TWEEDE BLAD donderdag25MEIwso NIEUWSBLAD Rondom het pinksterfeest Groot Intorna.tiona.aI Muziek- en Zangconcours to Wijk en Aalburg Plaatselijk Nieuws Wachters AMANDELTJESPUDDING BI) DE BALANS voor het Land v. Heusden en Altena, de Langstraat en Bommelerwaard Die oorsprong van het P inks te rf©est is het feit van die uitstorting! vajn de iHieiligie Geest, onder de tekenen van suizende wind en vlammenidie vuur tongen, op de 50ste dag na 's Hiei- iands verrijzenis. Tijdsbestek en be- Igeleidende verschijnselen van de Uit storting! deden sommigen (denk aan Hieromymus) een parallel trekken tus_ sen de Wetgeving iop de Sinaï en de Geestuitsfcortinigi op Sion. Bieide hadden 50 'dagen na Pasen plaats. Was de Tempelzaal vol vurige ton gen, de Sinaï sidderde door blik semschicht en donderslag!.. Soortgelijke parallel zou te trek ken zijn met hetgeen in de Hpf van Eden plaats haddaar berklende het eerste mensenpaar de Here God aan de suizende wind des daags Wie iets van die Griekse mytho logie kent, zal weten, dat de opper god Zeus in de Orakeleik' vajn Dioc diana woonde, waar men hem kon raadplegen: in het bladgesuis kon men dan zijn antwoord, beluisteren (Vreugdefeest. Luisterrijk was vroe,gier de wijze, waarop men het Pinksterfeest vier de. Het droeg de naam van BLoe- menfeest, want de rijke flora in de natuur was de beste demonstratie, dat de winter voorgoed door de zo mer was teragge drongen. Men zopg wel: „Luikend groen en bloemengeur, Rondom voorjaar, zon, jolijt Lentevreugd vervult de gard... Dat is onze Pinkstertijd en „Bloemen zeggen meer dan woorden méér ook dan de laagste brief. Daarom is een bloemenhulde altijd treffend, altijd lief". De vreugde begon vroeger al op Vrijdag! voor Pinksteren, welke dag „Luilak" werd genoemd. Hieraan herinnert vermoedelijk nog de Lui- lakmarkt te Haarlem1, die van Vrij dagavond tot Zaterdagmorgen gehou den wordt en waarop vooral bloemen werden verkocht. De Groninlgse jeugd vgrsiierde zich die dag geheel met groen en bloe men en trok, met boeketten aan stokken gebonden, de buizen langs, onder bet galmen van: „Pinksteren is opgestaan, Mjaig wel weer .naar bed toe gaan. Laat ons hier niet lanjgier staah, 'k Wil nojg! een huisje verder gaain. Telaatkomers werden „luilak" (ge scholden. Feitelijk symboliseerde de „luilak" de stervende wintierdemon, die geheel moest verdwijnen. Die Pinkstervogel. Uit bovenstaande blijkt jgienoegzaaim de innige verbondenheid van de mens met de natuur. In deze natuiur vindt het volksgeloof treffende symbolen, zoals de berkentak, die beschouwd wordt te zijn het zinnebeeld der vruchtbaarheid. In Duitsland hield mlen op Pink steren een optocht, die men bestetml- pelde als het „watervogelzingen", waarbij men een jonge man, sonus ook wiel een pop1, met groen en loof versierde e'n in processie panddlroeg. Na aflloop1 dompelde men die „vogel" in het water of spoot men hem nat. Was aan die processie nog een wed strijd verbonden, dan ktoeegi delaatst- aankomende de naam van „Pinlkster- voigel". Dioiopid'ag. Oudtijds waren Pasen en Pinkste ren 'doopdagen, 's Zaterdags voor bei de feestdagen werd het doopwater gewijd, idat pip bewuste data op de 'dopelingen werd gesprenkeld. Ieder was zeer gesteld pp dat ge wijde water en nam er een zekere hoeveelheid van mee naar huis, waar het werd (gedronken en velen wasted er zich de oig|en melde, lómldat mien meende, djat het gezichtsvermogen daardoor sterker werd. Over de akkers gesproeid, bevor derde het de vruchtbaarheid en weer de het ongedierte. In de. stal of in de wei mengde mien het mlet het eerste drinkwater van het vee. Slaande vinken. Een aardig Piinkstergiebruik is de „virikenparadJe". Nauwelijks is de Tweedie Pinksterdag aangelicht of in de Harz (Duitsland) stromen van alle kanten mannen, vrouwen en kih- deren toie met vinklenkooien, idie zij evenwel door witté doeken aan het ooig onttrokken hebben. Wa'nlniaer al len bijeen zijn gekomen op eeln