EMIGRATIE Canada
.St»
Nuttige wenken voor St. Nicolaas geschenken.
A. P. Nieuwkoop
Heusden
VOORDELIGE
AANBIEDING!
MCMM j
E B B E S
Radio Apparaten
G. P. VAN DEN HOVEN
FOTO'S: VISSER ZN. - WERKENDAM
boeken van L. Penning
I
I
A. DE GRAAFF Zn.
Regelmatig ontvangen wij de nieuwste PHILIPS en N.S.F.
Technisch Bureau „ELGO" Telef. 12 Eethen
DE RUITER
ADR. VERWIJS
Voor de Dames
Voor de Heren
Voor de )eugd
Pootaardapp. enz.
Bij de vakman kopen is vertrouwd kopen
Dit waarborgt kwaliteit en afwerking
Zoekt Uw voordeel en doet Uw inkopen in de geheel
gemoderniseerde speciaalzaak van
Gaat U Emigreren? Bestel tijdig Uw HUTKOFFERS, BEUGELKOFFERS
en KASTKOFFERS in diverse maten en uitvoeringen.
Boekhoudingen Belastingzaken
ACCOUNTANTSKANTOOR
geleden bedankte voor een op nem
uitgebracht beroep door de Ned.
Herv. gemeente te Garderen, ontving
opnieuw een beroep en wel naar
de Xed. Herv. gemeente te Boines.
LAND VAN ALTENA.
Volgens een opgave van de
Prov. Griffie van Noordbrabant is de
bevolking van-de provdncie Noord
brabant tussen de volkstelling 1947
en 1 Januari 1949 gestegen van
1.178.700 tot 1.219706 zielen, een
toename derhalve van 41.006 zielen
in anderhalf jaar. Dit betekent het
hoge jaarlijkse procentuele toename-
cijfer van 2.32 pet.
De afd. Noordbrabant van de
ver. van Nederl. gemeenten zal een
ledenvergadering houden in Den
Bosch op Woensdag 7 December a.s.-
0111 10.30 uur in het Oranje .Hotel.
Prof. Dr. J'. Th. Snijders van Til
burg zal refereren.
Met de Johan van Oldenbarne-
velt zullen de v olgende militairen uit
Indië naar het vaderland terugkeren:
J. EÏeijenberg, soldaat 1 kl„ Wijk
en Aalburgsoldaat A. D. M. Dag
gelders te Almkerksoldaat N. van
Krugten te Sleeuwijk; soldaat A. J.
van Meel te Nieuwendijk (gem. de
Werken)soldaat M. Ouwerkerk te
Sleeuwijksoldaat M. v. d. Pol te
Wijk en Aalburgsoldaat A. M. v. d.
Vliet te Andelsergeant A. Erm;-
strang te BrakelMarinier A. Duijs-
ter te Wijk en Aalburg.
i {Volgens het verslag van de
destructor tie Son werden in 1948
naar dezie inrichting overgebracht de
cadavers vau 44.352 dieren uit de?e
provincie.
Geen goede Sint
voor een vrouw of meisje wan
neer ze als geschenk niet een tube
X.
M'n vrouw en ik zijn net naai
de winkel geweest en hebben wat
chocolade gekocht voor morgen, want
dan is het Zondag. We hebben nog
wat Engels geld en dat maken we
maar op op de boot. Sigaretben te
kust en te keur, voorlopig kan ik
nu vooruit. Blikken dozen van 50
stuks kosten een halve kroon d.i.
f 1.40. Wel iets goedkoper dan in
Holland dus om over beter maar niet
te spreken.
De kindere slapen alweer rustig
en we zijn ook nog even naar de
Bar geweest om een glaasje limonade
te drinken. Het is half tien en onze
gast kan ieder ogenblik binnenistap-
oen. Maar hij komt niet. Hoe dat
tornt, dat hoor ik morgen, wiel bij
iet ontbijt van hem.
