De binnen wegen vrij. CE Jterker dan de haat Buitenland Ook op veeteeltgebefd is in de Bom- melerwaard de nieuwe tijd ingeluid. Met winch en springstof. Dat zijn die lange, lange wegen van Soerabaja naar Lamongan, van L among an naar Babat, van Babat naar Toeban, van Bodjenegoro naar Padangan, die versperd zijn geweest door gesprongen bruggen, verrader lijke bommen, diepe tankvallen en door knapen van bomen. Dat is ge weest. De Genie en het Pipel sloegen nieuwe bruggen, en demolitie maak te bommen onschadelijk, bulldozers kwamen om de tankvallen te dich ten en het waren die enorme kraan wagens G.M.C.'s en M 5's, die met hun stoere winch de gekapte bomen ruimden. En nu razen langs deze wegen dagelijks de lange convooien. En de ondernemende planter, die met dit convooi meelift om zijn be zittingen te gaan bekijken en langs deze banen raast, ziet en vindt dat het goed is. Het is alweer dik voor elkaar en ze hebben het toch maar nebjes gefikst", maar dan vergeet hij het andere... i Dan vergeet hij de binnenwegen, die in de opmars als „onbelangrijk" links en rechts bleven liggen, waar de colonnes, desnoods te voet langs trokken. Zo bijvoorbeeld de bin nenweg tussen Dander en Boeboelan, daar ergens ten Zuiden van Bodjonegoro. De weg, die zich slingert door de machtige djatibos- sen, de weg, waar ontelbare bomen dwars over liggen, obstakels, waar overdag de marinierspatrouilles zo moeizaam overheen klimmen en waar 's nachts de ploppers over voortsluipen.En ook deze' weg moest begaanbaar worden gemaakt. Daarom kreeg post Dandier een zwa re G.M.C. tot zijn beschikking. Zo gauw mogelijk die weg schoon, was het parool. En zo komt het, dat we er die Donderdagmorgen op uit gaan. De truck en een ploeg mari niers, het djatibo,s in. Daar ligt de eerste knaap. Je krabt je eens ach ter op je hoofd, en je denkt: Jmij benieuwen hoe-ie dat fikst." Dan legt de chauffeur, een Dren tenaar, een ketting om de boom. Al les rent een eind weg om geen los schietende staalkabel in ziijn maag te krijgen. De G.M.C. begint te brul len en te trekken; de staalkabel spant zich, steeds "harder giert de meter, zal-ie het doen? Tja, er komt beweging in. Langzaam begint de ko los naar de truck toe te schuiven, takken breken af met een gekraak, dat tienvoudig wordt weerkaatst in de donkere holte van het bos. Dan breekt met een klap de kruin af en de stam, nu van alle uitsteeksels bevrijd, hobbelt over het pad de truck na, die hem met een handige manoeuvre model de kant in trekt. De chauffeur grijnst, de mannen ve gen zich het zweet van het voor hoofd alsof zij hem weggetrokken hebben. Wie volgt? Daar ligt de tVveede, zeker niet minder zwaar en hij ligt „rottig". Precies geklemd tussen andere bo men; hij kan niet links of rechts. Maar op dergelijke opstakels is ge rekend. Blazen. Daarvoor is de knaap van het stootpeleton meege gaan. 'Efij wedt precies, hoe je zo iets moet aanpakken. Een paar blok jes TNT met een slagpijpje. Maak dat "je uit de buurt komt, mannen, en zoekt dekking onder de truck. Even spanning, een doffe klap, een windstoot, gedruis in dé" bomen, stuk ken hout die naar beneden klappen, splinters, die er achteraan dwarre len... Keurig werk, demolitieman. Precies in tweeën, die boom. Nu is het vbor de GMC een koud kunst je; even de stam in de berm leggen en oprukken naar weer een volgen de boom. Die is niet zo dik, maar ook Mj ligt weer rotsvast, kan niet links of rechts. Maar die chauffeur weet wel tot welke ongelofelijke prestaties zijn wagen in staat is, doodleuk de weg afrijdt en zijn truck met de bum per tegen een boom zet, om dan die ketting ijskoud in het midden van de op te ruimen stam te haken. Dat die chauffeur iets aparts is, wis ten we, maar wat voor stunt hij nu weer wil uithalen... Maar zelf grijnst-ie eens, slaat zijn knuisten om diverse handles, goo chelt met ziijn voeten op de peda- De kabel spant zich, een gekraak en een doffe klap, kronkelend slaat de kabel terug en onze boom ligt in twee delen. Model doormidden ge trokken. Ja, dan zie je wat deze stoere wagens eigenlijk kunnen. Dat ze meer doen dan alleen maar over de eindeloze wegen razen, maar kunnen dan alleen maar met hun