Land- en Tuinbouw Binnenland Artisten komen in Dj Op het vliegveld Djocja staat een nerveuze soldaat. Onafgebro ken vermalen zijn kaken de kauw gom, dat hem fit houdt. Mono toon geeft hij inlichtingen aan ka meraden. .^Links af. Dan recht door. Nee, alles rustig". En zijn kameraden, in volle bepakking, sloffen de hitte van de dag ih). De zon brandt boven hun hoof den, het stof wolkt bij iederje stap. Het geweer houden zii in de aanslag. Achter hen valt een schaduw. Een Dakota landt. Sol daten springen er uit. En de sol daat vertelt maar steeds hetzelfde eentonige verhaaltje: Linksaf. Dan rechtdoor. Alles rustig..." Djocja. December 1948. De Nederlandse troepen zijn ge land. Eerst kwamen de paratro- pers die liet vliegveld gereed maak ten. Toen de Dakota's, geladen met militairen. Met Hollandse jon gens uit alle streken. Met boeren zoons en stads jongetjes. Met of ficieren en met soldalen. Maai" waar zij ook vandaan kwamen en wat in Nederland hun beroep ook is geweest in één dim? waren zij allen gelijk: Het zijn jongens, zo als uw en mijn zoon zijn. Doodgewone knapen van twintig, één en twintig jaar. Niet vervuld van haat en moordgevoe- lens, maar met dezelfde nervo siteit die u en mij zouden hebben bezield als w ij het karweitje pp hadden moeten knappen. Zii kauwden kouwgom of lazen de laatste brief van Vader nog eens overzij aten haastig wat of zii bekeken vol aandachl de mascotte. Maar zij fiksten het kar weitje. Binnen enkele uren was Djocja bezet. In kleine groepjes doorkruisben zij de stad. Zo gingen enkele dagen voor bij. De toestand was geconsolri deerd. Er werd zelfs al verlof gegeven, maar daarmee kon men niets doen, want er was geen ver maak Wat kan men nu needs in idle tuin zaaien? Het is thans reeds de Tijd om zaad voor de groentetuin te be stellen. Ja, sommige zaden mo gen direct gezaaid worden en dan denken we in de. eerste plaats aan spinazie, die op een be schutte plaats gezaaid kan wor den. Bii het bestellen houden we re kening dat het kopen van zaad een kwestie van vertrouwen is. Het zaad draagt de toekomst in zich, maar van 'die toekomst is niets te zien. Behalve de kwaliteit spelen de keuze van de variëteit en de hoe veelheid zaad een rol. Hoewel dik wijls de catalogus een groot aantal variëteiten aanbiedt, kan dat juist voor de beginneling verwarrend werken. Het beste lijkt ons dat de begin ner het beste doet zich te hou den aan de meest gangbare va riëteiten, die bewezen hebben be vrediging te geven. De hoeveelheid zaad is ook vaak een probleem. Een is _geneigd te nemen, zelfs al weet men goed hoeveel nodig is. Hierdoor wordt vaak nutteloos zaad verspild. Men doet dan ook het beste zich te houden aan voorgeschre ven hoeveelheden en zijn eigen ervaringen regelmatig te noteren. Doet men dit gedurende en kele jaren dan komt men tot normen voor de te gebruiken zaad- hoeveelheden en men leert tevens de groeiperiode, dus het tijdsver loop van zaaien en oogsten ken nen. i lil I DJ Zo zal b.v. blijken dat men in het vroege voorjaar aanzienlijk meer zaad nodig heeft dan in de En toen verspreidde zich onder de troepen als een lopend vuur tje het gerucht: „Er is een "NI- WIN -gezel sch ap Dat kon eenvoudig niet waar zijn. Hoe had dat er moeten komen? „Onmogelijk" zeiden ze. Maar de patiënten in het militair hospitaal hadden al genoten van het optre den van dit gezelschap. Het waren Han Verne, Bia Schmitz, Richard Schweitzer en de Venlose Zingende Zusjes, die nauwelijks veertien dagen in Indonesië van Semarang naar DjociVi kwamen om daar op te treden voor de troelen. „Gevaarlijk",, zei men, toen Han Verne dit plan opperde. „Z ii ri sico", zeiden de artisten, „wij ook". En zij gingen 1 Het was ge vaarlijk en het was vermoeiend. Maar zij kwamen er! En reden gelijk naar het militaire hospitaal, waar zij de patiënten even een groet brachten van thuis. Entoen gingen zij voort naar een troep die rust had. «Zij speelden! 