Ons Landbouwhoekje.
DAAGSE JURKEN.
Ommekeer
mm
DAMRÏÏBRIEE
g§
ÉÉf
I
8
U
1
m
S
3 1
H
H
3
3
w
ÜP
ill
1
3
ÉII
Él
g
Alle moeite voor niets?
A Ji—<t B. Bc
MOEILIJKHEDEN?
Wilt u ook iets vragen? Laat onze
deskundigen die "kleine kwesties
voor u oplossen. Wendt u tot
de redactie van ons blad en het
antwoord verschijnt t.z.t. in neze
kolommen. Beantwoording ge
schiedt geheel gratis voor de
abonné's op ons blad. De vragen
moeten vergezeld gaan van zoveel
mogelijk gegevens, doch worden
in deze rubriek verkort weerge
geven; elk antwoord geldt dus
slechts één bepaald geval.
W. Een huis is verhuurd voor
f 3,75 per week. Daar er geen watier
was moest er waterleiding worden
aangelegd, waarvan de kosten plm.
f300 bedroegen. Mag de eigenaar nu
huurverhoging vragen?
Antwoord-V. De kosten van de aan
leg van de waterleiding komen na
tuurlijk ten laste* van de huiseigenaar,
Het huis is echter door die aanleg
meer waard geworden en waarschijn
lijk zal dus ieen huurverhoging ge
vraagd mogen worden. De eigenaar
zal zich met een verzoek hiertoe moe
ten wenden tot het Prijzenbureau voor
Onroerende Zaken voor zijn gemeen
te. i
J. v. B. Hoe is de nieuwe oorlogs-
"schaderegeling
Antwoord-V. Wij kunnen op deze
vraag pas een antwoord geven als
bet betreffende wetsontwerp kracht
van wet zal hebben gekregen. Wacht
u dit dus even af en stelt u uw vraag
dan nog eens, maar, als dit u moge
lijk is, graag wat duidelijker.
R. v. L. Is het mogelijk om een
uit Indië gerepatriëerde militair per
auto van de boot te halen?
Antwoord-Kn. Neen, dit is niet mo
gelijk. De militairen worden thuis
gebracht. Om redenen van technische
aard kan het onmogelijk worden toe
gestaan, dat zij per eigen gelegenheid
naar de plaats van bestemming gaan.
A. L. Gaarne vernam ik het adres
van een vereniging van geheelonthou
ders, liefst protestant.
Antwoord-Kn. Wij raden U aan
zich in verbinding te stellen met
Nat.- Chr. Ver. van Geheelonthouders,
Nieuwe Kade i, Utrecht.
Gobi Mijn verloofde is een Duit
se. Mag zij naar Holland komen om
le trouwen?
Antwoord-RtDuitse vrouwen, die
met Nederlanders zijn verloofd, kun
nen voor huwelijksvoltrekking en
vestiging in Nederland worden toege
laten, indien tevoren is vastgesteld,
dat zij voor vestiging in Nederland
in aanmerking komen. De Duitse
vrouw moet een visum aanvragen bij
de Nederlandse consul in Duitsland,
die verdere inlichtingen over haar
zal verschaffen. Indien zij voor ves
tiging in aanmerking komt, kan de
consul het visum afgeven. Het hoofd
van de politie in de gemeente van
vestiging zal nagaan, dat het huwe
lijk wordt voltrokken, voordat de
geldigheidsduur van het visum ver
valt. Na de huwelijksvoltrekking kan
dan een verblijfsvergunning wor
den uitgereikt. Deze regeling komt
inplaats van de oude, waarbij meest
al werd aangeraden zich bij ver
zoekschrift tot de koningin te wen
den, om vergunning te krijgen tot
een huwelijks voltrekking bij vol
macht. Nadat het huwelijk was vol
trokken, werd aan de vrouw een
vestigingsvergunning gegeven, 'in
dien tegen haar toelating geen be
zwaar bestond.
Bartje. Mijn radio wordt momen
teel hersteld door een erkend radio-
reperateur, die onder gar antie werkt.
Wanneer ik het toestel terugkrijg,
mag ik dan 15 pCt. van de prijs in
houden tot ik gehoord heb, dat het
toestel weer in orde is?
Antwoord-v. G.U behoeft niet te
betalen indien de reparatie niet naar
behoren uitgevoerd is. De reperateur
moet U in de gelegenheid stellen zijn
werk te controleren, hiervoor heeft
U uiteraard geen acht dagen nodig,
doch hoogstens 8 minuten. Is de re
paratie niet naai* behoren, uitgevoerd,
weigeren en het ~jt—
nazien. Wanneer het toe i -
UCJLJL. VV ICUJLUW20JL TT IjT-VInfr
in orde is, dan bent U V^P
het verschuldigde bedrag volledig e
voldoen.
in het onderhoud der
polderwegen.
