hacvt eió efien
Huisvrouwen weten zich te behelpen
i
Ook de jongere
generatie stelt
illlllllllUlUIIIIIIUIinillllllllllllillllllllllllillll
KNIP-PATRONEN
v-tkAiciticL cwJuleM,
hei hwd
SARDINISCHE
VROUWEN
Huwelijk, vuurplaats,
weefstoel en kleeding
t
2oo lang mogelijk jeugdig
te blijven is de wensch van
iedere vrouw, zelfs van de
genen, voor wie het niet
meer dan een vrome wensch
is! Jonge meisjes daarente
gen hebben vrijwel steeds
het verlangen om er ouder
uit fe zien dan zij in werke
lijkheid zijn, doch zij zijn
zich haar stralende jeugd be
wust. Overbodig zou het zijn,
om predicaties tegenover de
jongére generatie te houden,
dat natuurlijke eenvoud de
charme harer jeugd des te
meer tot uitdrukking doet
komen. Allerlei hulpmiddelen
worden te baat genomen
in de eerste plaats de lippen
stift die onnatuurlijk wer
ken en alle bekoorlijkheid
aam een frisch meisjesgelaat
ontnemen, het zelfs ontsie
ren, zooals onlangs het oor
deel van een sportieven jon
geman luidde.
Is het niet grootendeels uit
behaagzucht ,om de mannen
te bekoren, dat van deze
middelen zoo'n ruim gebruik
wordt gemaakt door jonge
meisjes enoudere vrou
wen? Zijn zij zich wel be
wust, dat natuurlijke een
voud door de mannen als de
beste eigenschap eener
vrouw beschouwd wordt?
Ook in de kleeding moet deze
tot uitdrukking gebracht
worden; eenvoudige, sportie
ve modellen leenen. zich
daarom het mee^t om door'
de, jongere generatie me
succes gedragen te worden.
Onnoemelijk veel details maken het moge
lijk om afwissehng aan te brengen, zoo
wel in den vorm van garneeringen als in
de keuze van sieraden,
Tweedeelige costumes voldoen aan prac-
tische eischen, evenals blouses en rokken,
die zonder groot puntenoffer meer afwis
seling mogelijk maken, evenals de steeds
meer op den voorgrond tredende over-
gooiers, die zich vooral voor slanke meis
jesfiguren leenen. Onze schets geeft een
nieuw ontwerp overgooier te zien, gemaakt
van effen stof in neutrale kleur. Vierkan
te halsuitsnijding en armsgaten met gar
neering van stiksels, die tevens meer ste
vigheid geven aan de stof. Sluiting langs
den zijkant over de geheele lengte met
knoopen en knoopsgaten, hetgeen een zeer
apart effect biedt. De rok bestaat uit acht
smalle banen, die zich naar den zoom toe
verbreeden en een weinig klokkende on-
i
Nu de avonden langer worden zullen
.we ons weer onledig gaan houden met het
maken van handwerken. Liefst zullen we
restantjes gaan bewerken, die we in onze
lappendoos hebben, terwijl er altijd nog
allerlei kleedjes zonder puntenoffer te
krijgen zijn. Meestal zijn de motieven het
zij in kruis- dan wel in platten- of steel-
steek uit te voeren er op gedrukt.
Zijn we zoo gelukkig om zelf nog de
beschikking te hebben over lapjes, die
groot genoeg zijn voor kleedjes, kussens
of kleine gordijntjes, waarvoor zelfs ge
woon katoen dienst kan doen, dan koopen
we strijkpatronen, die heel billijk in prijs
zijn en strijken deze met een niet te
warm ijzer op het materiaal.
Dieren-motieven en bloemetjes leenen
zich vooral voor kinderkamers en kunnen
zoowel in een als in meerdere kleuren ge
werkt worden.
Wanneer men in een van de schilderach
tige dorpen in de bergen van Sardinië ver
toeft, k^n men niet alleen van de schoon
heid van het landschap genieten, doch te
vens de tradities der bevolking leeren
kennen.
Na het sluiten van een huwelijk bege
leidt een kleurige ruiterstoet, soms uit
twintig paarden bestaande, waarop even-
zooveel paren zitten, het jonge paar naar
de nieuwe woning. De meisjes en vrouwen
zitten achter de mannen op het groote „fa-
milie"-zadel; voor haar is voor een kus
sen en ruggesteun zorggedragen. De bon
te hoofddoeken, rokken en schorten flad
deren lustig heen en weer en steken fel af
tegen de zwart-witte kleedij der mannen.
