,ooR FOTO'S: VISSER ZN. - WERKENDAM mm mm mm Eoolplanten Knollenplanten Binnenland ZO JUIST ONTVANGEN 1 HAVELAAR's ZAKBIJBEL 1 9 Reparaties Kunstgebitten, ALLE HERSTELLINGEN C. VAN WIJK PH.zn. SchoorsfeenWot^GTT Technisch Bureau „ELGO TE KOOP: DE RUITER Hier Babat Hier Tjepoe UURWERKEN GOUDEN- en ZILVEREN WERKEN HÈ Michaël's Ijzerhandel, Aalburg het aangewezen ad res MODERNE WEKKERS - BAROMETERS - ENZ. Reparatie aan Uurwerken, Goud en Zilver A. RIDDERHOF Zn. I EETHEN (N.-Br.) Telefoon 12 mm wm mm |b H H. ZWART, Almkerk Tuinder Telef. 32 FA. J. VAN STRATEN De voorbereiding van een luchtlijn. Het ontstaan van de Afrika-route. bijv. ervoor 'te zorgen, dat de brand muur een volkomen afsluiting1 vormt tussen woonhuis en schuurboven aan moet de brandmuur daarom ge heel aansluiten aan de dakpannen Verdere wenken zijnde ruimte tus sen de spauwmuren van boven met ijzergaas afsluiten of zover dichtmet- selen, dat slechts zeer nauwe kieren overblijvenlangs "de muur oplopende Leidingen (water, electriciteit etc. voorzien van haar beneden gerichte krageh, die het passeren uitslsuiten rommelhoeken op zolder opruimen etc. Gezien het grote algemene be lang, dat met een effectieve bestrij ding, is gemoeid, wordt op uw aller medewerking gereend. *Het is ook in uw eifen belangff! Lijn en Trapeze-werkers. Langs de weg Bodjonegoro-Tjepoe bonken en slingeren een paar voertui gen van de manmè rsb rigadeZe heb- Den juist wat vaart .geminderd- en de mannen erop verscherpen hun aan dacht. Onder de helmen turen hun ogen alle in één richtinig, in die van de hevenliglgjende spoorlijn- Deze ziet er hele einden zo ongedeerd uit, diat het denderen van een trein je niet zou verbazen, maar dan plotseling bij. een stationnetje verandert zij in een chaotische wirwar van staal of bij een kali duikt ze met brug en ai het drabbige water in. Eenzelfde wisselvallig beeld ver toont het daarboven hangend dra- dennet. Soms spant het zich stevig van paal tot paal, maar ook hdhgt het over hele baanvakken mistroostig neer. Dit dra dennet wordt van de auto's af ingles pannen bestudeerd. Eien ploeg van 'de Verbindingsdienst is be zig om de grote lijnverbinding tus sen Soerabaia en Tjepoe te vervolma ken. Een andere groep wierd voor B-odjonegoro achtergelaten en is daar de lijnen aan het herstellen. Met telefonisch contact tussen Soe rabaia en Tjepoe is er allang; men kan zelfs Semarang al bereiken. Maar 'dit gebeurt noig via die militaire nood- verbinding met veldtelef oons. Na en kele kilometers in Baoreno, begon het al. Het net lag. door elkaar als een afgerolde kluwen wol,, waar een kat mee gjespeeld heeft. „Door energSek aanpakken konden te 12 uur een 2-tal t.f.n.-lijnien her steld worden", zegt het rapport over dit grote werk heel simpieltjes. ,Maar er kwam heel wat voor kijken. Een paar mannen moesten in de telefoon palen klimmen (voorzover die nog stonden, verschillende moesten eersst overeind geholpen worden) en zaten daar vaak -urenlang te knutselen. Daarna hobbelden ze weer verder, de oglen tevens gericht op het net, dat het weer even uithield. Bodjonegoro lalg practisch geheel geïsoleerd nog en moest iedere dag uit de lucht bevoorraad worden. De Zuid weg daarheen falg nog vol mijnen en gesprongen bruggen. „De Noord- weg;" deed het nog een beetje, via een waggelend veer pont je, dat al een paar keer zjjn last in de kali .gekie perd had en waar men tenslotte het Electr. Kookplaten A.E.C., Etna, Inventum, enz. Electr. Fornuizen: Etna, Inventum, enz. Electr. Stofzuigers: Erres, Ruton, Waldorp, Occo, enz. Electr. Strijkijzers Erres, Ruton, Siemens, enz. Electr. Straalkachels Erres, Ruton, Inventum, enz. ElectrWasmachines Erres, Castellum, enz Electr. Motoren Erres, Waldorp, Brooks, E.M.F., Heemaf, enz. Electrische KaplichtenKronenSchemerlampen, Leeslampen, enz. Kantoorboekhandel II t/o de Toren HUISBIJBELS WOUDRICHEM 11J Carnaval der Desperado's 19331944 Carnaval der Desperado's 1944-1955 'kostbare rollend materiaal niet langer