Plastron Ccötumemanteiö aan aeet fanta&ie Voor koele dagen Cape met Capuchon jr van resten wol gemaakt KNIP-PATRONEN VOOR 1—2 JAAR Ka&auteAó, ueVticPden een dtel u-an Piet r Degenen, die altijd veel gehaakt of ge breid hebben zullen thans ongetwijfeld over eën min of meer groote hoeveelheid restjes wol beschikken, waarmede kleine stukken b.v. in streepdessins uitgevoerd kunnen worden. Het aardige vest, dat onze afbeelding te zien geeft, kan voor japon nen en blouses gedragen worden en zal »elf zich ook leen en om als plastron bij een mantelpak de blouse te vervangen. Noodig is plm. 150 gr. wolresten, die men in twee of meer kleuren kan vieren. Het plastron wordt in driehoek vorm gebreid, beide schuine kanten zijn 75 c.M. lang, de rechte kant is plm. 110 c.M. lang Begon nen wordt met het opzetten van 5 st., ter wijl men in heen en weergaande toeren recht breit. Om den anderen toer wordt aan het begin en einde vait een naald ge meerderd, terwijl men ook voor en na den middelsten steek meerdert. In totaal meer dert men dus in alle heengaande toeren 4 st. breit de naald daarna recht over. Na 126 toeren wordt het werk in tweeën verdeeld om de halsuitsnijding te beginnen; rechter en linkerkant worden nu apart ge breid. Men werkt de eerste toer tot den middelsten steek, werk omkeeren en aan begin en einde van iedere twee toer 1 st. meerderen. Op beide helften worden 90 toeren gebreid, daarna worden de steken afgekant en den geheelen omtrek met pi- cotsafgewerkt. De beide bovendeelen slui ten knoop en lusje. Aan den onderkant wordt een eenvoudi- gen gesp bevestigd, waartoe men het brei werk aan den rechter kant omslaat, terwijl de linkerpunt door de gesp getrokken wordt. De mode brengt ons on danks den oorlogstijd noc, een reeks modellen, die uit munten door eenvoud en var goeden smaak getuigen. He snelle tempo, waarin zij zich wijzigt behoort tot het ver ■leden en variatie wordt ge zocht en gevonden ii de de tails, die een schier oneindi ge reeks van mogelijkheden (bieden. Modellen, die op [ieder uur van den dag ge i) Öragen kunnen worden, heb- de meeste kans van slagen itemeer, nu wij niet meei over zoo'n gevulde kleeren- kast beschikken als vroeger ihiet geval placht te zijn. Mantelcostumes en ensem |bles genieten nog steed.' groote belangstelling, waar 'door de blouse zich ook on misbaar heeft gemaakt. En sembles, bestaande uit een (japon met korten of langerer. rmantel van hetzelfde mate riaal treden op den voor- jgrond. Steeds valt waar tf «omen, dat de mantels, het- ®ij kort of lang, in de taill< mix om de heupen aansluiten, (terwij 1 de onderlijn van dr {laatste modellen min of imeer klokkend is. Fantasie- ipostumes, gemaakt van effen fantasie weefsels treden óm practische redenen op Ö.en voorgrond. De tailleur «xeeft als steeds een halsaf- jyrerking met kraag en revers, die er toe Ibijdragen, het strenge karakter van dit mo del meer tot uitdrukking te brengen. Cos tumes, die meer van de fantasie der ont- rwerpers getuigen, hebben zoowel klok- rokjes als modellen, die plooien groepen te Zien geven. De manteltjes zijn nu eens kraagloos, dan weer met kleine revers of een zeer smal kraagje afgewerkt. Onze schets geeft een drietal fantasiecostumes weer, waarvan het model links uit een ge ruit tweebaansrokje bestaat, terwijl de mantel zich leent om ook op japonnen ge dragen te worden, indien de kleur althans neutraal is. Garneering met tres en slui ting met één rij knoopen. 2. Costume met opgestikte, gedeeltelij ke voorpanden, welke langs den omtrek nogmaals doorgestikt worden, evenals de voor- en achterbanen van het rokje. Hals afwerking met smalle revers. 