'On danks hitte! Ondanks vermoeienis! Ondanks gevaren Djocja was precies tien dagen bezet door de Nederlanders toen liet eerste NIWIN-gezelschap ar riveerde. Het was de eerste ont spanning die de troepen kregen. Maar behalve ontspanning kregen zij nog iets. Zij kregen een groet van het moederland. Zij zagen bo vendien, dat artisten gepn bijzon dere mensen zijn. Dat zii Jjii de troep horen, gevaar ten spijt. Onze mannen in Djocja hebben geen aubades georganiseerd voor Han Verne en de zijnen. Zij richt ten geen erepoorten op en bom bardeerden hen niet tot Dj oc ja- cabaret No. 1. Maar er lag een wereld van gedachten in hun ogen, als zij heel simpel hun duim op staken toen de bestofte truck weer verder ging latere maanden. Dit houdt ver band met de ongunstigere kie- mingsvo or waarden, maai" ook met de tragere groei, zodat men zich in het voorjaar tevreden moet stellen met een groter aantal van kleinere plantjes. Het aantal vergoedt de gerin gere omvang, bijv. bii spinazie. Ook is het gevaar voor vogels in het vroege seizoen veel groter dan later. Er is in de eerste maan den nog weinig jong groen en elk s ii rietje is welkom. iBij breed werp ig zaaien is meer ?aad nodig dan bii rijenzaai, al is het goed denkbaar dat men voor breedwerni^e zaai meer voélt dan voor het zaaien op rijen. Maar men bedenke, dat breedwerpig zaaien eenvoudig is, wil men een gelijkmatige verdeling van het zaad bereiken. Zal men dus niet te weinig mo gen zaaien, te veel levert ook Jneizwaren op. Men kan na de kieming het zaad wel gaan dun nen maar men gaat daar niet zo gemakkelijk toe over. Men beginne dus direct met spi nazie, ook peulen en doppers le nen zich uitstekend voor vroege zaai. Ook tuinbonen en radijs ko men direct in aanmerking. In-- dien mogelijk op een beschutte plaats zaaien. TL [OPHEFFING MAXIMUM PRIJS REGELING VOOR EIEREN. Ter toelichting van de maatre gel tot opheffing der maximum- prijsvoorsch,riften voor eieren, deelt het Ministerie van Landbouw, Vis serij en Voedselvoorziening mede, dat onze pluimveestapel thans bij na io millioen legkippen telt. Bij de tegenwoordigfe productie worden er wekelijks 25 millioen eier en bij de handel ingeleverd. Die laatste weken zijn er ca. ,2 millioen eieren per week geëxpor teerd, terwijl er tot het einde van het broedseizoen (medio April) ge middeld wekelijks 2 millioenbroed eieren nodig rijn. Met inbegrip van „breuk" neemt de industrie gemiddeld per week ca. i1/2 mil lioen eieren a? en de waardeloze uitval kan op 250.000 worden ge schat. Voor consumptie door de burgerbevolking blijven er mo menteel dus ruim 19 millioen eie ren over. Er is thans vrijwel evenwicht bereikt tussen vraag en aanbod. Die ontwikkeling vaïi de productie, de consumptie en de export, ves tigt de mening!, dat ook in de toekomst excessen op prijsgebied zich niet zullen voordoen. Volgens het beginsel, dat de Regering volgt om maatuoglelen en prijsbin- dinglen niet langer te handhaven dan strikt nodig is, heeft de; iMjii- nistief van 'Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening dan ook beslo ten de maximumprijzen van 'kip pen- en eendeneieren en eiproduc- ten met ingang van 11 Febr. 1949 op te heffen,. Speciaal ook met het oog op de exportregelinjg is meer vrijheid bij de prijsvorming1 gewenst om te ber eiken, dat op vlotter wij zie die eieren tier beschikking van de noodzakelijke export ziulllen komen dan bij handhaving dier maximum prijzen. K.L.M. JUBILEUM MARS. De K.L.M. heeft in verband met het feit dat op 7 Oct. a.s. het 30-jarig bestaan van de, maatschap pij wordt herdacht, filet plan opge vat een eendaagse afstandsmars te organiseren. Deze zgn. „K.LJM- Jubileum Mars", waarvoor men zowel indivi dueel als in groepsverband kan in schrijven, zal worden gehouden op 21e Pinksterdag, 6 Juni a.s. Als vertrek- en aankomstpunt is het Hoofdkantoor van die K.L.M. te Dien Haag gekozen. Er zal worden gleiiopen in twee klassen, n.l. een waarbij het traject 30 kilometer bedraagt, en een waarbij een af stand van 40 kilometer zal worden gelopen. Die „K.L.M. Jubileum Mars", waarvoor zeer veel deelnemers wor den verwacht, leidt door een zeer aantrekkelijke omgeving, nl. via Wassenaar, Noordwijk en Katwijk. ROOIVERBOD VROEGE AARD APPELEN INGETROKKEN. Krachtens de „Rooiverordening Vroege Aardappelen" van het Be drijfschap voor Groenten en Fruit werd telkenjare van overheidswe ge bepaald op welke datum in het voorjaar het rooien