Binnenland DINAND STUFKENS Hoe de K.L.M service in 30 jaar groeide. Strijd tegen de Coloradokever p; 'kn De „moedigen zoals men die luchtreizigers in die jaren 1920 1921 nioiemde, die in dezie periode met een KL'M-vlieigtuig die Noordzee overstaken, kregen bij' het autoritje van Amsterdam naar. de luchthaven Schiphol alvast ©en vioorp'fiöiëfje van wat hen in de lucht te wachten stoinid, Het was een ©pen wagen ©n daarom verstrekte de KLIM aan de .reizdlgjeris al direct 'bij' het instappen 7te Araster dam sioiide léren jasisien. Die vliiielg- kapjes gingen dan in 'één moeite door en werdlen tegelijk aangetrokken. De K.LJM. 'ging n.l. van het standpoint uit, dat ©en auto met dergelijk ulifc- Igiedoste luchtreizigers een wel zeer spectaculaire reclame mioest zijln. Daar kwam bij, dat de chauffeur de knal- pot van de wagen met ©en tweelédüg do©l afgenomen had .en wel in de ©erste plaats om de opmerkzaamheid van de voorbijgangers te trekken en ten tweede om de reizigers alvast te wennen aan het lawaai, dat zij' stréks, in het vliegtuig te verwèrken zou den krijgen. Eenmaal op Schiphol aangekomen, moesten i©en paar ste vige jongens de luchtreizigers vai'k naar het vliegtuig dragen, want voor al bij' slecht weer stond 'het velldf vol plassen en het zou zeker geen gioede service geweest zdj'n, als de KLM zijn klanten daar doorheen zou hebben laten waden. Vlak voor het instappen via een keukéntrapje in het open zeildoeken vliegtuigje, moest eerst de vlieguit- rustinlg van de passagier voltooid wor- den. Behalve de genoemde lereinjas en vliégklap, kreeg hij nog ©ein winid- bril mee, zomede jeem valscherm en een. zwemvest. Eln als het 's winters erg kond was, dan bracht men hij de stationsdienst een flinke kietel wa ter aan de kook en vulde daarmee de warmwaterstoofjes, die de voeten van de luchtreizigers tegen al tegipte koude moesten behoeden. En dan kop de vlucht beginnen, waarbij; het aan één dinlg allerminst ontbroken heeft, nl. aan een uitstekende air conditioning. (Nauwelijks een jaar later was men al een flinke 'stap verder. D© kajuitjes waren toien gesloten ten dat hele ge doe met dikke leren jassien en vlieg brillen 'kon verder achterwege bliii- ven. Hoewel het toch altijd gewenst bleef zich voor de reis lékker in te tikken, want het kon mog gemeen oud zijn. E11 in 1925 was er al ver warming in de kajuit en als dat ap paraat al te Igqi^d werkte en het te warm werd in hét vliegtuig, dan kon den de passagiers rustig de raampjes open schuiven. In die kajuitjes had men op een goede_ dag iets aange bracht, wat al een'bijzondere vorm van service betekende. Aam 'een van de wanden bevestigde men keurig (gebeitste kastjes, en daarin vonde|n een fles met 'fris drinkwater, e©n oa.hr (glaasjes en de pannetjes voor I uchtziekte een plaats. Hieliaas heeft iet eerste kastje, dat per vlieglpig de lucht inigiing, slechts een kwar tier geleefd. Dopr het gedreun van de motor trilde het los en vielen fles, iglaasjes, en pannetjes klétterend op de vloer.. Het culinaire gedeelte van de ser vice aan boord belgom voor de KLM op de A mis te rtiam-D j ak ar ta route. De boordwierktuigkundige had 'deze taak op zich genomen en zo af en toie moest hij zijn metertjes en aanwii- zertjes in dé steek laten om ©ein ap peltje of pen kopje koffie aan te bieden. D|e grote maaltijden werdén in die dagen op die grond genuttigd. Tenslotte werd dit te druk voor de boordwerktuigkundige en trad de eer ste steward in dienst. Dat was in het jaar 1932. De eerste werkelijke ste ward was echter ook een bi.w.k.i die zich volledig ,aan hiét gastheer schap in de lucht ging wijlden. Men prefereerde een b.W'.k.» omdat deze, zoals men dat noemde, luchtvast was. Later is hij; toch weer naar zijn in strumentenbord vethuisdi en thans is deze eerste steward, van die KLM hoofdbooirdwerktuiigkundige Weer enkele jaren later, pm pre cies te zijn in 1935, zaig men de ste wardessen In dp, KLlM-vlieigtuigen ver tin en. Allengs kentjes in de t boden ,aan eet|gerëi, meegenomlen