Ons Landbouwhoekje. DAAGSE JURKEN. Ommekeer mm DAMRÏÏBRIEE g§ ÉÉf I 8 U 1 m S 3 1 H H 3 3 w ÜP ill 1 3 ÉII Él g Alle moeite voor niets? A Ji—<t B. Bc MOEILIJKHEDEN? Wilt u ook iets vragen? Laat onze deskundigen die "kleine kwesties voor u oplossen. Wendt u tot de redactie van ons blad en het antwoord verschijnt t.z.t. in neze kolommen. Beantwoording ge schiedt geheel gratis voor de abonné's op ons blad. De vragen moeten vergezeld gaan van zoveel mogelijk gegevens, doch worden in deze rubriek verkort weerge geven; elk antwoord geldt dus slechts één bepaald geval. W. Een huis is verhuurd voor f 3,75 per week. Daar er geen watier was moest er waterleiding worden aangelegd, waarvan de kosten plm. f300 bedroegen. Mag de eigenaar nu huurverhoging vragen? Antwoord-V. De kosten van de aan leg van de waterleiding komen na tuurlijk ten laste* van de huiseigenaar, Het huis is echter door die aanleg meer waard geworden en waarschijn lijk zal dus ieen huurverhoging ge vraagd mogen worden. De eigenaar zal zich met een verzoek hiertoe moe ten wenden tot het Prijzenbureau voor Onroerende Zaken voor zijn gemeen te. i J. v. B. Hoe is de nieuwe oorlogs- "schaderegeling Antwoord-V. Wij kunnen op deze vraag pas een antwoord geven als bet betreffende wetsontwerp kracht van wet zal hebben gekregen. Wacht u dit dus even af en stelt u uw vraag dan nog eens, maar, als dit u moge lijk is, graag wat duidelijker. R. v. L. Is het mogelijk om een uit Indië gerepatriëerde militair per auto van de boot te halen? Antwoord-Kn. Neen, dit is niet mo gelijk. De militairen worden thuis gebracht. Om redenen van technische aard kan het onmogelijk worden toe gestaan, dat zij per eigen gelegenheid naar de plaats van bestemming gaan. A. L. Gaarne vernam ik het adres van een vereniging van geheelonthou ders, liefst protestant. Antwoord-Kn. Wij raden U aan zich in verbinding te stellen met Nat.- Chr. Ver. van Geheelonthouders, Nieuwe Kade i, Utrecht. Gobi Mijn verloofde is een Duit se. Mag zij naar Holland komen om le trouwen? Antwoord-RtDuitse vrouwen, die met Nederlanders zijn verloofd, kun nen voor huwelijksvoltrekking en vestiging in Nederland worden toege laten, indien tevoren is vastgesteld, dat zij voor vestiging in Nederland in aanmerking komen. De Duitse vrouw moet een visum aanvragen bij de Nederlandse consul in Duitsland, die verdere inlichtingen over haar zal verschaffen. Indien zij voor ves tiging in aanmerking komt, kan de consul het visum afgeven. Het hoofd van de politie in de gemeente van vestiging zal nagaan, dat het huwe lijk wordt voltrokken, voordat de geldigheidsduur van het visum ver valt. Na de huwelijksvoltrekking kan dan een verblijfsvergunning wor den uitgereikt. Deze regeling komt inplaats van de oude, waarbij meest al werd aangeraden zich bij ver zoekschrift tot de koningin te wen den, om vergunning te krijgen tot een huwelijks voltrekking bij vol macht. Nadat het huwelijk was vol trokken, werd aan de vrouw een vestigingsvergunning gegeven, 'in dien tegen haar toelating geen be zwaar bestond. Bartje. Mijn radio wordt momen teel hersteld door een erkend radio- reperateur, die onder gar antie werkt. Wanneer ik het toestel terugkrijg, mag ik dan 15 pCt. van de prijs in houden tot ik gehoord heb, dat het toestel weer in orde is? Antwoord-v. G.U behoeft niet te betalen indien de reparatie niet naar behoren uitgevoerd is. De reperateur moet U in de gelegenheid stellen zijn werk te controleren, hiervoor heeft U uiteraard geen acht dagen nodig, doch hoogstens 8 minuten. Is de re paratie niet naai* behoren, uitgevoerd, weigeren en het ~jt— nazien. Wanneer het toe i - UCJLJL. VV ICUJLUW20JL TT IjT-VInfr in orde is, dan bent U V^P het