Land- en Tuinbouw
Binnenland
Artisten komen in Dj
Op het vliegveld Djocja staat
een nerveuze soldaat. Onafgebro
ken vermalen zijn kaken de kauw
gom, dat hem fit houdt. Mono
toon geeft hij inlichtingen aan ka
meraden. .^Links af. Dan recht
door. Nee, alles rustig". En zijn
kameraden, in volle bepakking,
sloffen de hitte van de dag ih).
De zon brandt boven hun hoof
den, het stof wolkt bij iederje
stap. Het geweer houden zii in
de aanslag. Achter hen valt een
schaduw. Een Dakota landt. Sol
daten springen er uit. En de sol
daat vertelt maar steeds hetzelfde
eentonige verhaaltje: Linksaf.
Dan rechtdoor. Alles rustig..."
Djocja. December 1948.
De Nederlandse troepen zijn ge
land. Eerst kwamen de paratro-
pers die liet vliegveld gereed maak
ten. Toen de Dakota's, geladen
met militairen. Met Hollandse jon
gens uit alle streken. Met boeren
zoons en stads jongetjes. Met of
ficieren en met soldalen. Maai"
waar zij ook vandaan kwamen
en wat in Nederland hun beroep
ook is geweest in één dim?
waren zij allen gelijk: Het zijn
jongens, zo als uw en mijn zoon
zijn. Doodgewone knapen van
twintig, één en twintig jaar. Niet
vervuld van haat en moordgevoe-
lens, maar met dezelfde nervo
siteit die u en mij zouden hebben
bezield als w ij het karweitje pp
hadden moeten knappen.
Zii kauwden kouwgom of lazen
de laatste brief van Vader nog
eens overzij aten haastig wat
of zii bekeken vol aandachl de
mascotte. Maar zij fiksten het kar
weitje. Binnen enkele uren was
Djocja bezet. In kleine groepjes
doorkruisben zij de stad.
Zo gingen enkele dagen voor
bij. De toestand was geconsolri
deerd. Er werd zelfs al verlof
gegeven, maar daarmee kon men
niets doen, want er was geen ver
maak
Wat kan men nu needs in idle
tuin zaaien?
Het is thans reeds de Tijd om
zaad voor de groentetuin te be
stellen. Ja, sommige zaden mo
gen direct gezaaid worden en
dan denken we in de. eerste plaats
aan spinazie, die op een be
schutte plaats gezaaid kan wor
den.
Bii het bestellen houden we re
kening dat het kopen van zaad
een kwestie van vertrouwen is.
Het zaad draagt de toekomst in
zich, maar van 'die toekomst is
niets te zien.
Behalve de kwaliteit spelen de
keuze van de variëteit en de hoe
veelheid zaad een rol. Hoewel dik
wijls de catalogus een groot aantal
variëteiten aanbiedt, kan dat juist
voor de beginneling verwarrend
werken.
Het beste lijkt ons dat de begin
ner het beste doet zich te hou
den aan de meest gangbare va
riëteiten, die bewezen hebben be
vrediging te geven.
De hoeveelheid zaad is ook vaak
een probleem. Een is _geneigd te
nemen, zelfs al weet men goed
hoeveel nodig is. Hierdoor wordt
vaak nutteloos zaad verspild.
Men doet dan ook het beste
zich te houden aan voorgeschre
ven hoeveelheden en zijn eigen
ervaringen regelmatig te noteren.
Doet men dit gedurende en
kele jaren dan komt men tot
normen voor de te gebruiken zaad-
hoeveelheden en men leert tevens
de groeiperiode, dus het tijdsver
loop van zaaien en oogsten ken
nen. i lil I DJ
Zo zal b.v. blijken dat men in
het vroege voorjaar aanzienlijk
meer zaad nodig heeft dan in de
En toen verspreidde zich onder
de troepen als een lopend vuur
tje het gerucht: „Er is een "NI-
WIN -gezel sch ap
Dat kon eenvoudig niet waar zijn.
