Buitenland Jan Moors en de Abdij van Bern De onderzeeboot in de eerste wereldoorlog AMERIKA MAAKT 'DE UITVOER GEMAKKELIJKER. Het Amerikaanse ministerie van handel heeft de exportcontrole op ineer dan 500 artikelen opgeheven. Daardoor is het nu mogelijk om de ze goederen te zenden naar wélke bestemming ter wereld ook, zonder dat exportvergunningen nodig zijn. Het verbod van verzending naar Oost-Europese landen, dat ruim een jaar geleden om strategische redenen werd afgekondigd, is nu voor deze producten vervallen. PRAAG ONGEHOORZAAM. Rrigadier-generaal Josef Scheibal is afgetreden als Tsjechisch militair attaché te Washington. Hij wil in Amerika blijven wonen. Hij is de tweede vooraanstaande Tsjechische vertegenwoordiger in Amerika die het communistische regiem van Praag weigert te gehoorzamen. TIEN JAAR OPGESLOTEN GEWEEST. Tien jaar lang heeft een vrouw in Brooklyn (New York) haar 33- jarige zoon opgesloten in een ka mer, waar hij door de politie ge vonden is. De moeder was bang, dat haar zoon in militaire dienst zou worden opgeroepen. Zij had de deur tot de kamer waar hij verbleef dicht gemetseld en slechts een kleine ope ning gelaten, waar ze het eten door heen gaf. De jonge man werd gevonden om dat de moeder aan vrienden het ge heim van de kamer had verteld. De vader wist niet waar zijn zoon ver bleef. Moeder had hem gezegd, dat hij; naar Canada was. DRIE TREINEN OP ELKAAR IN ZUID-AFRIKA. Zeventig mensen zijn gedood en een honderdtal gewond, toen Don derdag nabij Johannesburg in Zuid- Afrika drie treinen op elkaar liepen. De meeste slachtoffers zijn inheem sen. Het is de ernstigste treinramp uit de geschiedenis van Zuid-Afrika Veel inheemse kinderen, die in de derde trein zaten en die op weg wa ren naar school, ontsnapten op won derbaarlijke wijze aan de dood. BLOEMEN OP DE BOMGATEN. Een 'Nederlander met fantasie en twintig1' jpiotdjgle Engelse jnieisjies be dachten een oplossing voor dé lelijke bomkraters, 'die het stadsbeeld van Londen ontsieren. Tussen het puin en in dé gaten van Warwick Square in Westmanster hebben zii 'een grote bloementuin aangelegd, 'wajar de hele stad over spreekt. Tulpen, narcissen, vergéet-mij-nie ten en primula's prijken nu op de plaatsen, waar de „Blitz" zijh sporen heeft achtergelaten'. De Amsterdamse uitgever John Meulenhoff kwam op 'deze gedachte, toen hij van de winter het troosteloze beeld van Warwick (Square zag. Flii legde zijn plannen voor aan een aah- tal: Engelse meisjes, die bij een uit geverij weiken. In hun vrije tijd gin gen zij stenen sjouwen en leem ha len uit een van de Londense voor steden. i GENERAAL CLAY GAAT WEG. Generaal L. Clay, die bijna vier jaar lang in Duitsland is als opper bevelhebber van de Amerikaanse troepen en als gouverneur van de Amerikaanse bezettingszone, zal vol gende maand voorgoed naar de Ver enigde Staten terugkeren. Verschei dene maanden geleden heeft hij al te kennen gegeven, dat hij zijn func tie wilde neerleggen. Het Witte Huis heeft bekend gemaakt, dat hij bin nen 30 dagen zal worden afgelost. Zijn opvolger is nog niet bekend. DISTRIBUTIE IN ISRAEL. Om Israël door de financiële cri sis heen te helpen heeft de Israëliti sche minister van distributie een be- zuinigingsprogramma ingesteld. Restaurants en hotels zullen een heidsmenu's krijgen. Kleren, schoei sel, meubels en huishoudelijke arti kelen worden volgens een bepaald model gemaakt en de invoer van luxe-goederen wordt verboden. De minister heeft beloofd dat het standaardrantsoen tussen de 2700 en 2800 calorieën per persoon