Daags te voren worden de bezittingen
der bruid en haar geschenken, kortom al
les wat zij mede ten huwelijk brengt, op
een door een prachtig span ossen getrok
ken, ouderwetschen wagen, voorzien van
met koper beslagen wielen, naar de nieuwe
woning vervoerd.
Wanneer de bruid uit een ander dorp
afkomstig is, wordt zij door den ruiter
stoet afgehaald en aan de grens van de
nieuwe woonplaats wordt de bruidegom
rijkelijk met graan bestrooid.
Eersjt graan, dan zout. f
Als het jonge paar uit de kerk komt,
nadat het huwelijk gesloten is, volgt een
regen van graankorrels en vlokjes wol,
terwijl zij ten derde male bedacht wor
den', Wanneer zij bij him huis zijn aange
komen; doch ditmaal is het zout, dat men
strooit, waarna het brood, waarop het
zout heeft gelegen, in ontelbare stukjes
wordt gebroken. Al deze handelingen heb
ben hun symbolische beteekenis.
Thans springen allen van de paarden en
er wordt een stoet gevormd, die het jonge
ar in huis geleidt; de bruidsmoeder is
de laatste en draagt als wijze en vooruit
zie rde vrouw een olielamp, terwijl naast
haar een ezeltje loopt. Het Sardinische
ezeltje, dat in geen enkel gezin ontbreekt,
is een bevoorrechte huis- zelfs kamerge
noot, aan wien het in beweging houden
wordt toevertrouwd van het molentje, dat
in een hoek van het groote vertrek staat.
Ook het waterrad, dat zich op het erf be
vindt, wordt in urenlange tred door hem
in beweging gebracht.
Zwijgzaam en met afgemeten pas treedt
men tot voor de geheiligde vuurplaats, te
genover het jonge paar, waarna allen hen
naar het slaapvertrek geleiden, waar
daags te voren het bed met kanten, kost
bare dekens en bloemen versierd is ge
worden.
Het paard van het bruidspaar wordt
naar den stal gebracht, waarna de onge-
huwden hun rossen weer bestijgen en deel
gaan nemen aan het huwelijksfeest, waar
muziek en dans hen wachten.
Alle belangrijke gebeurtenissen in het
gezinsleven spelen zich af aan de vuur
plaats, waar ook het eerste kind geboren
zal worden, nadat de man het huis verla
ten heeft. Naast deze. geheiligde vuurplaats
is het ook, dat men eenmaal den laatsten
adem wenscht uit te blazen; de dooden
blijven er tot het uur der "begrafenis rus
ten.
De weefstoel mag niet ontbreken.
De weefstoel moet vanwege zijn om
vang in een nevenvertrek geplaatst wor
den; hier verv'aardigen kundige vrouwen
handen de prachtigste weefsels, die zoo'n
bijzondere waardigheid aan de drachten
verleenen. Zij weven ook het stevige lin
nen voor de ruime blouses, waarover zij
het met kleurige motieven geborduurde
keurslijf dragen. Deze drachten verschillen
onderling van elkander naar gelang van
de streek waar men woont; soms zijn zij
licht, dan weer donker van toon, nu eens
domineeren blauw-wit-rood, dan weer
rood-zwart of bergrood (vermiljoen) en
goud.
Hét diep uitgesneden keurslijf vertoont
meermalen gouden en zilveren sieraden,
die juweeltjes van goud- en zilversmeed
kunst blijken te zijn. Knoopen worden in
druiven-, bloemen-, ster- en klokvorm
gemaakt, gespen en oorhangers, plaatjes
van filigram; en nimmer ontbreken amu
letten voor moeder en kind, die moeten
dienen om de door „mal occhio" booze
oog -T- veroorzaakte ziekten te verdrijven.
Onafscheidelijk zijn aan de sierlijke hoofd
doeken, de fraaie sierspelden en gespen
verbonden. Die doeken, dieook weer op
zeer uiteenloopende wijze gedragen wor
den, zijn meestal wit, doch bij rouw zwart,
paars of bruin. Soms omlijst zoo'n doek
het gelaat als een nonnekap, dan weer
vormt hij aan weerszijden van het gelaat
een driehoek, die met fraai bewerkte zil
veren versieringen bijeengehouden wordt.