groot weideveld, worden de hoezein van de kooien genomen en de dgnkbare vo gels, die nu het prille morgenlicht mogen aanschouwen, begininien te slaan. Het wordt een wedstrijd in edele zangkunst. Na enige tijd ver mindert het (geluid De vogel, die 'het langst zijn gefluit laat horen, wordt winnaar. Hierna begint het feitelijke volksfeest. Ook de brandnetel doet dienst... In de provincie Gronin|g|en hadi vroeger die jeugd het loffelijk gebruik elkaar met brandnetels ,af te rossen óp het Pinksterfeest en pas sierende voertuigen te versieren met dit on kruid. Het is niet ,g|emakkelijk na te iglaan, welke betekenis aan dit ge bruik jgehecht was. In de moderne tijd is deze gewoon te uitgestorven. Vidlgens J. v. d. Ven bestond een soort gelijk gebruik te Bodegraven en te Alphen a.d. 'Rijn, met dit verschil, dat het pijp- of torkruid de brandnetel verving,. Friese Pinkstervreugd. Lang bleef het gebruik in Hinde lopen gehandhaafd,, om op Tweede k JODLERCLUB „EDELWElS", ROHR AARBAU (Zwitserland), hier o;p Zaterdag vioor Pinksteren die kale mei oprichtte. Hieronder heeft men te yierstaan een ongeveer 10 meter hojgje dikke phal, die met egn bijna even lange, maar dunnere Is vierlenigid, welke weer een boomtak draagt met de Hollandse vlag. Twee aan een dwarslat bungelende flessen moeten de kermislg|enoegens symboli seren, waarbij toch nooit drank ont breekt. Voorts hangt hoog in de lucht, opgehesen langs de kalleme'i, in een mand een levende haan, die het genoegen beeft vanaf zijn hoge zitplaats gedurende de kermisdagen de uitbundige vrolijkheid aan de voet „:gade te slaan". Aan voedsel heeft liet dier geen gebrek: het bevindlt zich in voldoende mate in de korf. Die beide eerste 'Pinkstierdaglein ver- Lopen vrij tam alleen is er wat her bergbezoek, do'ch Pinkster-drie (Dins dag;) begint de eigenlijke kermis vreugd zich te ontplooien, vooral des avonds. Overdag scharrelt de jeugd wat rond op het plein van de kale- mei en koopt er snoep van die geïm proviseerde kraaihpjes, waarin dorps bewoners deze lekkernij' verkopen. Bij het vallen van die avond rol len van alle kanten boereniw agens aan met luid zingende eilanders^ ter wijl accordeons de zang begeleiden. Na het dorp rondgereden te hebben, wordt de dorst versla,gen in de her berg, waar de dorpsviolist zijn wijis- jes speelt. Vool' het gebed, donker is, moet op bevel van het gemeente bestuur de „kallemooi" worden „ge streken" wat 'geschiedt .onder veel (gerucht en vrolijkheid'. De haan wordt, 20 hij ongedeerd het experiment heeft dóorigiem'aakt, onder gejuich in zijin harem terug gebracht. Gewoonlijk leent de her bergier zijn haan. Soms ook moet er weieens een worden (gestolen, om dat er geen vrijwillige leners zijn. Die avond wolrat met een bal be sloten. Jammer voor de dames, dat het grootste deel der mannelijke jeugd in deze dagen op zee zwalkt. Dan danst de jongeling maar met zijn zuster of gehuwde paren doen mee. Eigenaardig is, dat de jongeman op' dit feest een bepaald voor deze (gelegenheid gemaakt wit overhemd draagt en een hagelwitte ke.rmis- broek ,die beidje resp. door vest en jas en bovenbroek zijn bedekt, wan neer hij ter kermisse trekt. In dit costuum danst hij met de damies tot de volgjende morgen HEUSDEN Op de vergadering van de afd. Waalwijk van die Ned. Kath. Biond van Werkgevers in het Loodgieters-, Fitters- en "Sanitair Installatiebedrijf werd 'besloten naar het congres, dat op 7 en 8 Juni ,a.s. te Arnjhe$ii 'Zali plaats vinden, als vertegenwoordiger af te va,ardi;gien, de Jieer J. van Laar hoven alhier, secretaris van deze bond. Het tiourniooi om het persoon lijk damkampioenschap van Noord brabant 1950 is voor onze stadgenoot A. .die Graagj niet erg gelukkig begon nen. In deze: eerste ronde moest te Ammerzoden wiórden gespeeld teglen M. Verlouw en geleidelijk kreeg zwart, welke kleur door de iHleus- Pinksterdajgi onder de Pinksterkroon te dansen» De kroon was giemaakt van. (gekleurd papier en gouden lo vertjes, waarom weer groene slingers zwierden. 