wielen door de modder „scheuren" en hun „maten uit een tankval trekken". Dan zie je dat... Neen, we zijn er nog niet. Het is op een plaats, waar de wegrand ongeveer een meter, steil naar heneden loopt en waar weer zo'n reusachtige djatiboom dwars-over ligt. Och, dat is een koud kunstje voor heim na al die stunts. Samen gaan ze achteruit, truck en boom, amper een meter van elkaar. Maar dan let die „dfaver" even niet op. Hij heeft niet in de gaten, datj zijn wagen scheef op de weg ligt. Plotseling krijgt hij een schok, als de wagen opzij zakt en de achter wielen in de ruimte zweven. Nog een decimeter achteruit en hij kan telt van de weg af. Een meter naar voren en hij zit tegen die boom aan,, dat gevaarte, dat je met nog geen vijftig man opzij duwt. En je lacht „Nou zit je vast, chauffeur", i Maar 'hij lacht terug en doet, of er geen vuiltje aan de lucht is. Rustig zit hij achter het stuur, weer goochelt hij met handles en pedalen, en dan... Je knippert met je ogen, je klap pert met je oreh, je merkt niet dat je mond wijd open staat, als die truck naar voren rolt en ijskoud als of het de gewoonste zaak van "de len en laat de motor weer razen, wereld is over die boom beenklau- ••Hovr Verkrijgbaar in de Boekhandel van de Firma L. J. VEERMAN te Heusden van Ons Feuilleton Heeswijk Oorspronkelijk Nederlandse roman 8) HOOFDSTUK 4. Vijf lange jaren, i Tijd is een begrip dat van diverse omstandigheden afhankelijk is. Veer tien dagen kunnen kort en lang du ren. Ze vliegen om, wanneer "die veertien dagen vacantie zij n, na een jaar hard werken; ze duren een eeuwigheid, wanneer men bijvoor beeld op een ziekbed ligt. Natuur lijk zijn 24 uren voor een zieke pre cies een etmaal, evenals voor de vacantiegangers, maar de manier, waarop men de tijd passeert i doet hem vlugger of langzamer gaan. Nu zijn veertien dagen een be trekkelijk korte tijd; zodra men met maanden of jaren gaat meten, wordt het anders. En geen mens, dienim mer gedurende een bepaalde tijd in een cel van de gevangenis heeft ge zeten, kan zich indenken hoe lang één enkele dag kan duren. Was het te verwonderen, dat de vijf jaren van afzondering An toon van der Velde een eeuwigheid toeschenen? Vijf jaren dag én nacht in een enge kleine ruimte van ruwe, rode ste nen, drie meter breed, vijf meter lang, met een glimpje blauwe of grijze of zwarte lucht door de zwaar getraliede en bijna geheel uit mat glas bestaande ramen. Vijf lange jaren, zestig maanden, tweehonderd zestig weken, achttienhonderd zes en twintig dagen. Ja, zo telit een gevangene. Hij begint met dagen, vervolgt met weken en maanden, steeds maar weer weken en maan den en langzaam rijen tdie maanden zich aaneen tot een (jaar. Af en toe een jaar. Het "leven in de 'gevangenis. Wie kan beschrijven welk een (matelo ze ellende en verdriet, (wroeging en leed er binnen de (gevangenismuren wordt geleden, dag en (nacht? Wie kan peilen, wat er tin het gemoed van die duizenden mannen, die eens in hun leven een <misstap hebben' begaan, omgaat gedurende de {tijd dat zij in hun ;óel boeten voor hun oiisdaad? Misschien is de 'gevange nisdirecteur, de dokter, de feestelij ke en de bewaarder enigszins in staat te zeggen, wat er omgaat inde harten van al die maatschappelijk gederailleerden. Want is het ieven in een gevangenis eigenlijk «nogwel leven? Neen, men leeft wiet achter de tralies, men wordt geleefd, om dat anderen het willen. Het begint bij de hel van izeven uur, het eindigt bij de hel van ikwart voor negen,. Tussen deze twee tijdstippen Ikan men slapen, als men Lslapen kan. Hoevele uren zullen er wakend wor den doorgebracht op de Iharde stro matrassen? Zo was het leven van Anfcoon van der Velde gedurende zijn rvijf jaren van afzondering. De laatste martel gang was de terechtzitting geweest. Ze had hem een (eeuwigheid toege schenen. Nu was ook dit voorbij en de celdeur was achter (hem: geslo ten. Hij was opgenomen in de rij der verworpenen, der gekla&seerden, der getekenden. Hij was een hun ner, zonder meer, alleen nog met een metalen nummer op de ruige, bruine gevangenisjas. Opgenomen in het automatische gevangenisleven: opstaan, eten, werken, luchten, wer ken, eten, werken, eten, slapen. Zes dagen in de week. En Zondags ver viel het werken en kwam daarvoor in de plaats de kerkgang en de ver veling. 