Onze 5-daape. A, DE GRAAFF Zn. NATUURAZIJN WM ER mum. mr nit en niet meer er in VEBSCHOOB'S -manufacturen J. M. VAN DER POL Maakt U morgen eens een lékkerder schotel! Concours Hippique Op 3 Augustus Zïerikzee. Gebr. Bleijenberg WOONHUIS VISSERSBOOT voorname punten V acantie Mooi weer Een 1ste klas Hollands merk R ij w i e 1 Tel. 1 Meeuwen SINDS 1850 'n VERJAARDAG in zicht? Havelaar s Kantoorboekhandel Woudrichem Electro Technisch Bureau - Heusden f daarom VRIJDAG en ZATERDAG ALLES ZONDER PUNTEN En wat voor artikelen Zaterdag is de finale, dus allen naar Tel. 40 - WOUDRICHEM Een simpel verhaal door A. Nijman, Marinierscorrespondent. Neen, dat viel ii.iet mee, helemaal niet. Vijf dagen hebben we gezwor ven, vijf dagen geperst daar in dat gebied in de omgeving vaif Ngawi, waar de compagnieën „Y(sco)" en „W(illem)" van de Mariniersbriga de opereerden. En toen we die 5de dag tegen 11 uur ons einddoel had den bereikt, waren we lens! Op! Maar we hadden er ook bijna 80 kilometer opzitten. Ds 1ste dag. Het begon al goed die morgen.- Het schemerde nog, toen we van de truck stapten en dp weg. gingen. Na de eerste 200 meter stonden we al aan een kali met een brug, die in het. water lag. En wat doe je dan, als je toch aan de overkant moet zijn? Je probeert heelhuids naai* be neden te komen over die glibberige kleiwal. Onvervaard stap je in die modder-brei, waarin je al onmiddel lijk tot je knieën wegzakt en, dan verder maar plonsen door dat gore., bruine kali water. Druipend, stinkend en 5 kilogram zwaarder, tracht je aan de andere kant weer naar boven te kruipen. Je klemt je vast aan gras en struiken, tevergeefs probeer je met je 'natte schoenen vaste grond te krij gen op de gilad'de klei, je hijgt en stegnt en langzaam vorder je, meter voor meter. Tot zo'n ellendige rottak, waar je met je hele gewicht aan hangt, afbreekt en je weer even "hard naar beneden glist, terug in die vieze modder. „Ja, ga daar maar zitten," zegt je maat dan nog zo hatelijk weg en daardoor „gesterkt" onderneem je nieuwe pogirïgfon. Zo kom je bo ven, hijgend, bemodderd' en niet in staat om ook nog maar één stap te doen. Maar verder moeten we20 kilometer, staat er op het program ma voor vandaag. En zo zet „IJsco" zich weer in beweging!, - die helie stoet van infanteristen, mortieristen, mi- traillisten en dragers. Op die lange weg door Midden-Ja va. De zon stijgt snel en brandt onbarmhartig; je groentje is allang doorweekt en grate zweetplekken komen door je dun- gareè-jasje been. Dg banden van je rugzak snijden en je helm schijnt kilo's te wegen. Er komt wéér ëen kali, wéér hetzelfde liedje van glij den, plonsen, waden omhoog glib beren, wachten op dê rest en mét sjieperende schoenen, een waterspoor achter je, maar weer verder sjokken. Kilometer na kilomie ter, kali na kali. Vijf zijn wij er die d^g overga sto ken. Vijf vuile bruine modderkali's alle bruggen model „pigi". De zon staat al laag in het Westen, als we die dag ons einddoel berei ken een kampong voor bivak. Grote huizen, banjak baleh-baleh's, gedek- matten op de vloer en miodel-mandi- kamers met ijskoud water. Wat wil je nog meer? In een hoek! met dat geweer, klamboe spannen, het drijf natte, be modderde vuiltje uit en d)an maar plens en, dat koude water over je bezwete body. Daar knap .je van op. 