enig, 7
Wachters
DINAND
STUFKENS
BI] DE BALANS
NEDERLAND BOUWT SCHEPEN
VQOR J O EGO - SLAV IE
Donderdag is bij de N.V. Scheèp
werf en Machinefabriek „De Mer
wede" te Hardinxveld van stapel ge
lopen het 111.s. „Rijeka", bestemd
voor een Joego-SLavische rederij. Dit
schip, een 4000 tons vrachtschip met
accomodatie voor acht passagiers, is
het eerste var een opdracht uit Joe-
go-Slavië aan de Nederlandse scheeps
bouw. V'olgend jaar zullen nog twéé
4000 tons schepen worden gebouwd
door ,,De Merwede" te Hardinxveld
en „De Noord' 'te Alblasserdam. Ook
zijn nog twee schepen van 9000 ton
besteld.
BIJZONDER STEMPEL K.L.M.-
VLUCHT NAAR JOHANNESBURG
Ter gelegenheid van de onthuling
van het Voortrekkersmonument te
Pretoria op Dingaansdag 1949 (16
Dec. a.s., zal de niete-aan geteke 11 de
correspondentie voor de Unie van
Zuid-Afrika en voör Zuid-West-A frt-
ka worden voorzien van een afdruk
van een bijzonder stempel„Onthul
ling Voortrekkersmonument Pretoria
Dingaansdag 1949".
Dit stempel wordt echter alleen
op de s tukken geplaatst, indien hier
op uitdrukkelijk .vermeld staLat„Per
K.L.M --vlucht Amsterdam-Johannes
burg 14 December 1949". De stuk
ken worden dan in Pretoria met een
speciale dagtekeningsstempel voor
aankomst afgestempeld.
Zij, die geeti relaties in Zuid-Afri-
ikb nebben, kunnen hun correspond
den tie adresseren aan de „K.L.M.4
vertegenwoordiger P.O. box 8624,
Johannesburg". Die terugzending gé-
schiedt gratis per boot, in verband
waarmede geen antwoordcoupon be
hoeft te worden ingesloten.
REGERING NIET TEGEN LOONSd
VERHOGING.
Onder bepaalde voorwaarden staat
de regering niet afwijzend Legen over
enige loonsverhoging met ingang van
1 januari. Daarbij zal men echter
de subsidie-politiek opnieuw moeten
bezien. Een deel van de ministerraad
en de Stichting van de Arbeid, heb-'
ben over een eventuele derde loon,-
ronde geconfereerd. Men is voer-
een gekomen, dat nu binnen de Stich
ting van de Arbeid het overleg tus
sen werkgevers en werknemers zal
worden hervat.
.BANKBILJETTEN. 1945 VAN 10
EN 100 GULDEN UIT OMLOOP.
De Nederlandse Bank maakt be
kend, dat die in omloop gebrachte
bankbiljetten van f 10 en f 100, mof-
del 1945, voor 1 Juni 1950 ter. ver
wisseling moeten zijn aangeboden bij
haar hoofdbank, haar bijbank te Rot
terdam, haar agentschappen of naar
coirre sp o n die nts ch appen
Bovenbedoelde biljetben zijn alle
gedateerd 7 Mei 1945. Op het biljet
van f 10 is aan de voorzijde de Ne
derlandse leeuw afgebeeld;, omgeven
door de dichtregels„Die tyrannic
verdrijven die mij mijn hart door
wondt". Het biljet van f 100 Is niet
van een. afbeelding voorzien, doch is
kenbaar aan een bruine 11echtopstaalil
de band in liet: midden der voorziji-
de en 'een groene rechtopstaande
band aan de rechterzijde.
HAARLEMSE PADVINDERS RED
DEN BELGISCH ECHTPAAR.
In Aug. van dit jaar kampeerden
twee Haarlemse padvinders inde om-'
geving van Dinant, toen het Belgische
echtpaar Frederik uit Antwerpen een
fietstocht langs de Maas bij Dinant
maakte. De echtelieden kregen dooi
de mulle wegbedekking een ongeluk,
waardoor de vrouw in de Maas raak
te. De man sprong haar na, doch
kwam ook in verdrinkingsgevaar,
doordat hij de zwemkunst niet vol
doende machtig was. De Haarlem
mers bemerkten het gevaar en bega
ven zich zonder dralen te water,
waarna zij beide drenkelingen op het
droge wisten 'te brengen. Zelfs doken
zij de fiets van mevrouw Frederik
op en zwommen toen over de Maas
0111 aan de overkant droge kleren tv
vragen.