'Van huis tot huis, dwars over de straat werden deze .ornamen ten opgehangen, zodat het antieke stadje een feestelijk aanzien kreeg. Onder deze „feestkrooem" voerden eertijds ook de ouderen hun dansen uit ,doch langzamerhand nam hier aan slechts de jeugd deel. Viel de schemer, Idain boden de achter de ramen der woning|en ge plaatste brandende kaarsen werkelijk' een fantastische aanblik. Op Ameland werden iook Pinkster- kransen en -slinjgers gemaakt met het ooig op de kermis, die hier miet Pinksteren (gehouden werd. Was de eerste kermispret voorbij, dan vóUgl- de op de e.k. Zondag ,nog een nai- pretje, waarvoor de jeugd zich ver zamelde in een of andere kamer, waar de meisjes tracteerdein op kof fie en kloek, enz. en die jongemannen op iets pittigers, in de vorm van je never of brandewijn. De kalemei opgericht. Wel werd op Schiermonnikoog Pinksterkermis gehouden, maar de uiterlijke versierrngSvoirm verschilde met die op Ameland, doordat men Ons Feuilleton door W. Kerremans 48» Hij was van het begin af besloten geweest die schulden te betalen, niet ter wille van de gedachtenis van Ui- lenburgh, maar om te voorkomen dat Jo daarover zou worden lastig gevallen. Hij deed dat en ontving dankbare en beleefde brieven van de schuldeisers, van wie de meesten de hoop reeds haddien opgegeven ooit 'betaling te zulllen krijgen. Op verzoek van Jo ging Karei eens met haar mede om een be zoek te brengen ,aan Biets. Karei wilde de bewaakster, die zo goed was geweest voor Yonca, een of an,, der geschenk meebrengen, mlaar Yon ca raadde het af. „Later", zei ze, „wilde ze Biets wel iets schenken, maar zij zou het niet prettig vinden als haar 'nu„ een cadeau werd gegeven, alsof meneer kwam betalen, voor wat zij had ge daan". Gedurende het 'bezoek kreeg Karei de indruk, dat Yonca goed gezien had en dat het brengen van een ca deau op deze trouwhartige en har telijke vrouw geen aangename indruk zou hebben gemaakt. Toen ook' Karei nog eens haar dankte voor haar vriendelijke behan deling! v,im de gevangene en de goiede troost en opbeuring welke zij mie vrouw Vermeer had jgegeven, ant woordde Biets: „Mijn man was ook gevangenbe waarder. Hiet spijt me, dat ik het zeggen moet, maar hij was een kreng voor de gevangenen, een echte pest kop. Hij kon hen judassen dat het bloed van onder die maigels kwam. Hij had er echt plezier in om ze te k'wellen. Nu kreeg, hij1 pp 'een dag te doen met een vent diie zich niet kon bedwingen 'die pakte hem aan en wurgde hem. „Heb je geen berouw?" vroeg de rechter hem. „Neen meneer", zei hij, „als bet niet gebeurd was zou ik het nog doien". Ziet u, toien hebben ze mij, als ver goeding zal ik maar zeggen, bewaak ster gemaakt en ik wil nu goed rmt_ ken aan de gevangenen wat mijn man ze voor kwaad heeft gedjaan. Ik kijk ze natuurlijk eerst eens aan, maar je krijgt daar heel gauw gezicht op. Ik kijk niet naar stand of zo en O'ok niet of ze jion|g jof oud jen knap of lelijk zijn, maar ik weet de eer ste of op zijn laatst de tweedie dag al, wat voor vlees ik in de kuip heb. Van mevrouw hier was ik na een uur al zeker dat ze onschuldig was, wat ze oiok gledaan mocht hebben en d;at ze een beetje vriendelijkheid hard nodig, had- Och, en dan giaat liet van zelf".' „Bets", zei Yonca bil het heenigjaan haar de hand reikend, „ik zal niet vergeten wat je voor mij hebt gedaan en ik koim je zeker nog, (eens weer bezoeken om je dat te tonen". Yonca wilde het grootste deel van haar inboedel verkopen en zo min mogelijk herinneringen behouden aan haar leven met Uilenburgh. Zij nam alleen mede wat zij van haar thuis had meegebracht. Toen zij met Karei bezig was de meubelen uit te zoeken, kreeg zij' ook haar schrijfcasette in handen. Zij toonde die aan Karei en zei: „Jouw cassette Karei, jouw mooi cadeau. Mjaar die dierbare brieven, waarvan je sprak, toen ik deze mooie cassette had iglefcregien, rijin er