SPIRAALMATRASSEN
Ons Landbouwhoekje.
voor FOTO'S: VISSER ZN. - WERKEN DAIM
firma CHARLES SCHREUDER Zn.
NAAIMACHINES
Michaël's Ijzerhandel, Aalburg
het aangewezen adres
Electrische WEIDE AFRASTERING
Technisch Bureau
Over de „schroefdraad" van de marineman.
Volgens afspraak volgen nu een
paar artikelen uit „De Nieuwe Veld
bode' 'van 9 Juni, ondertekend door
W. L. i
Hoe kuilde de practijk in 1948
het gras
Op deze vraag is, in zijn algemeen
heid, vrijwel'geen antwoord te geven-
Wél zijn er veel silo's gebouwd en
neemt het inkuilen met melasse e*n
volgens de Hardeland-methode toe
Dit zijn verheugende verschijnselen
Ons streven moet immers zowel na
tionaal-economisch als vanuit het oog
punt van dé boer zijn, zoveel moge
lijk veevioer van eigèn bedrijf te fia
l'en van de beste kwaliteit en hier
van zo min mogelijk te verliezen
Di oor nu in een silo in te kuilen vol-
giens een methode, die geringere ver
liezen met zich meebrengt dan de
warme methode, kunnen we een goed
eind in de goede richting raken.
Melasse door het gras mengen ot
het gras in een &io doen, betleklent
echter nog niet, dat de bewaringsver-
iièzen dan automatisch .Hein zijn. In
de practijk komt men kuilen tegen,
waarvan men met verwondering ver
neemt, 3at de koeien er van vreten.
Ziet men 's zomers rond, dan wordt
ingekuild op méthodes, waarvan men
als resultaat haast niet anders kan
verwachten dan een mesthoop in
plaats van een kuühoop. "Einkele ge
vallen, die ik in zom&r 1948 en de
afgelopen winter tegenkwam, wil ik
vermelden.
Elen nieuwe silo.
Er was een silo gebouwd en hier
in werd met melasse gras ingekuild
de bovenkant werd goed' bol gehou
den en met een flinke laag zand
belast. De kuil werd 's winters open
gebroken in het volle vertrouwen een
1goede kuil aan te treffener was
volgens voorschrift gjewerkt, dus...!
Die kuil was middenin goed, maar
er was een enorm dikke rotte kant,
dus een geweidigi kantverlies, nog
giroter dan vroeger met warm inkui
len. Op mijn vraag tof het gras bij
het vullen wel goed vast tegen de
kant was aangetrapt, kwam het ant
woord, dat dit niet gebeurd was,
want dan had de wand van de silo
zoveel te houden 1 Om de silo ,tie
sparen werd hier het gras .opgeof
ferd 1 t
Verdeling van de melasse.
Iemand had „volgens voorschrift"
ingekuild. Het gras goed rond' op
gestapeld, flink tegen de kant vast-
getrapt en zwaar belast. De kuil rook
bij het bemonsteren met een boor
reeds flink naar boterzuur en de cij
fers waren maar heel middelmatig.
Bij het openbreken kwam de fout
snel aan het licht- Die goed gieslaagde,
helder gekleurde en nog vrij goed
ruikende lagen wisselden de sterk
naar boterzuur ruikende lagen af.
Als men het gras aan bet «ossen, is,
moet na élke 150 a 200 kg gras,
die uitgespreid is, de corresponde
rende hoeveelheid melasse "(verdund
met water f er over gesproeid wor
den. Hier waren steeds twee wagens
tegelijk gjelost, waarna de melasse
er over gegoten werd met de gedach
te, dat dit er wel in <zoju drijngein.
Dat gebeurt nu juist niet. Een goede
verdeling van' alle gras is ook^.met
melasse niet gemakkelijk te bereiken.
Iemand had gehoord dat men gras
met bieten kan inkuilen en dacht
toen, dat kan .ook wel met aardap
pelen. Nu is inkuilen .met bieten in
derdaad voortreffelijk als men de bie
ten tot moes vermaalt en zeer goed
door het gras mengt. Het gras moet
bij voorkeur gehakseld worden. Werkt
men volgens deze methode met aard
appels in plaats van bieten, dan is
het mogelijk om een jgoede kuil te
krijgen, maar de methode js ongetwij
feld niet zo zeker als met bieten.
'Mislukkingen kunnen voorkomen.
Hier had men afwisselend vrij dikke
lagen gras en aardappelen op elkaar
getast en de aardappels izelfs niet
stuk gestoten. Had men dit wel ge
daan, dan had er ^tenminste nog iets
van de aardappels terecht kunnen ko
men. Nu was alles bedorven.
