ik wUpBlSB SPOOR SchoorsfssnKloKhsn Teken in bij de Firma l J. VEERMAN, Tel. 19, Heusden INGEZONDEN Raadhuizen Over de „schroefdraad" van de marineman. in het Land van Heusden en Altena. Tot de meest belangrijke gebou wen yan stad en dorp behoort on getwijfeld het raadhuis, het centrale punt der gemeenschap, waar d.e bur gerrepresentanten samenkomen ter behartiging der gemeenschapsbelan gen. Aanvankelijk was het raadhuis (in de Middeleeuwen) de woning van de schout. Deze oefende met de sche penen en de raden de bestuursfunctie uit. Door toename 'der bevolking en als gev.olig daarvan, door vergroting der steden, werd de taak voor het zittend stadsbestuur te zwaar: er vond arbeidsverdeling plaats en de be stuursfunctie werd daarop toever trouwd aan poort- of burgemeesters, maar de gerechtelijke of politionele macht bleef aan schout en schepenen. In de vroegste tijden waren die gemeentehuizen eenvoudige gebou wen, met een vrij primitieve inrich ting, maar, naarmate bloei en .wel vaart toenamen, werd het „ydinghuis" al meer verfraaid en werd aan het aloude Gravensteen meerdere luister bijgezet en verrezen de schone monu mentale raadhuizen, die nog! steeds de stille bewondering wekken van de kunstlievende nazaat. Mede zijn ze een weerspiegeling! van de bloeitijd, waarin ze werden opgericht. Velen dateren uit de tijd, toen de verenigde bouwkundigen er angstval lig voor waakten, dat de heiligheid' van hun taak niet door ongeoefende handen zou worden aangetast. Toen vierde de bouwkunst zijn hoogtij en de schone bouwwerken uit die tijd spreken ons door hun bouwstijl van het gemeenschapsideaal van de Mid deleeuwse mens. In later eeuw trad diep1 verval in, een depressie openbaarde zich op bouwkundig gebied, die men eerst in de moderne tijd weer te boven schijnt te komen. De kentering is gekomen. Doch niet zo heel lang! ge leden was een bouw op te merken, waarin vooral sterk het individualisme domineerde, een bouw zonder ver band met het verleden, zodat vele gebouwen architectonisch moeilijk te verantwoorden waren. Thans houdt men rekening! met de aard der omgeving', het karakter van het straatbeeld, en verbindt men het traditionele op gelukkige wijze met het moderne en riéemt men de les sen van het verleden op bouwkundig terrein ter harte. In verband met de sterke uitbrei- door de uitgebreide werkzaamheden in het leven geroepen door de bui tengewone omstandigheden, waarin wij nog leven, in het kort gezegd, door een groot aantal factoren, waarmede onze vroegere geslachten niets tema ken hadden, en de slechte accomo- datie der gemeentehuizen daartegen over, was het noodzakelijk dat di verse gemeentebesturen besloten tot verbouw, alternatief nieuwbouw van het gemeentehuis. De oorlogsgod hielp niet weinig mede de toestand nog wat ingewikkelder te maken en zo werd b.v. te Dussen door oorlogs tuig het raadhuis tot de grond toe ding der gemeentediensten, doordat het bevolkingscijfer is gestegen, gelijk gemaakt. Dat was te tragischer, stichten, onder architectuur van ir. e gemeente, d ie zo verschrik- ïleae: daar deze kelijk geleden had, zijn raadhuis ge spaard. zag door een regen van gra naten, maar door een explosie, 11a de bevrijding, van oorlogstuig, dat in de kelder was opgeslagen, bleef niet een steen op ae andere- Thans zal het kasteel te Dussen tot raadhuis worden ingericht. De restauratiewerkzaamheden vorderen goed, al zal het nog wel geruime tijd duren voor de vroede vaderen zich rond de groene tafel zullen kun nen scharen. Te Veen zijn plannen in voorbe reiding een nieuw gemeentehuis te de Bruin te Utrecht- Geen overbodi ge weeldede accomodate van het