voe dingsmiddelen, thee en koffie, warm- gehouden in thermosflessen. Mét die dranken in thermosfliessep heeft men aanvankelijk ook' nog vreemde din- flen beleefd. In de vliegtuigen, die op et Alpentraject vlqgen, klom mien tot aanzienlijke hoogte, waar de lucht zteer ijl is. De passagILers werden te lgen de ongemakken hiervan be schermd idoor zuursto'fflessen, m,aar de koffie en thee ging door de ge ringere druk plotseling weer in de thermosflessen kolklen, tot grote ver bazing van de stewardess. Dé oorlogsperiode heeft yoor de burgerluchtvaart een soort vacuum betekend. En de tijld na de ©oirloig. heef.t zich gekenmerkt dooV een ge schijnen. Allengs bouwde men klleinë keukentjes in de t oestellen, die plaats weldige groei van het burgerlucht vaart bedrijf in al zijn jgejedfiingen. Een van de puntten waaraan men een bijzondere (aandacht is iglaan besteden, is de service voor de luchtreizigerisi. Immers, iedere luchtvaartmiaqtschap- pij prdiheert het zijln passagiers zo ;gloed mogelijk naar de zip tie maken. Die KLM stichtte daarvoor een zgn. Civiele Dienst op Schiphol, waarvan de onderdelen stuk voor stuk belast zijn met' lx et verzorgen van de ver schillende soorten service aan lucht- passagiers, Eien van deze belangrijk ste onderdelen is de glewieldige keu ken op Schiphol, waarin dagelijks grote hoeveelhetden maaltijden be reid worden om daarna in bevroren toestand meegegeven te worden aan boord van de vliegtuigen- Tijdens de vlucht kan de steward^ boordkek' ©f stewardess deze maaltijden met be hulp van oventjes, die de Verschillen de vliegtuigtypen in hun kombuis bezitten, warm opdienen. Een van de andere afdelinigep van deze Civiele Dienst is de afdeling Reisvjoarbereiding en Lectuurvoorzie ning. Met alle vliegtuigen gaat b.v. een koffér aouranten enl tijdschriften mee en bovendien verzorgt de KL|M nog ieen eigen boordaouriaht, <Iie da gelijks verschijnt en bet laatste nieuws brengt. Voor die kinderen zijn speelgoed en spelletjes laan hojord om de tijd te verdrijven. Een speciale régéitiig mén vodr reizende priesters Op hun (ylerzoiek stelt de KLIM ieen is gletroifé z|gn. miskoffer, een verplaatsbaar al taar ,tier beschikking, waarmjéde de geestelijken op de luchthavens die mis kunnen 'opdragen. Het spreekt 'wel haast vanzelf, dat deze opsomming 'sléchts een zeer glo baal beeld kan gé ven van hétgeen wordt gedaan 'om die luchtreizigers van dienst te zij'n. Dertig jaar geleden hielp een KL iM-employé de passagier in zijn zware leren jas, thans is: een charmafnte stewardess de passagiers behulpzaam bij* het bntdoen van mantel of jas; er is 'Wel het een en ander veranderd in de 'burigerluchtvaart. Langend ij k 37 - Gorkum Laat de Paardensport nobel blijven. De weiden zijn weer ginoén, het vee iging naar buiten en in de paar- denweréld wordt thans ernst gemaakt met de training Van dé oonioours- tuigi- en springpaarden, Zo ook van de dravers. De welgevulde, ik mag welhaast zejggten, de overvuldé lijst dei* diverse ooncoursdata' in de vak bladen (gaat .wèldra ter perse. Wat igieeft 'dat alles weer een werklust, een ijver, een ©nei"g5e. Dén patitd te trainen en klaar te maken voor het a.s. seizoen, voor mogelijke succes sen straks. Wat een vóldaening schenkt het de mens. Laten wij niolg eéns even terug denken aan de bezettinlgisjaren. Paar den, die igévorderd werdén, onze mooie paarden met de bezetters er op, onze „gedoken" paarden en boe al die oude, uifgémergelde, honge rige dieren met veel te zware vrach ten langs 's Heren wegen voort zeul den. En nu, schitterende typen, goéd verzorgd en goéd gevoéd. Wat is, dat wéér mooi, wat is dat prettig om te hebben en om naar te kijken. Maar nu een vraagWat dunkt u,, lezer of lezeres, hoe zou nu ©en paard het vinden om b.v. mét zeer zware ijzers of heel scherp opgezet, ©en tie zware stang, een te hoge staaétwrong, in die vliegentijd soms een half uur lang „zijln extra gangen" dus niet zijn gewone te showen, en ver volgens met slaande flanken, drui pend van het zweet