Het is nu Zondagmorgen, geen
kl okgelui, geen kerkgangers, geen rust
en stilte. We zijn pas tegenover het
eiland Anticosti, dat we rechts voor
bijvaren. Later op de dag zien we
geregeld land aan de linkerkant van
het schip, in het Zuiden dus. Het
is hier nogal bergachtig en het is
fantastisch mooi de wolken voor de
bergen te zien heendrijven. We ge
niete/2 dan ook heel de dag van bet
steeds wisselend schouwspel. Heel
duidelijk kunnen we liet niet onder
scheiden daar is de afstand te groot
voor. We moeten nu toch onder
hand op de rivier zijn. Dat noemen
ze hier een rivier. Als je middenop
bent, dan kun je geen van beide de
oevers zien. Mjaatrhet wordt van
lieverlee smaller en mien zegt, dat
0111 twaalf uur vannacht de loods
aan boord Jpomt, om ons verder te
brengen naar Quebec, waar we dan
morgenvroeg 0111 vijf uur kunnen zijn.
'tZal wel wat later worden denk ik,
want eerst werd er gezegd, dat we
er vandaag nog zouden zijn. Canada
schijnt toch wel een groot land te
zijn, want nu varen we er al in van
gistermogen af en morgen vroeg zijn
we pas in Quebec, dat toch eigen
lijk vooraan in het land ligt. 48 uur
varen dus, zodat we 1/4 van de boot
reis in Canada afleggen. Haast niet
te geloven maar toch is het zo.
We zien nu aan land verschillende
dorpjes liggen met een kerkje in
het midden. Een aardig gezicht, zo
tegen de berghellingen. M'n vrouw
heeft een auto- zien rijden, zegt ze.
Heel de dag door genieten, we van
al hetgeen er te zien is. Steeds wisselt
het landschap. Dan zien we niets dan
hoge rotsen, onbewoonbaar, dan weer
vruchtbare akkers en weiden niet
knusse dorpjes.
't Wordt avoncl, de loods is aan
boord gekomen en vervangt de ka
pitein. Langzaam gaat het vooruit,
het is weer gaan misten, zodat we
niets meer kunnen zien. Óp de boot
is de stemming perfect, hoewel we
blij zullen zijn als we er af kunnen.
Want daar is liet toch om te doen,
zo gauw mogelijk naar de plaats van
bestemming. We gaan dan ook niet
te laat naar bed, om morgen vroeg
op te kunnen staan en voorals niets
te missen van de aankomst in Que
bec.
Nog even iets over de boot. De
gene, die gisteravond bij ons op be
zoek zou komen en zich niet liet
zien, heb ik gevraagd hoe dat kwam.
Hij mocht niet van de baas. Het is
voor het personeel van het schip
verboden om in de hutten van de
passagiers te komen. Dat wist hij
wel, maar dacht voor een keer wel
verlof te krijgen. Nu heb ik hem on
der het eten het een e.11 ander gr>
vraagd. De boot meet 20.000 ton.
Dat is 1/4 van de Queen Mary, die-
die 82.000 ton meet. Ik dacht al op
een groot schip te zitten, maar blijk
me hierin vergist te hebben. Nu be
grijp ik er helemaal niets meer van.
Hoe is het mogelijk, dat zulke sche
pen gemaakt kunnen worden. Er zijn
precies 1674 passagiers aan boord.
Het personeel bestaat uit 420 man.
Het schip is gebouwd in 1927 en is
dus 22 jaar oud.
Het eten was vandaag weer in .or
de, we hebben zelfs kippenbout op.
'tls maar goed dat ze het beste eten
voor het laatst bewaard hebben, toen
we ziek waren smaakte het toch niet.
Alles bij elkaar genomen kunnen we
niet anders dan tevreden zijn over
de b ootreis. Aan zeeziekte kan geen
enkele maatschappij iets doen en de
behandeling was prima in orde. De
stewards en stewardessen hebben al.
les gedaan wht ze konden om het
ons naar de zin 'te maken. De hut
werd ter vijl wij aan het ontbijt za
ten, netjes opgeruimd en de bedden
geschud. Eten konden we zoveel we
lusten en de bediening was tot en
met. We zijn niet anders dan vrien
den geworden van het bootpersoneel
waarmee we te maken hebben gehad.