aan kon wagen- 'Maar adjuddnt Hes- selberth had alweer een plan. Eien ploeg zicfu vla de Njoprdweg naar Bodjonegoro gaan en van daaruit in de richting Babat wierken. Ejen andere groep vertrok uit de laatste plaats hen tegemoet. Ze gingen op wieg, als infanteristen. Uit iedere kala staken verwoeste bruggen hun wrakstukken omhoog- De „lijnwerkers" moeten ook wel trapeze weikers zijn om tot 2 maal toe (de rest ging „gemakkelijk") -over zo'n wirwar van staal naar de -over kant te komen, maar ze kwamen er, soms 'klauterend^ lang een enkele spoorrail. Zij bereikten op deze wijze Kapas, waaar ze 'de andier-en zouden aantreffen. Deze kwamen er, maar bleken nog niet met Rodjonoigoro in verbinding te staan. "Het wérd weer zoeken, klimmen en testen, totdat tenslotte een van hen een juichkreet slaakte. Hij had voor de zoveelste keer de hoorn van bet controletoestel naar het bez'wete hoofd gebracht, toen hii als een verlossend woord hoorde „Hier Bpdjonejgbro"...en „hierBa bat...!" 1 In de koude vriesnacht van ide ï-e op- de 6e October 1946 weerklon ken op de Nederlandse luchthaven Schiphol drie volksliederen. Het „God save the King", „Die Stem van ,Suid .Afrika" en Ret Wilhelmus". Plotse- iïng overstemde het geluid van vier machtige vliegtuigmotoren de mu ziek. Langzaam taxiede het K.L.M.- viegüuig;, de „Edam", naar het .begin van de startbaan, gaf vol gas (en verdween in de duisternis... -J Precies vier-en zestig uur en vijftig; minuten, dus ruim twee en eien halve dag Later, landde het toestel' .op Tiet vliegveld van Johannesburg. „In een minuut te laat ni", meldden ,die Afri kaanse kranten bewonderend. Over twee werelddelen en een woestijn was de „Vliegende Hollander" gevLo- fen en daarmede was de lijn door e lucht van Nederland' naar Zuid- Afrika na de oorlog opnieuw ge trokken. 1 In de maanden hierna, van .October 1946 tot Augustus 1947 voerde de K.L.M. zogenaamd bijzondere vluch ten naar Zuid-Afrika uit., waarvoor steeds weer aan de betrokken Landen toestemming gevraagd moest worden. Eerst op 16 Augustus, nadat .een luchtvaartverdrag tussen de Unie en Nederland tot stand gekomen was ging het eerste lijntoestel de lucht in en was de lijn door .die lucht een luchtlijn geworden. Van dat -oglenblik af vlogen de K.L.'M.-toestellen naar Zuid-Afrika, regelmatig eerst een maal, daarna tweemaal per week de afstand van 9300 km overbruggend. Het was tijdens cle woelige .en op windende dagen vlak na de bevrij ding van Nederland', diat -de .eerste voorbereidingen vooir deze juchtver- binding getroffen wig^den in het stu deervertrek ten huize van de heer Reyers, thans hoofd van het Afrika Lijnbedriif. Hier werden de voorbe reidende besprekingen gevoerd en ontworpen, hier oók werden de oude plannen van voor de oorlog, aan de uitwerking waarvan de tweede wereldoorlog een abrupt einde had gemaakt, weer onder de loupe geno men. Immers in Decemmber 1938 en in Januari 1940 had de K-L.(M;. reeds een tweetal bijzondere vluchten naar Afrika uitgevoerd en de plan nen voor een luchtlijn waren in die dagen zeker aanwezig, zodat de jonge dienst tot op zekere hoogte gebruik kon maken van "de vooroorlogse er varingen. 'Al spoediger zocht mep naar een passender onderdak voor het lijnbedrijf en dit werd tenslotte gevonden in een kamer van een der Haagse flatgebouwen. Wie daar Jn die dagen bninenliep, zou zich mis schien teleurgesteld gevoeld hebben. Ex waren geen reeksen van typistes, die druk bezig achter hun scnnjl- machines de suggestie wekten van een uittgebreid bedrijf. Drie mensen van wie het uiterste aan werkkracht en enthousiasme gevergd wierd om de jonge dienst draaiende te houden en te genezen van de kinderziekten, vormden het ijverige hart van het Afrika Lijnbedrijf. Een van de modernste vierkeerst ne stellen van na 'de oorlog, de DC-4, -die als Skymaster zulke voortreffelijke diensten aan de geallieerde oorlog voering had bewezen, was "het vlieg tuig waarmede men de lijndienst wil de giaan uitvoeren. Deze