tegenwoordige raadhuis laat zeer veel te wensen over. Het nieuwe gemeentehuis te Ee- then had van binnen nogal geleden. Zo was het prachtige meubilair door vandalenhanden vernield. Voor de oorlog was het Werkfonds de bron, waatuit de benodigde gel den voor ver- of nieuwbouw konden worden geput. Nieuwe of gerestau reerde raadhuizen uit die tijd date rend zijn de „dinghuizen" van Gies- sen en Almkerk. Iedere moderne huisvrouiv is trots op haar stralend witte was. A. GLAVIMANS GENERAAL EN MENS Een epos over een groot Nederlander Met medewerking van Mevrouw M. Spoor-Dijkema M O D E R N E WEKKERS - BAROMETERS - ENZ. Reparatie aan Uurwerken, Goud en Zilver A. RIDDERHOF Zn. j I Hoogstraat 45, Werkendam, Telef. 109 I Normalisatie ook bij het opleidingswezen. Een kort berichtje, onlanigs in de karanten: een commissie onder auspi ciën vaii de Urno is belast ,met de nor malisatie van de schroefdraad van boutjes en moertjes. Tien tegen één idat ge er overheen gelezen hebt :en zio niet, dan hebt gteT u wellicht afge vraagd of de UNO niets belangrijkers te doen heeft. Maar deze ogenschijnlijk futiele zaak is van enorm belang, want bout jes en moertjes zitten letterlijk in alles. Ze zitten in fietsen, radiotoe stellen, vliegtuigen en naaimachines, in kinderstoelen en electrische trams. Ze vormen om zio te zeggien de ziel van de techniek. Én nu is de ellende, dat men ze fabriceert in alle mogelijke maten. D.w.z. er zijn niet alleen dikke en dunne boutjes (dat spreekt vanzelf), maar er bestaat enorm veel variatie in de onderlinge afstand .van de schroef windingen. Fijne draad, grove draad... de fietsenmaker heeft totaal andere denkbeelden over schroefdraad dan de smid en de electriciën denkt er ook weer anders over. Zij kunnen met eikaars materiaal niets beginnen. Daarom heeft ook elke knutselaar zo veel doosjes en busjes waarin hii urenlang 'zit te zoeken. De UNO-commissie wil nu niet al leen een eind makten aan het lijdein der knutselaars, maar ook aan alle energieverspilling die zich voordoet als een dorpssmid in Transvaal eetn jeep uit Canada moet repareren, of een Philips-radio. Een einde aan de bittere noodzaak, dat werven en re- paratdewerkplaatsen grote voorraden van alle mogelijke soorten schroef draad moeten aanschafen en aanhou den. Dit streven naar efficiency door middel van normalisatie en standaar disatie, niet alleen van boutjes en moertjes, maar van allerhande andere onderdelen, kan men ook op mensen toepassen. Met name op vaklieden en technici die werkzaam zijn in ver band van een grote organisatie als een zeemacht. Een modern oorlogsschip immers, O) is tegenwoordig! een ingewikkeld uur werk van vernuftige machinerieën en menselijke breinen- Komt een onder zeeboot of kruiser in actie, dan mag; aan boqrd in beginsel geen enkel tandraadje weigeren, en g|een man zijn kop verliezen, of het bestaan van het schip loopt gevaar. Als de radar uitvalt ..is het schip ten dele blind, maar als de radar-operateur uitvalt, evengoed. Op talloze posten vormen menselijke hersens de onmisbare scha kels tussen onmisbare apparatuur. Ea hoe de automatisering ook' voort-, schrijdt, er blijven altijd mensen no dig, om de machines te bedienen en te repareren. Een toekomstige zee slag van onbemande, radi ografisch be stuurde oorlogsschepen is misschien in theorie (men moet voorzichtig zijn in deze tijd van „guided missiles") niet mogelijk, maar dan komen de menselijke tussenschakels aan de wal te zitten. Ze blijven noodzakelijk. De menselijke tussenschakel is afgezien van zijn particuliere mense lijkheid, die van groter belang is, maar die hier voor deze keer niet ter sprake komt