zo goed als nieuw Orgel,
keukengerei
Huiskamer Ameublement
N 1948
Spreek met VAN WIJLEN en't komt in orde
A. KWETTERS - Breestraat 83 - HEUSDEN
Ververij en Ghem. Reiniging „DE PAUW" Nijmegen
INGEZONDEN
BEKENDMAKING
Zoek dit jaar geen Kinder- o{ Wandelwagen,
TE KOOP:
„de potteman"
hopen we, evenals nu, U steeds van dienst te zijn met
heeft thans het agentschap van
Stomen en Verven in alle gewenste kleuren
in beperkte mate voorradig
VERSCHOOR'S MANUFACTUREN, Woudrichem
merk «Liebig", 14 Reg.,4-Spels. Doorlopende
Harp. Prachtige moderne eiken kast.
Brieven onder No. 41 aan het Bureau
van dit Blad.
Het Algemeen Ziekenfonds, district 's-Her-
togenbosch, maakt bekend, dat vanaf 1 Jan.
de overeenkomst met Gebr. BLEIJENBERG
te Wijk opgehouden heeft te bestaan en dat
vanaf dien datum de verzekerden vrij zijn,
gebruik te maken van de bonafide verhuur
ders, die gerechtigd zijn personen te ver
voeren tegen vergoeding.
ONDER GARANTIE
FL. 570-
Waalwijk
Grotestraat 229 299
Tel. 67 - 468
woensdag 28 jan. 10 uur
alum. en emaille
gr. markt gorkum
TE KOOP: compleet
tafel, 2 fauteuils, 4 stoelen, Dressoir
en Theemeubel.
Alles nog in zeer goede staat.
Te bevragenA. VAN BALLEGOOIJEN,
Kerkstraat B 38a, Wijk en Aalburg.
Radiotoestellen
Rijwielen
van de bekende merken
Huishoudelijke artikelen
Electro artikelen
Emaille en Glaswerk
Wasmachines en Wringers
Landbouwgereedschappen
Haarden en Kachels
Touwwerk en Oliën
maar wendt U tot ons en U vindt de wagen die U zoekt uit een ruime collectie.
Voor al Uw inkopen en problemen de oplossing:
TELEFOON 18 GENDEREN
P. S. Zo juist ontvingen we van de Importeurenkele Naaimachines en Belg. Kinderwagens
CTQ
oo
co
Stille Nationalisatie bedreigt de
vervoerders.
Minister Vos op het oorlogspad.
Wat wil de W.A.G.?
D,e heer' Vos, Minister van Ver
keer en Waterstaat, bekend uit het
kabinet Schermerhorn om zijn Na-
lionalisatiepJannen, heeft de strijd
bijl opgenomen en is weer op het
oorlogspad getogen.
Ditmaal heeft hij als proefko
nijn de vervoerders uitgekozen,
waarmede deze belangrijke scha
kel in het economische leven al
lerminst gediend is. Propageerde
hij destijds zijn. „labour ideën"
openlijk en met veel bravour,
thans volgt hij een andere tactiek.
Zijn ontwerp Wet Au lover voer-
goederen bevat geen enkele maal
dit voor iedere vrije Nederlander
misselijk makende woord, doch
voor degene die tussen de regels
door kan lezen bestaat er geen
twijfel over, dat hier gelracht
wordt een van onze nijverste en
initiatief rijkste groep middenstan
ders de nek om te draaien. En dit
nu zullen zij zich allerminst zo
maar goedsmoeds laten doen. Ze
ker de vervoerders hebben zelf
om een wet gevraagd, doch niet
om deze wet, welker grondgedach
te ligt in de Wet Autovervoer
Personen, die voor 'de autobus
houders zulke funeste gevolgen ge
had heeft.