verschuldigde bedrag volledig e voldoen. in het onderhoud der polderwegen. Ongetwijfeld is het voor de eerste mens niet zo moeilijk geweest de eerste „weg" aan te leggen. Voor de moderne mens zal de aan leg van de laatste weg ongetwijfeld een zeer moeilijke opgave zijn. De eerste, primitieve mens toch, markeerde de weg door zijn voetstap. Voor de moderne weg zijn de meest moderne hulpmiddelen vereist, en dan groeit de weg langzaam, volgens nauwkeurige berekeningen. In d e Bommelerwaard. In de loop der jaren heeft de be stemming van de diverse wegen zich zeer belangrijk gewijzigd en het ka rakter van het verkeer, dat zich langs wegen beweegt, is radicaal veran derd, omdat dat verkeer een algehele evolutie heeft doorlopen. Waar eerst, de boerenwagen met veldproducten voortsohiokkende, snel len thans de vrachtauto's, die zelfs doordringen tot het binnenland, i. c. van de Bommelerwaard, voor zover daar een „weg" loopt, want het is juist zo, dat hier goede, tertiaire we gen ontbreken. Doch nu zien wij dit verschijnsel, het doorgaand verkeer sterk worden beschadigd. In vroeger 'tijd veranderden de Rommelerwaardse polderwegen, in natte tijd, wel in modderpoelen, doch, wanneer deze periode voorbij was, en na bes tor ring met puin en grint, kon den ze door het kalme „bóeren-ver keer" nog wel gebruikt worden. Het polderbestuur zorgde er voor, dat de polderweg berijdbaar bleef, (zo mogelijk tenminste). En die we gen, door welks midden een 'stenen „paardenpad" liep, om uitholling van het middenweggedeelte door die stam pende paardenhoeven te voorkomen, konden ook in het natte seizoen nog wiel bereden worden. De aan polderwegen gespendeerde kosten waren niet hoog en de inge landen hadden ge,en bezwaar daarin hun aandeel bij te dragen. Verandering. Gans anders werd de toestand, toen en meer terrein veroverde en de lan delijke stilte, die anders over de ak kers in de Bommelerwaard hing, door daverend motorgeronk werd verbro ken. Doch bij deze idylleverstoring zou de Bommelerwaardse boer zich nog wel hebben neergelegd. Weinig kon hij zich echter vereni gen met het feit, dat hij gedwongen was hogere bedragen op te brengen voor het herstel der stukgereden wie gen door verkeer, dat buiten zijn rayon omging. Zo werd b.v. de Delwijnsesteeg, die juist ligt in het doorgaand ver keer, geheel stukgereden en de her- stelkosten ervan zouden gedragen moeten worden door eigenaars van een paar honderd hectaren land. Ie der gevoelt, dat hier een onbillijkheid school, al is het dan ook waar, dat de moderne boer zelf ook meer mecha nische vervoermiddelen gebruikt. Sommigen pleitten dan ook voor Overeenstemming. Inderdaad valt de laatste jaren eem 1 grote verandering op dit gebied te constateren, daar de Betuwse ge meentebesturen alle polderwegen enz., die niet uitsluitend het polderbelang dienen, in onderhoud overnemen e* nog zullen overnemen. Zo nam in de Bommelerwaard b.v. de gemeenteraad van Zuilicbem vo rig jaar het besluit de wegen in de kom te bestraten. Dat was een lof waardig initiatief Het is thans dus zo, dat alleen die wegen, die uitsluitend het polderbe lang dienen en niet dienstig zijn aam het intercommunaal verkeer, nog door de polderbesturen worden gefinan cierd, zodat de ingelanden in dit op zicht hun bijdragen alleen hebben te leveren voor „eigen" wegen! COMPLEX SCHOOLGEBOUWEN IN AMERIKA De oplosserswedstrijd wordt voort gezet met een aardig probleem, het welk de oplossers wel genoegen zal doen maar hun geen moeilijkheden zal veroorzaken. Wedstrijdprobleem no. 2. Stand in cijfers: zwart: 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 19 36 (9). wit: 20, 21, 25, 26, 32, 33, 39, 47, 49 (9). Wit speelt en wint! Oplossingen