in zekere zin een machine en als machine een onder deel van de machinerie op het oor logsschip. Voor de levenloze machi nerie is efficiency een eerste ver eiste en dus ook normalisatie en stan daardisatie, zoals in de laatste oorlog bleek: onze Nederlandse onderzeebo ten hadden b.v. niets aan Engelse tor pedo's (werkten met meegenomen Nederlandse voorraad en later... met buitgemaakte Duitse torpedo's) en voor onze uitstekende Nederlandse 15 cm kanons op de „Flores" en de „Soemba" moest op de duur de mu nitie-voorraad van de „Sumatra" er aan geloven. Gelukkig hebben >nze marinemannen zich weten te redden maar... (en daar wilden we heen) normalisatie is nodig, en stellig ook voor de levende machinerie, als ik het zo noemen mag, voor het per- soneelsapparaat van het oorlogsschip. Het mag immers in een marine niet voorkomen dat bootsman Pieter sen een schroefdraad heeft, (die wél' op Hr. iMjs. „Karei Doorman" past, maar niet op Hr. Mis. korvet „Am- bon". Hij .mag van (muziek houden en postzegels verzamelen, hii mag een z'wak hebben voor roodharige vrou wen, maar als hij per ongeluk over geplaatst wordt, moet hij pp zijn nieu we schip even geschikt izijn voor zijn taak als op het oude. Dat wil zeggen^ hij moet, omdat hii bootsmlan is, be schikken over bepaalde capaciteiten, die nauwkeurig vastgelegd zijn. Hij moet zijn dienst kunnen doen zonder ■dat men van hem zegtdat is een vent met een gebruiksaanwijzing:. En wat voor botosman Pietersen geldt, geldt ook voor artillerie-officier Jan- spn en vo or rad i o-af s tand pie i Ier - plo t der. 2e klasse 'Kareisen. Met andere woorden: ook onze Koninklijke Marine moet in haarper- saneels-reserve een „onderdelen-voor raad' 'bezitten, die zii zonder schroef draad-moeilijkheden kan gebruiken, en een reserve waaruit zij naar be hoefte kan putten. Maar nu is er behalve het verschil dat een mens een mens is, en geen machine, nog een belangrijk onderscheid tussen de lévende mens en de levenloze ma chine- De mens blijft namelijk niet steeds dezelfdé, hij ontwikkelt 'zich. Hij neemt toe in kennis en vaardig heid en zo zal bootsman Pietersen op zekere dag tot schipper bevor derd worden omdat hij zijn examens met goed gevolg heeft afgelegd en lang' genoeg als bootsman ervaring heeft opgedaan. Een versleten schroef as wordt vervangen door een nieu we, een versleten bootsman óók, maar de meeste bootslieden verslijten niet zo gauw, integendeel, ze vernieuwen zich tot schipper. Zo is voortdurend het gehele personeel van de Ko ninklijke Marine bezilg zich tot iets waardevollers te vernieuwen. Dat vernieuwingsproces heet bii de Koninklijke Marine het opleidings- wezen, 'dat zijn aanvang vindt te genwoordig: bjj de militaire vor ming van vlootpersoneel in Hilversum en mariniers Volkel (N.Br.) en Doorn, en dat zich gespecialiseerd voortzet in alle rangen en standen, ook voor de officieren, die .op het Koninklijk Instituut voo'r de Marine in Den Hel der hun opleiding krijgen. Wat de schepelingen betreft, voor iedere be vordering is nodig dat de man een extra hoeveelheid kennis en ervaring heeft opgedaan, wat hij moet aan tonen op een examen. Ook voor de officieren zullen^ t.z.t. weer examens worden ingevoerd. Nu is het zo, dat de exameneisen voor de rangen en standen in de vele dienstvakken die de Koninklijke Marine kent nauwkeurig vastgesteld zijn. Dat moet wel, want de gelegen heid tot studeren moet overal be staan. Kwartiermeester Hendriksen moet bootsman kunnen worden, of hii ntu geplaatst is aan de wal, bii de Oude Alexander Kazerne in Den Haag of ahn boord van 'Hr. Ms. korvet Ambon", patrouillerend inde Indische wateren. Overal