van vroege aardappelen kon aanvangen. Nu echter op het gebied van de aard appelteelt en de handel in aard appelen normale toestanden heér- sen, kan voortaan de teler zelf weer de aanvang van het rooien bepalen. De verordening met het rooiverbod is n.l,, blijkens het Voedselvoorzieningsblad no. 10 van 10 Febr. 1949, ingetrokken. i HOEVEEL RADIOLUISTE RAARS TELT NEDERLAND? Het aantal aangegeven radio-toe- slellen in Nederland bedroeg op f Febr. j.l. 1,152,608 tegen 1,132,093 op 1 januari. Op 1 Januari waren er 506,604 aangeslotenen op het Rijksradio- distributienet tegen 502,806 op 1 December 1948. PILOTEN HEBBEN NOG AN DERE ZORGEN. RomeAmsterdam. Een DC-3 bevindt zich in het wolkendek boven Frankrijk. Helemaal niets bijzonders! Een moeder met een baby op liaai" schoot, in een der gemakke lijke stoelen van de DC-3, is even eens een dagelijks voorkomend ta fereeltje in de KLM-vliegtuigen. Baby lacht,... baby huilt... De hele cabine lacht mee en baby gaat huilen, dan, ja dankiikt iedereen wel een beetje bezorgd. Moeder is verlegen en wil de baby, met zoele woordjes in slaap sus sen. Het lukt niet, baby kan zijn draai niet vinden en mist zijn zachte wiegje. En dan komt plotseling een vriendelijk gezicht 0111 de deur van de cockpit kijken. Gezagvoerder S teinbec k De tweede bestuurder heeft de stuurknuppel voor een ogenblik van hem overgenomen. „De DC-3 is helaas niet uitge rust met slaapgelegenheid voor de passagiers, maar... voor een baby kunnen we nog wel een bedje ma ken". Zo' zegt gezagvoerder Stein beck glimlachend. De baby is plotseling stil en volgt met grote ogen de bewegin gen van de gezagvoerder, die een paar dekens over de grond uit spreidt, een stel hoofdkussentjes aan beide zijden installeert en dan met zijn grote handen baby uit moeder's armen neemt en in het provisorische bedje deponeert. Baby draait een paar keer 0111 en om, gromt eens, vindt zijn duim en slaapt. De hele cabine leeft mee! En dan, de vinger op de mond. sssst.verdwijnt gezagvoerder Steinbeck weer in de cockpit... Een vlieger leeft niet van vlie gen alleen. Z.K.H. PRINS BEiRiNHARD EN DE LUCHTVAART. Z.K.H. Prins Biernliard hieeftniet allee n een grote belangstelling voor die luchtvaart, maar is ook ziélf een enthousiast vliegjer. Hij bezit een vliegtuig! en heeft be^ halve een sportvliegiersbrieviet, ook die bevoegdheid tot het besturen van verkeersvliegtuigen. Vorig jaar werd hij door enkele KLM-instruc- tieurs met succes geëxamineerd in het besturen van die Doulgfas DC- 3, waarbij hii tevens blijk g|af een uitstekend „blind "-vlieger (vliegen op instrumentente zijn. Tijden de oorlog! heeft hij tal rijke typen militaire vliegtuigen gevlogen, waaronder de bekende Spitfir-jagier. Nog onlangs maakte hij 'bij een 'bezoek ,aan 3e Glos ter Fabrieken in Engeland eën ylucht met de bekende Mleteor-straaijagler, die ook bij de Nederlandse luchtstrijdkracbtien glebruikt wordt. Naast deze actieve luchtvaartbeoe fening toont hij steeds zijn belang stelling voor alles wat er in de Nederlandse luchtvaart glebeurt vele malen opent hij persoonlijk tentoonstëllinlglen op luchtvaartge bied, terwijl hij zich door bezoe ken aan onze vliegtuigfabrieken én vliegvelden regelmatig! op fde hoog te stelt van de stand van zaken. Prins Biernhard is ere-voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart en als sportvlieger heeft hij voor het werk van deze vereniging uiteraard zieer veel belangstelling. ;Ook komt hij dikwijls op bezoek bij de Neder landse zweefvlieger, en in de re- lg(el kan hij dan de verleiding niet weerstaan om ook zelf een keer in een zweefvliegltuig plaats te ne men. Ook buitenslands is de Prins een gieziene figuur in luchtvaart- kringlenop rail yes en vliegfees- ten komt hij vaak met zijn eigjen machine een kijkje nemen. Het feit, dat Z.K.H. Prins Bern- hard zich bereid verklaard heeft de benoeming tol commissaris van de K.L.M. te aanvaarden, woMt door onze nationale luchtvaart maatschappij als een bijzonder voorrecht beschouwd. Zijn g'rote ervaringi en kennis ten aanzien van de luchtvaart in al haar gele dingen, zal de K.L.M- teer De stade komen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4