wel of géén prijs te krijgen? Wat ziet men dikwijls op de oe fenterreinen ieen sprinjgpiaaricf, dat zig. „Losgesprongen" moet worden. Tel kens en telkens diezelfde hiniderniis, soms met barrage, om straks in dé ring met veel ger.uk en gepluk' en giespoor over een hindernis „geduwd" te worden. Ik stel dezé vraajgj, omdat ik' per soonlijk zeer goed weet, diat het heel anders kan en dat onzé goede rij ders en ruiters hun paafdlen zoi ge heel anders showen en behandelen,. Het rustigé, kundige voior rijden van een chicque hackney, hiet gehieel met elkaar in evenwicht. Geen „acro baat", die voor gelegenheden door allerlei kunstmidldelen „igeforoe©rld" wordt, maar een aristocraat met ver heven gangen en aangeboren adel. Zie een bekwaam hindernisruiter de rinig binnenkomen, rustig, bedaard. Zie hem met zijn patird een zware hindernis nemen. Beiden één, beiden igeooinoentreerd' op 'het moeilijke. 'Nimmer ruw, zelfs al glaat het mis. Steeds beheerst. Lezer en wellicht concoursrijder of ooncoursbezoeker, laten wij' toch voor al bedenken, dat de paardensport „Ie plus nibble oonquête de t'hommé" Igienoemd wordt, laat het dan ook „nobel" voor de paar,dien blijven en laat het niet ontaarden in een ver wrongen „vertoning", die \^>o,r die gaarden een $laag is en voior het pu- liek slechts eeiï .aahglehame „sen satie" en die bij de goede en aan dachtige toeschouwers de vraag doet rijzen: „moet daar nu niet eens een inspecteur van de Nederlandsche Ver een jgjing tot Bescherming van Dieren bijgehaald worden A. J. S-A. lid Hoofdbestuur Nederl Ver, tot Bescherming van Dieren. Het weer in het bqgin van de week met luchtstromingen uit Zuidelijke richtingen is uitermate gunstig ge weest voor 'het ontstaan van de Go- loradokevervluchten. Er z,ijn o.a. be richten binnengekomen, dat op de Rijn, aan het strand te Bergen op Zoom en op enkele plaatsen aan het Noordzeestrand kevers zijn aange troffen. De Plantenziektenkundige Dienst wekt daarom de grondgebruikers op, de bij hen in gebruik zijnde terrei nen, gelegen aan de grote rivieren of andere binnenwateren, grondig te in specteren op aangespoelde kevers. Contact met de gemeentelijke auto riteiten zal in vele gevallen gewenst zijn. De aardappeltelers in de nog onbesmette gebieden dienen er ern stig rekening mede te houden, dat be smetting van het aardappelgewas hoogst waarschijnlijk plaats 'had. De weersomstandigheden hebben eveneens in sterke mate tot éi-afzet ting geleid, vooral in het Zuiden, Oosten en midden van ons land, waar zeer grote aantallen kevers boven de grond verschenen. De Plantenziek tenkundige Dienst dringt er daarom met klem op aan, direct de nodige bestrijdingsmaatregelen te nemen. Het aardappelgewas in de genoemde ge bieden dient op zwaar besmette ter reinen onverwijld te worden bespo ten öf bestoven. Bij een geringe be smetting kan men de kevers door re gelmatig afzoeken bij zonnig weer, zelf vernietigen, evenals de aanwezi ge eihoopjes. Een krachtige bestrijding in het be gin van het seizoen is van het groot ste belang. Binnenkort zullen de con troleurs van de Plantenziektekundigen Dienst hun werkzaamheden aanvan gen en zal direct tegen nalatigen met de nodige kracht worden opgetreden. ZEGETOCHT VAlNi 'KONINKLIJK PAAR DOOR PARIJS, Koningin Juliana en Prïn Bieirn- hard zijn 'Maandagmiddag- ©mistreeks vier uur lop het vliegveld Orly bij Pa rijs aangekomen. Die Franse 'president en mevrouw Auriiol, premier 'Blidault en verschil lende anderel leden van de Franse regiering wanen aanwezig op het met vlaggen en bloemen versierde vlieg veld om 'de koninklijke gasten te begroeten. 