per dag zal liggen. DE BELGISCHE KONINGS KWESTIE. De Belgische minister van binnen landse Zaken Vermeylen heeft ver klaard dat de eerste minister Spaak, de kabinetsraad een uiteenzetting ge geven heeft van zijn besprekingen met koning Leopold. Spaak heeft de koning op de hoogte gebracht van de politieke toestand in België, in het bijzonder wat de koningskwestie aan gaat. De heer Vermeylen beperkte zich er toe, te verstaan te geven, dat er geen wijziging in de toestand is in getreden. „De uitnodiging van de koning", aldus de minister, „had ten doel hem in staat te stellen inlichtin gen in te winnen over de politieke toestand." Minister Vermeylen besloot met de opmerking, dat er geen sensationeel nieuws te verwachten is. Het is niet bekend of de koning zich na het onderhoud te Bern nog met een verklaring tot het Belgische volk zal wenden om zijn eigen stand punt uiteen te zetten. Eens te meer blijkt de koningskwestie op een dood punt te zijn gekomen en men zal het resultaat der op 26 Juni te houiden algemene verkiezingen moeten af wachten alvorens zich aan voorspel lingen te mogen wagen. Door het Belgisch Vakverbond A.B.V.V. was vorige week een com muniqué uitgegeven, waarin bekend werd gemaakt, dat het verbond op de terugkeer van koning Leopold naar België, welke niet de toestem ming heeft van het parlement, on middellijk zal antwoorden met een algemene staking. OVERVLOED VAN TARWE IN DE VERENIGDE STATEN. Uit berichten, welke bij liet Ame rikaanse ministerie van landbouw bin nenkomen, blijkt dat er in de Ver enigde Staten spoedig overvloed van tarwe zal zijn. Er zijn aanwijzingen dat er, nadat dit jaar in alle Ameri kaanse binnenlandse behoeften zal zijn voorzien, ongeveer een milliard schepel zal overblijven, waarvan door export minder dan de helft zal af vloeien. Omstreeks 1582 werd Jan Moors te Schijndel geboren. Te Een Bosch studeerde hij aan de La tijnse school en daar had hij volop gelegenheid kennis te maken met de Berner Norbertijnen of Withe ren, die daar, na de verwoesting van de Abdij te Bern bij Heus- den in 1572 en 1579 door de Voor 1914 werd in alle landen :1e offensieve kracht van het onderzee bootwapen Onderschat. Naarmate de resultaten bij ma noeuvres in de verschillende landen meer vertrouwen inboezemden, werd het idee v:an plaatselijk verdedigings middel losgelaten. ;Men stelde de eis, dat de onderzeeboten ook op grotere afstand van ben basis of stieunpu|nit zouden kunnen optreden. Hiervoor was echter een bedrijfszekére die sel-motor noodzakelijk. Omstreeks 1913 zagen de Franse constructeurs nog geen kans moto ren te leveren, die voldeden aan de eisen die door die Franse Marine werden gestéld. Daarom voorzag men de boten uit die tijd met petroleum- motoren of zelfs stoommachines, doch dit kwam uitsluitend in de Franse marine voor. 'In 1913 en 1914 werd in Franse en Engese tijdschriften steeds ver meld wanneer een of andere onder zeeboot 1 of 2 maal 24 uur 'buiten gaats was gebleven, wel een bewijs, dat dit als een bijzondere prestatie werd aangemerkt. In Engeland had men de onder zeeboot eigenlijk beschouwd als een wapen, meer geschikt voor een twee de rangs zeemogendheid, wat na tuurlijk niet heeft medegewerkt, om tot een snelle vooruitgang te ge raken. j De Duitse onderzeedienst stond in die dagen aan de spits, hetgeen voor al te danken was aan de hoge graad van ontwikkeling van de dieselmo tor. Zo kon bij de winteroefenin gep. van 1912 op 1913 een Duits flotielje onderzeeboten na een afstand van 300 mijl afgelegd te hebben, nog 11 