De heer Frederik schreef dit ge
val naar het hoofdkwartier van de
Nederlandse padvinders. Hij .schreef
onder meer, dat er gein twijfel aan
kon bestaan dat hij en zijn vrouw
verloren zouden zijn geweest, zon
der het ingrijpen van de beidie moe
dige Nederlandfee jongens.
Thans heeft het hoofdbestuur van
de Nederlandse padvinders aan de
beide Nederlandse jongens het gou
den Jan van Hoofkruis toegekend,
ONDERWIJZERES AANGERAND.
Vrijdagavond om half acht is de
onderwijzeres mej. G. v. W. uti De-
demsvaart, verbonden aan de bijzon
dere school te ZuidwoO.de in Drente,
door een tot nu. toe on bekend ge
bleven man aangerand bij de rivier
de Reest te Dedemsvaart. De onder
wijzeres verweerde zich dapper en
riep om hulp. Dit bad tot gevolg,
dat de onverlaat de vlucht nam. De
politie stelt een onderzoek in.
TWEE TREINEN OP ELKAAR
GEREDEN.
Vrijdagochtend 0111 half vier zijn
bij Deventer twee goedeirentreinien op
elkaar ingereden. Vermoedelijk heeft
de machinist van de trein uit Apel
doorn niet gezien, dat het voobsein
op onveilig stond. Uit de richting
Zutfen kwam een goederentrein van
37 wagons. Een andere goederentrein
bestaande uit 16 wagons, was uit;
Apeldoorn vertrokken. Beide treinen
waren geladen met stukgoéderen en
juist iop de kruising van de twee
sporen op het station Deventer kwa
men zij mét elkaar in botsing.De
seinhuis wachter beeft nog geprobeerd
het naderend onheil te voorkomen,
door met armgezwaai de Apeldoornse
de hoogste onderscheiding voor pad
vinders in Nederland. 1
BOYCOT VAN NEDERLANDSE
SCPIEPEN OPGEHEVEN.
De 17 zee 1 ie de n b onde 11 te Sydney
hcbbenn de vijf jaar oude boycot
van Nederlandse schepen opgeheven.
De boycot werd ingesteld tijdens de
acties Lussen Nederlanders en Indo
nesiërs. 18 Maanden geleden werd
de boycot tijdelijk opgeheven, doch
opnieuw ingesteld, toen de oplossing
van de Indonesische kwestie moei
lijkheden opleverde. Naar schatting is
door de boycot voor 40 millioen
Australische ponden aan handel ver
loren gegaan. 1
VERKOOP VAN BANKET.
In verband met de aanstaande
feestdagen komt het veel voor, dat
banketletters en banketstaven wor
den verkocht in allerlei londememin,-
gen, die daartoe niet gerechtigd zijn,
zo wordt van de zijde van de be
drijfsgroep detailhandel medegedeeld.
Banketletters e,n banketstaven mogen,
op grond van de vestigingswet klein
bedrijf, alleen verkocht worden in
winkels van banketbakkers, bak
kers met een gemengd bedrijf (brood,
banket) en in chocolater ie winlk els.
trein te beduiden, dat er een andere
in aantocht was, maar zonder resul
taat Er is alléén materiële schade.
Persoonlijke ngelukken hebben zich
niet voorgedaan.
VLIEGBOOT VERONGELUKT.
Vrijdagochtend is een Catalina-
vliegtuig van de Bataafse Petroleum-
maatschappij1 in de omgeving van
Muntok op het eiland Banka veron
gelukt. Twee emplioyé's van de B.P.
M., de heren De Biraher, en Brink-
grevie zijn gedood en van de beman
ning lieten de Engelse piloten Ward
en Kennedy en de werktuigkuindigen
Win keiaar en Geeve het léven. Die
lieren Reiniers, ambtenaar van het
departement van scheepvaart, Fr.ay,
havenmeester van Palémbang, Van
Polanen Pete!, marconist, Happee,
nautisch adviseur, en Meyer, gezag
voerder, werden gewond. Hun toe
stand is bevredigend.
IJ MUIDER TREILERS BLIJVEN
VOORLOPIG BINNEN.
Zaterdagmorgen heeft de IJmuider
vereniging van reders en vissersvaar
tuigen het besluit moeten nemen, tot
nader order geen enkele treiter meer
ndhr zee te sturen. Dit als gevolg van
de slechte opbrengsten. Dit geldt niet
voor de boöen ,die op dit ogenblik
met ijs en kolen geladen liggen voor
hun voorlopig laatste reis.
