droespoeder, per pak f 0,75
Zogpoeder, per pak f 0,75
Kippenpoeder, per pak f 0,75
Kwalster poeder, per pak f 0,75
Navuilpoeder, per dubbel pak f 0,75
iWormpoeder voor paarden f 1,00
Wormpoeder voor varkens f 1,00
Herkouwingspoeder f 1,00
Bevruchtingspoeder, f 1,25 en f 1,75
Spenenzalf, per groote bus f 1,00
Runderhorzelzalf, per bus f 0,45
Capsules tegen leverbot of ongansch
bij schapen.
Engelsch Zout.
Bloem van Zwavel.
Creolin voor ontsmetting.
Caporit voor ontsmetting.
Kresolzeepoplossing v. ontsmetting.
GASTHU1SSTR. 60-62. Tel. 2764.
Christus is opgestanden
Al van deir Joden haer handen,
So sullen wy allegaar vroólijk zijn,
Christus zal onze Verlosser zijn.
Alleluja
Was Christus niet verrezen
Al met zijn goddelijk Wezen,
Wij waren gebleven in grooten nood,
Wij moesten al sterven de
eeuwige dood.
Alleluja
Het zijn de simpele strofen van
dit oude Twentsche Paasehlied, die
ons direct heenleiden tot den blijden
jubel, die de grondtoon is van de ge
dachte aan Christus' verrijzenis.
Paaschfeest is het centrale punt,
tevens het hoogte-punt van het ker
kelijk jaar: het solemnitas solemni-
tatum, het feest der feesten.
Hoor ook, welke forsche blijheid
Paulus' woord doorstraalt, als hij
zegt: Christus, eenmaal gestorven,
sterft niet meer. De dood zal niet
meer over Hem heerschen.
De Christelijke kerk heeft het
Paaschfeest al vroeg gevierd en het
was de Bisschop van Rome, die in
het jaar 147 als herdenking van Chris
tus' lijden, het Chr. Paaschfeest als
Opstandingsfeest vaststelde op den
eersten dag der week, al heeft het
nog geruimen tijd geduurd voor dit
algemeen gewoonte werd.
Voor de invoering van het Chris
tendom vierden de heidensche volken
hun eigen feesten, die met verschil
lende gebruiken en gewoonten ge
paard gingen en die zulk eern taai
leven bleken te bezitten, dat zij, ook
na de kerstening der volken niet zoo
maar konden worden afgeschaft.
Teyens hadden er ook verschuivin
gen'plaats, zoodat b.v. de oudere Mei-
feestgebruiken, door die van Paasch-
en Pinksterfeesten werden verdron
gen.
Sommige dezer gebruiken hadden
een magischen inslag. Het branden
der Paaschvuren, het houden van
Paaschprocessies, die in de R. K.
kerk nóg steeds de herinnering wek
ken aan de schitterende huldiging van
Christus, toen Hij zijn zegevierenden
intocht in Jeruzalem hield, dienden
ter bevordering van het lengen 'der
dagen, ter stimuleering van de zon-
overwinning op den winter. Vandaar,
dat de Zwitsersche kinderen nog
steeds in dezen tijd op trieste, mie
zerige dagen vol verwachting vuren
branden, ter verdrijving van mist en
nevel.
En alleen 't vuur, verkregen op voor
vaderlijke, ceremoniëele wijze, had
magische kracht, had reinigende, af
werende eigenschappen.
Vandaar, dat het Christendom zich
aanvankelijk scherp kant tegen de
heidensche gewoonte, om Paaschvu
ren door wrijving te ontsteken.
Op de Kerkvergadering van Re
gensburg in 742 werd allen bisschop
pen opgedragen, om deze heiligschen-
nende vuren te verbieden.
Doch ook nu bleek het folkloris
tisch gebruik sterker dan het con-
ciliaansch besluit.
De kerk bracht toen bet gebruik
over op Katholieken bodem, door het
ontsteken van d.e Paaschkaars „een
gevaarte van soms wel meer dan
honderd ponds gewichts, dat heel het
jaar door tijdens de godsdienstoefe
ningen brandde."
Hermans zegt hiervan: „Het komt
mij aannemelijk voor, dat juist- door
de Paaschkaars de eerste Christen-
leeraars aanleiding vonden, om die
Heidensche godsdienstplechtigheid in
een Christelijke te veranderen."
Nu hangt in elke R.K. kerk voor
de comminiebank de Godslamp, bran
dend ter eere van het Allerheiligste.
Maar op goede Vrijdag is haar licht
gébluscht. Dan is het Allerheiligste
niet in het tabernakel aanwezig.
Dan moet de Chooriamp worden
•ontstoken met nieuw vuur, dat door
den priester uit een gewijden steen
(symbool van 'den verworpen hoek
steen: Christus!), moet worden gesla
gen. In plaats van een stuk staal voor
het vuurslaan, gebruikt hij thans een
zakaansteker, daar dan toch aan den
letter van het voorschrift is voldaan
en hij bevrijd blijft van den hinder
lijken rook, die bij het vuur ontstaat."
