SPIRAALMATRASSEN Ons Landbouwhoekje. voor FOTO'S: VISSER ZN. - WERKEN DAIM firma CHARLES SCHREUDER Zn. NAAIMACHINES Michaël's Ijzerhandel, Aalburg het aangewezen adres Electrische WEIDE AFRASTERING Technisch Bureau Over de „schroefdraad" van de marineman. Volgens afspraak volgen nu een paar artikelen uit „De Nieuwe Veld bode' 'van 9 Juni, ondertekend door W. L. i Hoe kuilde de practijk in 1948 het gras Op deze vraag is, in zijn algemeen heid, vrijwel'geen antwoord te geven- Wél zijn er veel silo's gebouwd en neemt het inkuilen met melasse e*n volgens de Hardeland-methode toe Dit zijn verheugende verschijnselen Ons streven moet immers zowel na tionaal-economisch als vanuit het oog punt van dé boer zijn, zoveel moge lijk veevioer van eigèn bedrijf te fia l'en van de beste kwaliteit en hier van zo min mogelijk te verliezen Di oor nu in een silo in te kuilen vol- giens een methode, die geringere ver liezen met zich meebrengt dan de warme methode, kunnen we een goed eind in de goede richting raken. Melasse door het gras mengen ot het gras in een &io doen, betleklent echter nog niet, dat de bewaringsver- iièzen dan automatisch .Hein zijn. In de practijk komt men kuilen tegen, waarvan men met verwondering ver neemt, 3at de koeien er van vreten. Ziet men 's zomers rond, dan wordt ingekuild op méthodes, waarvan men als resultaat haast niet anders kan verwachten dan een mesthoop in plaats van een kuühoop. "Einkele ge vallen, die ik in zom&r 1948 en de afgelopen winter tegenkwam, wil ik vermelden. Elen nieuwe silo. Er was een silo gebouwd en hier in werd met melasse gras ingekuild de bovenkant werd goed' bol gehou den en met een flinke laag zand belast. De kuil werd 's winters open gebroken in het volle vertrouwen een 1goede kuil aan te treffener was volgens voorschrift gjewerkt, dus...! Die kuil was middenin goed, maar er was een enorm dikke rotte kant, dus een geweidigi kantverlies, nog giroter dan vroeger met warm inkui len. Op mijn vraag tof het gras bij het vullen wel goed vast tegen de kant was aangetrapt, kwam het ant woord, dat dit niet gebeurd was, want dan had de wand van de silo zoveel te houden 1 Om de silo ,tie sparen werd hier het gras .opgeof ferd 1 t Verdeling van de melasse. Iemand had „volgens voorschrift" ingekuild. Het gras goed rond' op gestapeld, flink tegen de kant vast- getrapt en zwaar belast. De kuil rook bij het bemonsteren met een boor reeds flink naar boterzuur en de cij fers waren maar heel middelmatig. Bij het openbreken kwam de fout snel aan het licht- Die goed gieslaagde, helder gekleurde en nog vrij goed ruikende lagen wisselden de sterk naar boterzuur ruikende lagen af. Als men het gras aan bet «ossen, is, moet na élke 150 a 200 kg gras, die uitgespreid is, de corresponde rende hoeveelheid melasse "(verdund met water f er over gesproeid wor den. Hier waren steeds twee wagens tegelijk gjelost, waarna de melasse er over gegoten werd met de gedach te, dat dit er wel in <zoju drijngein. Dat gebeurt nu juist niet. Een goede verdeling van' alle gras is ook^.met melasse niet gemakkelijk te bereiken. Iemand had gehoord dat men gras met bieten kan inkuilen en dacht toen, dat kan .ook wel met aardap pelen. Nu is inkuilen .met bieten in derdaad voortreffelijk als men de bie ten tot moes vermaalt en zeer goed door het gras mengt. Het gras moet bij voorkeur gehakseld worden. Werkt men volgens deze methode met aard appels in plaats van bieten, dan is het mogelijk om een jgoede kuil te krijgen, maar de methode js ongetwij feld niet zo zeker als met bieten. 