Met dit gevaar voor ogen pro
testeren thans de goederenver-
voerders tegen een wetsontwerp,
waarbij de Minister alle macht
wordt verleend om op grond van
een niet omschreven en vage uit
drukking als „algemeen vervoer-
belang" iedere bonafide vervoer
der uit te schakelen; de ongere
geld vervoerders zelfs zonder eni
ge schadevergoeding. Deze wet is
in haar geheel van een huivering
wekkende, vaagheid, welke weinig
goeds voorspelt.
Wat is Algemeen Vervoersbe-
lang?
Afgaande op de W.A.P. heeft er
alles van weg, «dat men ten depar-
temente hieronder verstaat A.T.O.-
belang. En als we de verschijnse
len in de vervoerswereld bekijken
wordt deze mening versterkt.
Waarom b.v. kreeg de A.T.O.
een eigen deviezen-pot om zelf
standig nieuwe wagens en banden
te kopen en kregen de vervoerders
dure afgejakkerde dumpwagens en
is het nog steeds een heksentoer
voor hen om een band machtig
te worden? Waarom kreeg de
A.T.Öt 3 a 4 smaal zoveel materiaal
als voor 1940, terwijl de particu
liere vervoerder nog 'beknibbeld
wordt op 1 ton, welke hij hoven
zijn vooroorlogse tonnage uitkomt
Waarvoor is het nodig, dat het
staatsbedrijf A.T.O. zich gaat toe
leggen crp ongeregeld vervoer, om
daarmee de particulier te becon-
cureren, tegen dikwijls beneden
kostprijs liggende tarieven, ter
wijl de A.T.O. voor de oorlog Af
haal en Besteldienst der N. S.
was?
Deze vage 'begripsaanduiding
Algemeen vervoersbelang is een
der grootste bezwaren tegen deze
Wet, waarbij nog komt, dat in
het ontwerp te veel wordt overge
laten aan nadere uitvoering bii
algemene maatregel van bestuur.
Zo wordt er b.v. een landelijke
adviescommissie ingesteld, voorde
lijn en bodediensten, terwijl haar
taak wordt geregeld bij algemene
maatregel van bestuur. De algeme
ne richtlijnen voor de taak' van
deze adviescommissie dienen in de
Wet te worden vastgesteld. Het
gevaar is anders niet denkbeeldig,
dat het mePdeze commissie gaat
als met de commissie Breen, inge
steld bii de W.A.P. Deze is thans
zover gevorderd, dat er hoege
naamd geen particuliere autobus
lijnen meer bestaan en nagenoeg
aiïes in handen is van de A.T.O.
of een haver dochterondernemin
gen.
Bovendien is het de vraag of de
ze Commissie de grote hoeveelheid
aanvragen met de nodige spoqd
zal kunnen behandelen en of één
landelijke commissie voldoende in
zicht zal bezitten in de bijzondere
omstandigheden van meer locale
aard.
Het ware derhalve gewenst, dat
meerdere verguimingencommissies
in het leven geroepen werden, wel
ke de aanvrage in haar district be
handelen.
De beschikking over de vergun
ningen voor het ongeregeld ver
voer wordt in handen gelegd van
de betrokken Rijksinspecteur, wel
iswaar bijgestaan door een advies
commissie, doch ook voor deze
commissie is het gewenst, dat zij
haar grondslag vindt in de wet.
Dat deze vergunning-verlening in
handen van één persoon ligt is al
evenmin ideaal, aangezien dit ge
makkelijk aanleiding kan worden
tot handelingen, welke niet geheel
in overeenstemming zijn met wat
de eerlijkheid eist."
Ook de aard dezer vergunningen
ontmoet zeer grote bezwaren. Het
is een soort vestigingsvergunning
met een beperkte looptijd van 10
jaar. Na deze periode moet de ver
gunning ppnieuw worden aange
vraagd.
Hiermede vervalt de bestaans
zekerheid van iedere vervoerder.
