Foto VISSER Zn. Kinderwagens WIJK VULPENHOUDERS I P. A. KOOPS - DUSSEN I De bekroonde roman, waarnaar Metro Qoldwyn Mayer de prachtige Technicolor schiep. Een boek van grote, diepe schoonheid. Een verhaal, dat speciaal de mens van heden iets heel wonderlijks te vertellen heeft Electro Technisch Bureau - Heusden WERKENDAM Telefoon 93 ALLES OP EOTOGRAFIE'S GEBIED I VERGROTINGEN NAAR ELK PORTRET j j OP AANVRAAG OOK FOTO'S BI) U AAN HUIS I HET ADRES VOOR BETER WERK er geen ogenblik aan of o,ok de boe renstand van Brabant zal bereid zijn zich tot liet uiterste in te spannen om. de moeilijkheden in de landbouw mede op tie lossen. Hierna verkreeg' Dir. Kirch het woord. Dar. Kirch is iemand, we we ten het allien, die met weinig woor den veel kan zeggen, Ondanks de critiek op de Gezondheidsdienst blijft hij optimist en klampt zich vlast aan dé Zeeuwse spreuk„Luctor et Emergo". Dioor de onbekendheid wordt de Gezondheidsdienst door vele veehou ders nog verkeerd beoordeeld. Maar al te vaak wordt gedacht, dat deze Dienst alléén bestaat voor het opspo ren van reageefders en open lijders onder het rundvee. De t.bjc.-bestriii- ding onder het rundvee is wel een voorname factor, die ook tien goede komt aan de mensheid in het alge meen, Die 'regering heeft dan ook ingezien, dat hier iets moet gebeuren. tientallen milhoenen zullen er echter mede gemoeid zijn eer ons land al leen t.b.c. veebeslagen heeft, Die Dienst heeft voorts tot onder zoek, de steriliteit van ons rundvee, alsmede het besmettelijk verwierpen. Toepassing van de K.I. is een onder deel om de financiële resultaten van het bedrijf te verbeteren. Nog deelde Dr. Kirch mede, dat voor Brabant per Mei 1950 ook de verplichte t. b.c.-bestrijding door de regering zal worden ingevoerd. 1 1 Ook na deze rede kwamen verschil lende vragen Hos, wielke door de spre ker nader werden belicht. Die voorzitter dankte ook deze spre ker voor zijn mededelingen, onoe- kendheid gaven dan ook dikwijls scheve beoordelingen. Verder dankte hij de aanwezigen voor hun tegenwoordigheid en sloot 'met <vpn opwekkend woord, om voor al trouw te blijven aan deze oude N.-Brab. Mij. van Landbouw, deze belangrijke, vergadering. Een voor-Romeinse neder zetting en een Lusthof voor Ridders en Edelen. (Slot). De belangwekkende en romani- sclie geschiedenis van Wijk, die wij in voorgaande artikelen verhaald hebben, willen wij besluiten meteen beschrijving van de vroegere ver blijfplaats van de Geestelijke Ridder orde der Tempelheren, waar nog als 'tware de schimmen van het verleden rondwaren in en om wat de volksmond noemt „het M un nik en- hof." Maar eer wij hiertoe overgaan, willen wij eerst in grote trekken de geschiedenis van deze Ridderorde beschrijven. Omstreeks het, jaar 1118 stichtte Hugo de Paganis en Godfried de Saint Onier met zeven andere rid ders de Orde van de Tempelheren of Tempelieren, met als doel, de we gen van liet veroverde Heilige Land, die door de Saraoenen verontrust werden, veilig te stellen voor de be zoekers van de Heilige plaatsen. Zij droegen hun diensten aan God op en legden de eed af in handen van de Patriarch van Jeruzalem. Als zwervende Ridders werd hen door Koning Boudewijn van Jeru zalem een gedeelte van zijn paleis, gelegen in de onmiddellijke nabijheid van de tempel als vaste huisvesting aangeboden, waaraan zij de naam Tempelheren ontleend hebben. De hun opgelegde taak was, lo de we gen van rovers te zuiveren, zodat de pelgrims onbekommert het Hei lige Graf konden bezoeken, 2o te strijden voor het geloof. In het jaar 1127 werd hun orde bekrachtigd, zowel door Paus Ho- norius, als door de Patriarch van Jeruzalem, Stephanus. Hen werd als Ordekleed een witte mantel verleend, waaraan Paus Eugenius de Ille een rood achtkantig kruis, als dat van St. Jan van Jeruzalem, te dragen op de linkerschouder, toevoegde als symbool dat de orde de gelofte had afgelegd, haar bloed te willen offe ren tot bescherming van het Heilige Land en andere plaatsen van bet Christenrijk. In de oorlog voerden zij haar ba nieren in de kleuren wit en zwart met als wapenspreukBeau seaht. Het wit was een symbool van vre delievendheid tegenover Christenen, het zwart echter oiibarmharligheid tegenover ongelovigen. I11 oorsprong waren de leefregels voor de Ridders van deze Geestelijke Orde zeer gestreng. Zij mochten geen ijdele, wereldse versierselen dragen, geen pluimbos op de helm, geen goud aan stijgbeugel of toom. Het was