0, die vreselijke Zondag in de gevangenis, erger dan de zqs an dere dagen der week tezamen. De stille uren, waarin men niets anders hoort dan de eentonige gang van de bewaarder en af en toe het gerin kel van een der celbellen, wachtende ja, waarop. Tot de etensbel gaat misschien? Omdat de sobere maal tijden enige afwisseling brengen in het gevangenisleven.? tert en er achter tot stilstand komt. Dan geef je het maar op en verfwon- der je je nergens meer over. Dan vind je het heel gewoon als na een paar uur al die bomen aan de kant liggen en op een diepe tankval na, de weg van Dander naar Boeboelan helemaal open ligt. Open, om straks als er wat loos is in die buurt met diezelfde GMC over die zelfde weg het dijatibos in te kunnen razen. Het Hollandse vee heeft steeds een goede reputatie gehad tot ver buiten ae grenzen van ons land. Toen daar grotere landbouwstreken werden ont sloten, vermeerderde uit de aard' der zaak de vraag naar gioed fokvee, want dit kon, met de vleesvormers, g;evoed worden ook met de afval producten van de veldgewassen. Bij het aanschaffen van vee spreken twee eigenschappen het meest, n.l. de melkspiegel en het interieur. Bei de eigenschappen kunnen worden aan gekweekt ,als het fokken van vee plaats heeft na juiste kruisinigi. Daar voor is nodig een nauwkeurig) en se cuur aantekenen van alle gegevens van waardevol vee. Voor de verkoop van het gejokte vee is dit tevens van bet hoogste belang en de prijs, die bedongen kan worden, kan dan .ge rust hoger gesteld worden. Het is toch zo, dat de nakomeling schap meestal de eigenschappen ver toont van het voorgeslacht. Vandaar het grote nut van stamboeken. In de Bommiélerwaard. Aanvankelijk woonden 'in de dor pen van de Bommélërwaard enkele grootg:rondbezittersmaar bet groot ste aantal Hectaren land behoorde aan buiten dit gebied woonachvtilg|e eige naars,. die er him rentmeesters enz. hadden aangesteld. Op de belanlglen van de gebruikers der gronden werd' minder gelet. Het spreekt vanzelf, dat zo een gebied niet tot bloei kon geraken. Het conservatisme vond in e Waard dan ook een goede voe dingsbodem. Wanneer evenwel dit gieisoleerd ge bied door de bouw der bruggen bij Hedel en Zaltbommiel, en door de aanleg van rijksweg, meer in het verkeer getrokken wordt, komt de kentering. Allereerst vindt voorlich ting op agrarisch gebied er meer in- ig-angi. Een goede stap vooruit was te vens, de oprichting ener coöperatieve aankoopvereiïLging voor landbouwbe- modigdheden, die aanvankelijk vele boeren liet profiteren van haar voor lichting. in de' loop 'der ja'ren veranderde dit echter en bepaalde ze zich in hoofdzaak tot aan- en verkoop. Doch de sterkste vooruitjg|anig) maak te de Bommelerwaard wel door de „Stichting tot bevordering) van de welvaart in de Bommelerwaard". Deze Stichting nu gaf weer het aanzijn aan" een Veeteeltcommissie, die het Bommelerwaardse vee „op ho ger peil" tracht te brengen. De Com missie wist b.v. reeds op een acht tal plaatsen fok- en controle vereni gingen op te richten. Na de eerste dagen miste van der Velde zijn vrijheid, meer niet. De storm in zijn binnenste scheen ge stild, althans geluwd, want de meeste dagen zat hij stil voor zich uit te staren. Zwijgend begaf hij zich naar de luchtplaats en zwijgend keerde hij weer. Op de vragen van de be waarder gaf hij korte antwoorden. Het was aLsof zijn ziel uit zijn li chaam geweken was en nochtans het lichaam leefde. Als een dode bewoog hij zich door de gangen, zonder uitdrukking op zijn gelaat. Hij liep altijd zijn zelfde tred, keek niemand aan, zei tegen niemand Wat, deed wat men hiem beval, maar alles schijnbaar zonder besef. Het was alsof hij geestelijk verdoofd was, alsof zijn zintuigen de volle werking weigerden te doen. Zo begon voor hem het gevangenisleven. Na een paar maanden kwam er 'weer glans in zijn ogen, maar al leen als hij aan zijn heerlijke Indiê dacht. H;ij verlangde naar het war me Insulinde. Na een half jaar had hij soms een heftig verlangen om te gaan schreeuwen. Dan liep hij met verwrongen gelaat, telkens