niet ingekomen. „Die komen er mo|g wel Jo. Er staat je nog; zoveel goeds en zoveel geluk te wachten. Ik ben er zeker van dat je nóg eens heel gelukkig zult worden". „Het is lief van jie zulke dinlgiein te zeggen en me moéd in te spreken, maar ik verwacht niet veel mlear". „Jiopie je moet je verzetten te lgen die neerslachtigheid,. Je bent nipg zo jong en de wereld staat voor je open, maar dan moet je ook met moed die wereld willen inlgiaan"., Zij gaf geen antwoord meer. Hij ontweek kennelijk elk gesprek dat zou kunnen leiden tot een verklaring van hem. Zij had bet hjemi nu toóh in de mond'gegeven om te zeggen: laat mij je gelukkig «naken. Maar hij' gsaf het gesprek een andere wien- dingl. Toen de verkoping voorbij was en 'de zaken waren geregeld zei Jo', dat er nu g|een enkele redjeln meer was om nogi langer in Utrecht te blijven en dat zij naar haar moedier zou gaan. „Vind je het goed 'dat ik je breng1?" vroeg Karei. „Wel neen, dat is toch nergens voor nodig. Ik ben toch geen pa tiënt". „Neen, gelukkig niet, daarvoor zeg ik h«pt niet, maar ik Zou het iglraag doen. Je behoeft dan niet zolang alleen in de trein te zitten iof mis schien te moeten praten met mensen die je vervelen". „Neen, neen, dat is gekheid. Waar om zou ik niet alleen van Utrecht naar Breda kunnen reizen? Blijf jij maar stil hier en ga naar je werk". Hij had haar niet verteld dat hij niet meer werkzaam was bij Majs- sink, om haar het zelfverwijt te be sparen dat dit dioior haar schuld was. Hij begireep waarom zij zijin. voorstel om mee te reizen afwees. Hiet zou in een kleine stad als Biredla niet weinig1 opzien baren, wannieeir Jo Vermeer, van wie natuurlijk ieder wist w,at zij gledaan had^ in de stad kwam met de man die als haar medeplichtige werd beschouwd. Hij drong niet verder aan en bracht haar enkelle dagen later naar die trein. „Ik wil geen gewone woorden van dank tegen je zeggen Karei, die zijn hier zo ontoereikend, dat ze .onbe hoorlijk lijken. Ik wil je alHteen zeg gen d,at ik geheel en al weet wat je voor mij hebt gedaan''. „Ik hoo*o zo innig Jo, dat ik! je zal kunnen blijven helpen. Belioof me vast dat je me dadelijk zult roepen als er iets is, waarmede je maar in de verte denkt dat ik je zou kuine' hem bijstaan". „Ik zal niet licht vergeten welk een trouwe vriend ik in jou heb. Een vriend, een echte vrienid". Wat een sterke nadruk legde rif op dat woord „vriend" overwoojg? Roelants toen hij het station verliet Een vriend, een echte vriend. Kan ■dat iets anders betekenen dan: „jets meer kan je niet voor miiji zajh, mjaar mijn vriend mag je blijven?" Het lijkt zo', maar bet is niet zo. Eenmaal zal zij Yonca zijn, al zou. ik er alffles voor moeten opofferen om haar Yonca te kunnen maken. Nu zij weg was kwam de vraag met meer dwingende macht bij hem opwat te doen Hij wildje niet Igaan bedelen om een betrekking» lei der bij wie hij zich daarvoor aan^ meldde zou hem hetzelfde zeggen als Massink had gedaanvoorlopig niet. Geen advocaat of bankdirecteur zou hem met zó'n s'mtet op rijn naam' willen plaatsen. Wat dan? Studeren? Geen lust, gleen energie, geen behoefte. Reizén? Ocfi ,'dat afgesleten vluchtpiad voor mensen als hij, die iets willen ver geten of die afleiding zoeken em daar om dan in elke nieuwe stad en in elk nieuw land met altijd weer de zelfde oude (gedachten rondlopen, eenzamer en meer verlaten dan zip thuis konden rijn. behorende bij het «wewMtm*- --at1-- «w 1 die medewerking zal verlenen«aan|het tweede gedeelte van het Avond concert, dat wordt gegeven door het Musikgesellschaft „ROHR" uit Rohr De officiële ontvangst op het gemeentehuis van het Engelse Muziekgezelschap vindt Zaterdagavond om half zeven plaats. m- Men deelt ons mede, dat Maandagavond na afloop van het Concert der Zwitserse gasten, de N. V. „A.L.A.D." nog een extra bus zal laten rijden tot 's-Hertogenbosch. (Wordt vervolgd)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1950 | | pagina 5