verboden een vogel te vangen door middel van een andere, dieren te schieten met pijl en boog, een jachthoorn te volgen of te paard het wild na te jagen. Het was verboden te lezen buiten hetgeen liun meerderen toestond, of te luisteren naar hetgeen gelezen werd buiten de heilige woorden, die werden voorgelezen in het Refecto rium. Hun was gelast tovenarij en bijgeloof uit te roeien. Eenvoudige kost was hun toegeschreven; vlees was slechts driemaal in de week vergund, omdat een aanhoudend ge bruik van dit voedsel een bederf was voor bjet lichaam. Water moest hun enige drank zijn en in het laatste kapittel, als het ware de sluitsteen, die de stichter der Orde heeft geplaatst op de zui vere leer door hem aangenomen, werd zelfs niet toegestaan om aan de moeders en zusters de kus der genegenheid te geven. De matigheid, zelfopoffering en vroomheid bezorgde de Orde reeds spoedig machtige vrienden en haar getal breidde zich dan ook tot een groot en machtig geheel uil. De Grootmeester van de Orde kon op Vorsten neerzien. Echter, aanmatiging, rijkdom en weelde, geheel in strijd met de oor spronkelijke opzet en beginselen hebben in de loop der tijd de Orde geduchte vijanden op de hals ge haald. Vooral de zeer grote rijkdommen der Orde waren verleidelijk voor hebzuchtige machthebbers. Het was dan ook geen wonder, dat Philips de vierde van Frankrijk, bijgenaamd de Schoone, die eerst de Joden in zijn rijk van alle b^zit beroofd en het land uitgejaagd had, zijn begeer lijk oog liet vallen op de rijke bezit tingen van de Tempelheren. Door enige voormalige leden die wegens wangedrag uit de Orde 'wa ren. (gezet, liet Philips; ziich valse; getui gend s .geven ove r afgoderij' tem. meerdere onzinnige beschuldigingen. De aan tijging was gegrond op de meest ge- rafineerde en laaghartige samenstel ling van leugen en bedrog om het tijgerachtige doel te bereiken. Ech ter de Grootmeester Jacques de Mo- lay was machtig en behoefde zich om niemand ter wereld dan alleen de Paus te bekreunen. Leugen en lasler kunnen echter veel teweeg brengen tot op lieden de dag toe en Philips had de wind mee. Want niet alleen door naijver der groten, maar ook het volk haatte de Tempelieren, want de Ridders, die eenmaal de Christenheid zo nuttige diensten be- Wiezen, waren onbarmhartige dwin gelanden geworden, die in weelde zich baadden en hun onderhorigen afpersten. Paus Clemens V stond geheel on der invloed van de koning, had als aarlsbischop van Bordeaux zijn ver heffing aan hem te danken en in- plaats van te Rome, vestigde de kerkvorst zijn verblijf te Avignon in Frankrijk. De Franse Koning ikon dus ook niet betrekking tot de kerkelijke za ken doen wat hii wilde. Hij wist de Paus te overtuigen van de waarheid der beschuldigingen, de Orde werd opgeheven en op de 12e October van het jaar 1309 werden de Ridders van de Orde in het gehele koninkrijk ter plaatse vermoord of later op de brandstapel ter dood (gebracht. Ook de Grootmeester van de Orde Jac ques de Molay onderging 'hiet laatste lot. De verbeurd verklaarde goederen schonk de koning aan de Orde der Johanniten, maar vooraf had 'hii ze 20 met schulden bezwaard, dat het geschenk geen waarde meer hadhlet geroofde goud en de kostbaarheden hield hij voor zich zelf. I11 zijn Kroniek van Zeeland ver meld Boxbon! een brief, die over het onbarmhartig uitroeien van de Orde in onze streken aan duidelijk heid niets te wensenoverlaat. Hij schrijft, en wij geven het bericht in haar' oorspronkelijke vorm weer, het volgende „Dat seekeren Brief, dewelke seer wijt en breed toegevouwen was, om onder het opschrift nogh, verscheijden regulen te kiomnen schrijven, wièrde geaddresseert aan Balliu, Burgemees ters, Scheptenen en Raden der Stad Zierkzee, en daar onder bijgevoegt, dat haar gelast wiert, op een precij- sen naght, die aldaar genoemt wierde, ten twaalf uijren, den Raadt te laten vergaderen, om als dan de voorsz. Brieven te openen, en dat sij op lijf straffe en sonder uijtstel souden exe cuteren de beveelen die daar in ston den gespecifiaeert, en soo sij sulx alleen piet én souden konijnen doen, dat sij geauthoriseert wierden, alle sodanige luijden daar toe Te ontbie den, als tot de uijtvoeringe van soda- nigen werk soude nodig sijn, en dat sij 'bet selve hp.ar souiden aanseggen, met so'danige bedreigermgie dat men bij ald'ien sij baar daar van souden Willen ontschuldigen, aan haar soda- nigen straffe souidle plegen, als haar