Ongetwijfeld is het voor de eerste
mens niet zo moeilijk geweest de
eerste „weg" aan te leggen.
Voor de moderne mens zal de aan
leg van de laatste weg ongetwijfeld
een zeer moeilijke opgave zijn.
De eerste, primitieve mens toch,
markeerde de weg door zijn voetstap.
Voor de moderne weg zijn de meest
moderne hulpmiddelen vereist, en dan
groeit de weg langzaam, volgens
nauwkeurige berekeningen.
In d e Bommelerwaard.
In de loop der jaren heeft de be
stemming van de diverse wegen zich
zeer belangrijk gewijzigd en het ka
rakter van het verkeer, dat zich langs
wegen beweegt, is radicaal veran
derd, omdat dat verkeer een algehele
evolutie heeft doorlopen.
Waar eerst, de boerenwagen met
veldproducten voortsohiokkende, snel
len thans de vrachtauto's, die zelfs
doordringen tot het binnenland, i. c.
van de Bommelerwaard, voor zover
daar een „weg" loopt, want het is
juist zo, dat hier goede, tertiaire we
gen ontbreken.
Doch nu zien wij dit verschijnsel,
het doorgaand verkeer sterk worden
beschadigd.
In vroeger 'tijd veranderden de
Rommelerwaardse polderwegen, in
natte tijd, wel in modderpoelen, doch,
wanneer deze periode voorbij was, en
na bes tor ring met puin en grint, kon
den ze door het kalme „bóeren-ver
keer" nog wel gebruikt worden.
Het polderbestuur zorgde er voor,
dat de polderweg berijdbaar bleef,
(zo mogelijk tenminste). En die we
gen, door welks midden een 'stenen
„paardenpad" liep, om uitholling van
het middenweggedeelte door die stam
pende paardenhoeven te voorkomen,
konden ook in het natte seizoen nog
wiel bereden worden.
De aan polderwegen gespendeerde
kosten waren niet hoog en de inge
landen hadden ge,en bezwaar daarin
hun aandeel bij te dragen.
Verandering.
Gans anders werd de toestand, toen
en meer terrein veroverde en de lan
delijke stilte, die anders over de ak
kers in de Bommelerwaard hing, door
daverend motorgeronk werd verbro
ken.
Doch bij deze idylleverstoring zou
de Bommelerwaardse boer zich nog
wel hebben neergelegd.
Weinig kon hij zich echter vereni
gen met het feit, dat hij gedwongen
was hogere bedragen op te brengen
voor het herstel der stukgereden wie
gen door verkeer, dat buiten zijn
rayon omging.
Zo werd b.v. de Delwijnsesteeg,
die juist ligt in het doorgaand ver
keer, geheel stukgereden en de her-
stelkosten ervan zouden gedragen
moeten worden door eigenaars van
een paar honderd hectaren land. Ie
der gevoelt, dat hier een onbillijkheid
school, al is het dan ook waar, dat de
moderne boer zelf ook meer mecha
nische vervoermiddelen gebruikt.
Sommigen pleitten dan ook voor
Overeenstemming.
Inderdaad valt de laatste jaren eem 1
grote verandering op dit gebied te
constateren, daar de Betuwse ge
meentebesturen alle polderwegen enz.,
die niet uitsluitend het polderbelang
dienen, in onderhoud overnemen e*
nog zullen overnemen.
Zo nam in de Bommelerwaard b.v.
de gemeenteraad van Zuilicbem vo
rig jaar het besluit de wegen in de
kom te bestraten. Dat was een lof
waardig initiatief
Het is thans dus zo, dat alleen die
wegen, die uitsluitend het polderbe
lang dienen en niet dienstig zijn aam
het intercommunaal verkeer, nog door
de polderbesturen worden gefinan
cierd, zodat de ingelanden in dit op
zicht hun bijdragen alleen hebben
te leveren voor „eigen" wegen!
COMPLEX
SCHOOLGEBOUWEN
IN AMERIKA
De oplosserswedstrijd wordt voort
gezet met een aardig probleem, het
welk de oplossers wel genoegen zal
doen maar hun geen moeilijkheden
zal veroorzaken.
Wedstrijdprobleem no. 2.
Stand in cijfers:
zwart: 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 19
36 (9).
wit: 20, 21, 25, 26, 32, 33, 39, 47,
49 (9).
Wit speelt en wint!
Oplossingen binnen 8 dagen na
verschijndatum in te zenden aan bo
venstaand adres.