Want wie zegt, dat bij deze nieuwe
aanvrage de C.V.G., op instigatie
van de Minister, op grond van liet
vage „Algemene Vervoersbelang"
niet een aantal vergunningen niet
meer zal verlengen? Dit is niet al
leen voor de ondernemers zelf
funest, maar wat geschiedt er dan
met hun personeel enz.? En wat
voor zekerheid hebben de kinde
ren van de vervoerders?
(Voor deze laatsten is er nog
een ander bezwaar, want dever
gunningen zijn niet overdraagbaar,
zodat de zoon van de vervoerder
maar moet afwachten of hem een
vergunning verleend zal worden.
Is het een wonder, dabde vervoer
ders hun zonen niet opleiden in
hun bedrijf en zeggen: „liet zal
mijn tijd wel duren".
Deze Wet biedt de vervoerder
geen enkele bescherming. Integen
deel, zij hangt als een zwaard van
Damocles hoven hun hoofden. ïn
het korte bestek van dit artikel
kunnen niet alle bezwaren behan
deld worden doch wij moeten
nog wijzen op één groot gevaar,
waarbij ook het bedrijfsleven ten
nauwste betrokken is. In vervoer-
deskundige kringen is algemeen
aanvaard de stelling: vrije keuze
voor de verlader van het vervoer
middel, dat hij voor zijn transpor
ten wil uitkiezen.
De Minister heeft op deze vrije
keuze e$n eigen visie, want hii
stelt eerst de tarieven vast (niet
op uitsluitend kostprijs, doch mo
gelijk ook op zijn coördinatieba
sis), bepaalt daarna de capaciteit
der vervoerstakken, ook op zijn
coördinatiebasis en zegt daarna
tegen de verlader: „kies maar uit"
Wat er onder deze omstandig
heden van de „vrije" keuze voor
de verlader terecht zal komen,
laat zich denken. Het zal zijn als
de vrije keuze van de veroordeelde
tegen wie wordt gezegd: „gij moogt
kiezen, of gij wilt wonden dood
geschoten. of niet, maar wanneer
ge neen kiest, wordt ge opgehan
gen".
De „vrije" keuze van de verla
der' is bij de coördinatieplannen
van de Minister een farce, om geen
sterker woord te gebruiken.
De vervoerders, die er zich wel
van bewust zijn, dat hier een
aanslag gepleegd wordt op hun
bestaan, hebben een grote actie
tegen de Wet op touw gezet.
vIn spoedvergaderingen hebben
zij de nodige gelden voor deze
actie bijeengebracht. Zij vragen
bij deze actie mede de steun van
liet publiek tegen een Wet. die
een fanaal moet zijn voor het
bedrijfsleven.
Want wat er vandaag geschiedt
met de vervoerders, kan morgen
overkomen aan de rest van het
bedrijfsleven.
DE WERKEN EN SLEEUWIJK
Geboren: Geertruida J.. d. van
H. v. Andel en J. den Dekker;
Jan Govert, z. van J. Vos en H.
Noorman.
Overleden: Hugo v. Pelt, echt
genoot van G. Stout, oud 53 j.;
Gerrit Dekker, weduwnaar van C.
den Besten, oud 74 j.
ZUILICHEM.
Geboren: Jan IJ., z. van'C. G.
M. v. Heusden en J. A. v. d. Maas;
Mattijsje C., d. van J. C. J. v. Wij-
gerden en C. J. v. Maaren.
Getrouwd: L. Hobo en N. Ko
ren.
WERKENDAM.
Geboren: Aagje, d. van A. Blok
land en D. Verschelling; Greetha
d. van Jac. v. Driel en M. D.
Klob; Johanna, d. van J. H. den
Dunnen en E. Blokland; Neeltje,.
d. van G. Rijkers en J. v. Èlze-
lingen.
Getrouwd: Jacob Zwets, 22 j. en
Jannigje van Berchum 23 i.;Hen-
drikus den Hollander 29 i. en
Alida W. Hovestadt 26 j.
Overleden: Arie de Keijzer 74
j. en A. M. van Berchum 70
Gothische Huiskamers
Prima Tafelzeil