Bij inkuilen volgens de warme me
thode zijn de verliezen altijd groter
dan bij een goéd geslaagde kuil met
melasse of mineraalzuur of .volgens
de methode Hardeland. Het maakt
echter veel uit, hoe ,er warm gekuild
wordt. Deze winter zag ik een kuil
die sterk naar boterzuur nook. Bij
het maken van een .warme kuil moet
langzaam gewerkt worden. Dit is juist
in de zin, dat er regelmatig om de
andere dag (of een énkele maal om
de drie dagen) gras op gebracht
wordt. Maar deze man had 1.5 ha
in te kuilen; "hij had de eerste dag
0.5 ha bij elkaar gereden. Na een
Idag of tien (toen de damp er vele
dagen goed afsloeg) de .tweede halve
ha er op en na ruim een week de
laatste. Weer ruim een week ge-
EETHEN (N.-Br.)
Telefoon 12.
B. VIVEEN, Hoogstraat 44, WOUDRICHEM
fffl[!linni!!niIH1t[lllll!lll!llllli!!f!Hi!ini!ll!!!llllll!!llllllll!ll!lillll!lllll)il!!Himfi!llll(Uil!iJHtfflfTniii!llll!!!!il!in!l!Hli!!illlHI!!IUIII!!IIIUIlU!!illlllUllllllll!ill!lii!!IIIIIIIIIIIHiU!llllltfHfi!fWNM
Het Rijk vergoed aan kleine bedrijven f 50. in de kosten.
Aanleg vakkundig en billijk.
2 persoons met garantie
van 33.— 35.20 f 38.50 142.40 f 48.20
1 persoons 19.75 32.j 40.—
Prachtsortering Matrassen en Bedden
Wijksestraat W 128—130
11111111111111
HEUSDEN
Telefoon No. 49
111
wacht ejL toen „belast" met een goe
de handbreed slbotvuill Het resultaat
was als volgt: Onderop een laag be
dorven (boterzuur). Door de dikke
laag opgebracht gras kon het on
derste gedeelte niet genoeg broeien,
wat voor het sllaglen van een warme
kuil nodig is. Hier bovenop lag een
donkerbruine droge laag. Deze laag
heeft veel te 'Lang gebroeid (voordat
het volgende gras er ppgeredenwerd).
Verteerbare stoffen zitten in zulk sterk
gebroeid gras practisch niet meer.
Hier bovenop weer een „boterzuur"
en een onderbruine laag .van de twee
de keer. Hierop een dun vrij gloed' ge
slaagd laagje, waar boven een zeer
droge, vrifwel zwarte laag. Dioordat
slootvuil geen belasting vormt, had
deze l^ag zeer zwaar gebroeid. Zodat
bet glras zo goed als verkoold was.
Het onderste gedeelte van het laatst
opgebrachte gras heeft blijkbaar kans
gezien om ondanks de idikke opge
brachte laag gras nog juist voldoende
te broeien. Het gras was vrij grof,
zodat niet zoveel lucht ;werd uitge
dreven, terwijl de persing nadien juist
voldoende is geweest.
Naast te constateren vooruitgang
blijven nog zeer velen pp slechte wij
ze inkuilen, terwijl met evenveel, soms
zelfs met minder moeite, goed inge
kuild 'kan worden. Er wordt hier
met veevoer gesmeten! Die -enkele hier
gegeven voorbeelden mogen -een aan
sporing zijn voor ieder pm de in'kui-
lmgisvoorschriften nauwkeurig op te
v-olgen. ''Niet opvolgen van een ogen
schijnlijk belangrijk onderdeel, kanca-
ta strop hale gevolgen hebben-
W. B. te A.
Normalisatie ook bij
het opleidingswezen.
(2)
Nu is 'dat bij mensen gelukkig
nooit zo erg, want mensen zijn niet
zlo stug als metaal, zij kunnen zich
aanpassen en clan loopt de zaak wel
weer. In feite heeft de zaak gelopen
zo lang als de Koninklijke Marine
bestaat, d.w.z. vele eeuwen lang. Maar
moderner tijden stellen moderner ei
sen; het oorlogsschip is een uurwerk
geworden en de mechanisatie heeft
niet veroorzaakt, dat de mens minder
ontwikkeld kon blijvenintegendeel,
elk vak wordt ingewikkelder en dus
moet hij zich specialiseren.
door Bert Honselaar
Ltz. SD. II K.N.R. TV.
Om efficiënt en bedrijfszeker te
kunnen werken moeten dus ook de
grote marines hun opleidingsproces
normaliseren en rationaliseren en
daarmee houdt de ontwikkeling in
de Koninklijke Marine gelijke tred.
De bijzondere aandacht, die deze zaak
tegenwoordig bij de marine leiding ge
niet, is dezer dagen aan de dag ge
treden door .de instelling van de func
tie „inspecteur van het onderwijs",
waarmee de mogelijkheid tot grote
verbetering in het léven geroepen is.