Hoe had dat er moeten komen?
„Onmogelijk" zeiden ze. Maar de
patiënten in het militair hospitaal
hadden al genoten van het optre
den van dit gezelschap.
Het waren Han Verne, Bia
Schmitz, Richard Schweitzer en
de Venlose Zingende Zusjes, die
nauwelijks veertien dagen in
Indonesië van Semarang naar
DjociVi kwamen om daar op te
treden voor de troelen.
„Gevaarlijk",, zei men, toen Han
Verne dit plan opperde. „Z ii ri
sico", zeiden de artisten, „wij
ook". En zij gingen 1 Het was ge
vaarlijk en het was vermoeiend.
Maar zij kwamen er! En reden
gelijk naar het militaire hospitaal,
waar zij de patiënten even een
groet brachten van thuis. Entoen
gingen zij voort naar een troep
die rust had. «Zij speelden! 'On
danks hitte! Ondanks vermoeienis!
Ondanks gevaren
Djocja was precies tien dagen
bezet door de Nederlanders toen
liet eerste NIWIN-gezelschap ar
riveerde. Het was de eerste ont
spanning die de troepen kregen.
Maar behalve ontspanning kregen
zij nog iets. Zij kregen een groet
van het moederland. Zij zagen bo
vendien, dat artisten gepn bijzon
dere mensen zijn. Dat zii Jjii de
troep horen, gevaar ten spijt.
Onze mannen in Djocja hebben
geen aubades georganiseerd voor
Han Verne en de zijnen. Zij richt
ten geen erepoorten op en bom
bardeerden hen niet tot Dj oc ja-
cabaret No. 1. Maar er lag een
wereld van gedachten in hun ogen,
als zij heel simpel hun duim op
staken toen de bestofte truck weer
verder ging
latere maanden. Dit houdt ver
band met de ongunstigere kie-
mingsvo or waarden, maai" ook met
de tragere groei, zodat men zich
in het voorjaar tevreden moet
stellen met een groter aantal van
kleinere plantjes.
Het aantal vergoedt de gerin
gere omvang, bijv. bii spinazie.
Ook is het gevaar voor vogels
in het vroege seizoen veel groter
dan later. Er is in de eerste maan
den nog weinig jong groen en elk
s ii rietje is welkom.
iBij breed werp ig zaaien is meer
?aad nodig dan bii rijenzaai, al is
het goed denkbaar dat men voor
breedwerni^e zaai meer voélt dan
voor het zaaien op rijen. Maar
men bedenke, dat breedwerpig
zaaien eenvoudig is, wil men een
gelijkmatige verdeling van het zaad
bereiken.
Zal men dus niet te weinig mo
gen zaaien, te veel levert ook
Jneizwaren op. Men kan na de
kieming het zaad wel gaan dun
nen maar men gaat daar niet
zo gemakkelijk toe over.
Men beginne dus direct met spi
nazie, ook peulen en doppers le
nen zich uitstekend voor vroege
zaai.
Ook tuinbonen en radijs ko
men direct in aanmerking. In--
dien mogelijk op een beschutte
plaats zaaien. TL
[OPHEFFING MAXIMUM PRIJS
REGELING VOOR EIEREN.
Ter toelichting van de maatre
gel tot opheffing der maximum-
prijsvoorsch,riften voor eieren, deelt
het Ministerie van Landbouw, Vis
serij en Voedselvoorziening mede,
dat onze pluimveestapel thans bij
na io millioen legkippen telt.
Bij de tegenwoordigfe productie
worden er wekelijks 25 millioen
eier en bij de handel ingeleverd.
Die laatste weken zijn er ca. ,2
millioen eieren per week geëxpor
teerd, terwijl er tot het einde van
het broedseizoen (medio April) ge
middeld wekelijks 2 millioenbroed
eieren nodig rijn. Met inbegrip
van „breuk" neemt de industrie
gemiddeld per week ca. i1/2 mil
lioen eieren a? en de waardeloze
uitval kan op 250.000 worden ge
schat. Voor consumptie door de
burgerbevolking blijven er mo
menteel dus ruim 19 millioen eie
ren over.