kilometer- verslinder, waarvoor geen afstanden meer bestonden, maakte het miqgeliik te volbrengen, wat voor de oiorlojgl slechts een fantastische droom was geweest. Dwars over -de Sahara izlqu, de metalen vogel zijn weg naar Jo hannesburg kiezen, zo berekende men. De rechte weg is de kortste (en die kortste weg behoorde nu to:t de .mo gelijkheden. Een aanmerkelijke be perking van de reis duur zou 'het gje- volig zijn. Ja, zo kon het ideaal Benaderd worden, mits er lang1® de route bruik bare vliegvelden laglen. Bovendien moest nagegiaan worden of de ravitail- lering van benzine en olie voldoen de was én of de klimatologische ge steldheid ter plaatse de -uitvoering van de Trans-Sahara-route mogelijk maakte. Op dit gebied werden van verschillende zijden waardevolle ge gevens verkregjeit; ui.tvoerige beschrij vingen Van He te gébruiken vliegvel den, van de heersende windrichtingen en van de omliggende gebieden. Over de vraag of het economisch verant woord was op de Unie te gaan vlie gen, bracht de afdeling „Planning" van de K.L.M., na diepgaande studie, een rapport uit, waarin alle facetten van dit probleem uitvoerig belicht werden. Men ging in op de economi sche banden tussen de Unie en Ne derland, terwijl eveneens werd nage gaan hoe de verhouding van die bei de landen was met de tussenliggende gebieden. Naar aanleiding hiervan kon de Planafdeling een schatting maken van het goéderen-, post- en reizigers- vervoer. Suggesties werden ge'daan op welke luchthavens de KLM-vlieg tuig-en het beste "konden landen, ge zien de commerciële aantrekkelijk heid van het betrokken achterland- Nadat de begrotingsafdeling een rap port had uitgebracht qver de te ver wachte uitgaven, en dit in vergelijking met de inkomsten gun stijg uitviel', kon worden overgegaan tot ,de eerste vlucht. De route werd nu als volgt vastgesteld: Amsterdam-Algie rs-Tri- pods-Kano-LeopMdville-Johannesburg. In Kano zou .overnacht worden. De tweede pleisterplaats was Leopold- ville. Dat de ervaring, ondanks alle nauw gezette voorbereidingen, toch de beste leidraad geeft, bleek wel -uit het vól gende. Op de heenreis tijdens de eerste vlucht kon men niet landen in Tripolis omdat daar jookken heersten. Doorvliegen naar Tunis, was een niet prettige noodzaak, omdat men van de vastgestelde route, waarbij Tripolis op ideale wijze het traject Amster dam-Kano middendoor deelde_vmoest afwijken. Eenmaal in Tunis geland, bleek deze plaats over een juweel van •een vliegveld te beschikken. In het vervolg bleef men deze plaats dan ook als laatste station voor de vlucht over de Sahara bevliegen. Kano daar entegen had een onvoldoende terrein- verlichting, zódat men daar aanvan kelijk alleen maar overdag kon lan den en opstijgen. Direct na de eerste vlucht werden de rappor ten van de vliegers en stewards, die -de vluchten meeimaakten, nauwlettend bestudeerd. 6,B-oven de Sahara was door -die hete opstijgende lucht te veel remous". was een telkens weer voorkomende klank. Om hieraan te ontkomen, zo meenden de gtezaïgvoerders, moest vóel hoger gevlogen worden. Met de in- dienstname van de Lockheed Constel lations, een van de mo-dernstie vlieg tuigen van cle K.L.M.-vloo-t, werd dit bezwaar opgeheven. Deze toestellen hebben n.I. een zgn. 'drukcabinie, waardoor op zeer 'grote hoogte ge dogen kan worden, zonder dat de passagiers er iets van merken. Aanvankelijk werd, toen men nog met de DC-4 toestellen op deze route vloog-, niet aan boord glegeten. De Locheed Constellations en daarna de DC-6 brachten ook hierin een in grijpende verandering;. Gehele maal tijden worden thans in bevroren toe stand opgeborgen in speciale ijsfcas- ten aan boord van deze vliegtuigen. Een half uur voor etenstijd gaat liet voedsel in een 'electrische oven en in korte tijd is de maaltijd van 20 graden onder nul tot teg|e,n het kook punt verwarmd, en kan het opgediend worden. Ruim twee en een half jaar onder houdt de K.L.M. thans de Echtver binding. met Zuid-Afrika. In deze tijd namen