gelast wier de te doen. Dese Brieven op den bestemden tijt geopent sijnde, en den gëheelen Raat, naar het lesen van dien seer angstig en verslagen wesende, dogh eijmdelijk daar toe ver staande, hadden voor eerst goetgevoin- den, vioo.r haar te ontbieden, alle ambags-luijden die aan de Stad ge went waaren te werken, en in haareii dienst waren, met haar werktuijg en ge reetschappen, en voorts alle ar- beijders, aan en op de straten wer kende, met Wapenen. En alsoo toe- gereet sijnde, sijn de Heerein geviolgt, en gedient van de voorsz. arbeijders, gelijkelijk ter midden in den' nagt gegaan naar het buijs of loge mie 111 van de Tempelieren, en ha are deu ren met gewielt, overal open gesla gen hebbende, hebben haar al te maaien, op het voorsz. bevel' door geslagen, behalVe twee die als doen in haar convent niet waren*, en door dat middel dien sTagh ontkomen sijn". Wij mogen aannemen en daarin worden wij gesteund door de overle vering „hij die van Wijk" dat het hier eender is toegegaan. De Wijkse Tempelheren werden in de nacht om gebracht, uitgenomen één, die het door eén of ander middel nog ont kwam. 1 Hebben „de Rode Monniken" zo als de volksmond hén noemde, het in Wijk zo bont gemaakt, dat zii een dergelijk lot moesten ondergaan Wij weten het niet, maar geloven doeti wij het ook niet. Waren de bevielen, de Orde met wortel en tak uit! te roeien zo gestreng, dat aan niets tie tornen viel? Wij weten het niet, maar kijken naar Zierikzee en geloven het wel, met kennis van de opzet. Want de Orde van de TerdpieThieren in Wijk was rijk, zeer rijk aan goederen éin zii bewoonde „een heerlijk en roijaal' gebouw". Dat allés wékt begeerte op. Zij zouden en moesten naar het leven uitgeroeid worden, wii zien hier duidelijk de lastbrief vioor onzie ogen. Maar wat met het lieven van déze Ridders niet uitgeroeid kon worden is de grote invloed die zij' bij hun le ven pp de ontwikkeling van Wijk hebben gehad. Hiaar grote kerk', haar rust, dat het tot een lusthof maakte van Ridders en Edelen, dat allies is in oorsprong van „bet Munnickenhof" uitgegaan. Veel v^n het „heerlijke en roijaal" gebouw is vioor het nageslacht niet over gebleven. Fragmenten van grach ten in bet voormalige voorhof, een restant van bet poortgebouw, vervol gens sporen van een brede gracht en uiteindelijk in de boomgaard, waar eens het hoofdgebouw1 gestaan heeft, steenresten en dakleiscbervep. En ver» der ryst, landelijke rust, in grote tegenstelling met het verleden, toen de Orderidders in al hun rijkdom' leven brachten in deze omgéving. Wat ons wel bij' ons bezoek en onderzoek deed herinneren aan dé ■oude regels der Orde, was dé een voud en gastvrijheid waarmede wij door de huidige bewoners, werden ontvangen ien ingelicht. In de 17e Eeuw 'bestonden nog enige meerdere restèin van de bouw werken. „Einde betgene dat mén daer noch siet dat en Was piet pileer pis de poorte van dit kostelijk gebouw, waardoor dat mien gingh in eene groote en schoone galerije, daer van dat voor de tr opbellen (80-jarige oor!- log) nog enige overblijfselen gjeweest zijn, ende door de Galerije in het1 Hof, ofte Klooster van de Temipie- liers". Wij jjaan dit artikel besluiten met; een ontnuchtering., Bij „die van Wijk" is de stellige mening ingeburgierd dat er een onderaardse gang bestaat tus sen bet Munnikenhof en het slot Loevestein. En hoezeer het ons ook spijt, wij zouden namelijk de eersten zijn, om die gang weer leven in te blazen, hij bestaat niet. Er is maat één onderaardse gang van die aard in ons land gevonden en. wel vanuit het kasteel Valkenburg in Limburg dat echter hoog op miergelrotsen is ge bouwd. Hier ip deze lage Tanden is het technisch niet mogelijk ge weest miet'in die tijd gebrekkige hulp middelen een gang over "die; lengte te graven en buitendien is Loeve- stein eerst gebouwd tussen de jarein 1,357 en 1368, toen het lM[u|n|n)icken- hiof reeds een vijftigtal jaren baar bestemming verloren had. H. V. te Aalburg. Verkrijgbaar in de Boekhandel van de Firma L. VEERMAN, Telef. 19, Flensden. J. A. VAN BERGE HENEGOUWEN Breestraat 85 UIT VOORRAAD LEVERBAAR: Radio apparaten vanaf f135,— tot f235,— T. L. Buizen, Droogscheer apparaten o m „Philishave" Wasmachines en Wringers In verschillende uitvoeringen, kleuren en modellen Diverse prijzen J RUIME SORTERING Boekhandel Firma L. J. VEERMAN - HEUSDEN „JODY EN HET HERTEJONG

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1950 | | pagina 6