,ooR FOTO'S: VISSER ZN. - WERKENDAM
mm mm mm
Eoolplanten
Knollenplanten
Binnenland
ZO JUIST ONTVANGEN
1
HAVELAAR's
ZAKBIJBEL
1
9
Reparaties Kunstgebitten,
ALLE HERSTELLINGEN
C. VAN WIJK PH.zn.
SchoorsfeenWot^GTT
Technisch Bureau „ELGO
TE KOOP:
DE RUITER
Hier Babat
Hier Tjepoe
UURWERKEN
GOUDEN- en ZILVEREN WERKEN
HÈ
Michaël's Ijzerhandel, Aalburg
het aangewezen ad
res
MODERNE
WEKKERS - BAROMETERS - ENZ.
Reparatie aan Uurwerken, Goud en Zilver
A. RIDDERHOF Zn. I
EETHEN (N.-Br.) Telefoon 12
mm wm mm |b
H
H. ZWART, Almkerk
Tuinder Telef. 32
FA. J. VAN STRATEN
De voorbereiding van een luchtlijn.
Het ontstaan van de Afrika-route.
bijv. ervoor 'te zorgen, dat de brand
muur een volkomen afsluiting1 vormt
tussen woonhuis en schuurboven
aan moet de brandmuur daarom ge
heel aansluiten aan de dakpannen
Verdere wenken zijnde ruimte tus
sen de spauwmuren van boven met
ijzergaas afsluiten of zover dichtmet-
selen, dat slechts zeer nauwe kieren
overblijvenlangs "de muur oplopende
Leidingen (water, electriciteit etc.
voorzien van haar beneden gerichte
krageh, die het passeren uitslsuiten
rommelhoeken op zolder opruimen
etc. Gezien het grote algemene be
lang, dat met een effectieve bestrij
ding, is gemoeid, wordt op uw aller
medewerking gereend. *Het is ook
in uw eifen belangff!
Lijn en Trapeze-werkers.
Langs de weg Bodjonegoro-Tjepoe
bonken en slingeren een paar voertui
gen van de manmè rsb rigadeZe heb-
Den juist wat vaart .geminderd- en de
mannen erop verscherpen hun aan
dacht. Onder de helmen turen hun
ogen alle in één richtinig, in die van
de hevenliglgjende spoorlijn- Deze ziet
er hele einden zo ongedeerd uit, diat
het denderen van een trein je niet
zou verbazen, maar dan plotseling
bij. een stationnetje verandert zij in
een chaotische wirwar van staal of bij
een kali duikt ze met brug en ai
het drabbige water in.
Eenzelfde wisselvallig beeld ver
toont het daarboven hangend dra-
dennet. Soms spant het zich stevig
van paal tot paal, maar ook hdhgt
het over hele baanvakken mistroostig
neer. Dit dra dennet wordt van de
auto's af ingles pannen bestudeerd. Eien
ploeg van 'de Verbindingsdienst is be
zig om de grote lijnverbinding tus
sen Soerabaia en Tjepoe te vervolma
ken. Een andere groep wierd voor
B-odjonegoro achtergelaten en is daar
de lijnen aan het herstellen.
Met telefonisch contact tussen Soe
rabaia en Tjepoe is er allang; men
kan zelfs Semarang al bereiken. Maar
'dit gebeurt noig via die militaire nood-
verbinding met veldtelef oons. Na en
kele kilometers in Baoreno, begon
het al. Het net lag. door elkaar als
een afgerolde kluwen wol,, waar een
kat mee gjespeeld heeft.
„Door energSek aanpakken konden
te 12 uur een 2-tal t.f.n.-lijnien her
steld worden", zegt het rapport over
dit grote werk heel simpieltjes. ,Maar
er kwam heel wat voor kijken. Een
paar mannen moesten in de telefoon
palen klimmen (voorzover die nog
stonden, verschillende moesten eersst
overeind geholpen worden) en zaten
daar vaak -urenlang te knutselen.
Daarna hobbelden ze weer verder,
de oglen tevens gericht op het net,
dat het weer even uithield.