De vishandel zegt, dat er voor
geen enkele prijs verse vis in het bui
tenland is af te zetten en dat ook de
uitvoer naar België, Frankrijk of
Duitsland telkens weer tegen een ge
sloten deur botst. Namens cte Unie
Verkeer is medegedeeld, dat er geen
principiële mededeling over het stand
punt van de vakbond kan worden ge
daan. 'Wel 'had de Unie "Verkeer het
prettiger gevonden indien zij van te
voren was ingelicht, opdat /ij .te juis
ter lijd haar standpunt had kunnen
bepalen. Men aal geen genoegen ne
men met de korte mededeling van 'de
reders, maar zich nader hierover be
raden, en „die maatregelen nemen,
waardoor de belangen van onze werk
nemers worden beschermd".
LIJKJE OPGEHAALD.
Het zesjarig zoontje van de heer
K. de Boer te Klazinaveen, dat sinds
Maandagavond werd vermist, is Vrij
dag bij het dreggen opgehaald uit
het Kanaal te Klazinaveen. Het jon
getje is vermoedelijk spelenderwijs in
het water geraakt.
DE INDONESISCHE POSTZEGELS
In Indonesië zullen met ingang
van 1 Januari 1950 de vóór 1919 uit
gegeven frankeerzegels dus ook
de frankeerzegels met opdruk „In
donesia" niet meer gangbaar en
derhalve waardeloos worden voor
fraiikering. Deze zegels worden uit
de verkoop genomen.
Van 1 Jan. 1950 af zullen dus nog
slechts frankeerzegels van de laatste
lijk uitgegeven series geldig zijn, die
het opschrift „Indonesia" dragen, al
le gedrukt naar een ontwerp van II.
G. Smelt door. de N.V. G. Kolff en
Co te Batavia en wel
a. het cijfer type in de waarden
yvan 1 Lm. I2V2 sen;
b. ile zgn. bouwkunst-,serie in de
waarden van 15 sen Lm. 25 rupiah,
van welke serie thans reeds zijn ver
schenen de waarden van 15, 20, 25,
80, 40, 45, 50, 60, 80 sen en 1 rupiah,
terwijl de uitgifte van de hogere
waarden nog dit jaar mag worden
verwacht.
Voorts blijven geldig lot de
daarvoor gestelde datum van 30 Ju
ni 1950 de zegels in de waarden
van 15 en 25 sen, uitgegeven ter her
denking van liet 75-jarig bestaan van
de Wereld pos tvereniging.
Aan de philatelisLenlokeLten hier
te lande zijn van de bovenbedoelde
Indonesische frankeerzegels slechts
verkrijgbaar die van het cijferlype
in de waarden van 1 t.m. 12l/2 sen,
terwijl nadere -mededelingen zullen
volgen over de z.g. bouwkunst-serie
in de waarden van 15 sen t.m. 1 ru
piah.
De Indonesische zegels van de We
reldpostvereniging ^ijn bij de phi-
lalelistenloketten hier te lande niet
verkrijgbaar.
Van de op 1 Januari a.s. buiten
omloop te stellen frankeerzegels zijn
aan philalelistenloketten nog enkele
waarden verkrijgbaar.
ALMKE11K.
Over de maand November.
GeborenGerrit Willem, z. van
J. van Hofwegen en W. P. Donker
sloot Hendrik, z. van J. B. de Peu
ter en C. de GraafJasper, z. van
W. van Soelen en J. S teke teejob,
z. van J. van Breugel en A. J. Ver
schoor; Dirkje Gijsbertje Johanna, d.
van J. de Heus en M. v. d. Stelt;
Anna Neeske, d. van A. Groene veld
en W. P. VersteegWouter, z. .van
J. Oldenburg erf S. A. Sterrenburg
Willy Gijsbertha, d. van "W. G. iv<m
Stee nis en J. B. van Dijk; Hendrikus
Johannes, z'. van J. H. vaii As en J.
van Lier; Willem Johan, z. van T.
Sprangers en A. K. SwartJohanna
Wilbeïmina Adriana, d. van B. de
Peuter 'en A. Nederveen.
Getrouwd: J. van Breugel, 28 j.
en Joh. Biesheuvel, 25 j.D. Balii-
niann, 26 j. en B. W. v. d. Heuvel,
24 j-
OverledenG. Dekker, 70 j., we dn.
van M. T. SmitsF. X. Jacquet
mijns, 57 j., echtgenoot van H. 'Beu
ling; P. A. Colijn, 66 j.B. van Bur-
gel, 67 j., echtg. van C. Je Braun;
P. Dekker, 65 j., echtg. van C. OjK
denburg.
ZULKE BRODEN/
(Historisch)
Bakker Pietersen stond jaren,
I)ag aan dag reeds aan dé trog
Want geen ene kneedmachine,
Kon die man bekoren nog.