PA CHiTO VERINEMING
Men weet, dat onze huidige pacht-
wetgeving ingewikkeld is. En de uit
legging, die de hoogste pachtrecatsr
zijnde de Centrale Grondkamer te
Arnhem, aan deze wetgeving geeft,
verhoogt soms deze gecompliceerd
heid.
Het ;is daarom voor die landbouw
van belang een wijziging in een opvat
ting van de Centrale Grondkamer
te kunnen signaleren, die een vereen
voudiging betekent. Hiet betreft het
volgende
Een bejaarde pachter, der dagen
zat, zou zich wel: graag als pachter
zien opgevolgd door zijn zioon, die
toch al in feite het bedrijf voert.
De verpachter vindt dat wel' goed,
als de zoon in de plaats stapt van
de pachtrechten en verplichtingen van
zijn vader, die nog vier jaar „pacht"
aan de boerderij tegoed heeft.
Neen zegt de rechtspraak, dat kan
nietals de zoon pachter wil worden,
dan moet eerst liet oude pachtcoii-
tract niet de vader schriftelijk ont
bonden worden, met goedkeuring van
de Grondkamer en daarna moet tus
sen de verpachter en de zoon een
nieuw piachtcontract opgemaakt wor
den en wel in beginsel voor een duur
van 12 jaren.
Neen, zei nu ook de verpachter
tegen zijn oude pachter, al die drukte
en dan dadelijk een contract voor
12 jaren met de nog jonge boer.
En zodoende kreeg' mem ongewens
te toestanden. Totidat de Centrale
Grondkamer bij een incidentele over
weging van een beslissing plots in dit
opzicht ,,'m. verrassende draai 'bleekte
hebben genomen". Welke „principi
ële draai" inhoudt, dat men nu tijdens
de pachtrit* van paarden kan verwis
selen, rn.a.w. dat bij een wijzigings
akte wijziging in de persoon van de
pachter gebracht kan worden onder
instandhouding van de oorspronke
lijke overeenkomst, hetgeen gedurende
ca. acht jaren door die Centralis
Grondkamer steeds op juridische
gronden onmogelijk was geacht.
Waaruit blijkt, dat ook rechters
niets menselijks vreemd is.....
Door de aanhoudende regens van
de laatste tijd zijn grote oppervlakten
grasland onder gelopen, al het sloten
schoonmaken, draineren en griep pelen
ten spijt. Veelal ligt hier de schuld
- is er wel altijd sprake van schuld
nieL bii de individuele boer.
Schijnt dan alle moeite voor niets
te zijn geweest (het goed ontwaterde
en het slecht ontwaterde perceel' to
nen in die gebieden thans hetzelfde
beeld), toch zal straks, als het water
weer gaat dalen, het goed behandelde
perceel 'een voorsprong hebben op het
minder goed behandelde, doordat het
eerste eerder van de wateroverlast
bevrijd zal zijn en daardoor vroeg
tijdiger weer grasgroei gaat vertonen.
Ook bij deze omstandigheden zal een
goede ontwatering zich zeker niet ver
loochenen.
De technisch-deskundige van de
Commissie voor Voeder- en
Weidebouw van de Stichting
voor de Landbuw.
IIEUSDEN.
Over de maand December.
Geboren: Johan L., z. van L. J.
M. E. v. Wagenberg en V. M. J.
De mode is tegenwoordig bijna geheel
op de practijk ingesteld, zodat luxueuze
en kostbare modellen nog maar zelden
worden gegeven. Natuurlijk zijn er wèl
geklede modellen maar deze zijn door
gaans toch ook eenvoudig en voor
ieder draagbaar.
Voor een jurkje dat we dagelijks moe
ten dragen, zullen we in de meeste
gevallen een niet te nauwe rok kiezen,
omdat die ons de vereiste bewegings
vrijheid bij het werk laat. We nemen
dus een klokkende rok of een rok met
één of meer plooien. Als we op deze rok
dan nog een paar zakken verwerken,
dan zal dit jurkje, met een glad lijfje
en een ceintuur in de taille, één van
die echt prettige toiletjes uit onze gar
derobe worden, waarvan we er best
een paar willen bezitten. Gelukkig dan
ook, dat er nu geen punten meer nodig
zijn al blijft het dan ook altijd een
kwestie van de portemonnaie of we
ons de luxe van het aanschaffen van een nieuw toiletje kunnen permit
teren. Kan het, dan zullen we er zeker geen spijt van hebben, want
deze jurkjes zijn heel geschikt voor daags gebruik.
K 3655/1. Op dit jurkje is in de plooi van de rok een aantal knopen ter
garnering aangebracht. Het lijfje sluit bovendien met knopen tot aan het
platte, ronde kraagje rond de hals. Dit model heeft een driekwart lange
mouw. Benodigd voor 98 cm. bovenw. ca. 3 m. stof van 140 cm. breedte.