Bij de oude toestand, die nog van
voor de oorlog stamde, was er wei
nig verband in het toezicht op de op
leidingen. Een gepenslonneerd vlag
officier was doorgaans voorzitter van
de aannemingscom missie voor de adel
borsten en van de commissie voor
het afnemen der officiersexamens,
maar deze had niets te maken met
alle overige opleidingen, waarvan het
toezicht gedecentraliseerd was. De
nieuwe inspecteur van het onderwijs
ev-enwel als eerste is de schout bii
nacht P. Rouwenhorst met deze f unc-
tie belast heeft inspectiebevoegd
heid over alle opleidingen bij de ge
hele Koninklijke .Marine ^aiaast de
officiersopleidingen dus pok over de
militaire vorming, voortgezette oplei
dingen, kader- en brevetopleidingpn,
cursussen etc. etc. en dit centrale
toezicht opent de mogelijkheid tot
een ingrijpende coördinatie. Er mag
.en kan in deze tijd geen energie ver
spild worden door dubbel of half
werk eri om rationeel te wierk te
gaan is normalisatie ook hier een
perste vereiste.
De eerste taak waarvoor zijn dienst
zich geplaatst ziet is een taak van
grote omvang!, n.l. het concentrisch
opbouwen van de leerstof voor elk
dienstvak, door middel van z.g. syl
labi. „Concentrisch", omdat men b.v.
een matroos lilde klasse kan zien
als een cirkel, waarin een bepaalde
vakbekwaamheid besloten istrekt
men daar een cirkel omheen, dan
voegt men een zekere bekwaamheid
aan hem toe en is hij matroos Ilde
klasse. Zo wordt hij, met steeds meer
cirkels om zich heen.. via Iste klasser.
kwartiermeester, bootsman, schipper-,
opperschipper tenslotte officier van
vakdienst lilde klasse en zelfs Ilde
klasse... tenminste, ais alles goed
gaat en er geen kromme cirkel tus
sen komt te zitten.
Een „syllabus" is in dit verband
een zeer gedetailleerd lesrooster ten
behoeve van de instructeurs, waarin
leerstof in logische volgorde, op we
tenschappelijke grondslag gerang
schikt is. Het geeft niet alleien ,aan
het aantal uren dat aan elk onder
deel van het vak besteed moet wor
den ,maar ook, waaraan precies het
iste, 2e, 3e uur besteed moét wor
den tot en met het zoveelste uur.
Voor de instructeur is zijn syllabus
de maat van alle dingen, een bindend
voorschrift, waai hij niet van afwijken
mag- Zulks tot heil van de leerling!,
want vrijwel elke instructeur heeft
een hobby, een onderdeel van het
vak „dat hem ligt" en waarover hii
tot dusver net zo lang kon -uitwei
den als hij maar wilde. Nu is dlat uit
als een bepaalde opleiding in Hil-
in Dien Haag; bii wijze van spreken
ver sum op 1 April begint, weet men
ojp 15 'April om 11.30 precies wair
de instructeur mee bezig isdat kan
men aflezen van de grote tabellen
die de wandlen van ae vertrekken
van zijn medewerkers versieren.
Normalisatie in de opleidingen. Het
is misschien wel aardig aan het slot
van dit artikel ér even op tie wijzen,
dat de wetenschappelijke opbouw van
onderwijs-methodes een van die din
gen zijn geweest als de jeep en de
jerry-can waarmee de Amerika
nen de oorlog hebben -géwonnen.
Voor die oorlog begon was iedere
deskundige het ermee eens, dat men
voor het opbouwen van een grote
zeemacht minstens vijf jaar nodig
had, als men alles op allies zette. Die
opvatting berustte op het feit},
dat het zolang duurde om het perso
neel de nodige kennis en ervaring'
bij te brengen.
Maar toen de Japanners in 1941
Pearl Harbor overvielen, stonden de
Amerikanen voor de noodzaak, „zich
kwaad te maken", letterlijk en figuur
lijk. Terwijl ze op de werven o.m.
vliegkampschepen „aan de lopende
bana" gangen bouwen, deden ze in
hun opleidingscentra ongevteer het
zelfde met het personeel. Dit was
mogelijk door de invoering van ultra
moderne lesmethodes en een ver
doorgevoerde specialisatie.