Voor z'n o zo vele klanten,
Bakte hij 'twas oorlogstijd
En ze waren met z'n baksel,
Elke dag opnieuw verblijd.
Pietersen was op een morgen,
Bij het kneden o zo traag.
Klaagde over vele pijnen,
In de hartstreek en de maag.
Pietersen moest hevig braken
Waardoor hij verlichting kreeg.
Maar helaas, het uitgebraakte,
Lag daar in de trog met deeg!
Pietersen was niet kieskeurig,
Alles wordt dooreen gemengd,
En als liij twee dagen later
Weer het brood bij klanten brengt,
Vragen er een aantal moeders:
„Rakker hoor es even aan:
Kun je ons weer als eergister
Zulke broden leveren gaan?"
TIJMEN.
BRILLEN
SPECIALIST
Langend ij Ic
37 - Gorkum
Ons Feuilleton
door W. Kerremans
o
O*
Klein keek hem een poosje aan
en zei als tot zichzelf sprekend:
„Scheepvaart, dat is toch wel nierk-
waardig, dat u juist diat fonds noemt,
want mijn vriend is een irnan uit de
scheepvaartkringen, Sytsma heet hij.
Hij wil juist zijn duiten ,w.agien in
de scheepvaart. U hebt een .buitenge
woon intuïtie in deze dingen".
Karei lachte luidop.
„Maar meneer Klein, dat heeft met
intuïtie niets te maken, ik noemde
oip goed geluk twee fondsen, die mij
het eerst in de gedachten kwamen".
„Ja, dat denkt u, maar het! is de
intuïtie, die u deze namen deed uit
spreken. Zonder zelf er van bewust
te zijn, wist u. dat scheepvaart mij
in gedachten lag. Zonder ,uw intuïtie
zoudt u na „koffie" gezegd hebben
„thee", omdat dit twee begrippen zijn
die men instinctief bij elkaar voegt.
U moet eens met Sytjsma spVeken.
■Morgen... neen, overmorgen zouden
we met ons drieën ergens kunnen
dineren... Ja, laten we dat doen.
Overmorgen om een uur of zes in
het Paviljoen. Ik inviteer u en we
kunnen daar alles behandelen en af
spreken".
Roelants nam de uitnodiging aan
en besloot zijn lijd te benutten. Hij
vroeg twee dagen vacantie en be
steedde die aan studie van de s cheep-
vaartfondsen. Oom Joost bezorgde
hem een introductie voor de biblio
theek van de effectenbeurs en twee
dagen, van 's morgens tot 's avonds,
zat Roelants daar en werkte zich in
de nieuwe materie. Hij maakte uit
voerige aantekeningen van zijn lec
tuur. Een uur voor hij n,aar .het
Paviljoen in het Vondelpark ging,
Jas hij die aandachtig door en had
daarna het gevoel, dat hij goed toege
rust naar een examen ging.
Sytsma was geheel de tegenstelling
van z,ijn vriend Klein. Zo'n wildebras
als deze was in het speculeren, zo
bedachtzaam en voorzichtig was Sytis-
nia. Dat bleek Roelants al toen de
drie heren nog aan de borrel zaten.
Het gesprek was na één "korte in
leiding gegaan in de richting van het
onderwerp, waarvoor zij bijeen geko
men. Niet zodra had Sytsma dénaam
van een. scheepvaartmaatschappij ge
noemd of Roelants plaatste terloops
een korte opmerking daarover, die
Sytsma deed opzien.
„Kent. u. die maatschappij?" vroeg
hij .scherp.
Roelants schokschouderde en ant
woordde
„Kennen is een groot woord voor
het weinige, wat ik er van weet.
Als ik mij niet vergis, dan is de
Trans-Atlanlic wat verder willen
springen dan haar stok lang is. Ze
heeft kort na elkaar twee nieuwe
schepen in de vaart gebracht, de
„Elmira" en de „Friesland", rriaar-
nu kan ze daarvoor nauwelijks be
vrachting vinden. Ik geloof, dat als
men haar een schappelijk bod doet,
ze graag een van die schepen van de
hand wil doen".
Sytsma boog zich driftig over 'de
tafel naar Roelants, alsof hii iets be
langrijks wilde zeggen, hii bedacht
zich echter en trok zich terug, maar
bleef Roelants onderzoekend aan
zien.
,,'tZijn mooie schepen, heb i!k ge
hoord", zei Sytsma verstrooid.
„ja", hernam Roelants, „vooral de
„Friesland", een snél motorschip met
prachtige koelkamers. Het is nogal
duur geweest in de bouw. Te mooi
eigenlijk voor een vrachtschip mei
p as sagie r sa c co m od a t i e
„Kent ui de bouwprijs?"
„Tegen het millioen".
„U schijnt goed op de boogie tie
zijn met scheepvaartaangelegenheden.
Kent u alle scheepvaartondernemingen
zo goed? Wat weel u bij voorbeeld
van..."
Hij deed alsof hij een of andere
maatschappij zocht en vervolgde toen
„...van de Holland-Indië Stoom
vaart Maatschappij?"
Roelants had in zijn kortstondige
studie gezien dat Sytsmta een dei-
commissarissen van die .maatschappij
was en had .aan die onidememi ng
daarom bijzondere aandacht gegeven.
„De Hism", zei hij, alsof hij in zijn
herinnering zocht, „o ja, dat is een.
stevige baas. Aandelen staan nu al
enige tijd ojd .108, wat een stuk bene-i
den de werKélijke waardie is, maar
het zou me .niet verbazen als men
daarin heel gauw .verandering zal
zien komen".
Hij zeide dit meer om Sytsma
genoegen te doen ,dan met een be
paald opzet, maar toen hij de ge
spannen verwachting zag op Sytsma's
gelaat en toen hij dacht aan de
houding van Sytsma, nadat Roelants
gesproken had over .de mogelijke ver
koop van een der schepen van de
Trans Atlantic, combineerde hijsnel.
Roelants besloot een stoute zet te
wagen. Hij boog zich voorover naar
Sytsma, keek 'even rond .of niemand
hem kon beluisteren en zei toen
fluisterend
„Weet ui wat .ik denk? Ik vermoed
dat Hism bezig .is de „Friesland"
te kopen".
Sytsma liet zich achterover zakken
in zijn stoel. Een paar maal wilde
hij iets zeggen, maar hield elke maal
op. Eindelijk vroeg hij aan Klein:
„Weet jij daar iets van?"
„Ik weet v.an schepen en scheep,-
maatschappijen zoveel als een koe
van een vliegmachine. .Ik hoor al die
namen voor het eerst en ik kan niet»
zeggen, dat ze mij bijzonder interes
seren".
„Het feit is", vervolgde Sytsma
haperend, „dat er inderdaad bespre
kingen gaande zijn over die over
name, maar ik kan niet begrijpen
hoe een buitenstaander daarvan iets
kan weten. U kunt mij natjuuurlijk
niet inlichten, hoe u aan die 'wet'em
schap komt, meneer .Roelants?"
"Geen enkel bezwaar. Zuiver com
binatie en deductie", antwoordde hij
naar waarheid.
Toen zette hij .een bespreking in,
waarbij hij ongeveer alles te pas
bracht wat hij ..zich uit zijn studie
en aantekeningen herinnerde. Klein
en vooral Sytsma .lazen de woorden
van zijn mond en onderbraken hem
niet. Toen hij ophield stelde Sytsma
hem een paar vragen en Roelants
gevoelde dat hij een overwinning had
behaald, groter dan hij, zich had kun
nen. denken.
„Meneer Roelants", zei Sytsma ein
delijk, „nu ik u gehoord heb, geloof
ik dat u de man zij t, dien ik zoek.
U bent op de hoogte met scheeip-
vaartzakén en met beurs ma 11 u pul a,-
ties. U hebt .een heldere kij'k op die
zaken en ik stel u voor op te ttreden
ais mijn financiële adviseur. U ge
niet dan een .vast salaris van f iooo.j-
en 30 pet. .van de winst bij de ver
handeling der effecten. Neemt u dat
aan?"
„Ik neem uw voorstel gaarne aan",
antwoordde Rooelan.ls verheugd, al
leen wil ik u vragen, wat u bedoelt
met: financiële adviseur en waaromi
u mij boven de 30 pet., zoals ik van.
nueijieer Klein geniet, nog een vast sa
laris geeft?"
„Financieel adviseur betekent bii
mij niet alleen, zoals bij Klein, dat
u mij raad geeft bij kioop en verkoop
van speculatieve foiidsen, maar dat
ik bij u ook advies kan krijgen in
financiële aangelegenheden mijn za
ken betreffend."
Nu kreeg Roelants meer armslag
voor zijn eigen speculaties en hij
bc-gon een. standkapilaal af te zonde
ren van een werkkapitaal. Hetjaatste
bedroeg niet meer dan f3000.en
dit wilde hij beschouwen alsof het
zijn enig bezit was. AaM zijn stand-
kapitaal wil'de hij niet raken voor
zijn geldmanoeuvres.
(Wordt vervolgd).
Rijmen van Tijmen.