binnen 8 dagen na verschijndatum in te zenden aan bo venstaand adres. PA CHiTO VERINEMING Men weet, dat onze huidige pacht- wetgeving ingewikkeld is. En de uit legging, die de hoogste pachtrecatsr zijnde de Centrale Grondkamer te Arnhem, aan deze wetgeving geeft, verhoogt soms deze gecompliceerd heid. Het ;is daarom voor die landbouw van belang een wijziging in een opvat ting van de Centrale Grondkamer te kunnen signaleren, die een vereen voudiging betekent. Hiet betreft het volgende Een bejaarde pachter, der dagen zat, zou zich wel: graag als pachter zien opgevolgd door zijn zioon, die toch al in feite het bedrijf voert. De verpachter vindt dat wel' goed, als de zoon in de plaats stapt van de pachtrechten en verplichtingen van zijn vader, die nog vier jaar „pacht" aan de boerderij tegoed heeft. Neen zegt de rechtspraak, dat kan nietals de zoon pachter wil worden, dan moet eerst liet oude pachtcoii- tract niet de vader schriftelijk ont bonden worden, met goedkeuring van de Grondkamer en daarna moet tus sen de verpachter en de zoon een nieuw piachtcontract opgemaakt wor den en wel in beginsel voor een duur van 12 jaren. Neen, zei nu ook de verpachter tegen zijn oude pachter, al die drukte en dan dadelijk een contract voor 12 jaren met de nog jonge boer. En zodoende kreeg' mem ongewens te toestanden. Totidat de Centrale Grondkamer bij een incidentele over weging van een beslissing plots in dit opzicht ,,'m. verrassende draai 'bleekte hebben genomen". Welke „principi ële draai" inhoudt, dat men nu tijdens de pachtrit* van paarden kan verwis selen, rn.a.w. dat bij een wijzigings akte wijziging in de persoon van de pachter gebracht kan worden onder instandhouding van de oorspronke lijke overeenkomst, hetgeen gedurende ca. acht jaren door die Centralis Grondkamer steeds op juridische gronden onmogelijk was geacht. Waaruit blijkt, dat ook rechters niets menselijks vreemd is..... Door de aanhoudende regens van de laatste tijd zijn grote oppervlakten grasland onder gelopen, al het sloten schoonmaken, draineren en griep pelen ten spijt. Veelal ligt hier de schuld - is er wel altijd sprake van schuld nieL bii de individuele boer. Schijnt dan alle moeite voor niets te zijn geweest (het goed ontwaterde en het slecht ontwaterde perceel' to nen in die gebieden thans hetzelfde beeld), toch zal straks, als het water weer gaat dalen, het goed behandelde perceel 'een voorsprong hebben op het minder goed behandelde, doordat het eerste eerder van de wateroverlast bevrijd zal zijn en daardoor vroeg tijdiger weer grasgroei gaat vertonen. Ook bij deze omstandigheden zal een goede ontwatering zich zeker niet ver loochenen. De technisch-deskundige van de Commissie voor Voeder- en Weidebouw van de Stichting voor de Landbuw. IIEUSDEN. Over de maand December. Geboren: Johan L., z. van L. J. M. E. v. Wagenberg en V. M. J. De mode is tegenwoordig bijna geheel op de practijk ingesteld, zodat luxueuze en kostbare modellen nog maar zelden worden gegeven. Natuurlijk zijn er wèl geklede modellen maar deze zijn door gaans toch ook eenvoudig en voor ieder draagbaar. Voor een jurkje dat we dagelijks moe ten dragen, zullen we in de meeste gevallen een niet te nauwe rok kiezen, omdat die ons de vereiste bewegings vrijheid bij het werk laat. We nemen dus een klokkende rok of een rok met één of meer plooien. Als we op deze rok dan nog een paar zakken verwerken, dan zal dit jurkje, met een glad lijfje en een ceintuur in de taille, één van die echt prettige toiletjes uit onze gar derobe worden, waarvan we er best een paar willen bezitten. Gelukkig dan ook, dat er nu geen punten meer nodig zijn al blijft het dan ook altijd een kwestie van de portemonnaie