ter we reld waar de Nederlandse drie kleur van een marine-eenheid wap pert, zijn marinemannen bezig zich te bekwamen voor een hogere sport op de ladder, terwijl hun werk ge woon doorgaat. En op alle comman danten rust dan ook de plicht, ervoor te zorgen 'dat zijn personeel tot het verwerven van deze grotere bekwaam heid in staat is. De exameneisen staan dus vast, vopr elke ranig, voor ieder dienstvak. De wijze waarop' de betrokken ma rineman de nodige bekwaamheid ver werft,, staat tot dusver nóg: niet! vast. Diverse commandanten 'kunnen daarover diverse meningen hebben .en. elke instructeur kan zijn taak op vatten, zoals hem dat het beste dunkt. Als de marineman voor zijn examen slaagt zal hii dus. theoretisch gerede neerd, dezelfde bekwaamheid hebben als. zijn collega, rang!- en vakgenoot aan, de andere kant van de aardjbol: immers hij beantwoord gan de zelfde eisen maar hij zal toch andérs zjjn, want hij heeft een andere instructeur gehad. Het is weer ifls met de fabricage van boutjeser wor den op verschillende plaatsen boutjes afgeleverd van dezelfde dikte, maar met verschillende schroefdraad. (Buiten verantwoording der Red.) Meeuwen, Juni 1949 GEDEGRADEERD 'Geen Meeuwenaar zit nu, In 'tEethen's Parlement Dat is iets ongehoords, Dat is gans ongekend. Wie zal er strakjes toch, Voor óns belang gaan waken? Wie komt in Eethen op, Voor Mee itwen's eigen zaken? Geen Vos kreeg nu de kans, De passie te gaan spreken. En voor een Haan is thans, De kraaitijd gans verstreken. Geen Scherff beloopt de kans, Daar scherven te gaan maken. Geen Dekker zal vier jaar, Voor 't dorpsbelang gaan waken. We zijn gedegradeerd, Tot „Overzees Gebied", Als Heesbeen, Doeveren. Men telt die dorpen niet. Maar, Meeuwenaars, houdt moed! *A1 is het nu te laat, We staan een volgend keer, Met man en macht paraat, Al zijn we nu gezet, In de vergeten hoek, We doen niet meer onder, nooit! Voor Drongelen en Broek. X. In oude tijd. Het exterieur. Depressie. Ta weinig aceomadatie en eorlogsgeweld. a- Ï'X-' t Dit schitterende resultaat kon zij alleen be reiken met het zelfwerkend wasmiddel Persil. Door het koken worden de duizenden zuur stofbelletjes actief Samen met het overvette Persil-sop dringen zij diep in het weefsel door, zodat het wasgoed snel en grondig wordt ge reinigd zonder dat het weefsel wordt aangetast. Wordt ook een moderne huisvrouw, tobt u niet af, houdt geen „wasdag", maar laat het originele zelfwerkend wasmiddel Persil Uw was doen. m llii Nedérlandsche Persil Maatschappij N.V. Amsterdam Fabrieken te Jutphaas bij Utrecht LEGERCOMMANDANT op zijn vier en veertigste jaar DE MILITAIR, zijn legerorders, knappe strategische leiding en ruime inzichten DE POLITICUSinnerlijk conflict, geuite inzichten, een warm hart voor zijn land, zijn jongens en Indië SPOOR EN ZIJN SOLDATENsoldaat tussen soldaten, mens tussen mensen (Anecdoten) SOLDAAT EN GEESTELIJK VERZORGER: lange gesprekken met veld predikers en aalmoezeniers DE LAATSTE GENERAAL VAN HET KONINKRIJK: het drama van het verlies in Indië, Spoor's inzichten en remmende werking op een hellend vlak 8 MEI 1949besluit tot aftreden, zijn verantwoordelijkheid voor Indië, terugkomen op zijn besluit, laatste inspecties en overlijden Populaire uitgave. f 4,75 ingenaaid, omstr. 200 bl., geïllustreerd In geheel linnen band en stofomslag f 5,90 Verschijnt begin Augustus met Bim—Bam slag Alle uurwerken met één jaar garantie Zonder gebruiks aanwijzing. ROBERT D. MURPHY, waarnemend Directeur van de Afdeling Duitse en Oostenrijkse Zaken van het Departement van buitenlandse Zaken van Amerika.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4