dagen buitengaats blijven. Deze oefening werd gehouden paar aan leiding van de vraag van Admiraal von Tiipitz, hoe lang Duitse onder zeeboten voor de mond der Theems zouden kunnen optreden. Tqch heeft men toen ook in Duits land de waarde van de onderzeeboot onderschat. Hieraan is h et gedeelte lijk toe te schrijven, dat Duitsland bij Jiet begin van de oorlog slechts 28 onderzeeboten gereed had, waar van de nieuwste nog ingevaren moes ten worden. Engeland beschikte toen over 80 en Frankrijk over 50 onderzeeboten. De eerste maand van de 00flog was geen succes voor de onderzee boot. In Augustus 1914 werd de „U 15" door de Engelse kruiser „Birmingham" door rammen tot zin ken gebracht, nadat 3e 2 dagen te voren zonder resultaat een torpedo op het Britse slagschip „Monarch" had afgevuurd. Dit was de eerste aanval door een onderzeeboot met een zichzelf voortbewegende torpe do op eên vijandelijk oorlogsschip. Het eerste succes boekte de „U 21" die de Britse kruiser .„Pathfinder" tot zinken bracht op .5 Sept. 1914, terwijl ter hoogte van Hoek van Hol land de Engelse pantser-kruisers Aboukir, Hogue en Cressy, door de „U 9" in de grond werden geboord. Na de storm der voorafgaande da gen hadden de Engelsen g|een Duitse onderzeeboot zo ver van huis ver wacht. Zo kwam het, dat zij bij het zinken van de eerste twee kruisers alleen aan mijnen, en niet aan de torpedo's van %en onderzeeboot dach ten. Toen in het jaar van 1914 de Vlaamse 'kust in Duitse handen kwam en Zeebrugge en Ostende als onder zeeboothaven geschikt bevonden wer den, ging men over tot de bouw van een nieuw type boot. Daar men nog: steeds hoopte op een niet al te lange duur van de oorlog, iwa.s een hoofdeis, een zo kort mogelijke bouwtijd. Het was dus maar een van geringe afmetingen, met slechts één schroef. Klein i.v.m. beperkte ope raties op de Noordzee en de be schikbare havenaccomodatie. De boot mat 127 ton bove.n water en 166 ton onder water. Men kon hem in drie delen op een speciaal daarvoor ingerichte oplegger per trein ver voeren naar Antwerpen en later ook naar Pola aan de Adriatische zee. Vervolgens werd hii in 14 dagen tijds in elkaar gezet. Hierna volgde een groter type, weer met twee schroeven dat boven water .9 mijl kon lopen en bewapend was met 50 cm torpedo's, welke torpedo als standaardtype door de Duityse Marine was aangenomen. Deze beide boottypen bleken zeer bruikbaar in Noord- en Middelland se Zee, hoewel ze: hiet bezwaar had den, weinig vaart te lopen. Plet volgende type, uit 1916, was geschikt om te kunnen optreden tot aan de Westkust van Ierland. Ze waren ongeveer 600 ton groot en hadden een bovenwatersnelheid van 13 mijl. Naast een grote torpedobe- wapening kregen deze boten een zwaarder kanon, nl. van io1/2cm, welke bewapening onmisbaar werd geacht voor 'hiet voeren van de han delsoorlog volgens de toen geldende internationale bepalingen. Verder verschenen de onderzee boot-mij nenleggers. De eerst gebouw de boten werden zuiver en alleen voor het vervoeren en leggen van mijnen ingerichtde latere kregen bovendien een torpedo- en een ariil- lerie-bewapening aan boord. Zij kre gen opdracht eerst hun mijnen voor een of andere haven of op een spe>- ciale handelsroute te 'leggen, om zich vervolgens aan de actieve handels oorlog te wijden. Deze mijnen werden vervoerd in open schachten, waardoor ze steeds geheel of gedeeltelijk in het water waren opgehangen.. Hierdoor kon het voorkomen, dat na een lange reis men niet meer -verzekerd was van de goede werking der mijnen. Daar door hadden deze