3. Donkere klokrok met manteltje van lichte wollen stof. Dubbele rij knoopen en smal shawlkraagje. f Op koel» voorjaarsdagen en zelfs 'szo- thérs bewfjst een cape-je met aangestikten lipucfaon, zooals orwe whgti te ïien Men kan het maken van tricot stof of fla nel, menigmaal kan een of ander klee- dingstuk nog uitstekend dienst doen om deze cape te maken. Het geheel bestaat uit vijf deelen, die men aan de hand van het knipoverzicht knipt. Naden extra aanknip pen. Capuchon is 20 cM. breed en 36 cM. hoog. Men vouwt de verschillende deelen smal om en haakt ze daarna met 1 v. 1 1. om, waarna de verschillende deelen verbonden worden door vasten. Aan de voorzijde wor den twee splitten gemaakt, die apart omge- haakt worden. Van den capuchon stikt men de achternaad dicht, terwijl men den 4 cM. breeflen omslag eveneens omhaalt met vas ten op den onderkant werkt men nog een toer 1 st. 1 losse. Capuchon en cape worden met over- handsche steken met elkander verbonden. Punt van den eersten afwerken met pom pon of kwastje. Door de toeren 1 st. 1 1., die aan den onderkant van den capuchon is gehaakt haalt men een lint. Kinderen geven moeders de handen vol werk, hetgeen evenwel grootendeels voor komen kan worden, indien zij niet alleen leeren zichzélf bezig te houden, doch te vens om alles wat zij gebruiken om mede te spelen op te ruimen. In sommige gezinnen met kinderen moet men als het ware met een polsstok heen- springen over hetgeen op den grond ligt. Blokken, dieren, oude doozen en alles wat verder tot het paradijs der kinderen be hoort ligt overal verspreid. De moeders van deze kinderen zeggen dan verontschul digend tegen een onverwachte bezoekster: „In een gezin met kleine kinderen kan men niet verwachten, dat alles er onberis pelijk uitziet." In den grond van haar hart vinden zij die chaos dan ook zoo erg niet, want „het zijn immers kinderen en die moeten vrij kunnen spelen, niet waar?" Maar, wanneer de kinderen over een eigen hoekje van den woonkamer beschikken, dan voorkomt men, dat alles overal verspreid ligt. Zij moeten tevens de beschikking hebben over eenige planken van een muurkast, waar zij alles na hun spel kunnen opbergen; een ge woonte, waar streng de hand aan gehou den dient te worden. Inderdaad is het veel gemakkelijker voor de moeder om het speelgoed in minder dan geen tijd zelf op te bergen, doch hiermede zijn de kinderen niet gebaat. Zij moeten reeds van htm vroege jeugd af leeren om hetgeen zij gebruikt hebben op te bergen zooals het behoort, evenals zij zich langzamerhand moeten ge wennen om na het uitkleeden de kleertjes op te bouwen of over een stoel te hangen. Zin voor orde en netheid moeten worden aangekweekt, en onder geen voorwendsel mogen zij kleine plichten trachten te ont komen. Vele moeders beklagen er zich over, dat haar vier- en vijfjarige kleuters lastig zijn, maar is dat woord „lastig" wel juist? Is het niet veel meer, dat de kinderen bezigheid van handen en geest zoeken, omdat hun speelgoed hen niet steeds voldoende aflei ding biedt? Wanneer men de kleintjes laat helpen bij het verrichten van allerlei bezigheden, dan hebben zij niet alleen iets te doen, doch vinden het ook gewichtig, dat zij iets van moeders werk mogen overnemen. Helpen met stof afnemen en tafeldekken is iets, dat kinderen graag doen evenals zooveel andere dingen. Kopjes wasschen is iets dat de meeste kinderen ook graag doen en door al deze werkjes leeren zij hun handen gebruiken en zijn tevens bezig. Wij onderschatten het kunnen