De hoofdbedekking der mannen bestaat
uit een eenvoudige, zwarte wollen muts,
die evenwel afwisseling biedt door de
wijze, waarop zij gedragen wordt.
Kleurenrijkdom der Sardinische W'
kleederdracht.
Op feestdagen geven deze Sardinische
drachten een ongekende rijkdom van
A 766.
De mouw is recht en heeft 3 kleine
knoopjes als garneering. Langs alle naden
is een stiksel als versiering aangebracht.
Verkrijgbaar in de maten 404244.
A 767. Prijs 40 cent.
Nu we op allerlei manieren probeeren
met zoo weinig mogelijk stof een aardige
japon te maken, geeft dat wel eens hoofd-
derlijn geven. Opgestikte zak.
Blouses ipet korte of lange mouwen
sportief of meer gekleed, vragen slechts
weinig stof, omdat ze slechts tot pl.m. 10
c.m. voorbij de armsgaten reiken. Een af
werking met zoom, waardoor band gehaald
wordt met aan de uiteinden een stukje
smal elastiek, voorkomt het opschuiven.
Links een jurk van dunne wollen stof,
eenvoudig model, waarvan het streepdes-
sin voor den rok in diagonale richting ver
werkt is. Practisch om op kille nazomer-
sche herfstdagen te dragen zijn de mouw-
looze vesten, die van een couponnetje stof
gemaakt kunnen worden en dus geen
punten vragen. Als eenige garneering wor
den verscheidene rijen stiksels langs arms
gaten, hals en voorpanden aangebracht,
terwijl een paar opgestikte zakken niet
mogen ontbreken.
Dikwijls heeft men nog
een avondjurk in de kast
hangen, die men niet
meer gebruikt.
De mode is veranderd
of de draagster heeft haar
al teveel gedragen, zoodat
allé fleur er langzamer
hand af is.
Vooral, als het een ge
bloemde jurk is, is zij heel
geschikt om er bijvoor
beeld een onderjurk, een
hemdje of een broekje van
te maken. Het zal van het
model afhangen of er een
garnituur uit geknipt kan
worden, maar meestal
biedt een avondjurk ruim
schoots materiaal hier
voor.
Mocht dit niet het geval
zijn, dan kan men even
tueel tule of kant als aan
vulling gebruiken.
150
A 767.
breken, welk model het meest daaraan te
gemoet komt:
Bijgaande teekeping toont zulk een jurk-
je van zeer eenvoudigen snit, dat tegelij
kertijd een gekleeden indruk maakt.
We behoeven slechts 1 x de hoogte van
de japon en 1 X de lengte van dé mou
wen stof te koopen.
Deze stof moet 130 c.m. breed zijn. De
jurk sluit met knoopen tot onderaan de
rok.
De halsopening is eenigszins hoog opge
knipt; de kopmouwen zijn glad en sluiten 1
met een drukknoop en er zijn 3 sierknoop-
jes opgezet.
Het ceintuurtje loopt vanaf het figuur
naadje van voren achter om de taille;
heen.
De hartvormige zakjes zijn doorgestikt
op 1 c.m. van den rand.
Deze japon kan ook vervaardigd wor-,
den uit een oude mantel.
Verkrijgbaar in de maten 404244.
KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN j
zijn tegen aangegeven prijs verkrijgbaar j!
bij het practisch modeblad, postbus 36 Den Ij
Haag. Betaling steeds vooruit per giro
(postrekening 203203), per postwissel of
in postzegels, mits deze een waarde heb
ben van I 1/2, 3 of 7 1/2 cent, - s-
kleuren en warmte van toon te zien. De
vrouwen roosteren dan het feestgebraad,
waarvoor een kuil in de aarde wordt ge
graven, die met takken bedekt wordt;
hierop komen de in bladeren en kruiden
gewikkelde schapen, die weer afgedekt
worden met takken, nadat zij rijkelijk
met wijn begoten zijn, waarna het hout
aangestoken en het vleesch croquant ge
roosterd wordt.
Aan zoö'n kostelijk maal, waarbij enor
me hoeveelheden spaghetti of macaroni
niet ontbreken, neemt het gansche dorp
deel. Het feestbrood wordt bij uitzonde
ring van fijn meel gebakken en is rond
van vorm, zoodat het om den arm gedra
gen kan worden. In gewone tijden nuttigt
de bevolking slechts brood, dat van ge
malen eikels wordt gebakken en in vroe-
geren tijd vermengde men dit zelfs nog
met klei.