boten als mijnen- legger een betrekkelijk geringe waar de. Toen dan ook Amerika in de oor log werd betrokken, wilden de Duit sers af en toe aan de Amerikaanse kust kleine verrassingen deponeren. Hiertoe werd een onderzeeboot-mij- nenlegger van 800 ton ontworpen, die behalve een vrij sterke torpedo- en artilleriebewapening feen 40-tal mijnen binnenboord meevoerde, wel ke door een hekbuis gelanceerd wer den. Tenslotte bouwden de Duitsers een onderzeeboot van noigal grote afme tingen en snelheid n.l. bovenwater 2100 ton, snelheid 18 mijl on derwater 2800 ton, snelheid 81/2 mijl, Verder 6 torpedobuizen, 2 kanons van 15 cm en '83 man bemanning. De bedoeling van dteze onderzee- kruisers was, oat zii Jiiet artilleristisch zouden kunnen opnemen tejgleh be- wap e nde hande Is s chiepen De onderzeekruisers hebben goed voldaan, doch .zij kwamen pas aan het eind 'van de oorlog gereed, en slechts een énkele nam actief aan de onderzeebootoorlog deel. Zij kwa men hierdoor te laat in iactije, om' voor de 'Gentralen de oorlog een tunstige wending te geven. Boven- ien was 'toen het konvooistelsel reeds ingevoerd, en waren zoveel escorte- strijdkrachten beschikbaar, 'dat een artillerie-gevecht met 'handelsschepen niet meer kop worden geriskeerd. Het schijnt, dat de Duitsers aan het eind van de ie 'wereldoorlog bezig wanen aan 'het ontwerp van een boot van 4000 ton, jdie voor zien zou worden van twee stoom turbines vaP tezamen 12.000 pk. Bil de wapenstilstand wanen er totaal 437 boten van verschillende type in aanbouw. De Engelsen behoefden minder ho ge eisen te stellen aan (hun onder zeeboten, dan de Duitsers. De geal lieerden hadden immers, behalve in de Oostziee, overal elders de heer schappij ter zee.. De Duitse boven waterstrijdkrachten kwamen hierdoor hoogstzelden buitengaats en hun han delsvaart lag geheel stil. In hoofdzaak bestond de dienst der Engelse onderzeeboten uit de bewaking van de verschillende ge deelten der Britse kust en pen ver- kermingsdienst in de vijandelijke wa teren, vooral in de Duitse pocht. Het doel was het uitlopen van vijan delijke onder zeebotten tegen te gaan en melding te maken van de stérfte van naar buiten komende vijandelijke vlootafdelingen. Later kwam hier nog bij "het leggen van mijnen. De Engelsen bouwden nog een eskader-onderzeeboot van 2600 ton onderwater. Voor hoge vaart werd gebruik gemaakt van stoomturbine's, voor kruisvaart van dieselmotoren. De ze boten met htm twee schoorstenen en stoomketels, die enige tijd voor .het onderwater gaan afgezet moesten worden waren echter te gecompli ceerd voor een snelle duikmanoeuvre. Voortaan werden dan ook alle onder zeeboten voorzien van een diesel motor, hoewel de Duitsers aan het eind van de afgelopen oorlog weer met een bijzonder soort turbine, de Waltherturbine gingen experimente ren. Het zal wel duidelijk zijn, dat de Engelsen alle krachten inspanden, om de onderzeeboot op doeltreffende wij ze te bestrijden.. Over de maatrege len, .welke hiertoe werden genomen, zullen we het een volgende keer heb ben. Staatse /roepen, waren komen wo nen. Na afloop zijner studiën vinden we hem in 1607 terug als pastoor te Bern. Frenken, die ons de stof levert van Oudheusden. Later als Abt voor dit art., zegt, dat Moors bij de Berner kanunniken als een der bekendste prelaten staat aange schreven. Ee tijdsomstandigheden waaronder Mjoors het bestuur van Berne aanvaardde waren zeer on gunstig. Ee oorlog met "Spanje was nil. opnieuw begonnen, na het rwaaïfjarig bestand (1621 en de abdij 'lag toen al bijna