van normale kinderen meestal, zien er tegen op hen iets op te dragen, om werk uit de handen te geven, omdat we het zelf veel vlugger doen. Vanzelfsprekend zal niemand werk aan een kind opdragen, dat boven zijn krach ten gaat, zelf al zouden ze dit willen doen. Wanneer begonnen wordt met de een voudigste bezigheden, dan kunnen deze langzamerhand uitgebreid worden, naar mate de kleintjes ouder worden. Veel werk in huis kan op deze wijze ver richt worden, waardoor de moeder de han den iets meer vrij krijgt. Schoolgaande kinderen moeten zich tot taak gesteld zien zelf hun bed af te halen, eventueel met hulp van grootere broertjes of zusjes. Ze moeten dit netjes leeren doen, niet „aftrekken" en het beddegoed opvou wen over een stoel hangen. Schoenenpot sen moeten zij eveneens zelf leeren doen, terwijl ook verschillende andere werkjes o. a. het doen van boodschappen, helpen met tafeldekken, afdrogen van vaatwerk enz. onder de dagelijksche taak vallen. De moeder zal die taak dienen te ver- deelen en wekelijks laten wisselen, zoodat het animo blijft bestaan. Op regenachtige dagen kan een kind zelf zijn speelgoed of boekenkast opruimen. We zouden geen verschil in de op te dragen werkzaamheden killen maken tus- schen jongens en meisjes, want beiden moeten hun handen leeren gebruiken. Kin deren, die vroeg hebben geleerd om aan te pakken natuurlijk steeds in overeen stemming met hun leeftijd, zullen op late- ren leeftijd veel beter de moeilijkheden des levens ieeren overwinnen dan anderen, die steeds in alles ontzien zijn. DREIGEMENTEN BEWIJZEN GEBREK AAN PAEDAGOGISCHE KRACHT. Dreigementen, die door moeders ge bruikt worden om haar kinderen te doen gehoorzamen, zijn uit den booze en bewij zen, dat zij niet over paedagogische kracht beschikken. Hoe vaak hoort m<=n niet tegen kinde ren zeggen: Wacht maar, als vader thuis komt zal hij je wel straffen" of wel „wacht maar als je maar op school gaat, zal mees ter je dit of dat wel af leeren". JDeze en nog oneindig veel andere voor beelden getuigen van een verkeerde op voedingsmethode. De vader, de onderwij zer, de politie-agent en nog veel meer menschen worden als een soort schrikbeeld voorgesteld, als een soort „boeman". Iedere moeder, die de gewoonte heeft, haar kinderen op deze wijze op te voeden, is zich ongetwijfeld niet bewust van de vérstrekkende gevolgen. Wanneer een kind ongehoorzaam is, moet het onmiddellijk gestraft worden of door zijn vader of door zijn moeder en niet nadt hij zelf allang vergeten is, dat hij iets misdreven heeft. DE TURBAN TRIOMFEERT. Vrouwen scheppen zich een mode, De eerste warme zomerstralen hebben d« hoofddoekjes van het straatbeeld doen v« dwijnen, de turban heeft hen verdroeg a Slechts op regenachtige dagen handhayï de kabouterkapjes zich, doch als" op conj^ mando, als het ware het een afspraak tua- schen de vrouwen onderling belooft de tur ban de „schlager" van het zomerseizoen te worden. Toen het heel koud was, kwam een vernuftige vrouw op de gedachte om van een lange, rechte shawl met behulp van een kleine naad een warme capuchon te maken. Nu het zomer is en de zonnestralen deze laatste hoofdbedekking overbodig ma ken voelen we eensklaps, dat niet alleen ons lichaam, doch ook ons haar hongert paar lucht- en zonnebaden! Een handige Eva'sf dochter wist een rechte lap om het hoofd te drapeeren op een wijze, dat slechts de lokken in bedwang gehouden werden en de rest van het haar vrij bleef en deze turban vond ongelooflijk veel navolging. Oorspronkelijk was het een karakteristieke hoofdbedekking van het Oosten, doch thans