of we ons de luxe van het aanschaffen van een nieuw toiletje kunnen permit teren. Kan het, dan zullen we er zeker geen spijt van hebben, want deze jurkjes zijn heel geschikt voor daags gebruik. K 3655/1. Op dit jurkje is in de plooi van de rok een aantal knopen ter garnering aangebracht. Het lijfje sluit bovendien met knopen tot aan het platte, ronde kraagje rond de hals. Dit model heeft een driekwart lange mouw. Benodigd voor 98 cm. bovenw. ca. 3 m. stof van 140 cm. breedte. K 3656/1. Willen we aan onze wintergarderobe een practische over- gooier toevoegen, dan zal dit model zeer in de smaak vallen. De korte mouw kan door een lange worden vervangen. Benodigd voor 88. cm. bovenwijdte ca. 2.25 m. stof van 140 cm. breedte. De knippatronen van deze modellen zijn 0.95 bij vooruitbetaling per postwissel te bestellen bij „Bella Patronen Service", Kromme Nieuwe Gracht 66, Utrecht. K 3655/1 is verkrijgbaar in de bovenwijdten 90, 98 en 106 cm., en K 3656/1 in 88, 94 en 100 cm. bovenwijdte. Deze modellen zijn overgenomen uit „Bella", Het Nieuwe Modeblad. Aghina; Marinus, z. van J. H. Buijs en A. T. K ouwen berg; Gertruda H. M., d. van P. v. Haren en J. A. De- nissen; Petrus J. H., z. van H. A, v. Öeers en E. M. C. Meijer; Jacoba, A., d. van P. Vos en J. H. C. van den Dol der; Henrica J. M., d. van J. F. v. Diem en H. J. Toethuis. Getrouwd: J.> H. Kolff, 30 j. ea L. W. de Moor, 33 j. Overleden: Bet je de Wolf, 63 j.r echtgenote van Sijme Nieuwkoop; A. M. de Hart, echtgenote van M. T. v. d. Broek, 73 j.; J. P. v. d. Els- hout, echtgenote van J. C. v. Laar hoven, 58 j.; J. v. Genderen, echt genote van A. A. Nieuwkoop, 65 j. NEDEUHEMEUT. Over de maand December. Geboren: Wilhelmina, d. van A.. C. v. d. Meijden en M. v. Driel; Maria J., d. van W. H. F. Huisman, en J. Th. Uiting; Dirkje, d. van J. G. Vos en M. de Jong. Overleden: W. Sprong, 57 j., echt- gen. van P. Smits. SPIS AN G-CAPELLE. Over de maand December. Geboren: Cornelia S., d. van A. Wagemakers en J. C. Ophorst; Frans., z. van F. T. Stolwijk en A. J. v. Dieij- en; Jenneke H., d. van C. Broeks en J. Paans; Teuni, d. van J. Bax en A. Michaël. Getrouwd: D. J. Oerlemans, 30' j. en J. Konings 28 j.; J. v. d. Gallen.. Overleden: L. Timmermans, 2 m. z. van L. Timmermans en C. Kruijf; J. F. W. v. Gorkum 10 m., z. van J. H. v. Gorkum en C. F. Kohuki; A. Groene veld 75 j., wed. van W. Haverhals; H. C. de Bruijn 79 j., wed. van A. G. Spierings; F. Stolwijk 8 d.r z. van F. T. Stolwijk en A. J. van Dieijen. VEEN. Over de maand December. Geboren: Andriena, d. van C. van. Wijk en A. Vos. Getrouwd: Arie Smokers 33 j. en Magdalena de Vries 27 j.; Latinus Schreuders 31 j. en Clasina Roeland DE WERKEN c.a. Geboren: Leendert, z. van W. Ster- kenburg en N. B. R. v. d. Heuvel. OverledenJohanna M. den Hol lander, wed. van G. v. Drunen, 72 j. Ondertrouwd: Joost Klop 21 j. en. Gereke Koek 18 j. alUt I aeervanH «JU «00 bedrag-laten innen rveel moeilijkheden gepaard i' /Werd genomen, heb ik da feeeobureau herroepen. 9 'ife tepdve de onkOSf- Ant^* locn uitbel, '^Antwoord. De opdra overJZïZZÏWo'ugegj dZ?m,f' 4r| Ik d2? J'uroePingf - Irder T0'' 4«/a herr°epin. W - ''>chta*£itburea'*- T T iii- recht betaling dan hebt U het reo het opnieuw te laten dat de aanwezige polderwegen, door luet mjeclianisclx vervoermiddel meer overheidssteun voor die polderwe gen, welke niet uitsluitend gebruikt worden door de ingelanden, maar die ook voor doorgaand verkeer in aam- merking komen. - y. Corr.-adresA. DE GRAAG. Ridderstraat W llï, Heusden wÊk. 26 j. en J. M. v. Tilborgh 21 j.; J. A. Faro 32 j. en H. C. de Bruijn 27 jaar. 28 jaar.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1950 | | pagina 4