Vervolgens steekt hij. een driedeelige
kaars aan, onder den uitroep: Lumen
Christi! (Het licht van Christus!),
waarop de gemeente antwoordt: Deo
gratios! (Gode zij. dank!)
Thans worden met het nieuwe vuur
de Godslamp, de Paaschkaars en de
andere altaarkaarsen aangestoken.
Namen in vroeger eeuw, de heide
nen een stuk hout mede van den
brandenden houtstapel, later nam elk
geloovige van het vuur, dat in bet
voorportaal van de kerk werd aange
legd, wat „heilig vuur" mede, voor
bet aanmaken van den huiselijkeu(
haard.
Mej. Grolman zegt, dat in de
Paaschweek te Rome een merkwaar
dige ceremonie werd voltrokken. Dan
werden n.l. op Donderdag in deze
week de z.g. Agnus Dei gewijd. Dat
zijn kleine stukjes was, waarop bet
Lam Gods (Agnus Deï) was ingedrukt.
Deze werden Zaterdag vóór Beloken
Paschen (eerste Zondag na Paschen)
door den Paus uitgereikt. De H. Va
der bad genade af voor allen, die
recta fide ac vera pietate, met zui
ver geloof en ware vroomheid de
„lammeren Gods" gebruikte.
VLOEIBARE
IMIT ATIEZEEP
Uitstekend geschikt voor het gebruik
in fonteintjes, bij het boenen van
aanrechten, vloeren, gangen, enz.
28 ct. per flesch
DROGISTERIJ
GEDIPL DROGIST
Botermarkt 0.84 Telefoon 72
HEUSDEN
's morgens
's avonds
tpt
vanaf
Zaterdag 12 April
6 51
8.32
Zondag 13 April
6.49
833
Maandag 14 April
6.46
8.35
Dinsdag 15 April
6 43
8.37
Woensdag 16 April
6 41
8.39
Dit slaat terug op de gewoonte
om de gewijde Paaschkaars in stuk
jes te verdeelen, die onder de ge
meenteleden wierden verdeeld en waar
aan men goddelijke hulp toeschreef
in gevaarlijke oogenblikken.
Indien, zoo luidt een oud wij
dingsformulier „iemand hiervan (van
de Paaschkaars) iecs zal genomen
hebben tegen bet blazen der winden
en der stormen... moge het hem zijn
tot een bijzondere toevlucht en een
imuur tegenover den vijand en
Geef veelvoudige vruchten op de aar
de... en overvloed zonder stormen.
Later had de verdeeling der kaars
niet. meer plaats, maar was met olie
vermengd, werd tot stukjes vervormd
met ingedrukt Paasehlam.
Dateert deze Agnus-Deï wijding uit
de 14e eeuw, eerst Paus Sixtus IV
reserveerde zich en zijn opvolgers het
uitsluitend recht dezer wijding.
Landlieden kwamen vroeger op
Paasch-Zaterdag om hun lantaarns
aan het gewijde vuur te ontsteken en
thuis maakten zij daar het haardvuur
mede aan, om dit het geheele jaar
door brandend te houden, om zoo
hun geheele huis in de zegeningen
van het heilige vues* 'r laten deelen.
De Hondenslager (de persoon, die
de honden uit de kerk weerde en
hier de orde handhaafde) verkocht
dien dag gewijde gloeiende vuurkool-
tjes.
In Westfalen legde men vroeger
gewijd vuur op den haard als amulet
tegen brand, hemelvuur en hagel of
werden half verkoolde houtstukken
in het dak gestoken tegen onweer.
Is dit alles nog een overblijfsel
van den vuurdienst der oude Perzen?
Naast den magischen invloed op
de zon, kwam de animistische gedach
te van afwering van booze geesten,
die steèds weer den mensch bedrei
gen om hem schade te berokkenen.
Het zijn de winterdemonen, die ten
slotte wijken moeten voor den groei
kracht, geest van den ko,menden, zo
mer.
De brandstof voor de thans nog
op vele plaatsen gebrande Paasch
vuren werd te Dwingelo met paard
en wagen opgehaald. In Bathem (O.)
werden niet meer zulke groote Paasch
vuren gebrand als vroeger, maar wel
meer Rond de Paaschvuren, die dit
jaar niet zullen branden, klonken
rijmpjes als:
Hei in de Mei,
En de muts opzij
Van linksum
Van rechtsum
En keer oe weer um
(Te Gorssel!)
Vaak liep men met de brandende
spaanders de velden in, en trachtten
de knapen de meisjes zwart te ma
ken met de geneeskrachtige verkool
de houtstukken, zooals te Sleen, Rui-
nerwolde en Borger.