Bodjonegoro lalg practisch geheel
geïsoleerd nog en moest iedere dag
uit de lucht bevoorraad worden. De
Zuid weg daarheen falg nog vol mijnen
en gesprongen bruggen. „De Noord-
weg;" deed het nog een beetje, via
een waggelend veer pont je, dat al een
paar keer zjjn last in de kali .gekie
perd had en waar men tenslotte het
Electr. Kookplaten
A.E.C., Etna, Inventum, enz.
Electr. Fornuizen:
Etna, Inventum, enz.
Electr. Stofzuigers:
Erres, Ruton, Waldorp, Occo, enz.
Electr. Strijkijzers
Erres, Ruton, Siemens, enz.
Electr. Straalkachels
Erres, Ruton, Inventum, enz.
ElectrWasmachines
Erres, Castellum, enz
Electr. Motoren
Erres, Waldorp, Brooks, E.M.F., Heemaf, enz.
Electrische
KaplichtenKronenSchemerlampen, Leeslampen, enz.
Kantoorboekhandel
II
t/o de Toren
HUISBIJBELS
WOUDRICHEM
11J
Carnaval der Desperado's 19331944
Carnaval der Desperado's 1944-1955
'kostbare rollend materiaal niet langer
aan kon wagen- 'Maar adjuddnt Hes-
selberth had alweer een plan. Eien
ploeg zicfu vla de Njoprdweg naar
Bodjonegoro gaan en van daaruit in
de richting Babat wierken. Ejen andere
groep vertrok uit de laatste plaats
hen tegemoet. Ze gingen op wieg, als
infanteristen. Uit iedere kala staken
verwoeste bruggen hun wrakstukken
omhoog- De „lijnwerkers" moeten ook
wel trapeze weikers zijn om tot 2 maal
toe (de rest ging „gemakkelijk") -over
zo'n wirwar van staal naar de -over
kant te komen, maar ze kwamen er,
soms 'klauterend^ lang een enkele
spoorrail. Zij bereikten op deze wijze
Kapas, waaar ze 'de andier-en zouden
aantreffen. Deze kwamen er, maar
bleken nog niet met Rodjonoigoro in
verbinding te staan. "Het wérd weer
zoeken, klimmen en testen, totdat
tenslotte een van hen een juichkreet
slaakte. Hij had voor de zoveelste
keer de hoorn van bet controletoestel
naar het bez'wete hoofd gebracht, toen
hii als een verlossend woord hoorde
„Hier Bpdjonejgbro"...en „hierBa
bat...!" 1
In de koude vriesnacht van ide
ï-e op- de 6e October 1946 weerklon
ken op de Nederlandse luchthaven
Schiphol drie volksliederen. Het „God
save the King", „Die Stem van ,Suid
.Afrika" en Ret Wilhelmus". Plotse-
iïng overstemde het geluid van vier
machtige vliegtuigmotoren de mu
ziek. Langzaam taxiede het K.L.M.-
viegüuig;, de „Edam", naar het .begin
van de startbaan, gaf vol gas (en
verdween in de duisternis... -J
Precies vier-en zestig uur en vijftig;
minuten, dus ruim twee en eien halve
dag Later, landde het toestel' .op Tiet
vliegveld van Johannesburg. „In een
minuut te laat ni", meldden ,die Afri
kaanse kranten bewonderend. Over
twee werelddelen en een woestijn
was de „Vliegende Hollander" gevLo-
fen en daarmede was de lijn door
e lucht van Nederland' naar Zuid-
Afrika na de oorlog opnieuw ge
trokken. 1
In de maanden hierna, van .October
1946 tot Augustus 1947 voerde de
K.L.M. zogenaamd bijzondere vluch
ten naar Zuid-Afrika uit., waarvoor
steeds weer aan de betrokken Landen
toestemming gevraagd moest worden.
