EMIGRATIE Canada .St» Nuttige wenken voor St. Nicolaas geschenken. A. P. Nieuwkoop Heusden VOORDELIGE AANBIEDING! MCMM j E B B E S Radio Apparaten G. P. VAN DEN HOVEN FOTO'S: VISSER ZN. - WERKENDAM boeken van L. Penning I I A. DE GRAAFF Zn. Regelmatig ontvangen wij de nieuwste PHILIPS en N.S.F. Technisch Bureau „ELGO" Telef. 12 Eethen DE RUITER ADR. VERWIJS Voor de Dames Voor de Heren Voor de )eugd Pootaardapp. enz. Bij de vakman kopen is vertrouwd kopen Dit waarborgt kwaliteit en afwerking Zoekt Uw voordeel en doet Uw inkopen in de geheel gemoderniseerde speciaalzaak van Gaat U Emigreren? Bestel tijdig Uw HUTKOFFERS, BEUGELKOFFERS en KASTKOFFERS in diverse maten en uitvoeringen. Boekhoudingen Belastingzaken ACCOUNTANTSKANTOOR geleden bedankte voor een op nem uitgebracht beroep door de Ned. Herv. gemeente te Garderen, ontving opnieuw een beroep en wel naar de Xed. Herv. gemeente te Boines. LAND VAN ALTENA. Volgens een opgave van de Prov. Griffie van Noordbrabant is de bevolking van-de provdncie Noord brabant tussen de volkstelling 1947 en 1 Januari 1949 gestegen van 1.178.700 tot 1.219706 zielen, een toename derhalve van 41.006 zielen in anderhalf jaar. Dit betekent het hoge jaarlijkse procentuele toename- cijfer van 2.32 pet. De afd. Noordbrabant van de ver. van Nederl. gemeenten zal een ledenvergadering houden in Den Bosch op Woensdag 7 December a.s.- 0111 10.30 uur in het Oranje .Hotel. Prof. Dr. J'. Th. Snijders van Til burg zal refereren. Met de Johan van Oldenbarne- velt zullen de v olgende militairen uit Indië naar het vaderland terugkeren: J. EÏeijenberg, soldaat 1 kl„ Wijk en Aalburgsoldaat A. D. M. Dag gelders te Almkerksoldaat N. van Krugten te Sleeuwijk; soldaat A. J. van Meel te Nieuwendijk (gem. de Werken)soldaat M. Ouwerkerk te Sleeuwijksoldaat M. v. d. Pol te Wijk en Aalburgsoldaat A. M. v. d. Vliet te Andelsergeant A. Erm;- strang te BrakelMarinier A. Duijs- ter te Wijk en Aalburg. i {Volgens het verslag van de destructor tie Son werden in 1948 naar dezie inrichting overgebracht de cadavers vau 44.352 dieren uit de?e provincie. Geen goede Sint voor een vrouw of meisje wan neer ze als geschenk niet een tube X. M'n vrouw en ik zijn net naai de winkel geweest en hebben wat chocolade gekocht voor morgen, want dan is het Zondag. We hebben nog wat Engels geld en dat maken we maar op op de boot. Sigaretben te kust en te keur, voorlopig kan ik nu vooruit. Blikken dozen van 50 stuks kosten een halve kroon d.i. f 1.40. Wel iets goedkoper dan in Holland dus om over beter maar niet te spreken. De kindere slapen alweer rustig en we zijn ook nog even naar de Bar geweest om een glaasje limonade te drinken. Het is half tien en onze gast kan ieder ogenblik binnenistap- oen. Maar hij komt niet. Hoe dat tornt, dat hoor ik morgen, wiel bij iet ontbijt van hem. Het is nu Zondagmorgen, geen kl okgelui, geen kerkgangers, geen rust en stilte. We zijn pas tegenover het eiland Anticosti, dat we rechts voor bijvaren. Later op de dag zien we geregeld land aan de linkerkant van het schip, in het Zuiden dus. Het is hier nogal bergachtig en het is fantastisch mooi de wolken voor de bergen te zien heendrijven. We ge niete/2 dan ook heel de dag van bet steeds wisselend schouwspel. Heel duidelijk kunnen we liet niet onder scheiden daar is de afstand te groot voor. We moeten nu toch onder hand op de rivier zijn. Dat noemen ze hier een rivier. Als je middenop bent, dan kun je geen van beide de oevers zien. Mjaatrhet wordt van lieverlee smaller en mien zegt, dat 0111 twaalf uur vannacht de loods aan boord Jpomt, om ons verder te brengen naar Quebec, waar we dan morgenvroeg 0111 vijf uur kunnen zijn. 'tZal wel wat later worden denk ik, want eerst werd er gezegd, dat we er vandaag nog zouden zijn. Canada schijnt toch wel een groot land te zijn, want nu varen we er al in van gistermogen af en morgen vroeg zijn we pas in Quebec, dat toch eigen lijk vooraan in het land ligt. 48 uur varen dus, zodat we 1/4 van de boot reis in Canada afleggen. Haast niet te geloven maar toch is het zo. We zien nu aan land verschillende dorpjes liggen met een kerkje in het midden. Een aardig gezicht, zo tegen de berghellingen. M'n vrouw heeft een auto- zien rijden, zegt ze. Heel de dag door genieten, we van al hetgeen er te zien is. Steeds wisselt het landschap. Dan zien we niets dan hoge rotsen, onbewoonbaar, dan weer vruchtbare akkers en weiden niet knusse dorpjes. 