Manden van allerlei vorm.
De Sardinische vrouwen zijn niet alleen
zeer bedreven in de weefkunst, doch ook
bekwame kantwerksters en manden-maak
sters. Manden worden in allerlei vorm ge
vlochten en op het hoofd of op de heupen
gedragen, naar gelang van het product,
dat vervoerd moet worden. Plat voor
amandelen en olijven, diep en gewelfd
van lijn voor Citroenen, sinaasappelen en
vijgen. Weer anders van uitvoering zijn
de manden, waarin de zeeëgels na de
vangst geborgen worden. Hoog èn diep zijn
de manden, welke bij de kreeftenvangst
gebruikt worden of die, welke men mede-
neemt naar het strand, op zoek naar
schildpadden. Er zijn ook manden, die ge
vlochten worden van biezen of van dwerg-
palmen, mirten en de buigzame takken der
mastiekboomen. Wanneer men eenigen
tijd op Sardinië vertoefd heeft, en met het
volk vertrouwd is geraakt, valt het moei
lijk afscheid te nemen van dit schilder
achtige eiland en zijn bewoners.
Slechts weinig menschen zijn er, die on
vatbaar zijn voor een welverdiend woord
van lof. Het geeft ons een machtig mid
del in de hand mits we het goed weten
toe te passen bij de opvoeding onzer kin
deren, in den omgang met ancfeern, in het
gezinsleven, omdat het de betrokkenen zal
stimuleeren hun werk zoo goed mogelijk
uit te voeren.
Om misverstand te voorkomen moeter-
we evenwel voorop stellen, dat lof en be-
oordeeling niet het zelfde zijn. Om iets te
beoordeelen, moeten we objectief zijn, moe
ten we een of ander nuchter en rijpelijk
overwegen. Het verstand oordeelt, het harl
prijst. Goedgemeende lof is de uiting van
een medevoelend hart. We moeten ons dus
niet afvragen, of het in den zin van een
juist oordeel bedoeld is, maar we zullen ei
de betrokkene menigmaal bij het inrichten
van een of ander werk een hart onder den
riem steken. In de kracht van een woord
van lof ligt het geheim verscholen, waar
door het menigen opvoeder mogelijk is mei
moeilijke kinderen om te gaan en hun lust
tot werken op te voeren. Het is, ^Isof kin
deren, die vaak alle zelfvertrouwen verlo
ren hebben, zich door een woord van lof
als aan de takken van een grooten boom
vastklemmen en de kracht krijgen om naaf
hoogere. takken te grijpen. 1
Ook in den huiselijken kring speelt lof
menigmaal een grooten rol en maakt, dat
de* huisvrouw met dubbel genoe?en haar
taak vervult. Een man mag hierover lachen,
doch een feit is, dat hij zijn waardeering
voor hetgeen zijn vrouw, vooral in dezen
tijd doet, wel 'eens in eep woord van lof
mag omzetten voorzoover hij althans in
gebreke bleef!
Wij allen hebben tegenwoordig zoo'n be
hoefte aan een kleine bemoediging, man
nen zoowel als vrouwen, waarom zullen
wij dan zoo uiterst karig zijn met woorden
van lof?
Inderdaad moet q^et altijd alles van de
zijde van den man verwacht worden, ook
de vrouw kan menige gelegenheid vinden
om haar lof uit te spreken. t
Wij moeten niet steeds even critisch
staan tegenover alles wat wij in het leven
ervaren, doch veel meer een tegemoetko
mende houding aannemen. Wanneer het
ons lukt, om anderen hierdoor gelukkiger
te maken, hen aan te sporen tot werlcen,
hen wellicht boven een zekere onver
schilligheid weten uit te doen komen door
hen te prijzen, dan zal zoo'n woord van lof
ongetwijfeld vruchten dragen.
SUCCESPATROON.
A 766. Prijs 40 cent.
Korte manteltjes worden tegenwoordig
veel gedragen en staan op een gebloemde
japon zoowel als op effen gekleurd rokje
bijzonder aardig. Het* manteltje van de
teekening kan vervaardigd worden van
blauwe, grijze en roode wollen stof.
Vier zakken versieren het geheel en van
voren is het /model er in gebracht door
een naad, die van den bovensten zak naar
den zak op de heup loopt.
De ruimte van het rugpand wordt door
een elastiekje in het middel bij elkaar ge
houden.