Er is thans vrijwel evenwicht
bereikt tussen vraag en aanbod.
Die ontwikkeling vaïi de productie,
de consumptie en de export, ves
tigt de mening!, dat ook in de
toekomst excessen op prijsgebied
zich niet zullen voordoen. Volgens
het beginsel, dat de Regering
volgt om maatuoglelen en prijsbin-
dinglen niet langer te handhaven
dan strikt nodig is, heeft de; iMjii-
nistief van 'Landbouw, Visserij en
Voedselvoorziening dan ook beslo
ten de maximumprijzen van 'kip
pen- en eendeneieren en eiproduc-
ten met ingang van 11 Febr. 1949
op te heffen,.
Speciaal ook met het oog op
de exportregelinjg is meer vrijheid
bij de prijsvorming1 gewenst om
te ber eiken, dat op vlotter wij zie
die eieren tier beschikking van de
noodzakelijke export ziulllen komen
dan bij handhaving dier maximum
prijzen.
K.L.M. JUBILEUM MARS.
De K.L.M. heeft in verband met
het feit dat op 7 Oct. a.s. het
30-jarig bestaan van de, maatschap
pij wordt herdacht, filet plan opge
vat een eendaagse afstandsmars te
organiseren.
Deze zgn. „K.LJM- Jubileum
Mars", waarvoor men zowel indivi
dueel als in groepsverband kan in
schrijven, zal worden gehouden op
21e Pinksterdag, 6 Juni a.s. Als
vertrek- en aankomstpunt is het
Hoofdkantoor van die K.L.M. te
Dien Haag gekozen. Er zal worden
gleiiopen in twee klassen, n.l. een
waarbij het traject 30 kilometer
bedraagt, en een waarbij een af
stand van 40 kilometer zal worden
gelopen.
Die „K.L.M. Jubileum Mars",
waarvoor zeer veel deelnemers wor
den verwacht, leidt door een zeer
aantrekkelijke omgeving, nl. via
Wassenaar, Noordwijk en Katwijk.
ROOIVERBOD VROEGE AARD
APPELEN INGETROKKEN.
Krachtens de „Rooiverordening
Vroege Aardappelen" van het Be
drijfschap voor Groenten en Fruit
werd telkenjare van overheidswe
ge bepaald op welke datum in het
voorjaar het rooien van vroege
aardappelen kon aanvangen. Nu
echter op het gebied van de aard
appelteelt en de handel in aard
appelen normale toestanden heér-
sen, kan voortaan de teler zelf
weer de aanvang van het rooien
bepalen. De verordening met het
rooiverbod is n.l,, blijkens het
Voedselvoorzieningsblad no. 10 van
10 Febr. 1949, ingetrokken. i
HOEVEEL RADIOLUISTE
RAARS TELT NEDERLAND?
Het aantal aangegeven radio-toe-
slellen in Nederland bedroeg op f
Febr. j.l. 1,152,608 tegen 1,132,093
op 1 januari.
Op 1 Januari waren er 506,604
aangeslotenen op het Rijksradio-
distributienet tegen 502,806 op
1 December 1948.
PILOTEN HEBBEN NOG AN
DERE ZORGEN.
RomeAmsterdam.
Een DC-3 bevindt zich in het
wolkendek boven Frankrijk.
Helemaal niets bijzonders!
Een moeder met een baby op
liaai" schoot, in een der gemakke
lijke stoelen van de DC-3, is even
eens een dagelijks voorkomend ta
fereeltje in de KLM-vliegtuigen.
Baby lacht,... baby huilt...
De hele cabine lacht mee en
baby gaat huilen, dan, ja dankiikt
iedereen wel een beetje bezorgd.