't Wordt avoncl, de loods is aan boord gekomen en vervangt de ka pitein. Langzaam gaat het vooruit, het is weer gaan misten, zodat we niets meer kunnen zien. Óp de boot is de stemming perfect, hoewel we blij zullen zijn als we er af kunnen. Want daar is liet toch om te doen, zo gauw mogelijk naar de plaats van bestemming. We gaan dan ook niet te laat naar bed, om morgen vroeg op te kunnen staan en voorals niets te missen van de aankomst in Que bec. Nog even iets over de boot. De gene, die gisteravond bij ons op be zoek zou komen en zich niet liet zien, heb ik gevraagd hoe dat kwam. Hij mocht niet van de baas. Het is voor het personeel van het schip verboden om in de hutten van de passagiers te komen. Dat wist hij wel, maar dacht voor een keer wel verlof te krijgen. Nu heb ik hem on der het eten het een e.11 ander gr> vraagd. De boot meet 20.000 ton. Dat is 1/4 van de Queen Mary, die- die 82.000 ton meet. Ik dacht al op een groot schip te zitten, maar blijk me hierin vergist te hebben. Nu be grijp ik er helemaal niets meer van. Hoe is het mogelijk, dat zulke sche pen gemaakt kunnen worden. Er zijn precies 1674 passagiers aan boord. Het personeel bestaat uit 420 man. Het schip is gebouwd in 1927 en is dus 22 jaar oud. Het eten was vandaag weer in .or de, we hebben zelfs kippenbout op. 'tls maar goed dat ze het beste eten voor het laatst bewaard hebben, toen we ziek waren smaakte het toch niet. Alles bij elkaar genomen kunnen we niet anders dan tevreden zijn over de b ootreis. Aan zeeziekte kan geen enkele maatschappij iets doen en de behandeling was prima in orde. De stewards en stewardessen hebben al. les gedaan wht ze konden om het ons naar de zin 'te maken. De hut werd ter vijl wij aan het ontbijt za ten, netjes opgeruimd en de bedden geschud. Eten konden we zoveel we lusten en de bediening was tot en met. We zijn niet anders dan vrien den geworden van het bootpersoneel waarmee we te maken hebben gehad. Onze stewardes, ze woont in Lon den en is 45 jaar oud, wilde zo graag een foto van ons gezin heb ben, die we natuurlijk een hebben gegeven. Het was een lief mens, die we niet vergeten zullen. M'n vrouw zou wel willen, dat ze met ons mee reisde tot Matsqui toe, want van treinreizen hebben we niet de besté ervaringen. Maar ja, we komen er wel, is 'tniet gemakkelijk, dan maar ongemakkelijk. Morgen gaan we an de boot en dan nog 5000 km miet, de treinen, dan zijn 'we waar we wezen moeten. We zijn er nog niet, maar we hopen er te komen. Vandaagris het Maan... nee het is geen Maandlag, het is Woensdag 2 dagen verder dus. We zijn op het «ogenblik in het Winnipeg Hotel te Winnipeg twee dagen en nachten spo ren van Quebec vandaan. We zijn nu in het hartje 'van Canada, maar we moeten toch nog ruim 2500 km verder. Ik ,zit op m'n gemak in een gemakkelijke stoel te schrijven, de kinderen liggen al lekker te slapen en de vrouw zit in het bad. 't Schijnt ze goed te bevallen, want ze is al een hele tijd weg. Laat ze maar, want ze heeft het wel verdiend. Wat is bet hier benauwd heet e:n hoe we hier terecht komen, dat hoort u nu. 't Is op het ogenblik half elf in de avond en het schijnt al wel een jaar geleden te zijn, dat we uit Que bec vier (rokken. Hoeveel km dat van hier is weet ik niet precies, maar Ik schat van ong.. 2200. 'tWas dn ieder geval een reis, die we nooit zullen vergeten ,e'n bij de herinnering er aan, lopen ons de koude rillen over de rug, al is het hier nog zp warm. Ik heb vanaf Maandag geen kans gehad pm iets op te schrijven en zal nu trachten het zo goed mogelijk in m'n geheugen terug te brengen. Eerst moet ik u echter iets duidelijk trach ten ,te maken. Hier in Canada be staan twee Spoorwegmaatschappijen. De Canadian Pacific Railway, afge kort C.P.R., dat is een particuliere maatschappij en de Canadian Natio nal Railway, dat is de maatschappij van de Staat, afgekort C.N.R. Beiden hebben ze hun lijnen dwars door Canada. Ze