post- en passagiersverkeer voortdurend toe en zo was men in staat de frequentie geleidelijk aan van een tot drie maal pe,r week op te voeren. In de eerste dagen van .Maart 1948 werden de geprojecteerde ver beteringen op de vliegvelden van Ka no en Johannesburg voltooid, zodat men daar van dat ogenblik af nacht- Landingen kon uitvoeren. Hierdoor kon men een dienstregeling opstellen die aanmerkelijk korter was dan de bestaande. De reistijd werd terugge bracht tot 28 uur. Doordat de vlieg tuigen nu dag en nacht doorvlogen, liep men gevaar dat de. bemanning oververmoeid zou geraken. Ter voor koming hiervan stationneerde men te Kano een zgln- „slip-crew", d.w.z.een bemanning, die de vliegers -uit Am sterdam of Johannesburg voor het verdere traject moest aflossen. Zo wordt de route Amsterdam-Johannes burg altijd door twee verschillende bemanningen gevlogen- Op 19 Mei 1948 ging men met de moderne DC- 6 vliegtuigen, waarvan de K.L.M. er zeven gekocht had, op de Amsterdam- Johannesburg route vliegen en het zijn deze vliegende hotels, waarmede de dienst thans nqg wordt onderhou den. In het totaal' zdjin, door vliegtui gen van de K.LlM- ioip de Afrika- route tot op heden 5 miHioen ,klm af- gelegld. Over deze afstand' werden 12.500 passagiers vervoerd, wel' een bewijs, -dat de band' tussen volkeren, die eeuwenlang door een afstand van 10.000 km van elkaar waren geschei den, thans door de moderne techniek aanmerkelijk nauwer zijn aangehaald. ZEEPOST VOOR OVERZEESE GEBIEDSDELEN. De -opvarenden van de. volgende schepen kunnen post uitgereikt krij gen mits 'deze uiterlijk op de hieron der aangegeven 'data ter post zijin be- zo-rgld m.s. „Delft" (naar Ned. Antillen) uiterlijk oosten 29 Juni- m.s. „Schie" (naar SurinameJ uiter lijk posten 29 Juni- Het m.s. ,?Bonaire" zal 24 Juni niet naar Suriname afvaren. POST VOOR DE „KOTA INTEN". Aan de opvarenden van het troe- penstransportschip „Kota Intern" op weg van 'Indonesië naar Rotterdam kan te Pqrt Saïd post uitgereikt "wor den mits deze uiterlijk op 26 Juni op de bus wordt ,gedjaan. DE BESTRIJDING VAN HET PRUIMEMOTJE. In verscheidene fruitcentra zijn thans èieren en in enkele gevallen ook reeds jonge larven van netprfui- memotje, die de zgn. wormstekigiheid van pruimen veroorzaken, waaargeno- men. J I. 1 i 1 In verband hiermede raadt de Plan- tenriektenkundigje "Dienst de telers van pruimen aan, zodra rij eieren van dit insect vinden, een be spurting uit te voeren met een DDiT-emulsie of met een parathion- of een rotenon- bevattend middel. De eieren van het pruimemotje zien er uit als r,onde, zilverachtige stippen. Zij bevinden rich aan de onderkant van de vruchten. DIAMANTEN PER K.L.M. VAN LONDEN NAAR AMSTERDAM- Dezer dagen zijn met de K-L.M.- Convoir „Johannes Vermeer", een aantal diamanten met een totale wddr- de van ongeveer twee milloen gulden van Londen naar Amsterdam ver voerd. Onder deze diamanten bevond zich de beroemde Victory-diamant, die op D-day in eèn der Zuid-Afrikaanse diamant-mijnen gevonden werd en die alleen al eén waarde van één millioen zenhonderdduizend gulden vertegen woordigt. De gehele zending is be stemd voor de grote diamanten-ten toonstelling;, Hie binnenkort te Am sterdam gehouden zal worden. aan en worden door ons met de meeste zorg uitgevoerd. GEDIPLOMEERD HORLOGEMAKER Hoogstr. 16 sedert 1880 Gorinchem De zaak, waar Uw overgrootouders reeds hun Uurwerken en Goud en Zilver kochten en lieten repareren IS en BLIJFT met BimBam slag Alle uurwerken met één jaar garantie Hoogstraat 45, Werkendam, Telef. 109 I O de veel gevraagde met PSALMEN duimgreep PSALM-GEZANGBOEKJES een zeer grote partij Alle soorten ook bij Voor snel en goed Hoogstraat 348 Woudrichem BOEKHANDEL HARDINXVELD levert franco en vlug f 6.90 a f 6.90 Opzienbarende werken over de spionnagedienst der geallieerden Het begin was bescheiden Dwars over de Sahara. Pokken in Tripolis. Bevroren maaltijden. Een groeiend bedrijf.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 6