Te Denekamp trok men op Palm
zondag naar de v.m. Havezate „den
Beugelscamp" voor het halen van
den „palmstaken". De staak werd
naar den „Paaschbult" gebracht, met
een teerton er op overeind gezet en
's avonds met ander toegevoerd hout
aangestoken
In Westfalen werd op Paasch-
Maandag het spel met de houten
schijf gespeeld. Deze, met verschil
lende kleuren, vooral rood en groen,
beschilderd werd door het water ge
dreven. Men beschouwde haar als
symbool der zonneschijf. Deze Braut-
schiebel werd pp Eersten Paaschdag
door de laatstgehuwde echtparen aan
de kinderen geschonken.
Het balspel was in Engeland en
Duitschland op Paasch-Maandag een
der vermakelijkheden. Die kolenarbei-
ders uit Noord-Engeland vroegen dan
wanneer een pas getrouwd paar de
kerk verliet, geld voor een voetbal.
Dat verzoek werd niet afgeslagen.
De jonge bruid moest altijd aan haar
speelgenooten „ballmoney" geven.
Ook werd een bal gevraagd van
vrouwen, die in het vorige jaar ge-
frouwd waren.
Zoo deelden in Duitschland de
jonggehuwden in Hausen, Ballstadt,
Westhausen, Stotternbeim op Eersten
Paaschdag ballen uit, spelde-kussen-
ballen voor de meisjes, leenen ballen
voor de jongens.
Zoo is op verschillende gebruiken
het eigenaardig stempel gedrukt van
diet land of de landstreek, waar ze
voorkomen.
tblef. wo. is. Raamsdonksveer.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden*
Opent Rekening-Courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen*
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden a Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhuurt Safe Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA.
GEMEENTE WIJK EN AALBURG
Inlevering diverse Distri
butie be scheiden.
Maandag 912 uur: Boter, Mar
garine, Vet.
Dinsdag 912 uur: Boter, Marga
rine, Vet.
"Woensdag 912 uur: Grutterwa-
ren, Gebak, Vleesch, Vleiesch waren,
Textiel, Brandstoffen, Petroleum.
Donderdag 912 uur: Boter, Mar
garine, Vet, Kaas en Eieren.
Donderdag 24 uur: Brood.
In verband met de vastgestelde!
uren, dat er in de andere gemeenten
zitting zal gehouden worden, wor
den de diverse detaillisten er attent
op gemaakt, dat bovenstaande uremi
precies aangehouden worden, zoo
dat in het vervolg na 12 uur geen
detaillisten meer geholpen kunnen
worden.
Laat de detaillisten derhalve zor
gen, tijdig op het Distributiekantoori
aanwezig te zijn.
GEMEENTE VEEN.
Voor alle detaillisten van de ge
meente Veen geldt' dezelfde regeling
als vo»r Wijk en Aalburg.
GEMEENTE WOUDRICHEM.
De aandacht van de inwonersi
wordt er op gevestigd, dat degenen,
die voor kookdoelèinden zijn aan
gewezen op het verbruik van vaste)
brandstoffen, in de geleglenhejd' gter
steld worden voor het verbruik inl
de maand April één eenheid vastei
brandstoffen te verkrijgen.
Hiertoe dienen zij' ee;n (formulier,
af te halen op het Distributiekantoor)
ten gemeentehuize,, waartoe gielegërD-
heid bestaat op Zaterdag1 >12 Aptrjill
a.s., van des voorm. 9 tot 10 uur.
Gemelde formulieren moeten nai
invulling weder worden ingeleverd!
op Woensdag 16 April a.si., des vJm.
van 9 tot 12 uur onder, overlegging!
van de Distributiestamkaart van het
Hoofd van het gezin. Ij
worden wij door de moeilijke aanvulling onzer voorraden
belemmerd in ons streven, onze klanten even dienst
vaardig en vlot te helpen als vroeger.
De oorlogsomstandigheden maken, dat de keuze kleiner
en de afwerking niet altijd zoo is, als U en wij gaarne
zónden zien. Dit verschijnsel is op elk gebied merkbaar.
Wij "gullen ons uiterste best doen U zooveel mogelijk
van dienst te zijn.
Ieen groote partft HEEREN COSTUUMS, moderne dessins,
in prijzen van f33.75, 36.—, 39.40.50, 45.48 75.
Chique vlotte SPOfelCOSTUUMS f19 75, 24.50, 29.50,
35.—, 36 65, 42.50.
I PLUS FOUR PAKJES inWle hiaten en prijzen.
vanaf f29.95, f35.—, 45.
Werkbroeken en Sportbroeken, Overalls, Werkjassen,
Kielen, Manchester broeken.
Komt U zelf niaar eens kijken naar het oude vertrouwde
adres
(Klumpers-kleeding winkel)
Onze zaak is geopend van 9—127s uur en van 2—7 uur
Zaterdags tot 8 uur geopend.
Tweede Paaschdag geopend van 10 tot 2 uur
voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard