enig, 7 Wachters DINAND STUFKENS BI] DE BALANS NEDERLAND BOUWT SCHEPEN VQOR J O EGO - SLAV IE Donderdag is bij de N.V. Scheèp werf en Machinefabriek „De Mer wede" te Hardinxveld van stapel ge lopen het 111.s. „Rijeka", bestemd voor een Joego-SLavische rederij. Dit schip, een 4000 tons vrachtschip met accomodatie voor acht passagiers, is het eerste var een opdracht uit Joe- go-Slavië aan de Nederlandse scheeps bouw. V'olgend jaar zullen nog twéé 4000 tons schepen worden gebouwd door ,,De Merwede" te Hardinxveld en „De Noord' 'te Alblasserdam. Ook zijn nog twee schepen van 9000 ton besteld. BIJZONDER STEMPEL K.L.M.- VLUCHT NAAR JOHANNESBURG Ter gelegenheid van de onthuling van het Voortrekkersmonument te Pretoria op Dingaansdag 1949 (16 Dec. a.s., zal de niete-aan geteke 11 de correspondentie voor de Unie van Zuid-Afrika en voör Zuid-West-A frt- ka worden voorzien van een afdruk van een bijzonder stempel„Onthul ling Voortrekkersmonument Pretoria Dingaansdag 1949". Dit stempel wordt echter alleen op de s tukken geplaatst, indien hier op uitdrukkelijk .vermeld staLat„Per K.L.M --vlucht Amsterdam-Johannes burg 14 December 1949". De stuk ken worden dan in Pretoria met een speciale dagtekeningsstempel voor aankomst afgestempeld. Zij, die geeti relaties in Zuid-Afri- ikb nebben, kunnen hun correspond den tie adresseren aan de „K.L.M.4 vertegenwoordiger P.O. box 8624, Johannesburg". Die terugzending gé- schiedt gratis per boot, in verband waarmede geen antwoordcoupon be hoeft te worden ingesloten. REGERING NIET TEGEN LOONSd VERHOGING. Onder bepaalde voorwaarden staat de regering niet afwijzend Legen over enige loonsverhoging met ingang van 1 januari. Daarbij zal men echter de subsidie-politiek opnieuw moeten bezien. Een deel van de ministerraad en de Stichting van de Arbeid, heb-' ben over een eventuele derde loon,- ronde geconfereerd. Men is voer- een gekomen, dat nu binnen de Stich ting van de Arbeid het overleg tus sen werkgevers en werknemers zal worden hervat. .BANKBILJETTEN. 1945 VAN 10 EN 100 GULDEN UIT OMLOOP. De Nederlandse Bank maakt be kend, dat die in omloop gebrachte bankbiljetten van f 10 en f 100, mof- del 1945, voor 1 Juni 1950 ter. ver wisseling moeten zijn aangeboden bij haar hoofdbank, haar bijbank te Rot terdam, haar agentschappen of naar coirre sp o n die nts ch appen Bovenbedoelde biljetben zijn alle gedateerd 7 Mei 1945. Op het biljet van f 10 is aan de voorzijde de Ne derlandse leeuw afgebeeld;, omgeven door de dichtregels„Die tyrannic verdrijven die mij mijn hart door wondt". Het biljet van f 100 Is niet van een. afbeelding voorzien, doch is kenbaar aan een bruine 11echtopstaalil de band in liet: midden der voorziji- de en 'een groene rechtopstaande band aan de rechterzijde. HAARLEMSE PADVINDERS RED DEN BELGISCH ECHTPAAR. In Aug. van dit jaar kampeerden twee Haarlemse padvinders inde om-' geving van Dinant, toen het Belgische echtpaar Frederik uit Antwerpen een fietstocht langs de Maas bij Dinant maakte. De echtelieden kregen dooi de mulle wegbedekking een ongeluk, waardoor de vrouw in de Maas raak te. De man sprong haar na, doch kwam ook in verdrinkingsgevaar, doordat hij de zwemkunst niet vol doende machtig was. De Haarlem mers bemerkten het gevaar en bega ven zich zonder dralen te water, waarna zij beide drenkelingen op het droge wisten 'te brengen. Zelfs doken zij de fiets van mevrouw Frederik op en zwommen toen over de Maas 0111 aan de overkant droge kleren tv vragen. De heer Frederik schreef dit ge val naar het hoofdkwartier van de Nederlandse padvinders. Hij .schreef onder meer, dat er gein twijfel aan kon bestaan dat hij en zijn vrouw verloren zouden zijn geweest, zon der het ingrijpen van de beidie moe dige Nederlandfee jongens. Thans heeft het hoofdbestuur van de Nederlandse padvinders aan de beide Nederlandse jongens het gou den Jan van Hoofkruis toegekend, ONDERWIJZERES AANGERAND. Vrijdagavond om half acht is de onderwijzeres mej. G. v. W. uti De- demsvaart, verbonden aan de bijzon dere school te ZuidwoO.de in Drente, door een tot nu. toe on bekend ge bleven man aangerand bij de rivier de Reest te Dedemsvaart. De onder wijzeres verweerde zich dapper en riep om hulp. Dit bad tot gevolg, dat de onverlaat de vlucht nam. De politie stelt een onderzoek in. TWEE TREINEN OP ELKAAR GEREDEN. Vrijdagochtend 0111 half vier zijn bij Deventer twee goedeirentreinien op elkaar ingereden. Vermoedelijk heeft de machinist van de trein uit Apel doorn niet gezien, dat het voobsein op onveilig stond. Uit de richting Zutfen kwam een goederentrein van 37 wagons. Een andere goederentrein bestaande uit 16 wagons, was uit; Apeldoorn vertrokken. Beide treinen waren geladen met stukgoéderen en juist iop de kruising van de twee sporen op het station Deventer kwa men zij mét elkaar in botsing.De seinhuis wachter beeft nog geprobeerd het naderend onheil te voorkomen, door met armgezwaai de Apeldoornse de hoogste onderscheiding voor pad vinders in Nederland. 1 BOYCOT VAN NEDERLANDSE SCPIEPEN OPGEHEVEN. De 17 zee 1 ie de n b onde 11 te Sydney hcbbenn de vijf jaar oude boycot van Nederlandse schepen opgeheven. De boycot werd ingesteld tijdens de acties Lussen Nederlanders en Indo nesiërs. 18 Maanden geleden werd de boycot tijdelijk opgeheven, doch opnieuw ingesteld, toen de oplossing van de Indonesische kwestie moei lijkheden opleverde. Naar schatting is door de boycot voor 40 millioen Australische ponden aan handel ver loren gegaan. 1 VERKOOP VAN BANKET. In verband met de aanstaande feestdagen komt het veel voor, dat banketletters en banketstaven wor den verkocht in allerlei londememin,- gen, die daartoe niet gerechtigd zijn, zo wordt van de zijde van de be drijfsgroep detailhandel medegedeeld. Banketletters e,n banketstaven mogen, op grond van de vestigingswet klein bedrijf, alleen verkocht worden in winkels van banketbakkers, bak kers met een gemengd bedrijf (brood, banket) en in chocolater ie winlk els. trein te beduiden, dat er een andere in aantocht was, maar zonder resul taat Er is alléén materiële schade. Persoonlijke ngelukken hebben zich niet voorgedaan. VLIEGBOOT VERONGELUKT. Vrijdagochtend is een Catalina- vliegtuig van de Bataafse Petroleum- maatschappij1 in de omgeving van Muntok op het eiland Banka veron gelukt. Twee emplioyé's van de B.P. M., de heren De Biraher, en Brink- grevie zijn gedood en van de beman ning lieten de Engelse piloten Ward en Kennedy en de werktuigkuindigen Win keiaar en Geeve het léven. Die lieren Reiniers, ambtenaar van het departement van scheepvaart, Fr.ay, havenmeester van Palémbang, Van Polanen Pete!, marconist, Happee, nautisch adviseur, en Meyer, gezag voerder, werden gewond. Hun toe stand is bevredigend. IJ MUIDER TREILERS BLIJVEN VOORLOPIG BINNEN. Zaterdagmorgen heeft de IJmuider vereniging van reders en vissersvaar tuigen het besluit moeten nemen, tot nader order geen enkele treiter meer ndhr zee te sturen. Dit als gevolg van de slechte opbrengsten. Dit geldt niet voor de boöen ,die op dit ogenblik met ijs en kolen geladen liggen voor hun voorlopig laatste reis. De vishandel zegt, dat er voor geen enkele prijs verse vis in het bui tenland is af te zetten en dat ook de uitvoer naar België, Frankrijk of Duitsland telkens weer tegen een ge sloten deur botst. Namens cte Unie Verkeer is medegedeeld, dat er geen principiële mededeling over het stand punt van de vakbond kan worden ge daan. 'Wel 'had de Unie "Verkeer het prettiger gevonden indien zij van te voren was ingelicht, opdat /ij .te juis ter lijd haar standpunt had kunnen bepalen. Men aal geen genoegen ne men met de korte mededeling van 'de reders, maar zich nader hierover be raden, en „die maatregelen nemen, waardoor de belangen van onze werk nemers worden beschermd". LIJKJE OPGEHAALD. Het zesjarig zoontje van de heer K. de Boer te Klazinaveen, dat sinds Maandagavond werd vermist, is Vrij dag bij het dreggen opgehaald uit het Kanaal te Klazinaveen. Het jon getje is vermoedelijk spelenderwijs in het water geraakt. DE INDONESISCHE POSTZEGELS In Indonesië zullen met ingang van 1 Januari 1950 de vóór 1919 uit gegeven frankeerzegels dus ook de frankeerzegels met opdruk „In donesia" niet meer gangbaar en derhalve waardeloos worden voor fraiikering. Deze zegels worden uit de verkoop genomen. Van 1 Jan. 1950 af zullen dus nog slechts frankeerzegels van de laatste lijk uitgegeven series geldig zijn, die het opschrift „Indonesia" dragen, al le gedrukt naar een ontwerp van II. G. Smelt door. de N.V. G. Kolff en Co te Batavia en wel a. het cijfer type in de waarden yvan 1 Lm. I2V2 sen; b. ile zgn. bouwkunst-,serie in de waarden van 15 sen Lm. 25 rupiah, van welke serie thans reeds zijn ver schenen de waarden van 15, 20, 25, 80, 40, 45, 50, 60, 80 sen en 1 rupiah, terwijl de uitgifte van de hogere waarden nog dit jaar mag worden verwacht. Voorts blijven geldig lot de daarvoor gestelde datum van 30 Ju ni 1950 de zegels in de waarden van 15 en 25 sen, uitgegeven ter her denking van liet 75-jarig bestaan van de Wereld pos tvereniging. Aan de philatelisLenlokeLten hier te lande zijn van de bovenbedoelde Indonesische frankeerzegels slechts verkrijgbaar die van het cijferlype in de waarden van 1 t.m. 12l/2 sen, terwijl nadere -mededelingen zullen volgen over de z.g. bouwkunst-serie in de waarden van 15 sen t.m. 1 ru piah. De Indonesische zegels van de We reldpostvereniging ^ijn bij de phi- lalelistenloketten hier te lande niet verkrijgbaar. Van de op 1 Januari a.s. buiten omloop te stellen frankeerzegels zijn aan philalelistenloketten nog enkele waarden verkrijgbaar. ALMKE11K. Over de maand November. GeborenGerrit Willem, z. van J. van Hofwegen en W. P. Donker sloot Hendrik, z. van J. B. de Peu ter en C. de GraafJasper, z. van W. van Soelen en J. S teke teejob, z. van J. van Breugel en A. J. Ver schoor; Dirkje Gijsbertje Johanna, d. van J. de Heus en M. v. d. Stelt; Anna Neeske, d. van A. Groene veld en W. P. VersteegWouter, z. .van J. Oldenburg erf S. A. Sterrenburg Willy Gijsbertha, d. van "W. G. iv<m Stee nis en J. B. van Dijk; Hendrikus Johannes, z'. van J. H. vaii As en J. van Lier; Willem Johan, z. van T. Sprangers en A. K. SwartJohanna Wilbeïmina Adriana, d. van B. de Peuter 'en A. Nederveen. Getrouwd: J. van Breugel, 28 j. en Joh. Biesheuvel, 25 j.D. Balii- niann, 26 j. en B. W. v. d. Heuvel, 24 j- OverledenG. Dekker, 70 j., we dn. van M. T. SmitsF. X. Jacquet mijns, 57 j., echtgenoot van H. 'Beu ling; P. A. Colijn, 66 j.B. van Bur- gel, 67 j., echtg. van C. Je Braun; P. Dekker, 65 j., echtg. van C. OjK denburg. ZULKE BRODEN/ (Historisch) Bakker Pietersen stond jaren, I)ag aan dag reeds aan dé trog Want geen ene kneedmachine, Kon die man bekoren nog. Voor z'n o zo vele klanten, Bakte hij 'twas oorlogstijd En ze waren met z'n baksel, Elke dag opnieuw verblijd. Pietersen was op een morgen, Bij het kneden o zo traag. Klaagde over vele pijnen, In de hartstreek en de maag. Pietersen moest hevig braken Waardoor hij verlichting kreeg. Maar helaas, het uitgebraakte, Lag daar in de trog met deeg! Pietersen was niet kieskeurig, Alles wordt dooreen gemengd, En als liij twee dagen later Weer het brood bij klanten brengt, Vragen er een aantal moeders: „Rakker hoor es even aan: Kun je ons weer als eergister Zulke broden leveren gaan?" TIJMEN. BRILLEN SPECIALIST Langend ij Ic 37 - Gorkum Ons Feuilleton door W. Kerremans o O* Klein keek hem een poosje aan en zei als tot zichzelf sprekend: „Scheepvaart, dat is toch wel nierk- waardig, dat u juist diat fonds noemt, want mijn vriend is een irnan uit de scheepvaartkringen, Sytsma heet hij. Hij wil juist zijn duiten ,w.agien in de scheepvaart. U hebt een .buitenge woon intuïtie in deze dingen". Karei lachte luidop. „Maar meneer Klein, dat heeft met intuïtie niets te maken, ik noemde oip goed geluk twee fondsen, die mij het eerst in de gedachten kwamen". „Ja, dat denkt u, maar het! is de intuïtie, die u deze namen deed uit spreken. Zonder zelf er van bewust te zijn, wist u. dat scheepvaart mij in gedachten lag. Zonder ,uw intuïtie zoudt u na „koffie" gezegd hebben „thee", omdat dit twee begrippen zijn die men instinctief bij elkaar voegt. U moet eens met Sytjsma spVeken. ■Morgen... neen, overmorgen zouden we met ons drieën ergens kunnen dineren... Ja, laten we dat doen. Overmorgen om een uur of zes in het Paviljoen. Ik inviteer u en we kunnen daar alles behandelen en af spreken". Roelants nam de uitnodiging aan en besloot zijn lijd te benutten. Hij vroeg twee dagen vacantie en be steedde die aan studie van de s cheep- vaartfondsen. Oom Joost bezorgde hem een introductie voor de biblio theek van de effectenbeurs en twee dagen, van 's morgens tot 's avonds, zat Roelants daar en werkte zich in de nieuwe materie. Hij maakte uit voerige aantekeningen van zijn lec tuur. Een uur voor hij n,aar .het Paviljoen in het Vondelpark ging, Jas hij die aandachtig door en had daarna het gevoel, dat hij goed toege rust naar een examen ging. Sytsma was geheel de tegenstelling van z,ijn vriend Klein. Zo'n wildebras als deze was in het speculeren, zo bedachtzaam en voorzichtig was Sytis- nia. Dat bleek Roelants al toen de drie heren nog aan de borrel zaten. Het gesprek was na één "korte in leiding gegaan in de richting van het onderwerp, waarvoor zij bijeen geko men. Niet zodra had Sytsma dénaam van een. scheepvaartmaatschappij ge noemd of Roelants plaatste terloops een korte opmerking daarover, die Sytsma deed opzien. „Kent. u. die maatschappij?" vroeg hij .scherp. Roelants schokschouderde en ant woordde „Kennen is een groot woord voor het weinige, wat ik er van weet. Als ik mij niet vergis, dan is de Trans-Atlanlic wat verder willen springen dan haar stok lang is. Ze heeft kort na elkaar twee nieuwe schepen in de vaart gebracht, de „Elmira" en de „Friesland", rriaar- nu kan ze daarvoor nauwelijks be vrachting vinden. Ik geloof, dat als men haar een schappelijk bod doet, ze graag een van die schepen van de hand wil doen". Sytsma boog zich driftig over 'de tafel naar Roelants, alsof hii iets be langrijks wilde zeggen, hii bedacht zich echter en trok zich terug, maar bleef Roelants onderzoekend aan zien. ,,'tZijn mooie schepen, heb i!k ge hoord", zei Sytsma verstrooid. „ja", hernam Roelants, „vooral de „Friesland", een snél motorschip met prachtige koelkamers. Het is nogal duur geweest in de bouw. Te mooi eigenlijk voor een vrachtschip mei p as sagie r sa c co m od a t i e „Kent ui de bouwprijs?" „Tegen het millioen". „U schijnt goed op de boogie tie zijn met scheepvaartaangelegenheden. Kent u alle scheepvaartondernemingen zo goed? Wat weel u bij voorbeeld van..." Hij deed alsof hij een of andere maatschappij zocht en vervolgde toen „...van de Holland-Indië Stoom vaart Maatschappij?" Roelants had in zijn kortstondige studie gezien dat Sytsmta een dei- commissarissen van die .maatschappij was en had .aan die onidememi ng daarom bijzondere aandacht gegeven. „De Hism", zei hij, alsof hij in zijn herinnering zocht, „o ja, dat is een. stevige baas. Aandelen staan nu al enige tijd ojd .108, wat een stuk bene-i den de werKélijke waardie is, maar het zou me .niet verbazen als men daarin heel gauw .verandering zal zien komen". Hij zeide dit meer om Sytsma genoegen te doen ,dan met een be paald opzet, maar toen hij de ge spannen verwachting zag op Sytsma's gelaat en toen hij dacht aan de houding van Sytsma, nadat Roelants gesproken had over .de mogelijke ver koop van een der schepen van de Trans Atlantic, combineerde hijsnel. Roelants besloot een stoute zet te wagen. Hij boog zich voorover naar Sytsma, keek 'even rond .of niemand hem kon beluisteren en zei toen fluisterend „Weet ui wat .ik denk? Ik vermoed dat Hism bezig .is de „Friesland" te kopen". Sytsma liet zich achterover zakken in zijn stoel. Een paar maal wilde hij iets zeggen, maar hield elke maal op. Eindelijk vroeg hij aan Klein: „Weet jij daar iets van?" „Ik weet v.an schepen en scheep,- maatschappijen zoveel als een koe van een vliegmachine. .Ik hoor al die namen voor het eerst en ik kan niet» zeggen, dat ze mij bijzonder interes seren". „Het feit is", vervolgde Sytsma haperend, „dat er inderdaad bespre kingen gaande zijn over die over name, maar ik kan niet begrijpen hoe een buitenstaander daarvan iets kan weten. U kunt mij natjuuurlijk niet inlichten, hoe u aan die 'wet'em schap komt, meneer .Roelants?" "Geen enkel bezwaar. Zuiver com binatie en deductie", antwoordde hij naar waarheid. Toen zette hij .een bespreking in, waarbij hij ongeveer alles te pas bracht wat hij ..zich uit zijn studie en aantekeningen herinnerde. Klein en vooral Sytsma .lazen de woorden van zijn mond en onderbraken hem niet. Toen hij ophield stelde Sytsma hem een paar vragen en Roelants gevoelde dat hij een overwinning had behaald, groter dan hij, zich had kun nen. denken. „Meneer Roelants", zei Sytsma ein delijk, „nu ik u gehoord heb, geloof ik dat u de man zij t, dien ik zoek. U bent op de hoogte met scheeip- vaartzakén en met beurs ma 11 u pul a,- ties. U hebt .een heldere kij'k op die zaken en ik stel u voor op te ttreden ais mijn financiële adviseur. U ge niet dan een .vast salaris van f iooo.j- en 30 pet. .van de winst bij de ver handeling der effecten. Neemt u dat aan?" „Ik neem uw voorstel gaarne aan", antwoordde Rooelan.ls verheugd, al leen wil ik u vragen, wat u bedoelt met: financiële adviseur en waaromi u mij boven de 30 pet., zoals ik van. nueijieer Klein geniet, nog een vast sa laris geeft?" „Financieel adviseur betekent bii mij niet alleen, zoals bij Klein, dat u mij raad geeft bij kioop en verkoop van speculatieve foiidsen, maar dat ik bij u ook advies kan krijgen in financiële aangelegenheden mijn za ken betreffend." Nu kreeg Roelants meer armslag voor zijn eigen speculaties en hij bc-gon een. standkapilaal af te zonde ren van een werkkapitaal. Hetjaatste bedroeg niet meer dan f3000.en dit wilde hij beschouwen alsof het zijn enig bezit was. AaM zijn stand- kapitaal wil'de hij niet raken voor zijn geldmanoeuvres. (Wordt vervolgd). Rijmen van Tijmen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 2