K 3656/1. Willen we aan onze wintergarderobe een practische over-
gooier toevoegen, dan zal dit model zeer in de smaak vallen. De korte
mouw kan door een lange worden vervangen. Benodigd voor 88. cm.
bovenwijdte ca. 2.25 m. stof van 140 cm. breedte.
De knippatronen van deze modellen zijn 0.95 bij vooruitbetaling per
postwissel te bestellen bij „Bella Patronen Service", Kromme Nieuwe
Gracht 66, Utrecht. K 3655/1 is verkrijgbaar in de bovenwijdten 90, 98
en 106 cm., en K 3656/1 in 88, 94 en 100 cm. bovenwijdte.
Deze modellen zijn overgenomen uit „Bella", Het Nieuwe Modeblad.
Aghina; Marinus, z. van J. H. Buijs
en A. T. K ouwen berg; Gertruda H.
M., d. van P. v. Haren en J. A. De-
nissen; Petrus J. H., z. van H. A,
v. Öeers en E. M. C. Meijer; Jacoba,
A., d. van P. Vos en J. H. C. van
den Dol der; Henrica J. M., d. van
J. F. v. Diem en H. J. Toethuis.
Getrouwd: J.> H. Kolff, 30 j. ea
L. W. de Moor, 33 j.
Overleden: Bet je de Wolf, 63 j.r
echtgenote van Sijme Nieuwkoop; A.
M. de Hart, echtgenote van M. T.
v. d. Broek, 73 j.; J. P. v. d. Els-
hout, echtgenote van J. C. v. Laar
hoven, 58 j.; J. v. Genderen, echt
genote van A. A. Nieuwkoop, 65 j.
NEDEUHEMEUT.
Over de maand December.
Geboren: Wilhelmina, d. van A..
C. v. d. Meijden en M. v. Driel;
Maria J., d. van W. H. F. Huisman,
en J. Th. Uiting; Dirkje, d. van J.
G. Vos en M. de Jong.
Overleden: W. Sprong, 57 j., echt-
gen. van P. Smits.
SPIS AN G-CAPELLE.
Over de maand December.
Geboren: Cornelia S., d. van A.
Wagemakers en J. C. Ophorst; Frans.,
z. van F. T. Stolwijk en A. J. v. Dieij-
en; Jenneke H., d. van C. Broeks en
J. Paans; Teuni, d. van J. Bax en
A. Michaël.
Getrouwd: D. J. Oerlemans, 30' j.
en J. Konings 28 j.; J. v. d. Gallen..
Overleden: L. Timmermans, 2 m.
z. van L. Timmermans en C. Kruijf;
J. F. W. v. Gorkum 10 m., z. van
J. H. v. Gorkum en C. F. Kohuki;
A. Groene veld 75 j., wed. van W.
Haverhals; H. C. de Bruijn 79 j., wed.
van A. G. Spierings; F. Stolwijk 8 d.r
z. van F. T. Stolwijk en A. J. van
Dieijen.
VEEN.
Over de maand December.
Geboren: Andriena, d. van C. van.
Wijk en A. Vos.
Getrouwd: Arie Smokers 33 j. en
Magdalena de Vries 27 j.; Latinus
Schreuders 31 j. en Clasina Roeland
DE WERKEN c.a.
Geboren: Leendert, z. van W. Ster-
kenburg en N. B. R. v. d. Heuvel.
OverledenJohanna M. den Hol
lander, wed. van G. v. Drunen, 72 j.
Ondertrouwd: Joost Klop 21 j. en.
Gereke Koek 18 j.
alUt I
aeervanH
«JU «00 bedrag-laten innen
rveel moeilijkheden gepaard i'
/Werd genomen, heb ik da
feeeobureau herroepen. 9
'ife tepdve de onkOSf-
Ant^* locn uitbel,
'^Antwoord. De opdra
overJZïZZÏWo'ugegj
dZ?m,f' 4r|
Ik d2? J'uroePingf -
Irder T0'' 4«/a
herr°epin. W
- ''>chta*£itburea'*-
T T iii- recht betaling
dan hebt U het reo
het opnieuw te laten
dat de aanwezige polderwegen, door
luet mjeclianisclx vervoermiddel meer
overheidssteun voor die polderwe
gen, welke niet uitsluitend gebruikt
worden door de ingelanden, maar die
ook voor doorgaand verkeer in aam-
merking komen.
-
y.
Corr.-adresA. DE GRAAG. Ridderstraat W llï, Heusden
wÊk.
26 j. en J. M. v. Tilborgh 21 j.; J.
A. Faro 32 j. en H. C. de Bruijn
27 jaar.
28 jaar.