Onze stewardes, ze woont in Lon
den en is 45 jaar oud, wilde zo
graag een foto van ons gezin heb
ben, die we natuurlijk een hebben
gegeven. Het was een lief mens, die
we niet vergeten zullen. M'n vrouw
zou wel willen, dat ze met ons mee
reisde tot Matsqui toe, want van
treinreizen hebben we niet de besté
ervaringen. Maar ja, we komen er
wel, is 'tniet gemakkelijk, dan maar
ongemakkelijk. Morgen gaan we an
de boot en dan nog 5000 km miet,
de treinen, dan zijn 'we waar we
wezen moeten. We zijn er nog niet,
maar we hopen er te komen.
Vandaagris het Maan... nee het is
geen Maandlag, het is Woensdag 2
dagen verder dus. We zijn op het
«ogenblik in het Winnipeg Hotel te
Winnipeg twee dagen en nachten spo
ren van Quebec vandaan. We zijn
nu in het hartje 'van Canada, maar
we moeten toch nog ruim 2500 km
verder. Ik ,zit op m'n gemak in een
gemakkelijke stoel te schrijven, de
kinderen liggen al lekker te slapen
en de vrouw zit in het bad. 't Schijnt
ze goed te bevallen, want ze is al
een hele tijd weg. Laat ze maar,
want ze heeft het wel verdiend. Wat
is bet hier benauwd heet e:n hoe we
hier terecht komen, dat hoort u nu.
't Is op het ogenblik half elf in
de avond en het schijnt al wel een
jaar geleden te zijn, dat we uit Que
bec vier (rokken. Hoeveel km dat van
hier is weet ik niet precies, maar Ik
schat van ong.. 2200. 'tWas dn ieder
geval een reis, die we nooit zullen
vergeten ,e'n bij de herinnering er
aan, lopen ons de koude rillen over
de rug, al is het hier nog zp warm.
Ik heb vanaf Maandag geen kans
gehad pm iets op te schrijven en zal
nu trachten het zo goed mogelijk in
m'n geheugen terug te brengen. Eerst
moet ik u echter iets duidelijk trach
ten ,te maken. Hier in Canada be
staan twee Spoorwegmaatschappijen.
De Canadian Pacific Railway, afge
kort C.P.R., dat is een particuliere
maatschappij en de Canadian Natio
nal Railway, dat is de maatschappij
van de Staat, afgekort C.N.R. Beiden
hebben ze hun lijnen dwars door
Canada. Ze werken in veel geval
len tarnen, hoewel het concurrenten
zijn. Hoe de verhouding tegenover
elkaar precies is, weet ik nog niet,
maar dat doet hier ook weinig eer
zake. In grote plaatsen hebben ze
ieder een station. Wij hebben spoor
kaartjes .per C.P.R. tot Winnipeg en
dan yerder tot Matsqui per ,C.N.R.
omdat die lijn ten Zuiden y?m de
Frazer River loopt, waar wij zijn
moeten. Volgens de agent van de C.
P.R. te Rotterdam was dit de beste
manier om op de plaats van bestem
ming te komen. Een en ander ter
verduidelijking.
(Wordt vervolgd).
A. K. te A. wat beoogt de Ned.:
Stichting voor Technische Examens'
en waar is zij ge vestigt?
Antwoord-Rt: zij neemt alleen
„examens" af in ongeveer 20 vak
ken op technisch terrein en verstrekt
bij goed gevolg een „diploma". Aan
gezien ,deze diploma's niet officieel
zijn erkend, hebben zij pns .inziens
slechts theoretische waarde. Het ware
te wensen, dat er in .Nederland in
derdaad één centrale, door de over
heid «erkende instantie kwam (zoals
bij .het Middenstandsexamen), welke
examens in technische vakken kon
afnemen, voor zover deze niet on
der de Nijverheids wet vallen. Zolang
de genoemde stichting niet op die
centralisatie en officiële erkenning
kan bogen is zij wéér een particuliere
instelling ,méér bij het gnote aantal
«opleidingsinstituten (dat deze stich
ting overigens niet is) die eigen exa
mens én eigen diploma's (zonder of
ficiële /erkenning) afnemen en afge
ven. Genoemde stichting is gevestigd
Emmalaan 82, Oegstgeest, waar u
«een prospectus kunt aanvragen.