een Halve eeuw verwoest, al werden dan de nogi staande gebleven resten be woond door de pachters der omlig- glende abdijgtoqqeren. Het grondbezit der Abdij was in 5 groepen verdeeld, naar de ligo ging!in het Land van Heusden. in het Land van Altena, Utrecht,. Maas en Waal en Brabant. De Staten van Holland sloegen in 15 77 de geestelijke gloederen aan bij .plakkaat ien op. het einde der 16e eeuw ook het Huis te Rijswijk (N.B.j. Toen het 12-jarigi bestand in ging; ontnamen de Hollandse Sta ten aan de Abdij van Bern ver schillende goederen, als het patro naat ovier de kerken van Oudheus den, Hedikhuizen, Vlijmen en En gelen. Ook de tienden van Oud heusden, alsmede de visserij „Tijd verlies" bij Berne, een uiterwaard aldaar. Toch waren de overblij vende goéderen nog| zeer aanzien lijk. Wat al klachten kreeg de abt te horen van zijn pachters, rent meesters, enz. over schade door overstroming1, misgewas, plunde ring door soldaten, enz. Gegronde klachten werden door hem behan deld hij kwam de pachters dan zoveel mogelijk tegemoet in hun gteleden schade. Nadat de strijd met Spanje in 1621 weer was begonnen ^n dus het Restaricï geëindigd was, rezen er tal van geschillen over die rége ling1 van goederen en thans kwa men de abcjij gloederen van Bern al spoedig in het gedrang. Fe abt van Bern, toen nog Vercuylën, moest aan de Gecommitteerde Ra- dien van Staten van 'Holland en West-Friesland een staat opzenden van alle goederen, die tot zijn abdij behoorden. Eieze abdijgoederen wa ren. zeer gunstig! gelegen voor re torsie. En toen in 1622 de Spaanse koning beval, dat zekere „geeste lijke goederen in Zuid-Holland, t. w. rondom Geertruidenberg; en in. het Land van Altena, zouden „ge- saisieerd" worden, besloten de Sta- ten-Generaal gelijk „saissement" te doen op de abdij goederen v^n Bern. Maurits sloot met Isabella over eenkomsten, „waarbij zekere ge- confisoeerde goederen provisioneel uit hun confiscatie ontslagen wer den. Dit 'belette niet, Jat Graaf Hendrik van den Berg', de bekende legerbevelhébber in Spaan se dienst, bewerend, dat zekere goederen onder Werkendam, welke de Staten van Holland in bezit hadden, hem als eigenaar van het kasteel van Hedel toebehoorden, de pachters dier goederen door zijn soldaten in arrest deed rijp- men". In Febr. 1623 worden <Je Bemse abdijgoederen inderdaad aangesla gen. Moors weet evenwel de gedane beslagname ongedaan te maken. Daarvoor 'moest hij echter te Brus sel en in Eeii Haag meer dan 2000 ponden betalen. In 1625 glaat Graaf Hendrik v. d. Berg weer procederen op gloede ren onder Werkendam en in 1626 „maakte Jhr. Hendrik van Eek, Heer van Werkendam en garni zoenskapitein te Breda ook aan spraak op goéderen te Werken dam. die in het bezit van Je Sta ten van Holland waren volgens zijn beweren half aan hem en half aan de Koning toebehoorden". Met de Graaf is de zaak spoedig afgedaan, maar met de Heer vam Werkendam heeft de abt meer moeite. Eerst na het betalen van enkele duizenden ponden ziet ook hij van de executie af. Ook later komt de abdij van Bern nogal eens in het gedrang. Ee Staten van Holland waren de abdij van Bern en vooral ook de abt Jan Moors betrekkelijk gun stig 'gezind. Mien zou dat op kun nen maken uit het feit, b.v. dat ze in 1609, bij het begin van het Twaalfjarig Bestand niet alle gloe deren der abdij in het Land van Heusden, enz. aansloegen en de Prinsen Maurits en Frederik Hen drik schijnen zelfs hun bescher ming te hebben toegezegd aan de. Abdij van Bern.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4