'Je voelt je een ander mens wor den en als je even later in een schone oepdek en met de scheiding weer in liet haar je snert zit te schaften, dan >en je alle vermoeidheid en ellende, welke je die dagj hebt doorgemaakt alweer vergeten. Het is een gezellige boel daar des avonds in die warong. Bij een flikke rend oliepitje drinken we grote gla zen thee en koffie. Maar zo heel langj blijf je er ook niet zitten, want 'tis mörlen weer vroeg dag en de lange mars doet zich wel degelijk voelen. Je kruipt dan ook gauw onder je klamboe en bet duurt niet lang of 'ngeshurk over de hele linie bewijst, dat j,IJsco" in het andere wereldje verzeild is getaakt. v Tt Is nog donker als we de volgen de morgen ontwaken. En in het don ker pak je je spullen in, kauw je haastig wat droge kakie's die je wég spoelt met een mok kampangwater. Rugzak om, helm pp, strootje in je mond en daar ga je weer. „De 2de dag is altijd de zwaarste", zeggen de" jongens 'die het weten kunnen. En ze hébben gelijk. Het terrein wordt er trouwens ook niet gemak kelijker op. 'tls heuvelland en het smalle paadje loopt midden door de kampongs. Met andere woorden blubber, 'tWordt klimmen, dalenen baggeren. Da's allemaal nog wel te doen. Maar dan komt een gedeelte, dat compagnie „Y" zich nog iang zal heugen. Dat stuk „deceauville- spoor". Een spoorbaan door het djatibos, waarover het hout wordt vervoerd. „Aha" denken we de eerste 10 meter, „harde grond onder de voeten, da's zo". Maar na 50 meter hebben we er al schoon genoejg van en na 100 meter voelen wij, dat we gek begjinnen te worden. Daaps van het overwippen van biels op biels, die soms slechts een onderlinge tus senruimte hebben van nauweliiks 20 cm, duizelig van de grond die je onder je door ziet schuiven. Maar we moeten, het kan niet anders, want aan beide zijden van de rails staal het water twee voet hoog. Na 3 kilo meter wordt de trip even onderbro ken. 'tls te gek. Maar de rust duurt niet lang. Verder moeten we, als maar verder. En weer dezelfde lij densweg- Bielsen, steeds maar biel sen. Eén struikelt er. Met een klap siaat-ie voorover. Maar gelukkig geen brokken. Mopperend krabbelt-ie over eind en huppelt verder. Nee, Je kunt beter. 40 kilometer over de Veluwe lopen dan 5 kilometer hier over zo'n smalspoor. Maar aan alles komt een eind. Er staat een kampong rechts van de weg. En hoopjes klapperbo men er omheen. t Moet voor de heer des huizes anders wel een vreemd gezicht zijn geweest, al die mariniers, die als een blok z'n woning komen binnen vallen, op stoelen, baleh-baleh's, pp de vloer, niet meer in staat om „pap" te zeggen. Er wordt koffie gezet en men draagt klappers aan; langzaam ko men wre weer bij. Ruim anderhalf uur rusten we uit, voor we aan de laatste paar kilome ters beginnen, die ons nog van het bivak scheiden. Daar ontmoeten we ook onze com pagnie „W". Willem, die gelijk met ons uit Padangah was vertrokken, maar die een andere weg had geno men. Maar wii ^moeten verder. Wij willen bivak zoeken, klamboe span nen. 141st hebben. 'tls nog een taai eindje dat laat ste maar eindelijk dan toch belanden we in een kampong, waar we de nacht zullen doorbrengen. De 2e en zwaarste dag zit er op. De derde dag doen we het rustig: aan. We vertrekken vroeg en leggen nauwelijks 10 kilometer af. Om 11 uur ligjg'en we alweer in bivak. En... hier kunnen trucks komen, wat te vens wil zegigen: Een vette hap van middag. Baboe's worden opgescharreld om de was te doen. Er zijn Chinezen, waar je nasi kan schaften en "de eie ren kosten 15 cent. Kortom we ne men het ervan deze dag, "Wij komen du en hebben rust. Dan, de 4e da<2^ komen we in de djatibossen. Bergachtig terrein. Maar waar bos is, is ook schaduw. En dat scheelt veel. Achttien kilometer tip pelen we vandaag en we lopen ze met plezier, ondanks het zware ter. rein. ondanks het ruwe pad over die rotsbodem. Eigenlijk, voor we het zelf weten, hebben we de afstand afgelegd. Klamboe's worden weer ge spannen en gretig happen we weer in de kaakjes, 'tls op deze avond, dat vlootpredikant Stoppelaar, die de hele tocht heeft meegelopen, een avond- sluiting houdt. Alles komt er bij zitten: Protestan ten en Katholieken en zij die „ner- gens-an-'doen". Dominee spreekt over de plaats van de godsdienst in het militaire leven en het durven uitko men voor je geloof. De schemering is al ingevallen, de bergen rondom zijn nog maar flauw te onderschei den. Honderden kikkers in de sa- wah's hebben hun eentonig nachtlied ingezet. "Zacht ruist de wind door 't bamboe-doerie. En dan klinkt plot seling een couplet van ons volklied. Zwaar bassen de stemmen van jonge Hollanders door de Indische avond stilte: „Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij, o God, mijn Heer..." 