Moeder is verlegen en wil de baby,
met zoele woordjes in slaap sus
sen. Het lukt niet, baby kan zijn
draai niet vinden en mist zijn
zachte wiegje.
En dan komt plotseling een
vriendelijk gezicht 0111 de deur van
de cockpit kijken.
Gezagvoerder S teinbec k
De tweede bestuurder heeft de
stuurknuppel voor een ogenblik
van hem overgenomen.
„De DC-3 is helaas niet uitge
rust met slaapgelegenheid voor de
passagiers, maar... voor een baby
kunnen we nog wel een bedje ma
ken". Zo' zegt gezagvoerder Stein
beck glimlachend.
De baby is plotseling stil en
volgt met grote ogen de bewegin
gen van de gezagvoerder, die een
paar dekens over de grond uit
spreidt, een stel hoofdkussentjes
aan beide zijden installeert en dan
met zijn grote handen baby uit
moeder's armen neemt en in het
provisorische bedje deponeert.
Baby draait een paar keer 0111
en om, gromt eens, vindt zijn duim
en slaapt.
De hele cabine leeft mee!
En dan, de vinger op de mond.
sssst.verdwijnt gezagvoerder
Steinbeck weer in de cockpit...
Een vlieger leeft niet van vlie
gen alleen.
Z.K.H. PRINS BEiRiNHARD EN
DE LUCHTVAART.
Z.K.H. Prins Biernliard hieeftniet
allee n een grote belangstelling
voor die luchtvaart, maar is ook
ziélf een enthousiast vliegjer. Hij
bezit een vliegtuig! en heeft be^
halve een sportvliegiersbrieviet, ook
die bevoegdheid tot het besturen
van verkeersvliegtuigen. Vorig jaar
werd hij door enkele KLM-instruc-
tieurs met succes geëxamineerd in
het besturen van die Doulgfas DC-
3, waarbij hii tevens blijk g|af een
uitstekend „blind "-vlieger (vliegen
op instrumentente zijn.
Tijden de oorlog! heeft hij tal
rijke typen militaire vliegtuigen
gevlogen, waaronder de bekende
Spitfir-jagier. Nog onlangs maakte
hij 'bij een 'bezoek ,aan 3e Glos ter
Fabrieken in Engeland eën ylucht
met de bekende Mleteor-straaijagler,
die ook bij de Nederlandse
luchtstrijdkracbtien glebruikt wordt.
Naast deze actieve luchtvaartbeoe
fening toont hij steeds zijn belang
stelling voor alles wat er in de
Nederlandse luchtvaart glebeurt
vele malen opent hij persoonlijk
tentoonstëllinlglen op luchtvaartge
bied, terwijl hij zich door bezoe
ken aan onze vliegtuigfabrieken én
vliegvelden regelmatig! op fde hoog
te stelt van de stand van zaken.
Prins Biernhard is ere-voorzitter
van de Koninklijke Nederlandse
Vereniging voor Luchtvaart en als
sportvlieger heeft hij voor het werk
van deze vereniging uiteraard zieer
veel belangstelling. ;Ook komt hij
dikwijls op bezoek bij de Neder
landse zweefvlieger, en in de re-
lg(el kan hij dan de verleiding niet
weerstaan om ook zelf een keer
in een zweefvliegltuig plaats te ne
men. Ook buitenslands is de Prins
een gieziene figuur in luchtvaart-
kringlenop rail yes en vliegfees-
ten komt hij vaak met zijn eigjen
machine een kijkje nemen.
Het feit, dat Z.K.H. Prins Bern-
hard zich bereid verklaard heeft
de benoeming tol commissaris van
de K.L.M. te aanvaarden, woMt
door onze nationale luchtvaart
maatschappij als een bijzonder
voorrecht beschouwd. Zijn g'rote
ervaringi en kennis ten aanzien
van de luchtvaart in al haar gele
dingen, zal de K.L.M- teer De
stade komen.