'Mislukkingen kunnen voorkomen. Hier had men afwisselend vrij dikke lagen gras en aardappelen op elkaar getast en de aardappels izelfs niet stuk gestoten. Had men dit wel ge daan, dan had er ^tenminste nog iets van de aardappels terecht kunnen ko men. Nu was alles bedorven. Bij inkuilen volgens de warme me thode zijn de verliezen altijd groter dan bij een goéd geslaagde kuil met melasse of mineraalzuur of .volgens de methode Hardeland. Het maakt echter veel uit, hoe ,er warm gekuild wordt. Deze winter zag ik een kuil die sterk naar boterzuur nook. Bij het maken van een .warme kuil moet langzaam gewerkt worden. Dit is juist in de zin, dat er regelmatig om de andere dag (of een énkele maal om de drie dagen) gras op gebracht wordt. Maar deze man had 1.5 ha in te kuilen; "hij had de eerste dag 0.5 ha bij elkaar gereden. Na een Idag of tien (toen de damp er vele dagen goed afsloeg) de .tweede halve ha er op en na ruim een week de laatste. Weer ruim een week ge- EETHEN (N.-Br.) Telefoon 12. B. VIVEEN, Hoogstraat 44, WOUDRICHEM fffl[!linni!!niIH1t[lllll!lll!llllli!!f!Hi!ini!ll!!!llllll!!llllllll!ll!lillll!lllll)il!!Himfi!llll(Uil!iJHtfflfTniii!llll!!!!il!in!l!Hli!!illlHI!!IUIII!!IIIUIlU!!illlllUllllllll!ill!lii!!IIIIIIIIIIIHiU!llllltfHfi!fWNM Het Rijk vergoed aan kleine bedrijven f 50. in de kosten. Aanleg vakkundig en billijk. 2 persoons met garantie van 33.— 35.20 f 38.50 142.40 f 48.20 1 persoons 19.75 32.j 40.— Prachtsortering Matrassen en Bedden Wijksestraat W 128—130 11111111111111 HEUSDEN Telefoon No. 49 111 wacht ejL toen „belast" met een goe de handbreed slbotvuill Het resultaat was als volgt: Onderop een laag be dorven (boterzuur). Door de dikke laag opgebracht gras kon het on derste gedeelte niet genoeg broeien, wat voor het sllaglen van een warme kuil nodig is. Hier bovenop lag een donkerbruine droge laag. Deze laag heeft veel te 'Lang gebroeid (voordat het volgende gras er ppgeredenwerd). Verteerbare stoffen zitten in zulk sterk gebroeid gras practisch niet meer. Hier bovenop weer een „boterzuur" en een onderbruine laag .van de twee de keer. Hierop een dun vrij gloed' ge slaagd laagje, waar boven een zeer droge, vrifwel zwarte laag. Dioordat slootvuil geen belasting vormt, had deze l^ag zeer zwaar gebroeid. Zodat bet glras zo goed als verkoold was. Het onderste gedeelte van het laatst opgebrachte gras heeft blijkbaar kans gezien om ondanks de idikke opge brachte laag gras nog juist voldoende te broeien. Het gras was vrij grof, zodat niet zoveel lucht ;werd uitge dreven, terwijl de persing nadien juist voldoende is geweest. Naast te constateren vooruitgang blijven nog zeer velen pp slechte wij ze inkuilen, terwijl met evenveel, soms zelfs met minder moeite, goed inge kuild 'kan worden. Er wordt hier met veevoer gesmeten! Die -enkele hier gegeven voorbeelden mogen -een aan sporing zijn voor ieder pm de in'kui- lmgisvoorschriften nauwkeurig op te v-olgen. ''Niet opvolgen van een ogen schijnlijk belangrijk onderdeel, kanca- ta strop hale gevolgen hebben- W. B. te A. Normalisatie ook bij het opleidingswezen. (2) Nu is 'dat bij mensen gelukkig nooit zo erg, want mensen zijn niet zlo stug als metaal, zij kunnen zich aanpassen en clan loopt de zaak wel weer. In feite heeft de zaak gelopen zo lang als de Koninklijke Marine bestaat, d.w.z. vele eeuwen lang. Maar moderner tijden stellen moderner ei sen; het oorlogsschip is een uurwerk geworden en de mechanisatie heeft niet veroorzaakt, dat de mens minder ontwikkeld kon blijvenintegendeel, elk vak wordt ingewikkelder en dus moet hij zich specialiseren. door Bert Honselaar Ltz. SD. II K.N.R. TV. Om efficiënt en bedrijfszeker te kunnen werken moeten dus ook de grote marines hun opleidingsproces normaliseren en rationaliseren en daarmee houdt de ontwikkeling in de Koninklijke Marine gelijke tred. De bijzondere aandacht, die deze zaak tegenwoordig bij de marine leiding ge niet, is dezer dagen aan de dag ge treden door .de instelling van de func tie „inspecteur van het onderwijs", waarmee de mogelijkheid tot grote verbetering in het léven geroepen is. Bij de oude toestand, die nog van voor de oorlog stamde, was er wei nig verband in het toezicht op de op leidingen. Een