1 5 Op hun 'zegetocht van hét vlieg veld kwamen de Ikioninklij'kle ,g(asten dioor '©en „Nederlands" Parijs. De straten langs de route naar het ,Ely- sóe paleis, de residentie van de presi dent waren versierd met iedere mo gelijke decoratie in ropd, wit en blauw, die nationale kleuren van Ne derland' en Frankrijk. Er werden 'bloemen tiaar de ko ninklijke auto geworpen en alom zag men langs 'de mensenzoom1 dier bou levards met röod-wit-'blauwe vlaggen zwaaien en applaus rees iop dit de rijen der tienduizenden Parijzenaafs. Het Place 'Maubert, aan het ooste lijke einde 'van de boulevard Saint Germain tégleïiiavér Ide Notre Dame igtelegten ,haad 'een luisterrijke aan blik, Meer dan honderd .ruiters der Garde Republicainé stonidlen in die volle pracht van hun historische uit rusting de vorstelijke stoet op., tie wachten. Hiet 'rood ein wit en goud vain hun uniformen stak fiel af telgen het joinlge groen, dat de grootste dér boulevards van 'Parijs' linkieroever viert, Eien golvend mensenveld om zoomde het 'plein. Hiet was of de wanden van het plein leef dén, door dat uit aLle vensters mienlsien "drom den. Over het plein oirkeldén Aalster vliegtuigjes van 'de Parijse politie, van waaruit het poli tiehoofdk war tier van het verloop dér gebeurtenissen lang's de 'route op dé hoogte werd gehouden. Midden ,op het plein was een ere zuil opgetrokken, 'waaraan behalve Nederlandse en Franse vla|g|gen oiók vaandels van diverse Franse departe menten woeien. Toespraak door de Koningin, Aan het diner welke in hét paleis van het Elysee aan bet Kon. Paar werd aangeboden; hebben aangezeten leden van de Franse ministerraad, leden van het gevolg van het ko ninklijk echtpaar, ledien vqn de aain die koningin in dezé dagen toege wezen Franse Missie en de ambassa deur der beide landen. Dé toespraak, welke tijdens het diner dioor prési dent Auriol werd gehouden, werd be- antwoioifd door Hare Majesteit. De woorden, die door de Neder landse Vorstin werden gesproken, hebben diepe indruk op alle aan wezigen gemaakt. Zij werden ..onder doodsestilte aangehoord' en het was duidelijk, dat Hare Majesteit alle toehoorders op dé diepste wijze heeft doen weten te roeren. Hiet banket duurde onge veer twee uur, waarna in het paleis een grote avond'ointvangs't begon. DE TOEKOMST VAN INDONESIË De Nederlandse Regering zegt in een uitvoerige nota aan de Tweede Kamer Öp dit ogenblik is de toestand in Indonesië zo, dat iedere dag onver wachte nieuwe problemen kan stellen of feiten kan brengen welke meer geruststellend zijn. In deze nota werd een somber beeld gegeven omtrent de ontwikke ling van zaken in Indonesië, in zo verre de verhoudingen binnen de Ne derlands-Indonesische Unie en de be langen van Nederland daarbij betrok ken zijn. De regering zegt bereid te zijn op de grondslag der nota met de Kamer in het openbaar van gedach ten te wisselen. Republiek Intonesia heeft zich niet aan gemaakte afspraken gehouden. De regering kan nog niet beoordelen in hoever de situatie zich ontwik kelt in een voor de verhouding tussen Nederland en Indonesië gunstige dan wel ongunstige richting. Dat deze ontwikkeling ten dele een andere is geweest dan de Neder landse regering zich bij de souve- reiniteitsoverdracht had voorgesteld, wordt niet ontkend. Het procédé gevolgd t.a.v. de deel staten geeft de Nederlandse regering reden tot bezorgdheid, niet alleen om dat de kwestie van het zelfbeschik kingsrecht -daarbij betrokken is, maar ook omdat zij wijst op een sterke aandrang, welke langs andere dan zuiver constitutionele weg tot een structuurverandering van de R.V.S.I. wil geraken en omdat vooralsnog niet te bezien valt, waarqp deze ontwik keling zal uitlopen. 'De staatkundige ontwikkeling, zoals die zich sedert de overdracht van de souvereiniteit in Indonesië voltrekt vervult de Nederlandse regering met zorg met betrekking tot de realise ring van bet zelfbeschikkingsrecht der volken van Indonesië, daar dit ter R.T.C. op de federale structuur is gebaseerd geworden. VERPLICHTE BESTRIJDING VAN DE RUNDERTUBERCULOSE IN NOORDBRABANT. Krachtens een beschikking van de Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, gepubliceerd in de Staatscourant van 19 Mei j.l., wordt met ingang van 1 Juni a.s. Noordbrabant als laatste provincie aangewezen, waar voor veehouders de verplichte aansluiting bij de Pro vinciale Gezondheidsdienst voor Die ren geldt. Bij deze dienst (gevestigd