Eerst op 16 Augustus, nadat .een
luchtvaartverdrag tussen de Unie en
Nederland tot stand gekomen was
ging het eerste lijntoestel de lucht
in en was de lijn door .die lucht een
luchtlijn geworden. Van dat -oglenblik
af vlogen de K.L.'M.-toestellen naar
Zuid-Afrika, regelmatig eerst een
maal, daarna tweemaal per week de
afstand van 9300 km overbruggend.
Het was tijdens cle woelige .en op
windende dagen vlak na de bevrij
ding van Nederland', diat -de .eerste
voorbereidingen vooir deze juchtver-
binding getroffen wig^den in het stu
deervertrek ten huize van de heer
Reyers, thans hoofd van het Afrika
Lijnbedriif. Hier werden de voorbe
reidende besprekingen gevoerd en
ontworpen, hier oók werden de oude
plannen van voor de oorlog, aan
de uitwerking waarvan de tweede
wereldoorlog een abrupt einde had
gemaakt, weer onder de loupe geno
men. Immers in Decemmber 1938
en in Januari 1940 had de K-L.(M;.
reeds een tweetal bijzondere vluchten
naar Afrika uitgevoerd en de plan
nen voor een luchtlijn waren in die
dagen zeker aanwezig, zodat de jonge
dienst tot op zekere hoogte gebruik
kon maken van "de vooroorlogse er
varingen. 'Al spoediger zocht mep
naar een passender onderdak voor
het lijnbedrijf en dit werd tenslotte
gevonden in een kamer van een der
Haagse flatgebouwen. Wie daar Jn
die dagen bninenliep, zou zich mis
schien teleurgesteld gevoeld hebben.
Ex waren geen reeksen van typistes,
die druk bezig achter hun scnnjl-
machines de suggestie wekten van
een uittgebreid bedrijf. Drie mensen
van wie het uiterste aan werkkracht
en enthousiasme gevergd wierd om
de jonge dienst draaiende te houden
en te genezen van de kinderziekten,
vormden het ijverige hart van het
Afrika Lijnbedrijf.
Een van de modernste vierkeerst ne
stellen van na 'de oorlog, de DC-4,
-die als Skymaster zulke voortreffelijke
diensten aan de geallieerde oorlog
voering had bewezen, was "het vlieg
tuig waarmede men de lijndienst wil
de giaan uitvoeren. Deze kilometer-
verslinder, waarvoor geen afstanden
meer bestonden, maakte het miqgeliik
te volbrengen, wat voor de oiorlojgl
slechts een fantastische droom was
geweest. Dwars over -de Sahara izlqu,
de metalen vogel zijn weg naar Jo
hannesburg kiezen, zo berekende men.
De rechte weg is de kortste (en die
kortste weg behoorde nu to:t de .mo
gelijkheden. Een aanmerkelijke be
perking van de reis duur zou 'het gje-
volig zijn.
Ja, zo kon het ideaal Benaderd
worden, mits er lang1® de route bruik
bare vliegvelden laglen. Bovendien
moest nagegiaan worden of de ravitail-
lering van benzine en olie voldoen
de was én of de klimatologische ge
steldheid ter plaatse de -uitvoering
van de Trans-Sahara-route mogelijk
maakte. Op dit gebied werden van
verschillende zijden waardevolle ge
gevens verkregjeit; ui.tvoerige beschrij
vingen Van He te gébruiken vliegvel
den, van de heersende windrichtingen
en van de omliggende gebieden. Over
de vraag of het economisch verant
woord was op de Unie te gaan vlie
gen, bracht de afdeling „Planning"
van de K.L.M., na diepgaande studie,
een rapport uit, waarin alle facetten
van dit probleem uitvoerig belicht
werden. Men ging in op de economi
sche banden tussen de Unie en Ne
derland, terwijl eveneens werd nage
gaan hoe de verhouding van die bei
de landen was met de tussenliggende
gebieden. Naar aanleiding hiervan kon
de Planafdeling een schatting maken
van het goéderen-, post- en reizigers-
vervoer. Suggesties werden ge'daan
op welke luchthavens de KLM-vlieg
tuig-en het beste "konden landen, ge
zien de commerciële aantrekkelijk
heid van het betrokken achterland-
Nadat de begrotingsafdeling een rap
port had uitgebracht qver de te ver
wachte uitgaven, en dit in vergelijking
met de inkomsten gun stijg uitviel', kon
worden overgegaan tot ,de eerste
vlucht. De route werd nu als volgt
vastgesteld: Amsterdam-Algie rs-Tri-
pods-Kano-LeopMdville-Johannesburg.