is hij in Turkije, Egypte en Noord-Afrika meer en meer verdrongen door de fez, in Perzië door mutsen van lamsvel. In ieder geval was hij overal in de Oostelijke lan den een typisch mannelijken dracht, en nergens werd zij turban genoemd, een naam, die afkomstig is van het Perzische woord „Dulband", waarmede een luchtig weefsel bedoeld werd, dat men bij groote hitte om het hoofd placht te wikkelen. Maar vrouwen kunnen het nu eenmaal niet laten in de voorrechten der mannen in te grijpen! Nu is het dragen van een tur ban door vrouwen niet iets, dat van dezen zomer dateert, want de mooit Venetiaan- sche vrouwen, drapeerden in de 15e en^lje eeuw reeds kleurige, Oostersche weefsels om het hoofd. Zij kozen er zelfs kostbare stoffen voor, waaronder het haar volkomen schuil ging, terwijl echte paarlsnoeren als garneeringen om den rand gewonden wer den. Venetië, de poort tot het Oosten ont leende veelal de mode aan de Oostersche landen. Op schilderijen van Tintoretto, Ti- tiaan en andere oude Italiaansche meesters zien wij de Venetiaansche schoonen uitge beeld met deze kostbare hoofdbedekking die den naam van „Balzo" droeg. De tur ban, die vrouwen en meisjes dragen, is noch pretentieus noch kostbaar. Een zijden shawltje, een reep stof, die over is van een japon is reeds voldoende om een behoor lijke hoofdbedekking te bieden. Juist in dezen bescheiden eisch ligt het geheim der groote populariteit verborgen! De keuken wordt veelal nog zeer stiefmoederlijk be deeld, een feit, waarin wij met geringe hulpmiddelen wijzi ging kunnen brengen. Over het theed'oekenrekje wordt een sierhanddoek gehangen, die aan boven en onderkant versierd is met een 10 c.M. breeden rand van kruissteek motieven. Een lapje wit ka toen kan hiervoor dienst doen, waarop de randen met niet te dunne roode of andersgekleair- de borduurkatoen gemerkt worden over stramien, waar van de draden later verwij derd worden. Practisch is het schortje on deraan, eveneens van wit ka toen gemaakt, dat van een grooten zak voorzien is, waar in bij het ophangen van de wasch de klemmen bewaard worden. De zak heeft een rand in kruis steek, terwijl op het schortje kleurige ster retjes gewerkt worden. Pannelappen, ge maakt van dubbel gestikt flanel worden eveneens met sterretjes versierd, terwijl het kleed, dat boven het fonteintje is aangebracht voorkomt, dat de muren er minder mooi uit gaan zien. Aan de twee bovenhoeken worden lusjes genaaid, die aan haakjes worden opgehangen. Kruissteekboekjes en strijkpatronen zijn evenals kleurechte materialen in hand werkwinkels verkrijgbaar. BOLEROCOSTUME. Succespatroon. Prijs 40 cent. A 676. Effen kunstzijden jurk met ceintuur van gestreepte zijde, waarvan eveneens een smal biesje langs het kraagje van den bo lero is aangebracht. De jurk bestaat uit een glad bovendeel met ronde halslijn en heeft gladde korte mouwtjes. Sluiting rugzijde met lange rij knoopjes. Rok met gladden achterbaan en voor baan met gedeeltelijk opgestrikte plooien. De plooien herhalen zich aan de voor zijde .van den bolero, zijn plm. 20 c.M. op gestikt en springen vandaar af uit. Tame lijk wijde mouwtjes, die aan den onder kant om den arm sluiten. Patronen voor meisjes van 1416 en 1618 jaar. KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN zijn tegen den aangegeven prijs verkrijg baar bij Het Practisch Modeblad, Postbus 36, Den Haag. Betaling steeds vooruit per giro (post rekening 203203), per postwiss of in post zegels, mits deze een waarde hebben van VA, 3 of VA ct.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1941 | | pagina 4