te 's-Bosch, Willem van Oranjélaan 38) dienen alle veehouders in Noord brabant zich vóór 1 Juni a.s. aan te melden. Zij, die runderen houden met het uitsluitend doel daarmede han del te drijven, vallen echter buiten deze regeling. Een en ander betekent, dat ook in Noordbrabant voortaan de veehou der zijn vee regelmatig op tuberculose moet laten onderzoeken. De runderen worden dan gedurende de staltijd ge- tuberculineerd, waarbij alle positief reagerende dieren als geïnfecteerd worden beschouwd. Deze dieren moe ten zoveel mogelijk worden opge ruimd of tenminste „geïsoleerd, ten einde besmetting van gezonde dieren te voorkomen. Aangezien in de ove rige provincies een dergelijke rege ling reeds eerder geldt, is thans in geheet Nederland de bestrijding van de rundertuberculose onder controle. De voornaamste taak van de pro vinciale gezondheidsdiensten is het geven van leiding bij de bestrijding der rundertuberculose. Aanvankelijk konden de boeren zich vrijwillig als lid van deze dienst opgeven. Later werd het lidmaatschap verplicht ge steld. De Overheid tracht met deze ver plichte aansluiting tezamen met de uitvoering van het reeds eerder aangekondigde „vijf jaren-plan" de uitdrijving van de rundertubercu- se uit ons land binnen afzienbare tijd te bereiken, zodat in de toekomst uitsluitend t.b.c.-vrije bedrijven zul len bestaan. OP DiE BOOT. Hiet iin Indjoinésië aanwezige perso neel dier Kon. (Marine bédraalgt nog oinjgevéér 4500 man. D|e afvloeiing van het korps mariniers, doe overéén komst ig' die ter R»T.C. gemiaakte af spraken uiterlijk 6 maanden na de youvereinitéitsoverdrjacht dient fe zijin beëindigd, is practisch voltooide De alsnog, af te voeren sterkte van de Kon. .Landmacht bedroeg op 1 Mei 1950 roind 40.000 man. Door het inlassen van een groter aantal buitenlandse transportschepen woridt verwacht, dat in Mei 1950 rond' 10.500 man zullen kunnein worden afgevoerd. GROENTE TER MESTVAALT. Ongeveer 35.000 kisten kropsla en spinazie draaiden Maandag op de Venlos e veiling door de klok, door dat de spinazie de minimumprijs van 8 ct. per 'kg niet opbracht en voor de kropsla helemaal geen kopers te vinden waren. Tot laat in de middag was men bezig om de groente op de mestvaalt te brengen. Dit zou zijn oorzaak vinden in het uitvallen van de Duitse markt, die thans wordt overstroomd .met spina zie en kropsla van eigen bodem, waarmee het 'Nederlandse product, belast met een invoerheffing, niet kan concurreren. De tuinders ontvangen voor deze doorgedraaide groenten f 6,40 per 100 kg uit liet daarvoor door de Nederlandse tuinbouw in het leven geroepen fonds. Er zijn nog grote aanvoeren kropsla van de koude grond te verwachten, zodat het ver schijnsel van doordraaien zich in de komende dagen nog wel zal herhalen. MEISJE VERMOORD. Dinsdagmiddag is in de omgeving van Arnhem een 17-jarig meisje, Bels van Galen, dochter van het 'hoofd der Christelijke school in Stihaars- bergen, gewurgd. Het gruwelijke mis drijf is gepleegd op een afgelegen plaats. De gemeentewerkman v. N., zag, toen hij zich naar 'huis begaf, een da mesfiets onbeheerd tegen een boom staan. Hij vond dit vreemd en stelde daarom een onderzoek in. Enkele meters verder zag hij toen in het 'bos tiet lichaam liggen van het meisje. "De recherche vond sporen vaneen ernstig misdrijf. Om drie uur Dins dagmiddag was het meisje uit school vertrokken. Bekenden menen haar nog m de buurt van „De Mijlpaal" te 'heb ben gezien. Waarschijnlijk heeft ze daarna de weg langs het Hazenpad door de bossen naar huis gekozen, waar zij in handen is gevallen van een onverlaat, die haar door wur ging om het leven moet hebben ge bracht. TRAGISCH; ONGELUK. Die 16-jarige J. Verhoeven teUden 'klom in ©en hoogspanningsmast ©mi een vogeltje uit een nest te lialen. Dit had het noodlottige gevolg, dat bijl door 'de stroom werd (getroffen en dood op ,dé grond terecht kwam). BRILLENSPECIALIST 40.000 MILITAIREN WACHTEN

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1950 | | pagina 2