De modernisering van de lesmetho
des kwam hier op neer, dat men
met allerlei middelen, wetenschappe
lijk beproefd, erin slaagde een man
in veel korter tijd méér bij te bren
gen dan vroëgler. Die wetenschaps
mensen hadden ó.m. ontdekt, dat 80
pet. van wat wij leren wordt opge
nomen door het oog, en 20 pet. door
de andere zintuigen. Een simpel'voor
beeld tracht iemand eens uit te leg
gen wat een wenteltrap is en gle hebt
misschien uren nodig; met een klein
modelletje ziet hij het in één oog
opslag. Les geven met behulp van
modellen was allang bekend, maar dé
Amerikanen nu. gingen meer dan één
zintuig tegelijk bespelen. Zo gaven
zjj b.v. instructie over een bepaalde
mitrailleur door een trainingsfilm
te vertonen (visueel), toegelicht door
een instructeur (auditief), terwjjl de
leerlingen het wapen voor zïch op
tafel hadden en dus konden betasten
(motorisch). Zo vonden zii ^.lloze
instructie-methodes uiD waarbij vooral
de z.g. „training! ads" (modellen,
films, 'boeken, strips, etc. etc.) een
grote rol speelden.
DaJ een en ander volgens de sylla
bus-methode (in Amerika carrxculum
fienaamd) was opgebouwd, behoeft
ierbij geen betoogt-
Specialisatie: het moge dan waar
zijn dat men veel "tijd nodig heeft
om van een man een goed chauffeur
te maken, die begrip van automoto
ren heeft, maar het is evenzeer waar,
dat men in minder tijd twee mannen
op kan leidenéén die alleen maar
chaufferen kan, en één die elemen
taire reparaties aan een motor kan
uitvoeren. Als men op elkewagen
twee van zulke mannen zet, gaat alles
ook gioed. Hetzelfde nu deed de U.S.
Navy in oorlogstijd met bet vlootper-
soneel- Zo min als men gebrek aan
materiaal had, had' men gebrék aan
mensen. In plaats van b.v. quarter-
signalmen ging men quartermasters
en signabnen opleiden en vandaar
dat Amerikaanse oorlogsschepen al
tijd bijzonder dicht 'bevolkt waren.
Zo slaagden de Amerikanen er in
in luttele jaren een reusachtige vloot
uit de grond te stampen „een vloot
die in staat was de Japanners beslisr
send te slaan. 1
Maar de oorlogseconomie ,is een
andere dan de vredeseconomie. In
tijd van oorltog, als het voortbestaan
van een natie afbangit van een be
paalde tijdwinst, kijkt men niet op
geld en materiaal en mobiliseert men
Iedereen die men nodig beeftin vre
destijd gaat'bet om een redelijk even
wicht tussen de eisen, die bet burger
lijke en het militaire deel der samen
leving stellen. De tijdsfactor is dan
minder belangrijk geworden, hoewel,
ook tijd is geld- De strijdkrachten
moeten dus, evenals ieder particulier
bedrijf voldoen aan de hoogste eisen
van efficiency een ideaal, dat wei
nimmer berdikt zaf worden, maar
waarnaar men toch steeds moet blij
ven streven en het aantal mensen,
dat aan het bedrijfsleven onttrokken
wordt, moet zo klein mogelijk blij
ven. t
Thans streeft dus ook de Koninklij
ke Marine ernaar, haar mensen in
korter tijd een zo groot mogfelijke
bekwaamheid bij te brengen. Daarbij
kan de syllabus-methode een grote
steun zijn, een belangrijke stap verder
naar het doel, waar eeuwenoude tra
ditie en moderne efficiency rich in
de Koninklijke Marine verenigd' zul
len vinden. I
Inkuilen volgens Hardeland.
De warme kuil.
Als Regionaal installateur erkend door de P.N.E.M.
Officieel Philips en N.S.F. Service.
Uit voorraad leverbaarNIEUWE TRAP-
NAAIMACHINES als inlaatmeubel of salon-
kast, zowel machine als kast van prima
fabrikaat met langdurige garantie.
Volgens wachtlijst levering van nieuwe zig/zag machines en nieuwe
handmachines. Laat U tijdig inschrijven, dan kunt U van
spoedige levering verzekerd zijn. Wij verwachten ook de veel
besproken HOLLANDSE NAAIMACHINES.
Nog in voorraadenkele gebruikte Handnaaimachines.
Verderalle naaimachine benodigdheden, alsnaalden, olie, lampen,
stopringen, riemsnaar, oliespuitjes, gummiringen, spoelklosjes, enz. enz.
Ook voor reparatie is ons adres het Juiste.
Naaimachinehandel en Reparatie-inrichting
Lid van „STERNA"-Stichting erkende Naaimachinehandel
IS en BLIJFT
r
K.E.M.A. goedgekeurde apparaten.
Plaatsing en aanleg volgens de Arbeidsinspectie.
Wij vertegenwoordigen Nederlandse merken.
TEL. 95
Conclusies.
Da syllabus-methode.
Wat deed de U.S. Navy?