maar heen en weer op zijn ruwe houten klompen, slap-stap, stap-stap, stap- stap-stap-staptelkens vier passen heen en vier passen terug. Dan ha merde bij met zijn vuisten op de kale stenen muur of stond hij lange lijd achtereen te turen door het klei ne ruitje naar het brokje blauwe lucht daar heel in de verte, vol ver langen naar de vrijheid, die ervoor In de Bommelerwaard toch vindt men bij de grotere boeren meer mestvee en drachtig vee. Vooral de handel in kalfvaarzen beslaat een voorname plaats. Deze wprden dan in het voorjaar aangeschaft en in het najaar als drachtig vee weer verhandeld, vaak in Den 'Bosch. Veel vee is er nooit in de Bom melerwaard vetgemest. De voeding der dieren moet ook volgens weten schappelijke richtlijnen plaats hebben. Deskundigen raden de veehouders in de Waard aan, tenminste hun, die nog niet veel verstand van de veefokkerij hebben, het sterkere en beter tegen minder goede voeding bestand zijnde roodbonte vee te fok ken, dan het edeler zwartbonte. Bo vendien helt het roodbonte vee meer naar het vleestype over. Zoals wij hierboven zagen is de Veeteeltcommissie inzake de verbete ring van de veefokkerij zeer diligeqt. Ook dé kunstmatige inseminatie van het rufidvee staat op haar program ma. Men ziet, ook op veeteeltggbied,. wordt het hieuwe geluid 'gehoord. AMERIKAANSE SENAAT .BE KRACHTIGT ATLANTISCH PACT. De Amerikaanse senaat heeft Don derdagavond het Atlantische pact met een. overweldigende meerderheid ge ratificeerd. De uitslag van de stemming! was 82 stemmen voor en .13 tegen. Door deze historische stemming be loven de V.S. plechtig ,zich met Ca nada, Groot-Bnttannië, Frankrijk en acht andere Europese landen .in een alliantie van Wederzijdse verdediging te verenigen. Het pact, dat twintig jaar geldig is, legt de ondertekenaars de verplichting op, ieder lid te hulp te komen op een wijze ais zij nodig achten, met ingjebrip van het gebruik van gewapeiAde" macht in geval /an een aanval 'op een van "hen. De V.S. hebben nuL bet pact defi nitief bekrachtigd daar het volgens de grondwet niet nodig, js, dat het Huis van afgevaardigden het pact ra tificeert. VLIEGEND FORT NEERGE STORT. Een vliegtuig!, naar men mejfcnt een Amerikaans Vliegjenid Fort, is te Wal ton Salts, bij Wisbech (Cambrid geshire), neergestort. Wrakstukken werden ge vonden, die meer dan een halve mijl van elkaar lagjen. OOK CANADA KAN ATOOMBOM MAKEiN. Howe, de waarnemende Canadese premier heeft te Ottawa) verklaard, dat Canada zo nodig) een atoombom kan maken. „Misschien zal de onze niet zo gjoed zijn als de Amerikaanse, maar zii zou niettemin een bom zijn", zo zeide hij'. 1 hem immers niet was. Het was weer voorjaar geworden en li,ij wilde genieten van de heer lijk ruikende en in de lentezon schit terende bloemen, die op de onaf zienbare bollenvelden, in een gro te verscheidenheid van kleuren, wel licht nn in volle bloei zouden staan. Hij wilde weer dwalen zoals vroe ger, door de blonde duinen, waar achter de in het zonlicht glinste rende zee bruiste. Hij wilde weer dolen door de bossen, steeds die per, todat hij ergens terecht kwam., onverschillig waar. Hij wilde weer aan het strand zijn, zoals voorheen op een rustig plekje, waar de vloed hem: niet verrassen kon, met de handen onder het hoofd, languit voorover in het warme zand 'liggen turen naar de zee, de oneindige kalme watervlakte voor hem, kijken de naar de aanrollende golfjes en denkende: Zou deze nu van Java komen? Of deze? Ja, dat wilde hij: genieten van het leven, weg uit de ze verschrikkelijke hel, de cel, die een mens verlaagt tot een dier en die al het menselijke, dat nog "in de mens woont, langzaam, druppel voor druppel, eruit perst. Hij wil de weg uit deze kille omgeving, waar als het ware de aanraking van de dood gevoeld werd; weg van die hoge stenen muren, waarachter de mensen geestelijk gebroken binnen komen, maar daarbij ook lichame lijk gebroken na verloop van tijd er uit komen. (Wordt vervolgd).. OE VULPENHOUDER VAN STANDING WJITC GEOfM VULPENHOUDERS IN STANDAARD EN HET NIEUWSTE CAPUCHON- MODEL tfOLL^NOSE {/uLPEfJ^OUOEP /tJOOSTQ/E postbus 4'*'S-aPA

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4