't Heeft geregend, de afgelopen nacht. Zware bonken klei onder je schoenen, gladde bodem, blubbervve- gen... persen. En dat is nog niet al les. Er moeten nog even een paar „heuveltjes' 'genomen worden, zo van 60 graden; een kwartier om 10 me ter te stijgen, 3 seconden om alles weer ongedaan te maiken. Tja, het kost nog een behoorlijk druppeltje zweet, die laatste 6 kilometer. Maar we zijn net paarden, die de stal rui ken. Op de grote weg gekomen zet ten we er nog "even de spurt in en post Mantroe weet niet wat ze ziet, als compagnie „IJsco" daar model komt aanmarcheren, onder het zin gen van„Zie ginds komt de stoom boot". BEZOEKT HET LANDELIJKE RUITERS Aanvang 9.30 en 14 uur. Entrée prijs f 1 Zitplaatsen f 0,50. Rijwielstalling op het terrein. 1100 jarig bestaan van Rijwielhandel, Reparatie-inrichting, Radiotoestellen TE KOOP: mef 2 schuurtjes, erf en fruitbomen, groot 6 are 29 centiaren. TE KOOP, een kinderwagen z.g.a.n. een herenrijwiel een damesrijwiel een wit geëm. fornuis een gegoten fornuis MAST NATUURAZIJN. MAST NATUURAZIJN MAST NATUURAZIJN ■x- 11 n HET ADRES VOOR BETER WERK We zouden dit zo gaarne wensen, helaas ze komen weer terug die nare TEXTIELPUNTEN Doch we willen weer enkele dagen in vooroorlogse sfeer zaken doen, We noemen slechts Grote kussensslopen van prachtige kwaliteit Zware blauwe handdoeken, linnen theedoeken Fraaie japonstoffen, manchester, sportflanels Zwarte sajet, alle soorten breiwol, interlock Dames- en Herenondergoederen Wollen en gestikte dekens, tafel- en divankleden, cocoslopers en matten enz, enz. enz. We zilien nok vol, onze sorteringen op ieder gebied overtreffen Uw verwachting. STERK VERLAAGDE PRIJZEN - GROTE KORTINGEN 5 kilometer smalspoor Verder. TE ALMKERK op 30 Juli 1949. Fokmerriën in tuig Shetland ponneys Springconcours rijden wij met onze luxe reiswagen naar het feest van Tevens pracht gelegenheid om evacué's te bezoeken. SPOEDIGE OPGAVE GEWENST. Wijk en Aalburg Tel. 21 (d. en n,) Oudheusdensestraat W 2 - Heusden uit voorraad leverbaar Vertegenw.„Phoenix"- en „Adek"- Rijwielen„Victoria" Electr. Was machines Erkend Naaimachinehandelaar en Reparateur Te bevragen bij P. H O N IN G S, Hoge Maasdijk A 96, Wijk. Aan hetzelfde adres te koop 'n nieuwe stroomlijn model, voor alle doeleinden geschikt. wegens verhuizing Te bevragen op 28 en 29 Juli a.s. bij A. Schilders, F 86 L, Meeuwen. Ofschoon de levering van orginele merk-rijwielen nog steeds beperkt is, kunnen wij deze momenteel uit voor raad leveren. Een sla-schotel b.v., met die heerlijke, geurige en zachte' U bereikt er hetzelfde mee als met sla-saus, maar U bent na tuurlek veel voordeliger uit. is héél wat fijner en héél wat beter voor Uw gezondheid, dan gewone tafelazijn, lang houdbaar en GEGARANDEERD zuiver. Een proef zal U over tuigen, dat opvallend fijn van smaak is. Vraag Uw winkelier I U geeft natuurlijk een „Vulpenhouder" Grote sortering in alle prijzen (met garantie) t/o de Toren J. A. VAN BERGE HENEGOUWEN Breestraat 85 UIT VOORRAAD LEVERBAAR: Radio apparaten vanaf f135,— tot f235,— T. L. Buizen, Droogscheer apparaten o m „Philishave' Wasmachines en Wringers

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4