gepenslonneerd vlag officier was doorgaans voorzitter van de aannemingscom missie voor de adel borsten en van de commissie voor het afnemen der officiersexamens, maar deze had niets te maken met alle overige opleidingen, waarvan het toezicht gedecentraliseerd was. De nieuwe inspecteur van het onderwijs ev-enwel als eerste is de schout bii nacht P. Rouwenhorst met deze f unc- tie belast heeft inspectiebevoegd heid over alle opleidingen bij de ge hele Koninklijke .Marine ^aiaast de officiersopleidingen dus pok over de militaire vorming, voortgezette oplei dingen, kader- en brevetopleidingpn, cursussen etc. etc. en dit centrale toezicht opent de mogelijkheid tot een ingrijpende coördinatie. Er mag .en kan in deze tijd geen energie ver spild worden door dubbel of half werk eri om rationeel te wierk te gaan is normalisatie ook hier een perste vereiste. De eerste taak waarvoor zijn dienst zich geplaatst ziet is een taak van grote omvang!, n.l. het concentrisch opbouwen van de leerstof voor elk dienstvak, door middel van z.g. syl labi. „Concentrisch", omdat men b.v. een matroos lilde klasse kan zien als een cirkel, waarin een bepaalde vakbekwaamheid besloten istrekt men daar een cirkel omheen, dan voegt men een zekere bekwaamheid aan hem toe en is hij matroos Ilde klasse. Zo wordt hij, met steeds meer cirkels om zich heen.. via Iste klasser. kwartiermeester, bootsman, schipper-, opperschipper tenslotte officier van vakdienst lilde klasse en zelfs Ilde klasse... tenminste, ais alles goed gaat en er geen kromme cirkel tus sen komt te zitten. Een „syllabus" is in dit verband een zeer gedetailleerd lesrooster ten behoeve van de instructeurs, waarin leerstof in logische volgorde, op we tenschappelijke grondslag gerang schikt is. Het geeft niet alleien ,aan het aantal uren dat aan elk onder deel van het vak besteed moet wor den ,maar ook, waaraan precies het iste, 2e, 3e uur besteed moét wor den tot en met het zoveelste uur. Voor de instructeur is zijn syllabus de maat van alle dingen, een bindend voorschrift, waai hij niet van afwijken mag- Zulks tot heil van de leerling!, want vrijwel elke instructeur heeft een hobby, een onderdeel van het vak „dat hem ligt" en waarover hii tot dusver net zo lang kon -uitwei den als hij maar wilde. Nu is dlat uit als een bepaalde opleiding in Hil- in Dien Haag; bii wijze van spreken ver sum op 1 April begint, weet men ojp 15 'April om 11.30 precies wair de instructeur mee bezig isdat kan men aflezen van de grote tabellen die de wandlen van ae vertrekken van zijn medewerkers versieren. Normalisatie in de opleidingen. Het is misschien wel aardig aan het slot van dit artikel ér even op tie wijzen, dat de wetenschappelijke opbouw van onderwijs-methodes een van die din gen zijn geweest als de jeep en de jerry-can waarmee de Amerika nen de oorlog hebben -géwonnen. Voor die oorlog begon was iedere deskundige het ermee eens, dat men voor het opbouwen van een grote zeemacht minstens vijf jaar nodig had, als men alles op allies zette. Die opvatting berustte op het feit}, dat het zolang duurde om het perso neel de nodige kennis en ervaring' bij te brengen. Maar toen de Japanners in 1941 Pearl Harbor overvielen, stonden de Amerikanen voor de noodzaak, „zich kwaad te maken", letterlijk en figuur lijk. Terwijl ze op de werven o.m. vliegkampschepen „aan de lopende bana" gangen bouwen, deden ze in hun opleidingscentra ongevteer het zelfde met het personeel. Dit was mogelijk door de invoering van ultra moderne lesmethodes en een ver doorgevoerde specialisatie. De modernisering van de lesmetho des kwam hier op neer, dat men met allerlei middelen, wetenschappe lijk beproefd, erin slaagde een man in veel korter tijd méér bij te bren gen dan vroëgler. Die wetenschaps mensen hadden ó.m. ontdekt, dat 80 pet. van wat wij leren wordt opge nomen door het oog, en 20 pet. door de andere