In Kano zou .overnacht worden. De
tweede pleisterplaats was Leopold-
ville.
Dat de ervaring, ondanks alle nauw
gezette voorbereidingen, toch de beste
leidraad geeft, bleek wel -uit het vól
gende. Op de heenreis tijdens de
eerste vlucht kon men niet landen in
Tripolis omdat daar jookken heersten.
Doorvliegen naar Tunis, was een niet
prettige noodzaak, omdat men van
de vastgestelde route, waarbij Tripolis
op ideale wijze het traject Amster
dam-Kano middendoor deelde_vmoest
afwijken. Eenmaal in Tunis geland,
bleek deze plaats over een juweel van
•een vliegveld te beschikken. In het
vervolg bleef men deze plaats dan
ook als laatste station voor de vlucht
over de Sahara bevliegen. Kano daar
entegen had een onvoldoende terrein-
verlichting, zódat men daar aanvan
kelijk alleen maar overdag kon lan
den en opstijgen. Direct na de eerste
vlucht werden de rappor ten van de
vliegers en stewards, die -de vluchten
meeimaakten, nauwlettend bestudeerd.
6,B-oven de Sahara was door -die hete
opstijgende lucht te veel remous".
was een telkens weer voorkomende
klank. Om hieraan te ontkomen, zo
meenden de gtezaïgvoerders, moest vóel
hoger gevlogen worden. Met de in-
dienstname van de Lockheed Constel
lations, een van de mo-dernstie vlieg
tuigen van cle K.L.M.-vloo-t, werd dit
bezwaar opgeheven. Deze toestellen
hebben n.I. een zgn. 'drukcabinie,
waardoor op zeer 'grote hoogte ge
dogen kan worden, zonder dat de
passagiers er iets van merken.
Aanvankelijk werd, toen men nog
met de DC-4 toestellen op deze route
vloog-, niet aan boord glegeten. De
Locheed Constellations en daarna de
DC-6 brachten ook hierin een in
grijpende verandering;. Gehele maal
tijden worden thans in bevroren toe
stand opgeborgen in speciale ijsfcas-
ten aan boord van deze vliegtuigen.
Een half uur voor etenstijd gaat liet
voedsel in een 'electrische oven en
in korte tijd is de maaltijd van 20
graden onder nul tot teg|e,n het kook
punt verwarmd, en kan het opgediend
worden.
Ruim twee en een half jaar onder
houdt de K.L.M. thans de Echtver
binding. met Zuid-Afrika. In deze tijd
namen post- en passagiersverkeer
voortdurend toe en zo was men in
staat de frequentie geleidelijk aan van
een tot drie maal pe,r week op te
voeren. In de eerste dagen van .Maart
1948 werden de geprojecteerde ver
beteringen op de vliegvelden van Ka
no en Johannesburg voltooid, zodat
men daar van dat ogenblik af nacht-
Landingen kon uitvoeren. Hierdoor
kon men een dienstregeling opstellen
die aanmerkelijk korter was dan de
bestaande. De reistijd werd terugge
bracht tot 28 uur. Doordat de vlieg
tuigen nu dag en nacht doorvlogen,
liep men gevaar dat de. bemanning
oververmoeid zou geraken. Ter voor
koming hiervan stationneerde men te
Kano een zgln- „slip-crew", d.w.z.een
bemanning, die de vliegers -uit Am
sterdam of Johannesburg voor het
verdere traject moest aflossen. Zo
wordt de route Amsterdam-Johannes
burg altijd door twee verschillende
bemanningen gevlogen- Op 19 Mei
1948 ging men met de moderne DC-
6 vliegtuigen, waarvan de K.L.M. er
zeven gekocht had, op de Amsterdam-
Johannesburg route vliegen en het
zijn deze vliegende hotels, waarmede
de dienst thans nqg wordt onderhou
den. In het totaal' zdjin, door vliegtui
gen van de K.LlM- ioip de Afrika-
route tot op heden 5 miHioen ,klm af-
gelegld. Over deze afstand' werden
12.500 passagiers vervoerd, wel' een
bewijs, -dat de band' tussen volkeren,
die eeuwenlang door een afstand van
10.000 km van elkaar waren geschei
den, thans door de moderne techniek
aanmerkelijk nauwer zijn aangehaald.