J. v. d. E. zal de voorraad
steenkool ,in «ons land niet ,eens uitge
put raken en eveneens in andere lan
den, zodat men eens zonder steen
kool komt te zitten? Ho«eveel jaar
zal ongeveer de voorraad nog duren?
a f2,90 per deel.
Reistassen in leder, plastic en veritex
Visitetasjes in leder en plastic
Portefeuille's
Portemonnaie's
Necessaires
Nagelgarnituren
Byouteriedozen in leder en plastic
Koffers in div. kleuren
Handschoenen, enz., enz.
Scheeretui's
Sigarenkokers
Portefeuille's
Portemonnaies
Actetassen met zakken
Boorden dozen in leder en plastic
Sigarettendozen in leder en plastic
Muziektassen
Riemen
Koffers
Handschoenen, enz., enz.
Plastic kindertasjes met sprookjes
Kinderkoffertjes (figuren
Kindertuigjes
Schooltassen
Schooletui's gevuld
Padvindersriemen
Portemonnaietjes, enz., enz.
BESTEL Uw
goedgekeurde
z. sp. m. bij
POOTGOEDHANDEL
Tel. 23 d. e. n. Andel (N.-Br.)
Botermarkt N 102
Telefoon 83
Spiraalmatrassen, solide constructie
Engelse Ledikanten met gezondheids-
matras, nu nog extra goedkoop
Heeft U beddenreparatie?
SNOEK verzorgt die goed, snel en voordelig
Steeds uit! voorraad leverbaar
Telef. I
Meeuwen
Ook voor Reparatie staan wij steeds voor U klaar
VOOR ALLES OP HET GEBIED VAN
ELECTRICITEIT EN RADIO
Official PHILIPS en N.S.F. Service.
HEUSDEN, Tel. 98
Burchtstraat W 55
WAALWIJK, Tel. 354
Grotestraat 59
VOOR
TEL. 9S
11
11
BOEKHANDEL
HARDINXVELD
Levert franco en vlug
de pas herdrukte
De Leeuw van Modderspruit,
De Held van Spionkop.
De Verkenner van
Christiaan de Wet.
De Overwinnaar van Nooitgedacht.
De Kolonist van Zuid-West-Afrika.
Zeer geschikt voor
St. Nicolaas geschenk.
1 persoons zware kwaliteit f 29.50
2 persoons met middennaad 1 f 35.90
2 persoons op beugel er extra verzwaardj^f. f 48.20
2 persoons, prima matras. f 52.50
U KOOPT VOORDELIGER BIJ
Langendljk 1
Telef. 2637
Gorkum
11 uur an alwaar „Dame" J
Vmg.r w»t h«t Mn g«tob Kat
watdtg wit. D. g.hela dag wn Ja
bvda waar an dikwijls wai Kat wat-
goad nog niet ja dèt
Nu mat mijn Errat weimachine xla
ik niet maar tegen Kat watten op, a
ik kan vroeg klaar en kan dan oog I
gaan wlnkalen.
Met onverwoestbare I
houten kuip en draai
bar* wringeriteun
Wendt U tot ons en wij leveren U uit voorraad of op de
kortst mogelijke termijn een toestel van een der bovenstaande
wereldmerken. Wij laten U deze toestellen graag eens rustig
bij U thuis beluisteren zonder enige verplichting uwerzijds.
Wij beschikken over de meest moderne meet-instrumenten,
waardoor wij Uw toestel vakkundig en vlug kunnen repareren.
■-a*-
Kantooruren
Maandags t/m Vrijdags van 9—5 uur; Zaterdags van 9—12 uur