werken in veel geval len tarnen, hoewel het concurrenten zijn. Hoe de verhouding tegenover elkaar precies is, weet ik nog niet, maar dat doet hier ook weinig eer zake. In grote plaatsen hebben ze ieder een station. Wij hebben spoor kaartjes .per C.P.R. tot Winnipeg en dan yerder tot Matsqui per ,C.N.R. omdat die lijn ten Zuiden y?m de Frazer River loopt, waar wij zijn moeten. Volgens de agent van de C. P.R. te Rotterdam was dit de beste manier om op de plaats van bestem ming te komen. Een en ander ter verduidelijking. (Wordt vervolgd). A. K. te A. wat beoogt de Ned.: Stichting voor Technische Examens' en waar is zij ge vestigt? Antwoord-Rt: zij neemt alleen „examens" af in ongeveer 20 vak ken op technisch terrein en verstrekt bij goed gevolg een „diploma". Aan gezien ,deze diploma's niet officieel zijn erkend, hebben zij pns .inziens slechts theoretische waarde. Het ware te wensen, dat er in .Nederland in derdaad één centrale, door de over heid «erkende instantie kwam (zoals bij .het Middenstandsexamen), welke examens in technische vakken kon afnemen, voor zover deze niet on der de Nijverheids wet vallen. Zolang de genoemde stichting niet op die centralisatie en officiële erkenning kan bogen is zij wéér een particuliere instelling ,méér bij het gnote aantal «opleidingsinstituten (dat deze stich ting overigens niet is) die eigen exa mens én eigen diploma's (zonder of ficiële /erkenning) afnemen en afge ven. Genoemde stichting is gevestigd Emmalaan 82, Oegstgeest, waar u «een prospectus kunt aanvragen. J. v. d. E. zal de voorraad steenkool ,in «ons land niet ,eens uitge put raken en eveneens in andere lan den, zodat men eens zonder steen kool komt te zitten? Ho«eveel jaar zal ongeveer de voorraad nog duren? a f2,90 per deel. Reistassen in leder, plastic en veritex Visitetasjes in leder en plastic Portefeuille's Portemonnaie's Necessaires Nagelgarnituren Byouteriedozen in leder en plastic Koffers in div. kleuren Handschoenen, enz., enz. Scheeretui's Sigarenkokers Portefeuille's Portemonnaies Actetassen met zakken Boorden dozen in leder en plastic Sigarettendozen in leder en plastic Muziektassen Riemen Koffers Handschoenen, enz., enz. Plastic kindertasjes met sprookjes Kinderkoffertjes (figuren Kindertuigjes Schooltassen Schooletui's gevuld Padvindersriemen Portemonnaietjes, enz., enz. BESTEL Uw goedgekeurde z. sp. m. bij POOTGOEDHANDEL Tel. 23 d. e. n. Andel (N.-Br.) Botermarkt N 102 Telefoon 83 Spiraalmatrassen, solide constructie Engelse Ledikanten met gezondheids- matras, nu nog extra goedkoop Heeft U beddenreparatie? SNOEK verzorgt die goed, snel en voordelig Steeds uit! voorraad leverbaar Telef. I Meeuwen Ook voor Reparatie staan wij steeds voor U klaar VOOR ALLES OP HET GEBIED VAN ELECTRICITEIT EN RADIO Official PHILIPS en N.S.F. Service. HEUSDEN, Tel. 98 Burchtstraat W 55 WAALWIJK, Tel. 354 Grotestraat 59 VOOR TEL. 9S 11 11 BOEKHANDEL HARDINXVELD Levert franco en vlug de pas herdrukte De Leeuw van Modderspruit, De Held van Spionkop. De Verkenner van Christiaan de Wet. De Overwinnaar van Nooitgedacht. De Kolonist van Zuid-West-Afrika. Zeer geschikt voor St. Nicolaas geschenk. 1 persoons zware kwaliteit f 29.50 2 persoons met middennaad 1 f 35.90 2 persoons op beugel er extra verzwaardj^f. f 48.20 2 persoons, prima matras. f 52.50 U KOOPT VOORDELIGER BIJ Langendljk 1 Telef. 2637 Gorkum 11 uur an alwaar „Dame" J Vmg.r w»t h«t Mn g«tob Kat watdtg wit. D. g.hela dag wn Ja bvda waar an dikwijls wai Kat wat- goad nog niet ja dèt Nu mat mijn Errat weimachine xla ik niet maar tegen Kat watten op, a ik kan vroeg klaar en kan dan oog I gaan wlnkalen. Met onverwoestbare I houten kuip en draai bar* wringeriteun Wendt U tot ons en wij leveren U uit voorraad of op de kortst mogelijke termijn een toestel van een der bovenstaande wereldmerken. Wij laten U deze toestellen graag eens rustig bij U thuis beluisteren zonder enige verplichting uwerzijds. Wij beschikken over de meest moderne meet-instrumenten, waardoor wij Uw toestel vakkundig en vlug kunnen repareren. ■-a*- Kantooruren Maandags t/m Vrijdags van 9—5 uur; Zaterdags van 9—12 uur

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 6