zintuigen. Een simpel'voor beeld tracht iemand eens uit te leg gen wat een wenteltrap is en gle hebt misschien uren nodig; met een klein modelletje ziet hij het in één oog opslag. Les geven met behulp van modellen was allang bekend, maar dé Amerikanen nu. gingen meer dan één zintuig tegelijk bespelen. Zo gaven zjj b.v. instructie over een bepaalde mitrailleur door een trainingsfilm te vertonen (visueel), toegelicht door een instructeur (auditief), terwjjl de leerlingen het wapen voor zïch op tafel hadden en dus konden betasten (motorisch). Zo vonden zii ^.lloze instructie-methodes uiD waarbij vooral de z.g. „training! ads" (modellen, films, 'boeken, strips, etc. etc.) een grote rol speelden. DaJ een en ander volgens de sylla bus-methode (in Amerika carrxculum fienaamd) was opgebouwd, behoeft ierbij geen betoogt- Specialisatie: het moge dan waar zijn dat men veel "tijd nodig heeft om van een man een goed chauffeur te maken, die begrip van automoto ren heeft, maar het is evenzeer waar, dat men in minder tijd twee mannen op kan leidenéén die alleen maar chaufferen kan, en één die elemen taire reparaties aan een motor kan uitvoeren. Als men op elkewagen twee van zulke mannen zet, gaat alles ook gioed. Hetzelfde nu deed de U.S. Navy in oorlogstijd met bet vlootper- soneel- Zo min als men gebrek aan materiaal had, had' men gebrék aan mensen. In plaats van b.v. quarter- signalmen ging men quartermasters en signabnen opleiden en vandaar dat Amerikaanse oorlogsschepen al tijd bijzonder dicht 'bevolkt waren. Zo slaagden de Amerikanen er in in luttele jaren een reusachtige vloot uit de grond te stampen „een vloot die in staat was de Japanners beslisr send te slaan. 1 Maar de oorlogseconomie ,is een andere dan de vredeseconomie. In tijd van oorltog, als het voortbestaan van een natie afbangit van een be paalde tijdwinst, kijkt men niet op geld en materiaal en mobiliseert men Iedereen die men nodig beeftin vre destijd gaat'bet om een redelijk even wicht tussen de eisen, die bet burger lijke en het militaire deel der samen leving stellen. De tijdsfactor is dan minder belangrijk geworden, hoewel, ook tijd is geld- De strijdkrachten moeten dus, evenals ieder particulier bedrijf voldoen aan de hoogste eisen van efficiency een ideaal, dat wei nimmer berdikt zaf worden, maar waarnaar men toch steeds moet blij ven streven en het aantal mensen, dat aan het bedrijfsleven onttrokken wordt, moet zo klein mogelijk blij ven. t Thans streeft dus ook de Koninklij ke Marine ernaar, haar mensen in korter tijd een zo groot mogfelijke bekwaamheid bij te brengen. Daarbij kan de syllabus-methode een grote steun zijn, een belangrijke stap verder naar het doel, waar eeuwenoude tra ditie en moderne efficiency rich in de Koninklijke Marine verenigd' zul len vinden. I Inkuilen volgens Hardeland. De warme kuil. Als Regionaal installateur erkend door de P.N.E.M. Officieel Philips en N.S.F. Service. Uit voorraad leverbaarNIEUWE TRAP- NAAIMACHINES als inlaatmeubel of salon- kast, zowel machine als kast van prima fabrikaat met langdurige garantie. Volgens wachtlijst levering van nieuwe zig/zag machines en nieuwe handmachines. Laat U tijdig inschrijven, dan kunt U van spoedige levering verzekerd zijn. Wij verwachten ook de veel besproken HOLLANDSE NAAIMACHINES. Nog in voorraadenkele gebruikte Handnaaimachines. Verderalle naaimachine benodigdheden, alsnaalden, olie, lampen, stopringen, riemsnaar, oliespuitjes, gummiringen, spoelklosjes, enz. enz. Ook voor reparatie is ons adres het Juiste. Naaimachinehandel en Reparatie-inrichting Lid van „STERNA"-Stichting erkende Naaimachinehandel IS en BLIJFT r K.E.M.A. goedgekeurde apparaten. Plaatsing en aanleg volgens de Arbeidsinspectie. Wij vertegenwoordigen Nederlandse merken. TEL. 95 Conclusies. Da syllabus-methode. Wat deed de U.S. Navy?

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 6