ZEEPOST VOOR OVERZEESE
GEBIEDSDELEN.
De -opvarenden van de. volgende
schepen kunnen post uitgereikt krij
gen mits 'deze uiterlijk op de hieron
der aangegeven 'data ter post zijin be-
zo-rgld
m.s. „Delft" (naar Ned. Antillen)
uiterlijk oosten 29 Juni-
m.s. „Schie" (naar SurinameJ uiter
lijk posten 29 Juni-
Het m.s. ,?Bonaire" zal 24 Juni
niet naar Suriname afvaren.
POST VOOR DE „KOTA INTEN".
Aan de opvarenden van het troe-
penstransportschip „Kota Intern" op
weg van 'Indonesië naar Rotterdam
kan te Pqrt Saïd post uitgereikt "wor
den mits deze uiterlijk op 26 Juni
op de bus wordt ,gedjaan.
DE BESTRIJDING VAN HET
PRUIMEMOTJE.
In verscheidene fruitcentra zijn
thans èieren en in enkele gevallen
ook reeds jonge larven van netprfui-
memotje, die de zgn. wormstekigiheid
van pruimen veroorzaken, waaargeno-
men. J I. 1 i 1
In verband hiermede raadt de Plan-
tenriektenkundigje "Dienst de telers
van pruimen aan, zodra rij eieren
van dit insect vinden, een be spurting
uit te voeren met een DDiT-emulsie
of met een parathion- of een rotenon-
bevattend middel. De eieren van het
pruimemotje zien er uit als r,onde,
zilverachtige stippen. Zij bevinden rich
aan de onderkant van de vruchten.
DIAMANTEN PER K.L.M. VAN
LONDEN NAAR AMSTERDAM-
Dezer dagen zijn met de K-L.M.-
Convoir „Johannes Vermeer", een
aantal diamanten met een totale wddr-
de van ongeveer twee milloen gulden
van Londen naar Amsterdam ver
voerd. Onder deze diamanten bevond
zich de beroemde Victory-diamant, die
op D-day in eèn der Zuid-Afrikaanse
diamant-mijnen gevonden werd en die
alleen al eén waarde van één millioen
zenhonderdduizend gulden vertegen
woordigt. De gehele zending is be
stemd voor de grote diamanten-ten
toonstelling;, Hie binnenkort te Am
sterdam gehouden zal worden.
aan
en
worden door ons met de meeste zorg uitgevoerd.
GEDIPLOMEERD HORLOGEMAKER
Hoogstr. 16 sedert 1880 Gorinchem
De zaak, waar Uw overgrootouders reeds hun Uurwerken
en Goud en Zilver kochten en lieten repareren
IS en BLIJFT
met BimBam slag
Alle uurwerken met één jaar garantie
Hoogstraat 45, Werkendam, Telef. 109 I
O
de veel gevraagde
met
PSALMEN
duimgreep
PSALM-GEZANGBOEKJES
een zeer grote partij
Alle soorten
ook
bij
Voor
snel en goed
Hoogstraat 348 Woudrichem
BOEKHANDEL
HARDINXVELD
levert franco en vlug
f 6.90
a f 6.90
Opzienbarende werken over de
spionnagedienst der geallieerden
Het begin was bescheiden
Dwars over de Sahara.
Pokken in Tripolis.
Bevroren maaltijden.
Een groeiend bedrijf.